مفهوم رسانه اجتماعی
اصطلاحی است که «اد بارت» استاد دانشگاه ام¬آی تی در اوایل دهه 1990 مطرح کرد و اشاره به نوعی از رسانه¬های اجتماعی و دانش دارد که از تعامل¬های مبتنی بر رایانه ناشی می¬شود (عبدالهی و همکاران، 1391).
به رغم گستردگی تعاریف رسانه اجتماعی، نقطه تمرکز اغلب آن¬ها بر دو عنصر «اشتراک گذاری» و «تعامل» است. برخی از تعاریف تولید و انتشار محتوا را برجسته¬تر کرده¬اند و رسانه اجتماعی را رسانه¬ای دانسته¬اند که امور تولید ویدئو، صدا، متن یا چندرسانه¬ای در آن توسط کاربران انجام می¬شود و در محیط اجتماعی منتشر و بین همتایان به اشتراک گذارده می¬شوند، مانند بلاگ، ویکی ، یا سایت¬های میزبان قطعات ویدئویی (کاپیلانو و باتلر ، 2010).
این تعریف مصادیق رسانه اجتماعی را تعیین می¬کند و آن را شامل سایت¬هایی می¬داند که براساس مشارکت کاربر و تولید محتوا توسط کاربر شکل گرفته¬اند. این رسانه¬ها شامل سایت¬های شبکه¬سازی اجتماعی مانند لینکدین، فیس¬بوک، سایت¬های نشان‌گذاری اجتماعی نظیر دلیشس ، سایت¬های اخبار اجتماعی نظیر دیگ یا ادیت ، و سایر سایت¬هایی هستند که کانون توجه¬شان تعامل با کاربر است.
در تعریفی دیگر رسانه اجتماعی، به هر نوع سایت یا خدمات تحت وب دانسته شده که دارای ویژگی «اجتماعی بودن» است و یا وب 2 را مورد استفاده قرار می¬دهد؛ بلاگ¬ها، شبکه¬های اجتماعی، سایت¬های خبری اجتماعی (اظهار نظر و نظرگذاری کاربران و تعامل آنان با اخبار و رویدادها)، ویکی¬ها از مصادیق آن هستند.
آندریس کاپلان و مایکل هینلین رسانه اجتماعی را به مثابه «یک دسته ابزارهای مبتنی بر اینترنت تعریف می¬کنند که بر بنیان ایدئولوژیک و فناوری وب 2 استوار هستند، و به کاربران امکان تولید محتوا و مبادله آن را می¬دهند» (کاپلان و هینلین، 2010).
در یک جمع¬بندی می¬توان گفت، رسانه اجتماعی، رسانه¬ای است که برای تعامل و انتشار محتوا در محیط اینترنت از طریق تعامل اجتماعی طراحی شده، دسترسی¬پذیری بسیار بالایی دارد و از فنون انتشار مقیاس¬پذیر در آن استفاده شده است. رسانه اجتماعی از فناوری مبتنی بر وب، برای تبدیل و انتشار تک¬گویی¬های رسانه-ای به گفتگوهای چندجانبه استفاده می¬کند.
رسانه¬های اجتماعی جدید با ویژگی¬های خاص خود در واقع اوج انقلاب اینترنتی و قدرت اول دنیای امروز اینترنت هستند و اغلب کاربران، روزانه از گونه¬های مختلف آن¬ها اعم از شبکه¬های اجتماعی و وبلاگ¬ها و غیره استفاده می¬کنند.
ویژگی تعاملی بودن شبکه¬های اجتماعی باعث شده که همه روزه طیف گسترده¬ای از موضوع¬های متنوع به شکل آنلاین در این شبکه¬ها اتفاق می¬افتد. گاهی اوقات، این موضوع¬ها می¬تواند به فرصت¬های بزرگی مانند مشارکت در پروژه¬های سیاسی و اجتماعی منجر شود (آقایی و همکاران، 1391).
بریان سولیس در تعریف رسانه¬های اجتماعی می¬گوید، رسانه¬های اجتماعی از محتوای دموکراتیک تشکیل شده و درک درستی از روند نقش مردم دارند؛ زیرا نقش آن¬ها تنها خواندن و منتشر کردن اطلاعات نیست، بلکه آن¬ها اطلاعات را تولید و برای دیگران به اشتراک می¬گذارند (افتاده، 1391).

مطلب مشابه :  رویکرد های جوّ سازمانی
دسته بندی : آموزش-سریع