انواع مختلف خرده فروشی فروشگاهی:
خرده فروشان را می توان بر حسب یک یا چند مشخصه به گروه های مختلفی تقسیم نمود. از جمله این معیارها سطح خدمات ارائه شده توسط فروشگاه، نوع کالاهایی که در فروشگاه برای فروش عرضه می شود، سطح نسبی قیمت های فروش، نحوه کنترل مجاری فروش و نحوه گردهمایی آنها می باشد. حال به تشریح هر یک از این طبقات می پردازیم:
2-5-5-1- طبقه بندی خرده فروشی از نظر سطح خدمت:
کالاها از نظر خدمات مورد نیاز با هم تفاوت دارند. مشتریان نیز از نظر اهمیتی که برای خدمات قایل می شوند، متفاوت می باشند. بر این اساس خرده فروشان به سه بخش سلف سرویس، خدمات محدود و خدمات کامل تقسیم می شوند.
• خرده فروشی به صورت سلف سرویس:
روشی است که در سال های اخیر رشد زیادی کرده است، در این روش مشتریان برای صرفه جویی خود با رغبت و ظیفه «جستجو، مقایسه و انتخاب» را برعهده می گیرند . امروزه سلف سرویس، پایه و اساس تمام فعالیت های تخفیف دار محسوب می شود و ساعات کاری آنها طولانی است(اندرسون و همکاران، 1994 )
• خرده فروشی با خدمات محدود:
تا اندازه ای در امر فروش به مشتریان خود کمک می کند (به دلیل تنوع بیشتر کالاها و نیاز به اطلاعات بیشتر) این فروشگاه ها معمولاً خدمات اعتباری نیز برای مشتریان فراهم می کنند.
• خرده فروشان با خدمات کامل:
خرده فروشانی هستند نظیر فروشگاه های اختصاصی و فروشگاههای بزرگ درجه یک. در این گونه فروشگاه ها در تمام مراحل فرآیند خرید، فروشندگان به مشتریان کمک می کنند. این فروشگاه ها معمولاً کالاهای اختصاصی و کالاهایی را در اختیار دارند که مشتریان می خواهند درباره آنها اطلاعات بیشتری را کسب کنند. (کالاهایی مانند دوربین عکاسی، جواهر آلات و پوشاک گران قیمت). این فروشگاه ها خدمات زیادی هم چون تسهیلات اعتباری، حمل و تحویل مجانی و غیره را ارائه می کنند(نیکبخت، 1391 ).
2-5-5-2- خرده فروشی بر اساس ترکیب کالا برای فروش:
خرده فروشان را بر اساس طول و عرض ترکیب کالاها نیز طبقه بندی می کنند. بر این اساس انواع خرده فروشی عبارتند از: فروشگاه های اختصاصی، فروشگاه های بزرگ، سوپرمارکت، فروشگاه های فروشنده کالاهای راحتی و سوپراستورها(نیکبخت، 1391 )
فروشگاه های اختصاصی:
یک فروشگاه اختصاصی تعداد نسبتاً محدودی کالا در اختیار دارد با ترکیب نسبتاً کاملی از هر قلم کالا، فروشگاه های کالای ورزشی، مبلمان منزل، گل فروشی و اسباب بازی فروشی از انواع این فروشگاه ها هستند.
فروشگاه های بزرگ:
این فروشگاه ها کالاهای بسیار متنوعی را برای فروش در اختیار دارند هم چون انواع پوشاک، مبلمان و اثاثیه منزل و کالاهای خانگی و هر خط کالا دارای قسمت ویژه ای است. این فروشگاه ها در نیمه اول قرن حاضر رشد کرده اند ولی برای رقابت با سایر فروشگاه ها به خط مشی های مختلفی چون تبدیل شدن به فروشگاه های اختصاصی و یا تخفیف دار روی آورده اند(نیکبخت، 1391 ).
سوپرمارکت ها:
سوپرمارکت ها فروشگاه های بزرگ، کم هزینه و با حجم کالای زیاد می باشند. این فروشگاه ها به صورت سلف سرویس اداره می شوند و درصد سود کمی روی کالاها می کشند. این فروشگاه ها امروزه با توجه به خصوصیات جغرافیایی مشتریان خود اقدام به استفاده از فروشگاه های تخصصی می کنند، آنها مطابق نیازهای اقتصادی و اخلاقی بازارهای محلی خود اندازه فروشگاه و نوع تبلیغات و ترکیب کالاهای موجود در فروشگاه را تعیین و تنظیم می کنند.(نیکبخت، 1391 ).
فروشگاه های راحت (خواربار فروشی):
فروشگاه های راحت، فروشگاه های کوچکی هستند که تعدادی محدود اما بسیار سودآور و پرمنفعت از کالاهای راحتی را برای فروش در اختیار دارند. این فروشگاه ها معمولاً در حوالی مناظق مسکونی قرار دارند و هر 7 روز هفته کار می کنند و ساعات کار آنها نیز طولانی است. این فروشگاه ها امروزه جهت حفظ سهم بازار خود به فکر طراحی مجدد فروشگاه های خود هستند. برای این منظور آنها از رنگ های زنده تری استفاده می کنند. نورپردازی و امکانات پارک خودرو بهتری فراهم می کنند و قیمت های فروش خود را تا حد ممکن رقابتی می کنند(نیکبخت،1391 ).
سوپراستورها، فروشگاه های ترکیبی و فوق بازارها :
این سه نوع از فروشگاه از سوپرمارکت معمولی بزرگ تراند (تقریباً 2 برابر) و ترکیب بسیار متنوعی از مواد غذایی و اقلام غیر غذایی عادی را برای فروش عرضه می کنند و خدمات متنوعی هم چون خشکشوئی، خدمات پستی، نقد کردن چک و غیره را برای مشتریان فراهم می آورند. سوپراستورها امروزه 39 درصد فروشگاه های مواد غذایی را شامل می شوند(نیکبخت، 1391).
فوق بازارها (هایپر مارکت ):
از ترکیب سوپرمارکت، فروشگاه های تخفیف دار و خرده فروشی انباری به وجود آمده است. اقلام و کالاهایی که این فروشگاه ها عرضه می کنند، فراتر از اقلام و کالاهای عادی است. فوق بازارها مانند انبار عمل می کنند. بررسی ها نشان می دهند که رضایت مشتریان از فوق بازارها 25 درصد کمتر از سوپرمارکت هاست و این به نظر کارشناسان موفقیت آتی این فروشگاه های غول پیکر را دچار تردید می کند(نیکبخت،1391).
مراکز خدماتی:
«کالای» موضوع برخی از فعالیت های اقتصادی، خدمت است. هتل داری، متل داری، بانکداری، خطوط هواپیمایی، مراکز آموزش عالی، بیمارستان، تأتر، سینما، باشگاه ها، رستوران، آرایشگاه و خشکشوئی ها از جمله خرده فروشی های خدماتی اند. رشد خرده فروشی خدماتی در بسیاری از کشورها مثل آمریکا به مراتب بیشتر از رشد خرده فروشی کالا بوده است و هر صنعت خرده فروشی دارای خط مشی خاصی است.
2-5-5-3- خرده فروشی بر اساس قیمت های فروش:
خرده فروشان را می توان بر اساس سطح عمومی قیمت های فروش آنان نیز طبقه بندی کرد. اکثر خرده فروشان دارای قیمت های فروش و خدماتی معمولی اند و کالایی را می فروشند که کیفیت معمولی دارند. خرده فروشانی که قیمت های فروش پایین تری دارند عبارتند از:
فروشگاه های تخفیف دار، خرده فروشان زیر قیمت و نمایشگاه های فروش با کاتالوگ
فروشگاه های تخفیف دار:
فروشگاهی است که کالاهای استاندارد را با سطح قیمت پایین به فروش می رساند. این فروشگاه ها درصد سود خود را به امید افزایش حجم فروش پایین می آورند و کالای در معرض فروش نیز از جمله کالاهای درجه یک هستند.
خرده فروشان زیر قیمت:
این خرده فروشان زیر قیمت عمده فروش خرید می کنند و قیمت فروش آنها نیز پایین تر از قیمت خرده فروشی است. خرده فروشان زیر قیمت معمولاً عرضه کننده کالاهایی با کیفیت اما غیر ثابت و در حال تغییر هستند.
نمایشگاه های فروش با کاتالوگ:
نمایشگاه های فروش با کاتالوگ مجموعه ای از کالاهای گران قیمت با مارک های معتبر و پر گردش را در سطح قیمت های نسبتاً مناسب به فروش می رسانند. در این نمایشگاه ها سعی می شود هزینه ها و درصد سود برای بالا بردن حجم فروش حتی الامکان در سطح پایینی نگه داری شود.
2-5-5-4- خرده فروشی بر اساس کنترل مجاری فروش:
تقریباً 80 درصد تمام فروشگاه های خرده فروشی مستقل اند. اشکال دیگر خرده فروشی ها بر اساس مالکیت های مختلف به 5 دسته زنجیره مشارکتی، تعاونی خرده فروشی، زنجیره داوطلبانه، تعاونی های مصرفی، سازمان امتیازی و شرکت های ترکیبی تجاری تقسیم می شود.
زنجیره مشارکتی: یک فروشگاه زنجیره ای شامل دو یا چند مجاری فروش کالاست که دارای مالکیت و مدیریت مشترک است و در آن خرید به طور متمرکز انجام می شود. این فروشگاه ها کلیه زمینه های خرده فروشی فعالیت دارند. اما در حیطه فروشگاه های بزرگ، کالاهای متنوع، مواد غذایی، مواد داروئی، کفش و فروشگاه ها شاخص ترند.
تعاونی خرده فروشی و زنجیره داوطلبانه:
در این نوع تشکل گروهی از خرده فروشان مستقل برای ایجاد یک هسته مرکزی عمده فروشی دور هم جمع می شوند.
تعاونی های مصرفی:
موسسه ای است که مالکیت آن متعلق به مصرف کنندگان است. شهروندان می توانند برای مقابله با خرده فروشان محلی که از طریق عرضه کالاهای فاقد کیفیت و ترکیب مطلوب به آنها اجحاف می کنند دست به تأسیس یک شرکت تعاونی محلی بزنند.
موسسات امتیازی:
یک اتحاد مبتنی بر قرارداد است که بین یک تولید کننده یا عمده فروش یا یک موسسه خدماتی به عنوان امتیاز دهنده و بخش خصوصی به عنوان امتیاز گیرنده به وجود می آید و امتیاز گیرنده حق مالکیت و بهره برداری از یک یا چند واحد را می خرد ( بر اساس یک نظام امتیازی ) مانند واگذاری امتیاز بهره برداری در زمینه غذای آماده، متل داری، پمپ بنزین و غیره.
شرکت های ترکیبی تجاری:
اینها از ترکیب اشکال مختلف خرده فروشی، تحت مالکیت مرکزی به وجود می آیند. شرکت های عضو هر کدام در انجام بعضی از وظایف توزیع و اداره و مدیریت مجموعه مشارکت می کنند.
2-5-5-5- نحوه گردهمایی فروشگاهی:
فروشگاه ها امروزه برای افایش توان و قدرت جلب مشتری و تأمین نیاز آنها گردهم می آیند. مهم ترین انواع گردهمایی فروشگاهی، منطقه تجاری مرکزی و مراکز خرید است.
منطقه تجاری مرکزی:
در این مراکز فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های اختصاصی، بانک ها، سینما و بسیاری کسب و کارها فعالیت دارند.
مراکز خرید:
یک مرکز خرید شامل گروهی از خرده فروشان است که دارای برنامه ریزی، راه اندازی و مالکیت و مدیریت واحد می باشند و به دو دسته منطقه ای و ناحیه ای تقسیم می شوند.

مطلب مشابه :  مرجع آگهی و نیازمندیها : سایت دو فانوس

دسته بندی : آموزش-سریع