رقابت موتورسوارهای آنلاین، مقایسه دو سرویس اسنپ و الوپیک

0 Comments

براساس گفته اتاق اصناف ایران در هفته چندین ایده دور و بر بخش حمل و نقل آنلاین مخصوصا پیک موتوری و تاکسی آنلاین به این سازمان ارائه می شه. این مسئله نشون از استقبال مردم از این بخش داره؛ بخش ای که در شروع با تاکسیای آنلاین شروع شد و حالا پیک موتوریای آنلاین هم جای خود رو در این میدون باز کردن. در بین تموم نامایی که امروزه در بخش پیک موتوری آنلاین هستن، نام دو شرکت بیشتر از همه بر سر زبونا افتاده: اسنپ و الوپیک.

اسنپ از گروه اینترنت ایران سر برآورده و اوایل با نام تاکسی یاب کار خود رو شروع کرد، کم کم با تغییر نام، خدماتش رو گسترش داد و امروزه در کنار سرویسای عادی درخواست اتومبیل خود، دو سرویس اسنپ باکس (پیک موتوری آنلاین) و اسنپ بایک (حمل مسافر با موتور) رو هم راه اندازی کرده. از اون سو الوپیک از سابقه کوتاه تری برخورداره و با اینکه اولین شرکت در این بخش نبود، اما تونست به سرعت از بقیه رقبا سبقت گرفته و واسه خودش نامی دست و پا کنه.

در این مطلب تلاش داریم این دو سامانه رو از زوایای جور واجور مورد بررسی بذاریم و ببینیم که هر کدوم از این دو سرویس در چه بخشای نقاط قوت و در چه مواردی نقاط ضعف دارن.

مقایسه قیمتا و سرعت کارکرد

در بحث قیمت سرویس این دو شرکت باید گفت که مبحث زمان و ترافیک و حتی وضعیت آب وهوا روی قیمتا اثر میذاره، از همین رو ما درخواستای خود از هر دو سرویس رو تو یه ساعت و یه روز و یه مکان ارائه دادیم تا بتونیم قیمتا رو مقایسه کنیم. قیمتا بسیار به هم نزدیک هستن و معمولاً مبالغی پایین از کاربر درخواست می شه.

با مقایسه کلی قیمتا فهمیدیم که در مورد سرویس پیک موتوری، قیمتای ارائه شده واسه مشتری از طرف اسنپ باکس معمولا حدود ۱۰ درصد کمتره، این موضوع در سرویسای موتور تاکسی (حمل مسافر با موتور) کمی فرق داره و در این بخش یا قیمتا برابر هستن یا در عموم موارد الوپیک بین ۵ الی ۱۰ درصد هزینه کمتری واسه مشتری در بر داره.

البته یه مزیت الوپیک در این بخش رایگان بودن توقف تا ۱۰ دقیقه س در حالی که در سرویسای اسنپ به ازای ۵ دقیقه به بالا مقداری مبلغ به هزینه کل درخواست کاربر اضافه می شه.

معمولا وقتی که یه فرد درخواست موتور تاکسی به جای خودرو داره، به معنی عجله داشتن شخص واسه رسیدن به مقصده به خاطر همین عامل سرعت کارکرد در کنار قیمت واسه کاربران خیلی با اهمیته.

واسه اینکه دقیقا به این اندازه پی ببریم با هر اپلیکیشن دو بار درخواست فرستادیم و یافته های اونا رو بررسی کردیم. واسه اینکه نتیجه دقیق تر هم باشه این کار رو در روزای جور واجور و البته ساعات جورواجور شبونه روز انجام دادیم که فهمیدیم سفیران الوپیک مثل سفیران اسنپ خیلی سحرخیز نیستن ولی برعکس در ساعات دیروقت شب، سرویس گرفتن از الوپیک ساده تره. موضوع مهم دیگه این بود که حالا خوبیش اینه هر دو سرویس در هر درخواست زیر ۵ دقیقه درخواست رو قبول کردن.

نکته باحال اینجا نمایش مدت زمان باقی مونده رسیدن سفیر به مبدا در الوپیکه که جزو مزیتای این سامانه نسبت به اسنپ هستش. رسیدن سرویسا به مقصد با وجود اینکه مقصدشان یکی بود اختلافی چند دقیقه ای داشت که نمیشه به اون خرده بزرگی گرفت. به هر حال در سرعت کارکرد هر دو حدودا برابر عمل کردن فرقش اینه که تکلیف کاربر در سرویس الوپیک به دلیل شفافیت بیشتر کمی روشن تره مخصوصا وقتی که بعد از قبول درخواست، الوپیک به کاربر شماره و مشخصات سفیر رو اس ام اس می کنه که می تونه در زمان نبود اینترنت یه توانایی باحال به حساب بره.

ایمنی مسافران و بار مشتریان

موضوع امنیت فرد و یا کالایی که واسه ارسال در نظر گرفته شده واسه مشتریان این نوع سرویسا از جایگاه مهمی برخورداره که بدیش اینه در این دو سرویس خیلی به اون پرداخته نشده.

درمورد ایمنی بسته ها در سامانه الوپیک از کاربر پرسیده می شه که اگه جنس مورد نظرتون کالای گران قیمتیه، ارزش اونو بنویسه. این موضوع در اسنپ باکس هم در جدولی به نام توضیحات از کاربر پرسیده می شه.

ضمن اینکه در هر دو سامانه کلاه و لوازم ایمنی به سفیران ارائه شده. تجربه ما نشون میده که نه سرویس الوپیک و نه اسنپ، به مسافران خود کلاه ایمنی نمی دن. البته روابط عمومی الوپیک در گفتگو با سایت ما گفت که در آینده کلاه ایمنی واسه مسافران هم در نظر گرفته می شه اما روابط عمومی اسنپ هنوز پاسخی به این سوال سایت ما نداده. این در حالیه که هر دو سامانه هم مدعی بیمه مسافران هستن.

تواناییای کاربردی

در این رقابت نگاهی کامل به هر دو اپلیکیشن انداختیم. اسنپ باکس و اسنپ بایک واقعا دو سرویس داخل اپلیکیشن معروف اسنپ هستن و واسه آدمایی که از قدیم از این سامانه استفاده می کردن رابطه کاربری بسیار آشنایی دارن. میشه خیلی راحت بین انتخاب سرویس اسنپ بایک و اسنپ باکس با حرکت یه انگشت سوییچ کرد و هم اینکه هنگام درخواست موتور برخلاف درخواست ماشین، ریزاطلاعاتی مثل پلاک و طبقه و… رو از کاربر می پرسد.

اسنپ با رابط کاربری آسون و آشنای خود تونسته در این بخش خوب ظاهر شه اما قابلیتای الوپیک بیشتر هستن. بخشی با نام «درخواست وانت» بار در الوپیک هست که اسنپ فعلا از داشتن اون محرومه. مشخص بودن تعداد سفیرهای دور و بر کاربر به هنگام درخواست، یکی دیگه از خصوصیات الوپیکه که در اسنپ مشابه اون به صورت آیکون موتورسوار در دور و بر هست که اطلاعات دقیقی رو به کاربر نمی ده.

واسه درخواست موتورهای اسنپ تنها مقصد به طور دقیق پرسیده می شه و گزینه ای واسه پر کردن ذکر جزییات مبدا وجود نداره، ضمن اینکه موقع درخواست الوپیک به شما پیامکی فرستاده میشه که با اون می تونین در صورت قطع شدن اینترنت بازم به شماره سفیر دسترسی داشته باشین.

موضوع دیگه ای که الوپیک در این قسمت نسبت به حریف خود برتری داره به توانایی زمان بندی کردن درخواست برمیگرده. کاربر در الوپیک می تونه درخواست خود رو در طول روز زمان بندی کنه و یه برنامه ریزی خاص و دقیق واسه خود بیافریند.

آخرین برگ برنده الوپیک در این قسمت به امتیازبندی رانندگان موتور این ناوگان برمیگرده. وقتی سفیری درخواست کاربر رو قبول می کنه، شخص می تونه با دیدن امتیازات داده شده به اون فرد، تصمیم بگیره که از این شخص سرویس دریافت کنه یا خیر.

سفیران چه می گن؟

پیدا کردن کسی در ایران که از شغل و کاری که انجام میده کلا راضی باشه کار ساده ای نیس. اما در هر حال همه شرکتا و سازمانا واسه کارمندان خود تسهیلاتی در نظر می گیرن و در این دو کار و کاسبی، جدا از کارکنان اداری اون با یه عالمه از سفیران یا همون رانندگان طرف هستیم که مطمئنا هسته اصلی وجود این شرکتا رو تشکیل میدن.

«فرزاد»، راننده موتوری که در هر دوی این سرویسا مشغول به فعالیته، از نگرانی باحال خود به سایت ما میگه: «از این ترس دارم که مثل جریان رقابت تپ سی و اسنپ، اپلیکیشن اسنپ به ما اجازه نده که در هر دو سامانه به طور همزمان کار کنیم و ما رو هم محدود به استفاده فقط از اپلیکیشن خودشون کنن.»

ولی شاید بشه گفت جدا از این نگرانیا، مهمترین عامل این بخش واسه سفیران موضوع حق کمیسیونیه که از هر سرویس اونا به وسیله شرکت ورداشته می شه. این رقم در سامانه اسنپ، در بخش اسنپ باکس صفره و به پونزده درصد حق کمیسیون واسه سرویس اسنپ بایک می رسه.

در سامانه الوپیک هم واسه حمل کالا (پیک موتوری) مقدار کمیسیون صفر درصد و در سرویسای تاکسی موتوری کمیسیون بیست درصد از راننده گرفته می شه. درضمن مقدار کمیسیون واسه وانت بارهای الوپیک هم بیست درصد در نظر گرفته شده که به دلیل نداشتن اینجور سرویسی در اسنپ توانایی مقایسه اون وجود نداره.

نظر کاربران سایت ما چیه؟

واسه کسب نظر شما و تجربه تون، عزممونو جزم کردیم از کانال تلگرام سایت ما با بیشتر از ۶۰ هزار مخاطب استفاده کنیم. در این نظرسنجی از شما کاربران درخواست کردیم تا تجربه خود رو با ما در میان بذارین و خودتون با در نظر گرفتن سابقه ای که با این دو اپلیکیشن دارین، یکی از اونا رو انتخاب کنین. یافته های این نظر سنجی تا لحظه منتشر کردن این مطلب حکایت از رضایت بیشتر کاربران از الوپیک داره. حال از شما درخواست داریم تا نظرات و تجربیات خود رو هم با ما در میان بذارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *