دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

     این که در آیه می­گوید:«اینها خدا را آن­طور که بایستی نشناخته­اند»، روشن می­گردد که دیگران، خدا را آن­طور که بایستی شناخته­اند. حضرت امیر(ع) آنجا که صفات ربوبیت را تشریح می کند، می فرماید:” لم یطلع العقول علی تحدید صفته و لم یحجبها عن واجب معرفته” [1]حضرت باری تعالی، اندیشه اندیشمندان بشری را به عمق و صفاتش و کنه آن مطلع نساخته، زیرا عقل محدود بشر توان احاطه صفات نامحدود را ندارد، صفت نامحدود را هیچگاه ممکن نیست عقل محدود دریابد. یعنی ممکن نیست، عقل محدود، شناخت نامحدود داشته باشد یا نامحدودی را بشناسد، خواه از راه عقل و فکر سفر کند و خواه از راه عرفان بخواهد به شهود و حضور نایل آمد.  پس تحدید و اکتناه واجب الوجود، مقدور عقل نیست و زیرا مقدور عقل نیست مورد تکلیف نیست، اما آن مقداری که ادراکش لازم می باشد، راهش باز می باشد. ازاین رو، در دنباله آن فرمود:

درآورند.”[2]  ایشان، معرفت نفس را به عنوان راهی برای مظهر اما خدا شدن معرفی می­نمایند و می فرمایند: “با در نظر داشتن اینکه معرفت نفس، ریشه همه کمالات می باشد و عدم شناخت نفس، منشاء همه رذایل خواهد بود، لذا  اگر بشر بخواهد به مقام ولایت برسد، لازم می باشد خویشتن خویش را شناخته و خود را از عیوب رهانده و کمالات را تحصیل کند، تا از طریق معرفت نفس بتواند همراه با کوشش و کوشش مظهر اما مطلق گردد.”[3]

مطلب مشابه :  پایانامه کارشناسی ارشد با عنوان : بررسی تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

1-3-2. ابزارهای معرفت در قرآن

قرآن کریم در مواردی به بعضی از ابزارهای شناخت اشاره کرده می باشد؛ مانند آیه 36 سوره اسراء که در ضمن اظهار وظیفه و مسئولیت بشر، درمورد این ابزار می فرماید:

“وَ لَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ  إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کلُ‏ُّ أُوْلَئکَ کاَنَ عَنْهُ مَسُْولاً”(سوره اسراء،آیه 36)؛ از آن چیز که به آن آگاهى ندارى، پیروى مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئولند.

سمع و بصر دو نمونه از ابزار شناخت و از مجاری اولیه ادراک آدمی می باشد و اختصاص به ذکر این دو، در آیه از آن جهت می باشد که وسعت آگاهی این دو حس از محسوسات، نسبت به دیگر حواس بیشتر می باشد و اما فواد، همان جان و حقیقت بشر و مرکز تصدیق و تشخیص حق و باطل می باشد. قرآن کریم در دیگر مواردی که در باب معرفت انسانی سخن گفته، از این دو ابزار و از “افئده” نام برده می باشد. مانند آیه 78 سوره نحل:

“وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیًْا وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفِْدَهَ  لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون” (سوره نحل، آیه 78)؛ و خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود در حالى که هیچ چیز نمى‏دانستید و براى شما، گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شکر نعمت او را بجا آورید.

مقصود از “افئده” در این دو آیه، قلبی می باشد که قرآن درمورد آن می فرماید: .

و بیرونی تشخیص حق از باطل  ارشاد می نماید؛ در بعضی از آیات، سخن از تفکر و تعقل و تدبر می باشد، مانند آیه 44 سوره بقره می باشد که می فرماید:

مطلب مشابه :  پایانامه با عنوان : بررسی تحلیلی تأثیر ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی بر جذابیت مراکز خرید و ارزیابی های خرید

” اَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ”( سوره بقره، آیه 44)؛ آیا مردم را به نیکى (و ایمان به پیامبرى که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت مى‏کنید، اما خودتان را فراموش مى‏نمایید با اینکه شما کتاب (آسمانى) را مى‏خوانید! آیا نمى‏اندیشید؟

اضافه براین آیات، در آیات فراوانی از قرآن برای اثبات مدعا، از براهین عقلی بهره گیری شده یا بر بطلان اندیشه های مخالفان استدلال عقلی شده می باشد. در آیات فراوانی نیز دعوت به تفکر عقلی شده می باشد. نظیر آیه 50 سوره مبارکه انعام که می فرماید:

[1] نهج البلاغه ، خطبه 49

[2] آیت الله جوادی آملی ، عبدالله، ” ولایت در قرآن “،صفحه 69.

[3] همان، صفحه  70.

 مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد: مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن