دسته¬بندی رسانه¬های اجتماعی
استفاده از رسانه¬های اجتماعی مانند شبکه¬های اجتماعی، سایت¬های اشتراک تصاویر ویدئویی، عرصه جهان‌های مجازی و انجمن¬های آنلاین قرار ملاقات، نمایش¬دهنده صنعتی متنوع و با رشد بسیار سریع است. در این صنعت، به طور نوعی، سایت¬های مختلف در یک زمینه نسبتاً خوب تعریف شده باهم رقابت می‌کنند. در حالیکه این طبقه¬بندی¬ها، کاملاً از هم متمایزند، اما استفاده از رسانه¬های اجتماعی در چند ویژگی با هم مشترکند. یکی ازمهم¬ترین ویژگی¬ها این است که بیشتر این سایت¬ها به طرز گسترده¬ای بر محتوای تولید شده توسط کاربر تکیه دارند که در آن¬ها این استفاده¬کنندگان هستند که تا حد زیادی محصول ارائه شده توسط شرکت را تعیین می¬کنند (ژانگ و سارواری ، 2011).
رسانه¬های اجتماعی را می¬توان در هفت گروه دسته¬بندی کرد. وبلاگ¬ها ، ویکی¬ها ، پادکست¬ها ، فروم¬ها ، کامیونیتی¬های محتوایی ، میکروبلاگ¬ها و شبکه¬های اجتماعی هفت نوع رسانه¬های اجتماعی محسوب می‌شوند. علاوه بر این¬ها برخی سایت¬های دنیای مجازی از قبیل سکندلایف را هم گونه دیگری از رسانه‌های اجتماعی می¬داند که در سال¬های آینده گسترش بیشتری خواهند داشت.
 وبلاگ‌ها
به زبان ساده وبلاگ فضای آنلاینی است که در آن مطالب به ترتیب جدیدترین پست‌ها منتشر می‌شوند. چند ویژگی وبلاگ‌ها را از دیگر انواع وب سایت‌ها متفاوت و متمایز می‌کند. نخست لحن نوشتاری وبلاگ‌هاست. مطالب وبلاگ‌ها اغلب با لحن شخصی و گاه محاوره‌ای نوشته می‌شوند و به نویسنده یا گروهی از نویسندگان تعلق دارند. ویژگی دیگر وبلاگ‌ها امکانات تعاملی آن‌هاست.
 ویکی‌ها
ویکی‌ها وب سایت‌هایی هستند که اجاره می‌دهند مخاطبان و کاربران عادی اینترنت محتوای آن‌ها را تولید و ویرایش کنند. ویکی‌ها برای کارها و پروژه‌های مشارکتی مناسب هستند. مثلاً اگر قرار باشد متنی طولانی را افراد مختلفی از نقاط متفاوتی به صورت تیمی کامل کنند استفاده از مدل ویکی مناسب‌ترین گزینه است.
ویکی پدیا مشهورترین سایت ویکی در دنیاست. ویکی پدیا دانش‌نامه آزاد آنلاینی است که سال ۲۰۰۱ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر بالغ بر دو و نیم میلیون مقاله فقط به زبان انگلیسی و حدود یک میلیون کاربر دارد.
 پادکست‌ها
پادکست‌ها فایل‌های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران می‌توانند مشترک آن‌ها شوند. برای فایل‌های تصویری گاهی از عنوان وادکست هم استفاده می‌شود و گاهی نیز پادکست‌ها را هم شامل فایل‌های تصویری و هم صوتی می‌دانند. در اینجا منظور از پادکست‌ها هم فایل‌های صوتی و هم تصویری هستند.
این ویژگی و قابلیت مشترک شدن است که پادکست‌ها را به عنوان یکی از شکل‌های قدرتمند رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده است. امکان انتشار فایل‌های صوتی و تصویری در اینترنت از ابتدای سال‌های گسترش اینترنت وجود داشت، اما ویژگی پادکست‌ها اضافه شدن خروجی آر.اس.اس به آن‌ها و قابلیت مشترک شدن و دنبال کردن به روزرسانی از طریق همین نوع خروجی است.
 فروم‌ها
فروم‌های اینترنتی قدیمی‌ترین نوع از رسانه‌های اجتماعی آنلاین محسوب می‌شوند. فروم‌ها معمولاً حول موضوع خاصی شکل می‌گیرند. مثلاً موسیقی، تکنولوژی، سینما و تلویزیون، اقتصاد و غیره می‌توانند موضوعاتی باشند که مبنای ایجاد یک فروم شوند.
 کامیونیتی‌های محتوایی
کامیونیتی‌های محتوایی اندکی شبیه به شبکه‌های اجتماعی هستند؛ کاربر برای استفاده باید ثبت نام کند و پس از ثبت نام دارای صفحه شخصی است و امکان متصل شدن به دوستان را دارد. هر چند این نوع وب سایت‌ها بر اشتراک‌گذاری نوع خاصی از محتوا متمرکز هستند.
 میکروبلاگ‌ها
میکروبلاگ‌ها ابزاری هستند که مولفه‌هایی از وبلاگ‌نویسی با پیام‌های فوری و شبکه‌های اجتماعی را ترکیب کرده‌اند. سایت پیشرو در عرصه میکروبلاگ‌ها، توییتر است که بالغ بر یک میلیون کاربر دارد. از جمله دیگر میکروبلاگ‌های قابل اشاره و مهم در دنیای وب می‌توان به پاونس و جایکو اشاره کرد که هر کدام تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با توییتر دارند (مایفیلد و آنتونی ، 2008).
 شبکه¬های اجتماعی
اصطلاح «شبکه¬های اجتماعی» زیرمجموعه رسانه¬های اجتماعی قرار می¬گیرد. بارزترین ویژگی این شبکه‌ها را می¬توان «هویت» دانست؛ به این معنا که هویت در شبکه¬های اجتماعی مجازی به سمت هرچه واقعی‌تر شدن پیش می¬رود. در شبکه¬های اجتماعی یا اطلاعاتی مواجه¬ایم که قابل رد و بدل شدن در بین افراد گوناگون است.
دکتر سلطانی¬فر بیان می¬دارد که: «شبکه¬های اجتماعی، فضاهایی در دنیای مجازی هستند که برای ارتباط میان افراد مختلف، با سطوح گوناگون دسترسی، به وجود آمده¬اند».
برخی از ویژگی¬های شبکه¬های اجتماعی عبارتند از:
به اشتراک¬گذاری، بسیج‌کنندگی و سازماندهی، دوستی، اعتماد، حلقه¬های مخاطبان، استناد و تعمیم، چندرسانه-ای بودن، گپ، نقد بی¬رحمانه، دنبال کردن و دنبال شدن، پرستیژ، بازانتشار، خرد جمعی، جهانی بودن، سرگرمی، ساختار دموکراتیک، قدرت سرمایه اجتماعی، تحرک اجتماعی و ابتکار و خلاقیت.
هرچه پیوند افراد و اعضا در شبکه¬ها بیشتر باشد، همراهی، تعامل¬ها، نزدیکی دیدگاه¬ها و حرکت همسو و مشترک، محتمل¬تر خواهد شد. در یک شبکه اجتماعی افراد هم اهداف سیاسی و هم اهداف شخصی را پیگیری می¬کنند (عبدالهی و همکاران، 1391).
جدیدترین چشم¬انداز ارائه شده در سال 2011، رسانه¬های اجتماعی را در هفت گروه اصلی قرار داده است که عبارتند از: ابزارهای انتشار ، اشتراک¬گذاری ، بحث ، تجارت ، موقعیت ، شبکه¬سازی اجتماعی و ابزارهای بازی اجتماعی . طبق مدل کاوازا (2011)، علاوه بر این هفت مورد، موقعیت هشتمی نیز ترسیم شده که در بین کاربردهای توصیف شده قرار می¬گیرد. طبق این مدل، دو غول بزرگ دنیای وب اجتماعی یعنی فیس¬بوک و گوگل در موقعیتی میان همه گونه¬های فوق قرار می¬گیرند. قرارگرفتن در این موقعیت، بدان معناست که این دو مجموعه تقریباً تمامی کاربردهای هفت¬گانه برشمرده شده را پوشش می¬دهند (مولایی، 1390).

مطلب مشابه :  همه چیز درباره انگیزش
دسته بندی : آموزش-سریع