تبلیغات

تبلیغات (به انگلیسی: Advertising)، (به فرانسوی: Publicité) ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولید کننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند.این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

تبلیغات یکی از چهارگانه ی آمیخته ی بازاریابی پیشبرد است که خود به پنج قسمت تقسیم می شود: فروش شخصی، آگهی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم و تبلیغات( راجاگوپال[1] 2007 ) . تبلیغات مشهور ترین بخش پیشبرد است که بعضاً از سوی بسیاری اشتباهاً به جای پیشبرد به کار می رود.

آلبرت لاسکر[2] را عنوان پدر تبلیغات نوین معرفی می‌کنند لاسکر در دهه ۱۹۲۰ تبلیغات را اینگونه تعریف می‌کند : “تبلیغات عبارت است از فروشنده در پشت دستگاه چاپ”. آنچه مابه عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد زمان ظهور آژانسهای تبلیغاتی به صورت سازمان یافته و به وجود آمدن مجلات و کتابهای تبلیغاتی در سال ۱۹۳۰ مجله عصر تبلیغات گشایش یافت این مجله به صورت رنگی چاپ می‌شد.

وقتی که صحبت از تبلیغات در قرن حاضر می‌شود، نمی‌توان نامی از تبلیغات اینترنتی نیاورد. تبلیغاتی که مزایای بسیاری در خود دارد: ارزان است، فراگیر است، ماندگار است، هوشمندانه‌است، شبانه روزی است، هر زمان که شما بخواهید، قابل تغییر است و… کارکرد این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکتها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پر رنگ تر می‌شود. شاهد این امر بررسی رشد تبلیغات اینترنتی در بحران مالی (سال ۲۰۰۹) است.

[1] Rajagopal

مطلب مشابه :  دلایل کاهش عملکرد شرکت­های IPO

[2] Albert Lasker

دسته بندی : آموزش-سریع