شده است.
در طبقه بندی دیگری از همین سازمان (یونسکو) فعالیت های فرهنگی را این گونه می‏شمارد: کتابخانه، آموزش، موزه ها، امکانات فعالیت های فرهنگی، مراکز فرهنگی و امکانات و تسهیلات هر یک، امکانات ورزشی و تفریحی شامل مراکز ورزشی و انجمن های فرهنگی موجود، مدیریت فرهنگی، شوراها، ادارات، شهرداری ها و مراکز خصوصی و غیره. از آنجایی که عمده فعالیت های فرهنگی و هنری در دانشگاه‏ها بر عهده اداره کل امور فرهنگی و در غالب کانون های فرهنگی است مختصرا در ذیل به این دو مورد پرداخته می شود.
4-1 اداره کل امور فرهنگی
یکی از زیرمجموعه های معاونت فرهنگی دانشگاه اداره کل امور فرهنگی دانشگاه می باشد که بخش عمده فعالیتهای فرهنگی دانشگاه را انجام می دهد. اداره کل امور فرهنگی مکانی است که زمینه مناسب را برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت دانشجویان فراهم می سازد. توجه به مقوله فرهنگ در کنار علم و دانش که یکی از مصادیق اجرایی آن وجود نهادهای دانشجویی و فعالیت هدفمند دانشجویان در این نهادها است، از عوامل اساسی در رسیدن به یک دانشگاه مطلوب و مطابق معیار جهانی می باشد. تأثیر این امر در فعالیت آموزشی و بهتر کردن آن بر کسی پوشیده نیست و بر پایه همین باور است که بخش های مختلف امور فرهنگی از جمله کانونهای فرهنگی – هنری و نشریات دانشجویی شکل گرفته در توسعه و تعمیق فعالیت های فرهنگی دانشگاه می کوشند. نهادینه کردن فعالیتهای فوق برنامه فرهنگی و پژوهشی دانشجویان، افزایش سطح مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیتهای جمعی، فعلیت بخشیدن استعدادهای بالقوه جوانان و استفاده از شور جوانی دانشجویان در جهت تقویت پیوندهای دانشگاه با بخش های مختلف اجتماعی و اجرایی از اهدافی است که امور فرهنگی در راه گسترش امر فرهنگ سازنده و خلاق در دانشگاه دنبال می کند. (آئین نامه تشکیل کانون های فرهنگی و هنری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، 1387)
4-2-کانون های فرهنگی و هنری
کانونهای فرهنگی که از سال 1377 فعالیت خود را آغاز نموده اندو بدین لحاظ از از مهمترین نهادهای دانشجویی به شمار می روند. نوآوری و نوزایی در فرهنگ و مناسبات اجتماعی، پرورش خلاقیت ها و استعدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی جامعه دانشگاهی، زمینه سازی برای توسعه مهارت ها و توانایی های فکری و فرهنگی دانشجویان، کمک به برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی در تربیت نیروی انسانی خلاق از اهداف پایه گذاران کانون ها می باشد. شکی نیست رسیدن به این اهداف در فضایی پر نشاط و امن امکان پذیر است. دانشجویان با توجه به علاقه خود می توانند در زمینه های مختلف از جمله فعالیت های دینی، مذهبی، ادبی و هنری مشغول به فعالیت شده و با ورود به حوزه هایی چون تئاتر، موسیقی، شعر و داستان و. . . به صورت جمعی، زمینه جامعه پذیری33 خود را فراهم سازند. کانون های فرهنگی و هنری نهاد هایی هستند که امکان بروز توانایی های فرهنگی، هنری دانشجویان را فراهم می سازند.
5- معرفی کانونهای اداره کل امور فرهنگی و زمینه فعالیت
5-1-کانون قرآن و عترت
– برگزاری کلاس های آموزشی ازجمله تلاوت، تفسیر، حفظ قرآن کریم، نهج البلاغه، مداحی و . . . – تلاش در جهت تحقق آرمآن‏های نظام و انقلاب از جمله اسلامی شدن دانشگاه‏ها با اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر و بهره مندی از ابزارهای فرهنگی و هنری از جمله تبلیغات محیطی و. . . – برگزاری مراسم مذهبی از جمله دعای کمیل، دعای ندبه، دعای توسل، دعای عرفه، زیارت عاشورا، ویژه برنامه شبهای قدر و . . . – بزرگداشت مناسبت های مذهبی و برگزاری ویژه برنامه های میلاد و شهادت 14 معصوم و سایر بزرگان جهان اسلام – انجام فعالیت های پژوهشی در زمینه مسائل دینی و مذهبی از جمله عرفان، فقه، فلسفه و. . . – برگزاری جلسات سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ با موضوعات دینی و مذهبی – معرفی فرقه های انحرافی و مبارزه با آن‏ها از جمله بهائیت و. . . – تهیه و تجهیز آرشیو تخصصی صوتی، تصویری و مکتوب از جمله کتاب و نشریه مرتبط با موضوع فعالیت کانون – تولید محصولات مذهبی در قالب کاست، فیلم، بروشورو. . – برگزاری اردوهای زیارتی داخل و خارج با همکاری کانون گردشگری و اخذ مجوزهای لازم
– دیدار با مراجع تقلید، آیات عظام، ائمه جمعه و ارتباط با حوزه های علمیه، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی علوم دینی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد علوم قرآنی و سایر سازمان‏های فعال در زمینه علوم اسلامی و مورد تائید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران – تشکیل کمیته های تخصصی مرتبط با زمینه فعالیت کانون.
5-2-کانون آسیب شناسی اجتماعی
– انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه علوم اجتماعی- برگزاری جلسات آموزشی از جمله آشنایی با ابعاد سوء مصرف مواد مخدر و پیشگیری از مصرف آن در اقشار جوان -دعوت از اساتید علوم اجتماعی و روانشناسی و برگزاری جلسات سخنرانی – همکاری با مرکز مشاوره دانشگاه – برگزاری همایش های مرتبط با زمینه فعالیت کانون از جمله همایش زنان و آسیبهای اجتماعی- بازدید از مراکز بهزیستی و همکاری با اورژانس اجتماعی – تهیه آرشیو تخصصی
5-3-کانون فیلم و عکس
– برگزاری کلاس های آموزش عکاسی، فیلمنامه نویسی، فیلمبرداری، کارگردانی، و- نمایش فیلم به صورت عمومی – نمایش فیلم مخصوص اعضاء همراه با جلسات نقد و بررسی – بررسی آثار برجسته سینمایی ایران و جهان – تهیه آرشیو تخصصی فیلم، مجله و کتاب – بزرگداشت هنرمندان عرصه سینما و دعوت از ایشان همراه با برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ – ساخت فیلم کوتاه و نماهنگ – برگزاری نمایشگاه‏های عکس و کارگاه های تخصصی – برگزاری کارگاه های پویانمایی – شرکت در جشنواره های دانشجویی
5-4-کانون هنرهای تجسمی
– برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه خوشنویسی، قالی بافی، صنایع دستی، طراحی، نگارگری، کاریکاتور، نقاشی، معرق، خیاطی، سفالگری، گلسازی، طراحی با رایانه و. . . – طراحی و اجرای دکور مراسم مورد درخواست کانون ها – برگزاری نمایشگاههای مختلف – دعوت از اساتید و برگزاری کارگاههای تخصصی
5-5-کانون هنرهای نمایشی (تئاتر)
برگزاری کارگاه های نمایشنامه نویسی، نمایشنامه خوانی، گریم، پانتومیم، بازیگری، عروسک سازی، طراحی و ساخت دکور –اجرای نمایش – گردآوری آرشیو تخصصی نمایشنامه و. . – شرکت در جشنواره های تئاتر دانشجویی و تئاتر عروسکی – اجرای نمایش خیابانی – اجرای مراسم تعزیه در دانشگاه.
 5-6-کانون موسیقی
اجرای کنسرت های موسیقی سنتی، کلاسیک و. . – ایجاد آرشیو تخصصی، معرفی اساتید برجسته و آشنایی با سازهای سنتی –برگزاری کارگاه های تخصصی از جمله تئوری موسیقی و . . . – شرکت در جشنواره های دانشجویی –انجام فعالیت های پژوهشی 
 5-7-کانون میراث فرهنگی و گردشگری
– برگزاری اردوهای سیاحتی وزیارتی داخل و خارج از استان – معرفی جاذبه های گردشگری ایران با همکاری دانشجویان استان‏های مختلف در قالب بروشور، –برگزاری کارگاه های آموزش راهنمای گردشگری، . . . -نمایش فیلم معرفی آثار و ابنیه تاریخی با همکاری کانون فیلم و عکس -برگزاری جشنواره گردشگری با همکاری کانون فرهنگ عامه و کانون هنرهای تجسمی
5-8-کانون فرهنگ عامه
تلاش در جهت افزایش وحدت ملی و روحیه میهن دوستی – معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف ایران-برگزاری نمایشگاه- برگزاری مسابقات پخت غذاهای سنتی، طراحی پوشاک و. . – گردآوری آرشیو صوتی، تصویری، و مکتوب آداب و سنن و مراسم اقوام ایرانی از جمله مراسم مذهبی و جشنهای محلی و آئین شکرگذاری – معرفی بازیهای محلی، گردآوری داستان‏ها، اشعار و مثل ها – معرفی گویش ها و لهجه های ایرانی، صنایع دستی، غذاهای سنتی، گیاهان دارویی و. . .
5-9- کانون محیط زیست
برگزاری کارگاه های تخصصی حمایت از منابع طبیعی، حیات وحش و محیط زیست – آموزش پیشگیری از آلودگی محیط زیست و برگزاری اردوهای پاکسازی محیط زیست -بازدید از مناطق حفاظت شده و انجام پژوهش های میدانی – تلاش در جهت فرهنگ سازی بازیافت زباله خصوصاً کاغذ، شیشه، فلز و پلاستیک – معرفی محصولات غذایی، بهداشتی سالم و غیر آلاینده – معرفی خواص مختلف گیاهان ازجمله مصارف دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و. . ، تلاش در جهت اصلاح الگوی مصرف انرژی- تلاش در جهت اصلاح سبد غذایی خانوارها و بهره مندی از محصولات طبیعی (اورگانیک)
5-10- کانون ادبی
 برگزاری نشست های تخصصی نقد کتاب – برگزاری جلسات شعر خوانی – برگزاری کارگاه های آموزشی نویسندگی، کاریکاتور، داستان کوتاه و. . . – معرفی دانشجویان شاعر و نویسنده – برگزاری شب شعر دانشجویی – شرکت در جشنواره های شعر ادبی از جمله جشنواره شعر رضوی – معرفی شاعران و ادیبان و اساتید برجسته معاصر – انتشار کتاب شعر دانشجویی – برگزاری جلسات شاهنامه خوانی و. . . – تشکیل کمیته های تخصصی از جمله کمیته ادبی شهریار و معرفی ادبیات سایر زبآن‏ها و گویش های محلی ایران
5-11-کانون هلال احمر
 برگزاری کارگاههای آموزشی امداد و نجات و مدیریت بحران – برگزاری مانور های مختلف از جمله زلزله جهت آمادگی در برابر حوادث غیر مترقبه -انتشار بروشورها وجزوه های آموزشی- برپایی ایستگاه اهدای خون – همکاری با سازمان هلال احمر و فراهم نمودن زمینه عضویت دانشجویان در جمعیت هلال احمر – همراهی تیم امداد (دانشجویان آموزش دیده) در اردوهای دانشجویی و. . . -حضور فعالانه در امداد رسانی حوادث طبیعی و غیر مترقبه
5-12-نشریات دانشجویی
یکی از بخش های فعال اداره کل امور فرهنگی، کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی است. دانشجویان علاقمند به حوزه خبرنگاری و مطبوعات دانشجویی می توانند در زمینه های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و طنز فعالیت نمایند. در این پژوهش تمام تلاش بر این است که فعالیت های فرهنگی و هنری که در غالب این کانون ها در سطح دانشگاه انجام می پذیرد مورد بررسی قرار گیرد. و از نتایج حاصله در جهت برنامه ریزی فرهنگی سود جوییم از این رو لازم است در ابتدا به بررسی ارتباط برنامه ریزی فرهنگی با آموزش عالی بپردازیم:
6-ارتباط برنامه ریزی فرهنگی با دانشگاه و آموزش عالی
اگر بپذیریم که فرهنگ زیر بنای جامعه است و چنانچه هدف از فعالیت های فرهنگی در یک جامعه را تغییر در رفتار یا رفتارهایی از جامعه بدانیم. این پذیرش دست اندرکاران را بر آن می دارد که برای دست یابی به اهداف خود برنامه ریزی در حوزه فرهنگ را سر لوحه کار خود قرار دهند. جایگاه ویژه دانشگاه در تربیت نسل بالنده انقلاب اسلامی و نقش عظیمی که دانشگاه در پرورش مدیران و کارگزاران آینده ایفا می کند، بر کسی پوشیده نیست. ضرورت توجه به فعالیت های فرهنگی و هنری دانشجویان در این راستا از اهمیت ویژه‏ای بر خوردار است. بنابر این لازم است که با راهنمایی این قشر در زمینه برنامه ریزی صحیح برای فعالیت‏های فرهنگی و هنری آنان را در استفاده هر چه بهتر و بیشتر از فعالیت ها و منابع فرهنگی یاری داد. بررسی و ارزیابی فعالیت های فرهنگی و هنری دانشجویان به منظور گرد آوری و تحلیل اطلاعات و برای بر طرف کردن کاستی ها و بهبود این فعالیت ها اهمیت ویژه ای دارد. بدیهی است که عدم وجود اطلاعات صحیح و واقعی نظام برنامه ریزی را دچار اختلال می نماید. برای اینکه برنامه ریزی فرهنگی در سطح دانشگاه به صورت مطلوب و بهینه انجام پذیرد، احتیاج به اطلاعات دقیق و مبتنی بر واقعیات دارد که در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گیرد و این زمانی مقدور است که برنامه و عملکرد گذشته و حال دانشگاه مورد ارزیابی قرار گیرد. دانشگاه ها منشاء تحولات جامعه در عرصه های مختلف هستند و دانشجویان به عنوان ارکان اصلی جامعه در آینده، پیکره اصلی سازمان ها و ارگان های مختلف آن را تشکیل می دهند. لذا

مطلب مشابه :  پایان نامه با کلمات کلیدیدانش آموز، دانش آموزان، هویت فردی
دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید