یه چند وقت پیش اینستاگرام در بیانیه ای اعلام کرد که می خواد جذاب ترین به روزرسانی تاریخ اپلیکیشن رو عرضه کنه، موضوعی که واسه همه هیجان انگیز بود.این بروزرسانی که حالا در دسترسه، IGTV اسمشه، نرم افزاری جدید که محدودیت یه دقیقه ای ویدئو ها در اینستاگرام رو نابود می کنه. در این مطلب آشنایی با پلتفرم IGTV رو داریم.

سرفصل محتوا

  • IGTV چیه و چه هدفی داره؟
  • شروع کار با IGTV
  • چیجوری ویدیو هامون رو در IGTV آپلود کنیم؟
  • رقابت با یوتوب پیشگیری ناپذیره، به شرط رفع محدودیتا
  • IGTV و ما ایرونیا؛ فرصت یا تهدید؟
  • آینده از اون IGTV میشه؟

IGTV چیه و چه هدفی داره؟

میشه گفت همون اینستاگرامه، اما با ویدیوهایی طولانی تر از قبل. همونطور که شاید باخبر هستین قبل از عرضه IGTV اینستاگرام ویدیوهای ارسالی رو تا یه دقیقه محدود می کرد.

اما حالا با به کار گیری IGTV کاربران معمولی می تونن بیشترین حد تا ده دقیقه ویدیو آپلود کنن. این زمان واسه آدمایی که فالوئرهای زیادی دارن به یه ساعت زیاد می شه.

حالا با به کار گیری IGTV کاربران معمولی می تونن بیشترین حد تا ده دقیقه ویدیو آپلود کنن.

در واقع به نظر می رسه هدف اصلی IGTV ارائه چیزی مثل یه تلویزیون باشه. مدیرعامل اینستاگرام یعنی کوین سیستروم هم این موضوع رو تایید کرده و عقیده داره که تا حد امکان تلاش شده که IGTV مثل یه تلویزیون باشه، طوری که به محض روشن کردن یه برنامه در اون اجرا شه.

موضوعی که پر بیراه نیس. با نگاهی به این اپلیکیشن و به کار گیری اون، به محض ورود به اپلیکیشن با صفحه برفک تلویزیونی مواجه میشین و با گذشت چند ثانیه، یکی از ویدئو ها با به کار گیری هوش مصنوعی اینستاگرام و علایقی که شما دارین انتخاب شده و به اجرا در میاد.

آقای سیستروم اعلام کرده که هدف اصلی اینستاگرام از عرضه IGTV این بوده که کاربران بتونن خیلی راحت ویدیوهایی طولانی تری رو ببینن؛ ویدیوهایی که عمودی هستن و مناسب نمایش در تلفنای هوشمند.

پس شاید بشه از همین اول حضور IGTV شباهتای زیادش با یوتوب رو شمرد. هر چند انگار IGTV پتانسیلای بیشتری داره و یقینا اینستاگرام با جاه طلبی به عرضه این سرویس جدید پرداخته.

سرویس IGTV از هفته گذشته به صورت رسمی همراه با یه به روزرسانی در اختیار کاربران قرار گرفت. همینطور اپلیکیشن جداگونه این سرویس واسه اندروید و iOS از همین حالا در دسترس قرار داره.

شروع کار با IGTV

به محض اجرای اپلیکیشن، صفحه خوش آمدگویی IGTV اولین چیزیه که نظرتون رو جلب می کنه. از همون اول از شما می پرسد که می خواین با حساب اینستاگرام به کارتون ادامه بدین یا اکانتی جدید داشته باشین.

علاوه بر این، بعد از به روزرسانی نرم افزار اینستاگرام در تلفن هوشمند خود، می تونین با زدن روی علامت IGTV که بالای نوار استوریای دوستانتون قرار داره، وارد اپلیکیشن IGTV بشوید.

بعد از لاگین شدن با صفحه اصلی IGTV مواجه میشین. در این صفحه شما در بالای صفحه ویدیوی در حال پخش رو مشاهده می کنین. در پایین صفحه، در تبای جور واجور کانالا و حسابایی که ویدیوهای ضبط شده شون آپلود شده رو می ببینن.

در این صفحه یه نوار جستجو و در زیر اون سه تب هست که به ترتیب به بررسی اونا می پردازیم:

For You: در این تب ویدیوهایی رو مشاهده می کنین که اینستاگرام تصور می کنه به اونا علاقمند باشین. این تب به طور پیش فرض اولین تبیه که مشاهده می کنین.

Following: این تب مربوط به ویدیوها از افراد و یا حساب هاییه که اونا رو در اینستاگرام دنبال می کنین.

Popular: در این تب ویدیوهایی معروف و ترن شده در اینستاگرام رو نمایش میده.

Continue Watching: ممکنه آخرین ویدیو رو تا انتها ندیده باشین. IGTV با ایجاد این بخش به شما کمک می کنین تا بدون هیچ نگرانی هر وقتی که دوباره وقت داشتین ادامه ویدئو ها رو تماشا کنین.
از نوار جستجو خیلی راحت می تونین با نوشتن کلمه مورد نظر خود، کانالا و آدمایی که به دنبال ویدیوهای اونا هستین رو جستجو کنین.

ویدئو ها در هر تب در فریمای مستطیل شکلی پایین صفحه قابل دسترسی هستن. با یه بار زدن روی اونا تصویر به نمایش در میاد.

اگه هم می خواین تصویر تموم صفحه تلفن هوشمندتون رو پر کنه و به صورت تموم صفحه به تماشای ویدیوهای مورد علاقه خود بپردازید، کافیه با یه بار زدن روی تصویر اصلی اونو تموم صفحه ببینین.

زیر هرکدوم از ویدئو ها سه گزینه معروف اینستاگرام هست که می تونین ویدئو ها رو لایک کنین، نظر بدین و یا لینک اشتراک گذاری اونو کپی کنین. وجود یه گزینه Browse شما رو دوباره به صفحه اصلی برمی گردونه. البته این کار رو می تونین با کشیدن صفحه به سمت بالا هم انجام بدین.

چیجوری ویدیو هامون رو در IGTV آپلود کنیم؟

شاید بعد از تماشای ویدیوی دوستان و حسابای معروف علاقمند باشین تا ویدیوهای خودتون رو به نمایش بذارین. حالا خوبیش اینه این کار خیلی راحت انجام می شه.

واسه آپلود ویدیو باید روی عکس پروفایل خود که دقیقا سمت راست نوار جستجو قرار داره ضربه بزنین. بعد از این کار، IGTV از شما می خواد که یه کانال بسازین.

علاوه بر این درباره ویژگیای کانالا هم صحبت می کنه؛ اینکه ویدیوهای طولانی قابل آپلود هستن و ابعاد تصاویر اونا مختص تلفنای هوشمند جدیده.

بعد از ساختن کانال می تونین ویدیوی مورد نظر خود رو آپلود کرده و در صفحه ای مشابه به چیزی که در اینستاگرام دیده ایم، متنی زیر اون تایپ کرده و بعد آپلود ویدیو رو شروع کنین.

یادتون باشه که IGTV هنوز از اجراهای زنده پشتیبانی نمی کنه، پس فعلا امکان تصویربرداری زنده و آپلود کردن ویدیو وجود نداره. ویدیوها باید از قبل ضبط شده و ویرایش شده باشن و این الان یه محدودیت واسه سرویس هستش.

رقابت با یوتوب پیشگیری ناپذیره، به شرط رفع محدودیتا

کافیه اپلیکیشن رو باز کنین و یا از صفحه اینستاگرام خود روی آیکن جدید اضافه شده که مثل یه تلویزیونه ضربه بزنین تا وارد IGTV شید. به محض ورود یه صفحه برفکی می ببینن که در حال بارگذاریه.

بعد از بارگذاری یه ویدیو که اینستاگرام فکر می کنه به اون علاقمند باشین به استقبالتان میاد. همه این شرایط باعث می شه حس کنین با یه تلویزیون واقعی رو به رو هستین.

پس شاید مساوی باشه که بگیم حرکت اینستاگرام به سمت IGTV حرکتی هیجان انگیز بوده که محیط جذاب تری از اینستاگرام میسازه.

حتما می دونین که خیلی از ایده های الان اینستاگرام از نرم افزار اسنپ چت وام گرفته شدن. اسنپ چت به عنوان ایجاد کننده استوریا پا به میدون گذاشت اما یهو همه چیز عوض شد و اینستاگرام با پرداخت مناسب تر به این ایده، گوی سبقت رو از حریف زرد رنگ خود ربود و به همین واسطه حالا به جایگاهی رسیده که بیشتر از یه میلیارد کاربر داره.

ایده

حالا به نظر می رسه قربونی بعدی اینستاگرام یوتوب باشه. البته مدیرعامل اینستاگرام اعلام کرده که هدف اصلی IGTV تلفنای هوشمنده اما بیایید و به همین سادگیا با این موضوع کنار نیاییم.

چون که مطمئنا تلفنای هوشمند نقشی کلیدی در درآمدزایی این روزای نرم افزارایی مثل یوتوب دارن. پس حضور اینستاگرام با یه میلیارد کاربر زنگ خطر رو واسه یوتوب به صدا در میاره.

حالا به نظر می رسه قربونی بعدی اینستاگرام یوتوب باشه.

هر چند این شرکتا بزرگتر از اون هستن که از رقابت فراری باشن، اما اینستاگرام همین حالا هم با ارائه ویدیوهای عمودی دست بالا رو در رقابت با یوتوب داره؛ محصول سنتی گوگل که بازم روی اصول اولیه خود پابرجا مونده و به سمت ویدیوهای عمودی یا طولی واسه تلفنای هوشمند نرفته.

البته IGTV ایرادات خودشو هم داره. مثلا یکی از بزرگترین مشکلات این اپلیکیشن اینه که از نوار جستجو نمی تونین به جستجوی هشتگا و کلمه های کلیدی به کار رفته در توضیح حال ویدیوهای آپلود شده بپردازید. در تستایی که انجام دادیم تنها می شد حسابا و آدمایی که در IGTV کانالی ایجاد کردن رو ببینیم.

مشکلات

درسته که اولین نسخه از هر اپلیکیشنی با نواقص زیادی همراه س و این محدودیتا طبیعی هستن، پس باید منتظر بمونیم و ببینیم IGTV در ادامه چه برنامه هایی داره.

IGTV و ما ایرونیا؛ فرصت یا تهدید؟

اینستاگرام به این خاطر که فعلا خطر فیلترینگ اونو تهدید نمی کنه، بازم یکی از فضاهاییه که ایرونیای زیادی در اون به فعالیت می پردازن.

از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون گرفته تا بازیکنان فوتبال و حتی آدمای عجیب و غریبی که به خاطر رفتارای نامتعارف خود درآمدای خیلی از اینستاگرام به دست آوردن. پس هر تغییر ساده ای در اینستاگرام می تونه به معنی تغییر راه و روش کاربران اون باشه.

به روزرسانی IGTV مطمئنا یکی از بروزرسانیای تاریخی اینستاگرام حساب می شه و با در نظر گرفتن شرایط ایران که دسترسی به سرویس ویدیویی مثل یوتوب در اون ممکن نیس، شاید این فرصت بسیار مناسبی باشه تا ایرونیا به طور خاص تر و مثبت تری از اینستاگرام استفاده کنن.

IGTV می تونه باعث استفاده مثبت تر ایرونیا از اینستاگرام شه.

مثلا حالا از راه IGTV و با در نظر گرفتن دسترسی بالایی که ایرونیا به اینستاگرام دارن، میشه روی ویدیوهای آموزشی سرمایه گذاری بیشتری انجام داد.
سرمایه گذاری

فارغ از این موضوع، برودکسترها و آدمایی که «حرف حسابی واسه گفتن دارن» می تونن از این پلتفرم یه میلیاردی واسه بهتر دیده شدن استفاده کنن و از این روش درآمدزایی داشته باشن.

در کل این روزا که به خاطر دسترسی به اینترنت پر سرعت و غیر حجمی تماشای ویدیوهای آنلاین کم هزینه تر شده، همه چیز مهیای یه استفاده بهینه و مثبت از IGTVه.

اما اگه بخوایم رو راست باشیم همه چیز به همین سادگی پیش نمی ره و به طور حتم میشه از هر وسیله ای به منفی ترین شکل ممکن استفاده کرد.

پس همونطور که می تونیم به IGTV به چشم یه فرصت نگاه کنیم، باید قبول کنیم که می تونه یه تهدید اجتماعی هم باشه.

با امید به اینکه حالا که فرصتی واسه استفاده بهتر و مؤثرتر از این پلتفرم به دست اومده، استفاده هموطنان مون در راستایی باشه که بتونیم با IGTV فضای خالی محدودیت دسترسی به یوتوب رو جبران کنیم.

آینده از اون IGTV میشه؟

هر سرویس جدید و هر فضای مجازی جدیدی به چند عامل مهم واسه موفق شدن نیازمنده. یکی از این عاملا تعداد مخاطبان بالاست؛ فاکتوری که عموما یه کار و کاسبی با ارائه خوب و رایگان نرم افزارش می تونه به اون دسترسی پیدا کنه. ولی حالا خوبیش اینه IGTV از دل اینستاگرام بیرون اومده و همین حالا از این شرایط برخورداره.

پس خیلی راحت می تونیم بگیم یکی از اصلی ترین عاملای موفقیت همین حالا هم در اختیار IGTV داره. اما هدف اصلی اینستاگرام از ایجاد IGTV رو نباید از یاد ببرم. مطمئنا اینستاگرام به دنبال درآمدزایی بیشتر و موفقیتای بزرگتر می شه و IGTV بستر مناسبی واسه تبلیغات جور واجور و درآمدزاییای بزرگه.

شاید موفقیت IGTV به معنی کمرنگ شدن حضور یوتوب باشه.

ببشتر بخونین: چیجوری در اینستاگرام یه صفحه موفق داشته باشیم؟

پس شاید موفقیت IGTV به معنی کمرنگ شدن حضور یوتوب باشه. هرچند بعیده اما در طول تاریخ همیشه این اتفاقات افتاده و ترک کلی سرویسای پا به سن گذاشته و کوچ به سرویسای جدید خیلی راحت اتفاق افتاده. البته یوتوب اونقدر بزرگ هست که از رقابت نترسه و سرویسای جدید تر و جور واجور تری رو در جواب به اینستاگرام ارائه دهد.

کلا IGTV پتانسیل بالایی داره که می تونه با موفقیتای زیادی همراه شه. اما اینکه آینده از اون IGTV میشه یا خیر رو، هیچکی جز آینده نمی دونه. پس باید صبر کرد و دید IGTV به عنوان بزرگترین شبکه اشتراک گذاری ویدیو هم تبدیل می شه یا خیر.

منبع: دیجیاتو