دانلود پایان نامه

]خداوند به دو فرشته مامور ساختمان کودک در رحم مادر وحی می‌کند قضا و قدر و فرمان نافذ مرا درباره طفل ثبت نمایید و برای من شرط بداء قرار دهید ]یعنی صفاتی را که ثبت می‌کنید بطور سرشت قطعی نیست بلکه در شرایط مخصوصی قابل تغییر است[ فرشتگان می‌گویند چه بنویسیم؟ خداوند وحی می‌کند سربرداید و پیشانی مادر را ببینید. در پیشانی مادر لوحی مشاهده می‌کنند که صورت و قیافه و عمر و عهد و پیمان معنوی و سعادت و شقاوت و تمام شئون زندگی طفل در آن نوشته شده است. فرشتگان آنچه در لوح ثبت است می‌نویسندقابلیت تغییر را در آن قید می‌کنند.[
“در این حدیث دو نکته جالب توجه است: اول آن که لوح در باز، و یا سینه مادر نیست بلکه در پیشانی اوست پیشانی در عین اینکه از نظر جسمی یکی از اعضای بدن است می‌تواند کنایه از دستگاه معنوی و افکار مغز مادر باشد بنابراین مجموعه نوشته‌های تکوینی جسم و فکر مادر زمینه ساختمان فرزند است دوم اینکه کلمه «بداء» در امر خداوند آمده و فرشتگان نیز لوح را با شرط به او ثبت می‌کنند و این در کمال صراحت دلالت دارد که تمام صفات موروثی شکم مادر سرنوشت قطعی و حتمی نیست و عواملی ازجمله محیط و تربیت می‌تواند آنها را تغییر دهد. اگر همه وراثت‌های قطعی و غیرقابل تغییر باشد اگر تمام صفات ناپسند و خلقیات بد پدران و مادران نیز مثل رنگ چشم، دیوانگی، حماقت، سرنوشت حتمی و غیرقابل تخلف فرزندان باشد قیام انبیاء الهی و تعالیم مقدس آسمانی آنان زائد و بی‌معنی است و کلیه سازمانهای تربیتی و اصلاحات اخلاقی جوامع بشری بی فایده و لغو خواهد بود.[249
“نقش مادران در تربیت مردان و زنان بزرگ اسلامی همواره زبان زد می‌باشد. تاریخ بهترین گواه است که مردان و زنان بزرگ و آبرومند همواره از آغوش مادران با ایمان و با تقوا وعفیف برخاسته‌اند. مادران شایسته و متعهد اسلامی نه تنها در موقع بارداری مراقب بودند که حتی غذای شبهه ناک نخورند بلکه همیشه سعی می‌کردند که با وضو باشند و با تهجد و یاد خدا سرگرم باشند و اندیشه و افکار خوب و تعالی در دل و فکر خدمت و فضیلت در دست داشته باشند”250
پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) می‌فرماید: ” عفوا تعف نساءکم و بروا ابائکم تبرکم ابناوکم و من اعتذر الی اخیه المسلم من شیء بلغه عنه فلم یقبل عذره لم یرد علی الحوض. ” 251 پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:] عفت ورزید تا زنانتان عفیف شوند و با پدرانشان نیکی کنید تا فرزندانتان با شما نیکی کنند و هر که از برادر مسلمان خویش درباره رنجشی که از او دارد عذر بخواهد و عذرش نپذیرد بر سر حوض به نزد من نیاید.[
حضرت امیر المومنین (علیه السلام) می فرماید: ” الغفاف اشرف الاشراف” 252 ]عفت شریف ترین صفات شریف است .[

4-2-1-2شیردادن به فرزندان
تاثیر شیر مادر در رشد و تامین سلامتی و روحیات کودک بر جهان امروز آشکار شده است اگر جهان دانش امروزریا، با سال‌ها تجربه و پیشرفت به اهمیت شیر مادر و در تامین غذا و سلامتی کودک پی‌برده است، پیامبر گرامی اسلام و عترت طاهره‌اش قرن‌ها قبل اهمیت شیر مادر را در رابطه با سلامتی روحی(ایجاد حیاء و عفاف) و جسمی گوش زد نموده‌اند.
پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرماید:”لیس للصبی لبن خیرمن لبن امه” 253 ]بهترین شیر برای کودک همان شیر مادرش می‌باشد.[ و امیرالمومنین (علیه السلام) می‌فرماید:” ما من لبن مرضع به للصبی اعظم برکه من لبن امه” 254 ]هیچ چیز با برکت تر از شیر مادر برای فرزند نمی‌باشد. [
“ازاهمیت احکام فقهی اسلام ، نسبت به شیر مادر،روشن می‌شود که تا چه مقدار بر این موضوع تاکید داشته و حتی برخی از فقهای بنام شیعه مانند شهید اول (رضوان الله تعالی علیه) بر ما در واجب می‌کند که باید از شیر ولادت به فرزند خو بنوشاند (فیجب علی الام ارضاع للبناء) ” 255
شیر مادر علاوه بر این که سرشار از مواد غذایی مناسب برای کودک می‌باشد که خدای علیم و حکیم در بدو ولادت کودک حاضر نموده است عامل انتقال خصوصیات جسمی و روحی مادر به فرزند نیز می‌باشد. البته این نکته اختصاص به مادر ندارد بلکه این نقش از آن شیر زن شیر دهنده می‌باشد و از طفل برای خودش نباشد.
نقش مهم شیر در تربیت کودک است که اسلام راهنمایی لازم را در انتخاب زن شیر ده (دایه) انجام داده است.امیرالمومنین (علیه السلام)می‌فرماید:” انظروا من یرضع اولادکم فان الولد یشب علیم.” 256
]دقت کنید چه کسی به فرزندان شما شیر می‌دهد زیرا که کودک از شیر رشد می‌کند.[
” به لحاظ همین تاثیر شیر در کودک ، لازم است بر زنی که فرزند یا کودک دیگری را شیر می‌دهد از نظر روحی و نیز غذا کاملا مراقب باشد. باید با طهارت روح (جهت انتقال روح عفاف و حیاء)و نیت پاک و به دور از خاطره و نیت گناه و حتی الامکان با وضو به بچه شیر بدهد.مادرانی که در دروان شیرخوارگی فرزندشان علاوه بر اجتناب از غذاهای شبهه ناک هرگز بدون وضو پستان به دهان کودکشان نمی‌گذاشتند همواره به یاد خدا بودند و به کودکان خود از همان آغاز با زبان کودکی در سن ایمان و پاکی و فضائل اخلاق می‌دادند و به این وسیله برای ساختن یک جامعه پاک و برومند اسلامی بزرگترین خدمت را انجام می‌دادند”.257

مطلب مشابه :  پایان نامه با کلمات کلیدیجهان اسلام، منابع محدود، امام حسن (ع)، آل محمد (ص)

4-2-1-3نقش پدر در ایجاد عفت خانواده
شکی نیست که استقرار نظم در هر مجموعه ‌ای و قرارگیری آن در راستای اهداف از پیش تعیین شده منوط به وجود لیاقت، حسن تدبیر و شایستگی‌های لازم در بخش مدیریت آن می‌باشد و متقابلاً ضعف و تنظیم ا
مور تدبیر کارها و بی کفایتی مسئول مجموعه در انجام وظایف خود موجب سقوط و انهدام آن واحد اجتماعی می‌گردد. خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه از ان جهت که خانواده کریم این انسانها و محل ارتباط خاص نسبی، عاطفی و تربیتی افراد با یکدیگر و جایگاه رشد و فضایل و کمالات انسانی است نقش ریاست در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 258 امام صادق (علیه السلام) می فرماید:” عفوا عن نساءالناس ،تعف نساءکم”259] نسبت به زنان مردم عفت ورزید تا نسبت به زنان شما عفت ورزند.[
” ریاست خانواده مقامی است که برای مصلحت خانواده به مرد داده شده این ریاست بیشتر یک وظیفه اجتماعی است برای تامین سعادت خانواده و بر مبنای تقسیم کار بر اساس طبیعت هر یک از زوجین به مرد محول گردیده است” .260
” نظارت شوهر بر معاشرت‌ها و رفت و آمدهای همسرو فرزندان بر مبنای مصالح و منافع خانواده توجیه می‌شود. اگر چنین نظارتی نباشد اعضا ی خانواده از امکان ایجاد انحراف در پیمودن مسیر تعالی و تکامل خویش مصون نخواهند بود.”261
” اگر نسبت به عفاف توجه لازم نشود و خود نمایی و حضور زنان به صورت تحریک آمیز در صحنه‌های اجتماعی پدیدار گردد طبعا با دیدن این صحنه‌ها میزان علاقه مردی که دارای خانواده می‌باشد نسبت به همسرش کاهش پیدا می‌کند و این کاهش علاقه بسیاری از پیوندها را سستی همراه می‌سازد و مسائل اخلاقی مختلفی را به بار می‌آورد”.262
قرآن کریم می فرماید: “إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَلا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِی عَذابٍ مُقِیم یقیناً” 263. ]و آنان را مى‏بینى که بر آتش عرضه مى‏شوند، [و در حالى که از شدت رسوایى سرافکنده‏اند] زیر چشمى به آن مى‏نگرند. و اهل ایمان مى‏گویند: یقیناً زیانکاران کسانى هستند که روز قیامت سرمایه وجود خود و کسانشان را تباه کرده‏اند. آگاه باشید! مسلماً ستمکاران در عذابى پایدار و جاودانه‏اند. [
” کسانى هستند که در قیامت نفس خود و اهل خود را خاسر کردند، یعنى خود را از نجات محروم نموده و از اهل خود نیز بهره‏مند نمى‏شوند” 264″ ]این آیات و توصیه‌های معصومین به ما گوشزد می‌کند که علاوه بر آن که مسئول اعمال خویش هستیم باید در همه حال از کسانی که وابسته به ما هستند (همچون دختر – زن – خواهر – فرزند و برادر و… ) نیز مواظفت کند تا آنان را از کجروی و گناه باز دارد[.265
” امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید:” یحفظ الاطفال بصلاح ابائهم.”266 ] فرزندان بشر با صلاحیت اخلاقی پدران خود از خطر انحراف مصون می‌مانند. [
بنا براین یکی از عوامل ایجاد عفاف در خانواده این است که پدر باید عفیف باشد تا بتواند تاثیر در ایجاد عفت افراد خانواده ، داشته باشد.چرا که الگو پذیری اهل خانه در وهله اول از پدر می باشد.

مطلب مشابه :  پایان نامه با واژه های کلیدیthe، of، and، a

4- 2-1-4نقش تربیتی والدین
روشهای خوب و بد و خلقیات پسندیده یا ناپسندی که جوانان از دوران کودکی در دامن پدر و مادر، در کودکستان، دبستان در کوچه و بازار فرا گرفته‌اند و در غیرشان مستقر و ثابت شده است قسمتی از شخصیت آنان را تشکیل می‌دهد.
قرآن کریم می فرماید: ” یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ عَلَیْها مَلائِکَهٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُون ” 267
]اى مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشى که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است حفظ کنید. بر آن فرشتگانى خشن و سخت‏گیر گمارده شده‏اند که از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچى نمى‏کنند، و آنچه را به آن مأمورند، همواره انجام مى‏دهند.[
“نگهدارى خویشتن به ترک معاصى و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است، و نگهدارى خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهى از منکر. ” 268 یکی از راه های حفظ خانواده از آتش جهنم حفظ عفاف و حیاء وحجاب فرزندان و پدر و مادر است.
“مادر باید اسوه حسنه باشد. همان پیکره‌اش، خودش و تبعاتش؛ هم خودش و هم پوشش او، که نزدیک‌ترین تبعه‌ی اوست. چه پوشش خودشان، چه پوششی که به تن فرزندشان می‌کنند. پوششی را که پدر دارد، بخواهد یا نخواهد، دارد به فرزندش این پوشش را آموزش می‌دهد. پوششی که مادر دارد، چه بخواهد و چه نخواهد، دارد از طریق دیداری، آموزش می‌دهد. او به فرزندش حیا، عفاف و پاکدامنی آموزش می‌دهد؟ یا سرکوب کردن حیا در درون او را آموزش می‌دهد؟ حیا از فطریات است. (حیا یک بحث مستقل است که جلسه آینده پیرامون آن بحث می‌کنم) آیا دارد حیا را شکوفا می‌کند در درون فرزند؟ یا دارد این فطرت را در درون او سرکوب می‌کند؟ ای پدر و مادر!! کدام یک از اینها را انجام می‌دهی؟ بحث اینکه اراده کردی یا نکردی، قصد کردی یا نکردی نیست؛ هیکل‌ات را که اینگونه پوشاندی، همین پوشش تو، بخواهی یا نخواهی به بچّه آموزش می‌دهد . 269

4-2-1-4-1 نحوه رفتار با فرزندان
از مهمترین حقوق فرزند بر والدین تربیت صحیح او است. بر اساس آیات و روایات اسلامی پدر و مادر نسبت به تربیت دینی فرزندان خود مسئولیت سنگینی دارند و تاثیرگذاری در تربیت فرزندان در سنین کودکی بسیار موثر است. بهترین زمان برای این امر به دوران نونهالی است که در آن فطرت خداجویی فرد دست نخورده است. نخستین آموزش‌ها بیش از تولد ]البته به صورت غیرمستقیم[ با گفتن اذان و اقامه در گوش راست و چپ نوزاد و با القای آموزه‌های توحید، نبوت، امامت و… شروع می‌شود.
پرورش ایم
ان و اخلاق پسندیده در دوران کودکی نیز یکی دیگر از حقوق فرزندان در اسلام است .چنان که امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: “بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه”270
]احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی تسریع نمایید بیش از ان که مخالفین گمراه بر شما پیشی گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند.[
بر اساس روایات می توان گفت رفتار پدرو مادر در سنین خردسالی فرزند برای او همه چیز است: درس، اخلاق، تربیت ، سازندگی یا ویرانگری. طفل همه چیز را از او کسب می کند: محبت، شفقت، وفاداری، خلوص و صفا، رشادت و شهامت، حیاء ، ادب و تواضع، عزت نفس، سجایای اخلاقی، درستکاری، پشتکار، سربلندی، شرافت و صداقت و…
در خصوص رعایت مسائل خوابیدن و تاثیر آن در تربیت فرزندان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرماید:” و الذی نفس بیده لو ان رجلا غشی امراته و فی البیت صبی مستفیظ یراهما

دسته بندی : پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید