دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

    آیات قرآنی که دلالت بر پژوهش علم و شناخت انسانی می­نماید، بر اساس نحوه دلالتی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند:

الف: تشویق به کسب معرفت و شناخت و  فراگیری علم

قرآن، سراسر جهان پهناور آفرینش را در زمینه­های گوناگون، زمینه تفکر و مطالعه و پژوهش بشر قرار می­دهد و او را به چنین اندیشه وسیع و گسترده فرا می­خواند.  مطالعه واژه های “تفکر”، “تعقل”، “تدبر”، “تبیین”، “سیر”، “نظر”،” برهان” و” سلطان” در قرآن، نشان دهنده این می باشد که قرآن تا چه اندازه به معارف بشری  ارج می نهد. چنان که در آیه 53 سوره فصلت می فرماید:

“سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ.” (سوره فصلت، آیه 53 )؛  به زودى نشانه‏هاى خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان مى‏دهیم تا براى آنان آشکار گردد که او حق می باشد آیا کافى نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه می باشد. [1]

ب: تعظیم عالمان و توبیخ کاهلان

در این دسته خداوند به معرفی کسانی می­پردازد که راه معرفت را طی نموده و دارای مقامات رفیع گردیده­اند. قرآن از این گروه به عظمت یاد نموده و در وصف مقامات آنها می­فرماید:

” ….یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیر”(سوره مجادله، آیه 11)؛ خداوند کسانى را که ایمان آورده‏اند و کسانى را که علم به آنان داده شده درجات عظیمى مى‏بخشد و خداوند به آن چیز که انجام مى‏دهید آگاه می باشد!

مطلب مشابه :  پایانامه ارشد : بررسی تجربی لومینسانس حاصل از باریکه یونی92

و بعضی دیگر از آیات در توبیخ کسانی می باشد که راه معرفت ملک و ملکوت را طی نمی­کنند و در حرکت به سوی آن  سستی و کاهلی می­ورزند؛ مانند آیه 185 سوره اعراف:

“أَ وَ لَمْ یَنْظُرُوا فی‏ مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ أَنْ عَسى‏ أَنْ یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَدیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ”(سوره اعراف،آیه 185)؛  آیا در حکومت و نظام آسمانها و زمین، و آن چیز که خدا آفریده می باشد، (از روى دقت و عبرت) نظر نیفکندند؟! (و آیا در این نیز اندیشه نکردند که) پس، از نظر قرآن کریم هم متبوع موظف می باشد بر اساس شناخت و پژوهش به راهبری بپردازد و هم تابع موظف می باشد در تبعیت و تقلید خود محقق باشد. و لذا تاکید بر لزوم تحصیل علم و ذم تقلید بدون علم، دلیل دیگری می باشد بر وجود راه معرفت و امکان شناخت از دیدگاه قرآن کریم. [2]

1-3-1-1. امکان شناخت خدا

با عنایت به امکان شناخت جهان، سوالی که مطرح می­گردد این می باشد که آیا شناخت خدا ممکن می باشد؟ یا نه؟ اگر ممکن می باشد، راه چیست؟ و اگر ممکن نیست چگونه شناخت وی، آغاز دین قرار گرفته می باشد؟

آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این سوال می فرمایند:”در قرآن کریم، عده ای به این دلیل، مورد مذمت خدا قرار گرفته­اند که آن­ها، خدا را آن­طور که بایستی نشناخته­اند، از این مسئله روشن می گردد آن­گونه که بایستی خدا را شناخت، نه تنها مقدور می باشد بلکه واقع نیز شده می باشد و عده­ای، آن­طور که بایستی، خدای را نشناخته­اند، “آن­طورکه بایستی” یعنی آن مقدار که میسور بشر می باشد و در نتیجه، نسبت به او تکلیف دارد. وگرنه بیش از حد امکان، نه مورد قدرت می باشد و نه مورد تکلیف. و به عبارت دیگر، آن مقدار از معرفت که برای بشر لازم و ضروری می باشد میسور همگان بوده و استعداد آن در نهاد همه قرار گرفته و با فطرتش عجین گشته می باشد، چنان که فرمود:

مطلب مشابه :  بررسی تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن - دانلود پایانامه کارشناسی ارشد

“ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ”(سوره حج، آیه 74)؛ خدا را آن گونه که باید بشناسند نشناختند خداوند قوىّ و شکست‏ناپذیر می باشد.

[1]کریمی، حسین، “گامی در مسیر شناخت”، تایپ آزادی قم، خرداد 1359 ، تلخیص از صفحه 77-80

[2] جوادی آملی، عبدالله، “تفسیر موضوعی قرآن کریم”(معرفت شناسی در قرآن)، جلد 13، تلخیص از صفحه 207-210.

 مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد: مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن