افت قیمت پرچمداران موبایل و عرضه محصولات ارزان قیمت چینی؛ بازار تلفن های همراه به کدام سو می رود؟

0 Comments

تلفنای هوشمند مرتبا ارزون و ارزون تر می شن و فروش پرچمداران ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلاری هم با افت همراه س که این روند هم می تونه به دلیل ارائه این دستگاه ها با فواصل وقتی کوتاه از همدیگه باشه و هم از عوامل دیگری از جمله ظهور شرکتای چینی در این بازار سر گرفته باشه.

دوران حکمرانی پرچمداران گرون به سر اومده؟ سامسونگ، الجی یا حتی اپل می تونن بازم از کاربراشون پولای زیادی رو واسه ارائه پرچم داران خود طلب کنن؟

چه اتفاقی در حال رخ دادنه؟

اگه نگاهی به جدیدترین دور عرضه پرچمداران به بازار داشته باشین درخواهید یافت که به سختی میشه نوآوری رو در این اجناس تشخیص داد و در سالای گذشته کمتر تماشاگر گذاشته شدن امکانات جدید و اغواکننده در اونا بوده ایم.

اما وقتی که بازار تلفنای هوشمند دچار رکود می شه یکی از تک و توک گزینه های پیش رو واسه باقی موندن شرکتا در این میدون اینه که قیمت اجناس خود رو کم کنن.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین.

متوسط قیمت یه تلفن هوشمند اندرویدی در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۴۴۱ دلار بود که در سال گذشته به ۲۵۴ دلار سقوط پیدا کرد. این موضوع هم تا حدودی به خاطر زیادی اسمارت فونای اندرویدی مقرون به صرفه در بازاره.

مردم فهمیدن که تلفنای هوشمند مقرون به صرفه حتما هم ارزون نیستن

در سالای گذشته، این پلتفرم بهبود زیادی پیدا کرد و سخت افزار اونم افت زیادی رو تماشاگر بود. حالا دیگه تلفنا هوشمند اقتصادی کارایی لازم رو دارن و بعضی از اجناس میان رده بازار از دید قیمتی در حال رقابت با پرچمداران و امکانات سطح بالایشون هستن.

اگه نگاهی به بعضی اجناس مثل وان پلاس ۲ بندازین که از قیمت پایه ۳۲۹ دلار هست می تونین فشار رو در بازار ببینین. این محصول اونطور که مدیران شرکت سازنده اش می گن، قاتل پرچمداران سال ۲۰۱۶ نیس اما دست کمی هم از پرچمداران گرون نداره و همراه با اونا تو یه گروه جای میگیره.

افت سریع قیمتا

قبلی بر این، اینطور بود که پرچمداران واسه یه سال کامل با همون قیمت زمان معرفی شون به فروش می رفتن و قیمت اونا در بازه وقتی نامبرده اختلاف چندانی با قیمت اولیه شون نداشت. در گذشته قیمتا در بازه وقتی یه ماه س از معرفی نسخه جدید پرچمداران، تازه شروه به پایین اومدن می کرد اما این روزا شرایط فرق کرده و کمی پس از معرفی، قیمت این اجناس هم یهو پایین میاد.

واسه نمونه موبایل جی ۴ الجی از ۶۰۰ دلار به ۴۷۰ دلار در سایت آمازون رسیده که افت قابل توجه ای رو نشون میده یا در نمونه ای دیگه می تونین گوشی موبایل گلکسی اس ۶ یا اس ۶ اج رو در ازای ۵۵۰ دلار بخرین که به مراتب از قیمت اولیه شون پایین تره. نمونه دیگه نکسوس ۶ه که بهای اون به ۵۰۰ دلار در سایت آمازون رسیده.

به خاطر همین خیلی از کاربران اپراتورهای خارجی این روزا بهتر می دونن که در بند قرارداده های دو ساله نباشن و عوضش جدیدترین پرچمداران رو بدون این دست اون دست کردن پس از عرضه شدنشون به بازار بخرن.

مشکلات و امتیازات کدوما هستن؟

این موضوع تنها یه مزیت مهم داره و اون امکان خرید پرچمداران ارزون تر واسه همه س. اما این موضوع از سویی هم می تونه به نفع مشتریان باشه چراکه به موجب اون اپراتورها خدمات خود رو با قیمت پایین تر و به شکلی رقابتی تر در اختیار کاربران می ذارن.

اما واسه تولید کنندگان هم کم شدن سریع قیمت پرچمداران تنها یه ایراد جدی داره و اون افت سودشونه. اما این موضوع به ضرر کاربرانه؟ ممکنه استدلالتان این باشه که با کم شدن سود شرکتا، از فعالیت هاشون در بخش پیشرفت و تحقیق هم کم میشه و شاید به خاطر همین کمتر دست به خلاقیت و نوآوری بزنن اما حتما تایید می کنین که در این صورت، بازنده خود این شرکتا هستن.

همگام با روند روز

همیشه تعدادی از کاربران هستن که حاضرن بیشترین مبلغ رو واسه به کار گیری جدیدترین لوازم صرف کنن و اگه واقع گرا باشین درخواهید یافت که این گرایش از جذابیت بالای سخت افزاری این دستگاه ها و روشای موثری سرچشمه میگیره که واسه بازاریابی و فروش اونا دنبال شده. اما حتی اپل هم که در هر دوی این بخشا موفق ظاهر شده از این قانون کلی مستثنی نبوده.

متوسط قیمت فروش آیفون از سال ۲۰۱۰ میلادی روندی کاهشی رو دنبال کرده و از ۷۰۲ دلار به ۶۵۷ دلار در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده. اما قسمت بزرگی از فعالیتای این شرکت با الگوی قدیمی سازگاری داره؛ اهالی کوپرتینو پرچمداران خود رو با قیمتی زیاد به فروش می رسونن و تنها وقتی که نسخه جدیدی از اونو ارائه می کنن، قیمت رو کمی پایین میارن.

این موفقت هم از واقعیتای زیادی ریشه میگیره که از جمله اونا میشه به پلتفرم اختصاصی آیفون، قدرت بالای برند اپل و رضایت بالای مشتریان اجناس اون اشاره کرد.

مرگ پرچمداران سنتی در مقابل موفقیت دائمی آیفون بر کسی پوشیده نیس با این همه اسمارت فونای اندرویدی متفاوت از محصول اپل هستن و شاید قیاس اونا با همدیگه کار درستی نباشه.

روشای هدف دار در حال تغییر

شرکت سامسونگ تا به امروز دو روش هدف دار جور واجور رو واسه مقابله با ادامه این روند دنبال کرده که بیشتر از بقیه روش ها موثر بودن.

اول اینکه گرایش کاربران به سمت تولید نمایشگرهای بزرگ تر همزمان با ورود فبلتا به بازار خیلی به موفقیت سری گلکسی نوت سامسونگ مربوط می شه. مشخص شده که مردم حاضرن واسه دستگاه های بزرگ تر پول بیشتری بپردازند و همین موضوع باعث شده که فبلتا جای پرچمداران جدید رو بگیرن.

همین موضوع الجی رو بر اون داشت تا این دو گروه از اجناس رو با هم ترکیب کنه و بخاطر این هم G3 و G4 رو وارد بازار کرد که هم نام پرچمدار این شرکت کره ای رو یدک میکشن و هم در گروه فبلتا جای می گیرن.

طولی نکشید که اپل هم به این جرگه ملحق شد و آیفون ۶ پلاس رو به عنوان نسخه جانشین و استاندارد آیفون ۶ به بازار عرضه کرد.

دومین روش هدف دار، طراحی خمیده نمایشگر تلفن هوشمند اس ۶ اج بود که فروشی بیشتر از سطح انتظار رو واسه این شرکت به ارمغان آورد. روشنه که سامسونگ انتظار داشته فروش نسخه استاندارد اس ۶ از مدل اج بالاتر رود اما اینطور نشد.

با در نظر داشتن این نکته که تلفن هوشمند اج در اول معرفی اش گران تر از مدل استاندارد بود، روشنه که کاربران بازم منتظر عرضه تلفنای هوشمند مبتکرانه تری از طرف این شرکت هستن و این تشنگی (بر خلاف قیمت بالای این اجناس) هنوزم در اونا هست.

یه چند وقت پیش تلفن هوشمند گلکسی اس ۶ اج پلاس از طرف این شرکت کره ای معرفی گردید که هم نمایشگر خمیده ای داره و هم از نظر اندازه در گروه فبلتا جای میگیره و حالا گرون ترین موبایل موجود در لیست اجناس سامسونگه که باید دید چقدر مورد استقبال کاربران قرار می گیره.

تردیدی نیس که الگوی سنتی ارائه پرچمداران به بازار رو به افول گذشته و اگه نگاهی به اجناس جور واجور از جمله  HTC One M9 بندازین این موضوع رو خوب درک می کنین. این روزا تولید کنندگان دیگه نمی تونن همون محصول سال قبل خود رو ارائه بدن و فرقی هم نداره که اون موبایل چقدر طراحی جذابی داشته.

حالا مردم همون تغییراتی رو در طراحی و امکانات اجناس موبایل میخوان که خیلی راحت براشون قابل تشخیص باشن و حتی اگه واحدهای بازاریابی شرکتا در مورد اونا کمی بزرگ نمایی کرده باشن یا اینکه محصول مورد نظرشون از جنبه های دیگه از نسخه سال قبلش پایین تر باشه، بازم این موضوع فرقی در انتخاب اونا ایجاد نمیکنه.

پرچمداران موبایل و قیمت این اجناس هم اینکه از جمله بخشایی بودن که سونی رو دچار دردسر کرده. از طرفی هیچیک از شرکتای تازه وارد این بخش شامل لنوو (و موتورولا)، هوآوی، شیائومی، زی تی ای و آلکاتل، پرچمدارانی در رنج قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار ندارن که این نکته روند کاهش قیمت پرچمداران رو تایید می کنه.

پس از گفتن تموم اینا باید این رو هم اضافه کنین که بازم فضای لازم واسه عرضه تلفنای گرون و بزرگی که ترکیبی از امکانات پیشرفته، طراحی فوق العاده و بازاریابی هوشمندانه رو در خود داشته باشن، بازه. شاید بازار پرچمداران سنتی در رکود به سر ببره اما فعلا نمیشه اونو حذف شده حساب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *