تویوتا از نظر ساختار سازمانی و مدیریتی یکی از متفاوت ترین خودروسازان جهان هستش، شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۳ بیشتر از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگترین خودرو ساز جهان شناخته می شه. در ادامه این متن اطلاعات جالبى درخصوص چگونگی مدیریت این خودروساز بیان شده.

به شکل میانگین در هر سال حدود ۷۰۰,۰۰۰ پیشنهاد از طرف کلیهٔ پرسنل ارائه می شه که ۹۹ درصد از این پیشنهادات ، به اجرا در می آید.
نظام پیشنهادات (Suggestion System ~ SS)، یکی از اجزاء اصلی و حیاتی سیستم مدیریت تویوتاه. در نظام پیشنهادات (SS)، پرسنل واسه ارائه پیشنهادات به درد بخور، «آموزش» می بینن.

در SS، پرسنل به ازای هر پیشنهاد به درد بخور و اجرایی که بدن، متناسب با منافع حاصله، سود می برند و مدیران هم به همین ترتیب «عاشق» گرفتن پیشنهادات هستن. در نتیجه هم موفقیت فردی و هم گروهی به وجود میاد.

پیشنهاداتی که بعضی وقتاً، حتی طرز مدیریت اونا رو زیر سوال می بره ، اما در آخر منتهی به “مدیر نمونه” شدن ایشون می شه! در SS ، تموم پرسنل، در همهٔ زمینه ها (از تولید و مهندسی گرفته، تا مواد شوینده و حتی نظافت سرویس هاى بهداشتى) اجازه مطرح کردن پیشنهادات خود رو دارن.

خصوصاً که بیشتر این پیشنهادات، از پائین دستها هستش .دلیل این کار اینه که سیستم مدیریت تویوتا باور داره که ۹۷ درصد از مشکلات و نواقص، فقط به وسیله پرسنل قابل شناسایى هستن.

مشکلات

سیستم مدیریت تویوتا عقیده داره که فهم مدیران از مشکلات، در حالت خوشبینانه ، فقط ۳ درصده، به خاطر همین به مشارکت «تموم پرسنل» ، باور و التزام عملی دارن . این باور و التزام ، برآمده از یه قانون ساده س! که مى گوید، عقل «من» ، کوچکتر-مساوی عقل «ما» کارایی داره.

اینکه به چه دلیل اونا تویوتا هستن و ما نیستیم ، با همون قانونٔ ریاضی که تویوتا به اون باور و “تعهد” دارن، خیلی راحت مشخص می شه .
و اما در آخر، بد نیس بدونین که، ۷۰۰هزار پیشنهاد در «سال» ، مساویه با اینکه در هر «ساعت» از شبونه روز، ۸۰ پیشنهاد تولید و تقدیم شه. فقط تصور کنین اگه تویوتا بدون یه اینجور «سیستم مدیریت» بود، این خودروساز چقدر در پیشرفت دچار معطلی می شد.
یه مدیر به سبک سنتی بدون اینجور سیستم هوشمندانه ای با چه میران آگاهی و نبوغ ممکنه بتونه در هر «شبونه روز»، بیشتر از ۱۹۰۰ ایدهٔ «بهبود» ارائه دهد، اونم طوری که ۹۹ درصد اون ایده ها، عملی باشن!

منبع: دیجیاتو