‫یکی از روشای بهینه سازی سایت، سئو خارجی است که شما سایت خود رو با کمک سایتای دیگه تبلیغ کرده و بهینه می کنه. یکی از این روش ها اینه که یه لینک دهنده داشته باشین. لینک دهنده در واقع لینکیه از سایت شما که در سایت دیگه نشون داده می شه. حال وقتی که کاربران به ان سایت مراجعه می کنن، لینک شما رو هم میبینن هر چی اندازه به کار گیری لینک شما بوسیله کاربران در ان سایت بیشتر باشه، ترافیک سایت شما بیشتر شده و تاثیر مثبت بر رتبه سایت شما می ذاره.
آناتومی لینک دهنده به این صورته که شامل یه متنی از کلمات کلیدیه که کاربرها این متن یا بعضی از کلمات رو جست و جو می کنن و در نتیجه به لینک دسترسی پیدا می کنه. اگه کاربر دقیقا خود متن رو جست و جو کنه به ان لینک دقیق می گن و اگه فقط بعضی کلمات کلیدی رو سرچ کنه، لینک نسبیه.

در این مقاله می خوایم به کارکرد لینکها و آناتومی لینکا بپردازیم.‬ حال کار رو شروع میکنیم‬، اول از همه میخوایم در مورد لینکها بدونیم،‬ واژه لینک در واقع مخفف عبارت هایپرلینک است.‬ هایپرلینک اتصالی در سیستم فرامتنی بین‬ دو سند یا دو ناحیه‬‬ در سنده. انتخاب یه لینک، سند دیگری رو‬ لود میکنه یا اینکه سند شما رو به‬ ناحیه ای که لینک به اون متصله انتقال می ده.‬ البته امروزه انتخاب یه لینک به معنی‬ بردن بیان کننده بر اون و کلیک بر اون هستش.‬ در اوایل دوران اینترنت، هر لینک‬ عدد مشخصی داشت که این عدد در انتهای ‫لینک نشون داده میشد‬ و شما واسه انتخاب اون، باید ‫عدد رو مینوشتید و Enter رو میزدین‬.‬‬

آناتومی لینک

آناتومی لینک عطفی

در اچ تی ام ال، سیستم‬ ساخت صفحات وب به این صورت عمل میکنه که‬ لینک با چیزی به نام تگ عطف با تگ a به وجود میاد ولی این چیزی نیس‬ که واسه ساخت هایپرلینک استفاده شه‬ در واقع این چیزیه که به طور‫ رایج واسه فرمون دادن‬ به مرورگره تا صفحه ای رو دریافت کنه.‬ ‬حال این تگهای عطفی هستن که‬ به صورت تگ a مورد‬ استفاده قرار می گیرن.‬ به دو شکل میشه از‫ تگ عطفی استفاده کرد:

  1. ‬ واسه ساخت هایپرلینکی که با لینک بر اون‬ صفحه دیگری یا بخش دیگری از‬ صفحه لود میشه.
  2.  واسه ساخت‬ بوک مارک، ناحیه ای از صفحه‬ که میتونه به تگ عطف دیگری لینک شه.

‬ این ساختار پایه ی یه تگ عطف‬ در حال ساخت یه لینکه.‬ این تگ، لینکی رو میسازد که بازدید‬ کننده به صورت واژه های”اینجا کلیک کنین” اون رو میبینه. وقتی که کاربر بر لینک کلیک ‫میکنه، صفحه ای لود میشه و‬ این مرجعیه که به سند مورد نظر،‫ شما رو برگشت می ده و د‫ر این مورد، اون سند htmlه ‫و باید در همون دایرکتوری صفحه حاضر قرار داشته باشه‬ و به این صورت شما می تونین‬ از تگ عطفی واسه ساخت یه بوک مارک استفاده کنین‬. شما شاید از لینکهای داخلی واسه‬ بوک مارک استفاده میکنین تا صفحات‫ رو با اضافه کردن کلید واژه ها‬ بهینه سازی کنین که این کار خوبیه‬ ولی واسه اهداف آموزشی این مقاله‬ ما اهمیتی به بوک مارک نمیدیم.‬ حال از متن عطفی واسه ساخت‬ هایپرلینکهایی بین اسناد استفاده میکنیم‬، اینجا یه لینک ساده‬ به نام ” test.html ” رو فرض کنین که‬ به صفحه وب اشاره میکنه.‬ ساختمون اون به شکلیه که‬ نقاط منبع به یه سند، در همون دایرکتوری که‬ صفحه شامل لینک قرار داره اشاره کنن.‬ این با عنوان منبع نسبی به‬ یه صفحه شناخته میشه چون‬ تعیین میکنه که چیجوری صفحه رو‫ از مکان حاضر بدون استفاده‬ از نشانی کامل صفحه بگیریم‬ .

متن عطفی با نام متن لینکی‬ هم شناخته میشه که در بین تگهای عطفی ظاهر میشه. متنی که کاربر اون رو میخونه‬ و بر اون کلیک می کنه‬ واسه اهداف و بهینه سازی سایت همیشه خوبه‬ اگر متن عطفی شامل کلید واژه هایی باشه که‬ میخوایم رنک خوبی در موتورهای جستجو دریافت کنه.‬ موتورهای جستجو متن عطفی رو خونده‬ و از اون واسه توضیح صفحه استفاده می کنن.‬ هم اینکه بهتره که صفحه‬ اشاره کننده شامل کلیدواژهای منطبق با اون باشه. سوال دیگری که پیش میاد اینه که‬ چه چیز دیگری رو میتونیم در‫ یه لینک بذاریم؟ یه‬ مشخصه هدف از لحاظ و بهینه سازی سایت وجود داشته که هیچ اهمیتی نداره. مشخصه هدف به مرورگر نشون می ده‬ که موقع لود صفحه منبع چه کاری انجام بده.‬ واسه نمونه در این مورد، صفحه‬ جدیدی در زبانه یا پنجره جدیدی باز میشه‬ که اگه‬ اونا قصد معرفی صفحه هدف رو‬ داشته باشن، مشخصه عنوان، اطلاعات دیگری در مورد‬ لینک در اختیار مرورگر و دیگه‬ برنامه هایی که صفحه رو بارگزاری میکنن قرار می ده.‬ واسه نمونه، مرورگرها میتونن از متن ‫به عنوان متن خود بازشونده‬ (pop-up) استفاده کنن ‫ این از نظر  فایده ای‬ داره؟ من فکر نمیکنم(دست کم در گوگل).‬ این کار بیشتر امتیازات تجاری داره‬ ولی ضرری هم نداره و البته‬ بعضی از موتورهای جستجو از اون کمک می گیرن.‬ یه مشخصه ای که باید اون ‫رو بشناسین‬ مشخصه ی relه‬. این مشخصه واسه نویسندگان وب به‬ وجود اومده تا بتونن رابطه بین‬ سند لینک گزاری شده و لینکها‬ به سند رو مشخص کنن.‬ “Alternate” به این‬ معناست که سند منبع نسخه جایگزینه و‬ “Next” به این‬ معناست این قسمت دیگری از سنده و Glossary به این معناست که‬ سند منبع شامل دایره ای ‫از عبارات در لینک گزاری سند‬ است. از نظر  مشخصه‬ rel =nofollow اهمیت داره‬. این مشخصه راهی پیش پای نویسنده ها‫ میگذاره که به موتورهای جستجو‬ اعلام کنن تا لینک رو دنبال نکنن. شما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که لینکهای no-follow (بدون دنبال کننده)‬ هیچ ارزشی واسه سایت ندارن.‬ تنها فرض کنین که موتورهای جستجو اونا رو ندیده می گیرن‬. مشخصه های بسیار دیگری هم وجود‬ داره که میتونن در تگهای عطفی قرار گیرند ولی‬ هیچ نگرانی در مورد اونا وجود نداره‬. از نقطه نطر سئو، “href,”‬ ‫، “rel,” و شاید‬ “title” اهمیت داره‬ البته لینکها همیشه روی متن قرار نمیگیرن.‬ اونا رو میشه بر عکسها هم قرار داد‬. از دید سئو قرار دادن‬ لینکها بر متن بهتره.‬ متن به موتورهای جستجو توضیحی از صفحه منبع‬ ارائه میکنه، پس متن میتونه رنک‬ صفحه رو در یافته های جستجو پیشرفت بخشه‬. بازم ممکنه شما بخواین لینکها رو بر عکسها بذارین‬. روشهایی واسه ارتقای لینکها به این صورت هست،‬ اول اینکه، بهتره که در‬ اسم عکسها همیشه کلیدواژهایی قرار داشته باشه‬ هم اینکه شما می تونین از مشخصه “alt”‬ در تگ عکس استفاده کنین‬ “alt” شامل واژه هایی‬ است که عکس رو در مرورگرهایی‬ که تصاویر رو نمایش نمیدن توصیف میکنه‬. با بردن موس روی عکس ‫واژه های‬ “alt” نمایش پیدا میکنن‬ هم اینکه ممکنه شما بخواین که‬ از مشخصه عنوان واسه تگ عطفی استفاده کنین‬. واسه اطلاعات کامل تر می تونین مقاله کوتاه رو هم بخونین.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ دونستن آنتاتومی لینکا در زمان داخلی و خارجی می تونه کمک به سزایی به پیشرفت سایتتون کنه.
‫‬

اشتراک گذاری در: فیسبوک توئیتر گوگل + لینکدین پینترست