راهنمای قدم به قدم وسیله گوگل آنالیتیکز -Google Analytics- واسه مبتدیان
هرزمان که یه مشتری به ما سفارش افزایش رنک لندینگ پیج و یا تغییرات تجارت اینترنتی میده، اولین سوال که ما می پرسیم اینه: “شما الان چیجوری سایت خود رو از دید آماری بررسی می کنین؟ ” حیرت زده میشین اگه جوابا رو بخونین:
“ما فقط بخش فروش رو بررسی می کنیم.”
” ما با به کار گیری آنالیزگر AWStats داده های پنل سی رو بررسی می کنیم.”
” ما بازدید، فروش، بازده سرمایه گذاری در هر بازدید و به کار گیری منطق… (و حدود چهار دقیقه به همین روال ادامه میده) رو با به کار گیری Spreedsheet اکسل انجام می دیم.
واسه من باور کردنی نیس که مردم با وجود وسایل رایگانی مانند گوگل آنالیتیک هنوز از اون واسه پیگیری تغییرات سایت خود استفاده نمی کنن.
پس قبل اینکه ما روش های بهبود تغییرات رو به شما آموزش بدیم، اول چگونگی نصب گوگل آنالیتیکز رو آموزش می دیم تا بفهمین که دقیقا در صفحه شما چه میگذره. این متن راهنما واسه مبتدیانه پس من هر توضیح ساده ای که واسه کاربران ماهر هم به درد بخور باشه توضیح میدم.

راهنمای نصب گوگل آنالیتیکز

۱- یه حساب گوگل واسه خود ثبت نام کنین.
۲- کد پیگیری رو دریافت کنین.
• اگه بار اولتونه که وارد گوگل انالیتیکز میشین قسمت زیر رو بخونین اگه نه به قسمت “۲-ب” برید.
• اگه بار اولی نیس که وارد گوگل آنالیتیکز میشین:

۳- کد اسنیپت رو کپی کنین.
۴- اهداف رو در قسمت پیگیری تغییرات وارد کنین.
۵- قسمت ریپورت و یا گزارش کردن گوگل آنالیتیک رو خوب بخونین.

۱) یه حساب کاربری در گوگل باز کنین( اگه الان حساب گوگل دارین می تونین از این قسمت بگذرید)
شما واسه دسترسی به همه وسایل رایگان گوگل نیاز به داشتن یه حساب گوگل دارین.
۲) کد پیگیری رو دریافت کنین.
۲-الف) اگه بار اولتونه که وارد گوگل آنالیتیکز میشین متن زیر رو بخونین.
قبل اینکه متن پیگیری خود رو دریافت کنین لازمه به چند سوال جواب بدید و قوانین گوگل رو قبول کنین.
اولین صفحه از شما URL سایت شما رو درخواست می کنه که به صورت زیره:
URL سایت خود رو به شکل www.yourdomain.com وارد کنین ( اگه سایت http دارین مطمئن باشین که اون رو به روز کنین) واسه قسمت Account Name می تونین هر چیزی که نام سایت و یا پروژه تونه رو وارد کنین. در آخر ناحیه وقتی خود رو وارد کنین. وقتی تموم شد روی continue کلیک کنین.
بعد از شما درخواست می شه تا اطلاعات تماس خود رو وارد کنین و توافقات کاربری گوگل آنالیتیکز رو قبول کنین.
پس از اینکه قوانین رو قبول کردین می تونین کد پیگیری خود رو واسه URL سایتی وارد کرده بودین، دریافت کنین.
کد پیگیری رو کپی کرده و به قدم ۳ مراجعه کنین تا چگونگی وارد کردن کد Snippet رو بیاموزید.
۲-ب) اگه بار اولتون نیس که وارد گوگل آنالیتیکز میشین:
شما می تونین خیلی ساده فقط روی لینک “Add Website Profile” که در قسمت سمت چپ پایین overview reportه، کلیک کنین.
در صفحه بعدی در قسمت Add a Profile for new domain دامین مورد نظر رو وارد کنین، منطقه وقتی خود رو انتخاب کرده و روی Finish کلیک کنین.
بعد از این مرحله، گوگل واسه سایت شما کد پیگیری بوجود میاره.
کد پیگیری خود رو کپی کرده و روی finish کلیک کنین. واسه چگونگی انتقال به قدم ۳ مراجعه کنین.
۳) چگونگی انتقال کد پیگیری Snippet
حالا که کد پیگیری اسنیپت رو دارین لازمه رو اون رو روی سایت خود Paste کنین.
اگه در مراحل قبلی از یاد بردین که کد اسنیپت رو کپی کنین، از این مراحل پیروی کنین:
الف) به صفحه Overview رفته و در قسمت آخرین ستون سایت گزینه ویرایش -edit – رو بزنین:
ب) در گوشه بالا سمت راست روی لینک بررسی وضعیت – check status – کلیک کنین
ج) کد اسنیپت خود رو دریافت کنین:
حالا کد اسنیپت رو کپی کنین و حالا آماده درج اون هستین.
تنها کاری که لازمه انجام بدین کد اسنیپت رو در تک تک صفحات سایت خود وارد کنین. بیشترین اشتباهی که کاربران انجام میدن اینه که این کار رو فقط واسه صفحه اصلی سایت انجام میدن.
حالا باید اسکریپت پیگیری رو درج کنیم. ادیتور html ای که معمولا با اون کار می کنین رو باز کنین و یا نوت پد html/php رو باز کنین و متن پیگیری رو دقیقا قبل از تگ </body> بذارین.
این تگ رو معمولا در آخر کد html قرار میدن. یه جستجوی ساده </body> در نوت پد و یا ادیتورتان کافیه تا این تگ رو پیدا کنین. بعد کد رو قبل از اون بذارین مانند مثالی که می خوام بزنم:
این روند رو واسه همه صفحات سایتان تکرار کنین. مثلا index.html،service.html، about.html و contact.htm.
پس از اینکه این کار رو انجام دادین، گوگل آنالیتیک به کمی زمان نیاز داره تا صفحات شما رو بررسی کنه تا مطمئن شه که اسکریپتها سر جای خود قرار گرفته باشن. کافیه ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنین تا گوگل آنالیتیک وضعیت سایتتون رو بروزرسانی کنه.
وقتی که سایتتون بازبینی نشده باشه به این شکله:
به محض اینکه گوگل آنالیتیکز تایید کنه که سایت شما به طور مناسب با اون همخوانی داره، این وسیله کار خود رو شروع می کنه. اگه پس از ۴۸ ساعت سایتتون تایید نشد لطفا مرحله ۳ رو دوباره بخونین تا مطمئن شید که کد رو به درستی وارد کرده باشین.
۴) اهدافتون رو به بخش پیگیری تغییرات اضافه کنین
حالا که پایه پیگیری رو انجام دادین باید گوگل آنالیتیک رو شروع کنین تا تماشاگر پیگیری تغییرات باشین.
کلا با اهداف می تونین مشخص کنین که چه تعداد افراد کار خاصی انجام دادن مثلا یه کاربر یه کالایی رو خریده، در بخش روزنامه سایت ثبت نام کرده و از فلان صفحه بازدید کرده. گوگل بیشترین حد چهار هدف رو واسه هر سایت تعیین کرده. البته شما می تونین بیشتر از چهار هدف داشته باشین اما این از محدوده آموزش مبتدیان خارجه.
واسه به کاربردن درست اهداف، به یه لینک واسه صفحه ” اهداف” نیاز دارین. یه صفحه هدف هر صفحه ایه که می خواین کاربر از ان بازدید کنه. مثلا می تونه صفحه تشکر باشه که پس از ثبت نام کاربر در روزنامه سایت باز شه و یا می تونه رسید مشتری باشه که پس از سفارش کالا در سایت باز می شه.
واسه آشنا شدن با انتخاب هدف، اول به صفحه home  گوگل آنالیتیکز رفته و روی “edit” کلیک کنین.
در قسمت تنظیمات پروفایل در قسمت پایین دو بخش “Conversion goals” و  “Funnel” وجود دارن. روی قسمت خالی اهداف کلیک کنین. اگه بار اولتونه روی edit در ردیف G1 کلیک کنین:
حالا باید صفحه تنظیمات اهداف رو ببینین. اول به بخش ” Enter goal information” میریم:
هدف فعال: این بخش اهداف رو فعال و غیرفعال می کنه. پس با انتخاب “on” این اهداف رو فعال کنین.
شکل های جور واجور یکی بودن یا مچ –match- : سه نوع دامین مچ هست.
۱- مچ یا یکی بودن متغیر: اگه صفحه شما از دامین URL استفاده می کنه، از این مچ استفاده کنین. مثلا بیایید فرض کنیم صفحه هدف شما صفحه رسید مشتریه که چیزی مثل اینه: http://www.example.com/checkout.cgi?page=1&id=9982251615 که قسمت &id=XXXXX دائم واسه هر رسید تغییر می کنه.
۲- مچ یا یکی بودن ثابت: از این نوع مچ وقتی استفاده کنین که صفحه ای ثابت مانند صفحه تشکر دارین.
۳- یکی بودن منظم: این نوع مچ از کلمه بندی منظم گوگل استفاده می کنه. واسه خیلی از سایتهای تجارتی صفحه تشکر دامین ثابت و صفحه رسید مشتری دامین متغیر داره و شما باید این رو با آی دی مشتری و یا آی دی و مشخصات سفارش یکی بودن بدید. آموختن مبحث Wildcards در این مورد لازمه که واسه مبتدیان کار راحتی نیس.
پس براساس صفحه هدف، مچ یا یکی بودن درست رو انتخاب کنین.
URL هدف: دایرکتوری فایل صفحه هدف رو وارد کنین. کل http:// link رو در این بخش قرار ندین. خیلی ساده دایرکتوری و نام فایل اصلی رو بنویسین.
نام هدف: این واسه استفاده شخص شما هستش. نام هدف رو هرآنچه می خواین بذارین.
حساسیت به بزرگنمایی: بادقت URL خود رو چک کنین که دز حالت بزرگنمایی نباشه.
ارزش هدف: بیایید تصور کنیم ارزش هر ایمیل روزنامه که واسه کاربران می فرستید ۰.۷۰دلاره. اگه هیچ ارزشی واسه اون نذاشتین این قسمت رو صفر بذارین.
بخش بعدی Define Funnelه. این بخش یه سری از صفحاته که به هدف برمی گردن و در عملیات سایتای تجاری کاربرد داره. اگه یه سایت تجاری دارین ممکنه سه تا پنج مرحله داشته باشه مانند “checkout –> information input –> CC Page –> Review –> Submit. شما می تونین این صفحات رو به طور دقیق در بخش Funnel وارد کنین تا از ترافیکی که به سایت شما وارد می شه خبردار شین و فهمیده باشین که در کدوم مرحله از سایت خارج شدن.
مانند URL هدف، در بخش وارد کردن اطلاعات هدف مطمئن باشین که کل لینک رو وارد نکنین فقط دایرکتوری و فایل رو وارد کنین.
مطمئن شید که فیلدهای لازم رو پر کرده باشین. این قسمت خیلی با اهمیته چون من مطمئن هستم که بیشتر کاربران مستقیما به بخش صفحه تشکر می رن و تک تک گامهای این متن رو به عنوان تغییرات در نظر نمی گیرن.
وقتی که این مرحله تموم شد دکمه ثبت تغییرات رو بزنین. شادباش می گم شما الان می تونین تغییرات سایت خود رو بررسی کنین.
۵) گزارشهای گوگل آنالیتیکز
حالا که سایت شما به طور درست بررسی می شه زمانش رسیده که تموم گزارشهای گوگل انالیتیکز رو ببینین. تنها مبحثی که من می خوام در این بخش بگم اینه که مهمترین بخش پیگیری تغییرات، گزارش Funnel در قسمت اهدافه.
اول روی تب اهداف کلیک کرده و بعد لینک Funnel Visualization رو باز کنین:
مثلا یه سایت خیریه رو درنظر بگیرین که در اون اعضا رو طبقه بندی می کنین. Funnel این سایت به این ترتیبه: “صفحه اعضا”->”صفحه تشکر از خرید اعضا” در همین روز شما مشاهده می کنین که ۶۲۵ نفر از سایت شما دیدن کردن و ۴۷ نفر عضو خیریه شدن و باعث تغییر ۷.۵۲ درصدی در اندازه تغییرات سایت شدن.
این صفحه مهمترین بخشه و به شما ترافیک سایتتون رو نشون میدن و می تونین بالا پایین رفتن تغییرات رو ببینین. گوگل آنالیتیکز اندازه تغییرات رو به صورت “بازیدکنندگان اهداف/کل بازدیدکنندگان سایت”. در مثال سایت خیریه: این سازمان از سراسر دنیا میلیونها ترافیک دریافت می کنه. بیشتر افراد حتی از صفحه عضویت بازدید نمی کنن. پس درصد تغییراتی که در بالا ذکر شد نمی تونه درست باشه و شما نباید به این اعداد اعتماد کنین. تنها راهی که گزارشات گوگل آنالیتیکز می تونه درست باشه وقتی اتفاق میفته که لندینگ پیج و صفحه خرید ساده ای دارین.
پس یادتون باشه همیشه از اهداف Funnel به درستی استفاده کنین.
کلام آخر
امیدوارم این راهنمایی و آموزش ابتدایی به شما کمک خوبی در به کار گیری گوگل آنالیتیک کرده باشه.

منبع : conversionvoodoo

اشتراک گذاری در: فیسبوک توئیتر گوگل + لینکدین پینترست