زمان موندگاری کاربر در سایت به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه دهیه. مطمئنا کم کم بر اهمیت اون اضافه می شه. گوگل در تلاشه که وب سایتایی با محتوای مهم رو به بالاترین جایگاه یافته های برسونه و یکی از معیارهای تشخیص محتوای مهم شک نداشته باشین زمان موندن در سایت میشه.

نه فقط از دید گوگل بلکه از نظر برند سازی، موندن کاربر در سایت شما اثرات مهم و مفیدی به دنبال داره که شاید از هیچ روش دیگری اتفاق نیفته.

شما در سایت خود باید شرایطی بسازین که باعث شه کاربر پس از ورود زمان بیشتری رو در اون بگذرونه.همونطور که میدونید الکسا به سایتا رتبه ای میده به نام “Daily Time on Site” که نشون دهنده اندازه حدودی حضور کاربران در سایت شما واسه یه روزه.

این قضیه به اندازه ای در سئو مهمه که خیلی از سایتا به وسیله همین یه عامل تونسته ان رتبه خوبی رو در یافته های جست و جو از اون خود کنن.

اینطور نیس که زمان موندگاری کاربران تو یه سایت خبری با یه سایت نمایش فیلم و یه سایت دانلود یکی باشه .شک نداشته باشین اینطوری نیس!! اما من در زیر به شما نکاتی رو گوشزد می کنم که هم واسه سئو سایت به درد بخور باشه و هم واسه بحث برندسازی …

سرفصل محتوا

  • زمان موندگاری در سایت Dwell Time چیه؟
  • گذشته زمان موندگاری
  • تفاوتای زمان موندگاری در برابر بونس ریت (Bounce Rate) و Time on page
  • زمان موندگاری می تونه روی اندازه پرش Bounce Rate هم اثر داشته باشه
  • چیجوری زمان موندگاری کاربران در سایت رو افزایش بدیم؟

    • ۱٫ بروز رسانی همیشگی سایت
    • ۲٫  محتوای جذاب تولید کنین که بتونه تعامل کاربران رو زیاد کنه
    • ۳٫ چند بخش کردن مطالب طولانی
    • ۴٫  نمایش مطالب سایت در چند صفحه
    • ۵٫ به کار گیری دیگر فرمتای محتوایی
    • ۶٫ نمایش تبلیغات به صورت واقعا هدف دار و کاربردی
    • ۷٫ کلمات کلیدی مناسبی رو هدف بذارین
    • ۸٫ خوانایی در محتوا خیلی مهمه
    • ۹٫ به کار گیری دعوت به اقدام
    • ۱۰٫ به کار گیری لندینگ پیجای جذاب
    • ۱۱٫ سرعت بارگذاری سایت خود رو بررسی کنین
    • ۱۲٫ لینکای داخلی رو در محتوای خود بذارین
    • ۱۳٫ مخاطب خود رو گمراه نکنین
    • ۱۴٫ خدمات پشتیبانی آنلاین
    • ۱۵٫ راه اندازی بخش نظرات سایت
    • ۱۶٫ یه آزمون یا نظرسنجی جذاب درست کنین
  • چند باور نادرست در مورد مدت زمان حضور کاربر در سایت

    • کلام آخر

زمان موندگاری در سایت Dwell Time چیه؟

معنی کلمه ای Dwell Time، «زمان موندگاری» است اما در سئو دارای معنی دقیق تریه:

به یه وقتی که کاربر پس از جستجوی کلید واژه مشخصی وارد سایت شده و پس از اون، دوباره واسه جستجوی همون کلید واژه به موتور جستجو برمیگرده Dwell Time می گن.

اجازه بدین با یه مثال، موضوع رو کمی روشن تر بگم. تصور کنین شما با جستجوی کلید واژه «سئو» وارد سایت سئو پارسیان شدین.

اگه چند ثانیه پس از ورود به سئو پارسیان ، دوباره به گوگل برگشته و وارد سایت دیگری شید، این سیگنال رو به گوگل ارسال می کنین که «این سایت از کیفیت لازم بهره مند نبوده و بهتر می دونم واسه رسیدن به جواب، به سایت دیگری مراجعه کنم».

شک نداشته باشین این اتفاق، یه امتیاز منفی واسه ما میشه چون کاربر با ورود به وب سایتمون به نتیجه مطلوبی نرسیده و پس از برگشت به گوگل از سایت دیگری دیدن کرده.

هرچه Dwell Time کمتر باشه، نشون دهنده نبود استقبال کاربر از سایت مورد نظره و طبیعتا گوگل بهتر می دونه سایتایی رو در رتبه های اول نمایش دهد که واسه کاربران مفیدتر هستن.

البته اینم بگیم که گوگل هیچ وقت تاثیر Dwell Time بر سئو رو تایید یا رد نکرده. از اونجایی که عامل Dwell Time به وسیله سایت Moz.com ارائه شده، بعضیا از کارشناسان سئو فکر می کنن که این عامل در رتبه بندی بی تاثیره و در مقابل بعضیا هم فکر می کنن که Dwell Time تاثیر بسیار زیادی در سئو داره.

گذشته زمان موندگاری

زمان موندگاری، وقتیه که در اون کاربر روی یافتهامون در صفحه جستجو کلیک می کنه و بعد واسه دریافت نتیجه دیگه، به صفحه یافته های جستجو برمیگرده. یه یا دو دقیقه زمان گذشته در سایت می تونه نشونه خوبی براتون باشه چون میگه که بازدیدکننده از محتوای شما استفاده کرده. کمتر از یه ثانیه ، نتیجه بسیار ضعیفیه.

حالا زمان اون هستش که به این سوال جواب بدیم:  به چه دلیل زمان موندگاری باید واسه روند سئو مهم باشه؟ Duane در این باره اینجور میگه:

هدف شما باید این باشه که به هنگام ورود بازدیدکننده به صفحه سایت، محتوای موجود به همه نیازهایش جواب دهد و اونو به انجام یه عمل دیگه، تشویق کنه.

اگه محتوا نتونه افراد رو به موندن در سایت تشویق کنه، اون سایت رو ترک می کنه و به سراغ سایت دیگری میره. موتورهای جستجو می تونن از این موضوع واسه امتحان رضایت کاربر از سایت استفاده کنن.

هر چقدر مدت زمان موندگاری افراد در سایت بیشتر باشه، اون به احتمال زیاد رابطه قوی تری با شما برقرار کرده. در ادامه بعضی از نمونه های مربوط به زمان موندگاری و چگونگی تفسیر اونا رو مشاهده می کنین:

زمان موندگاری دو ثانیه ای: من چیزی که واقعا به دنبالش بودم رو پیدا نکردم بخاطر این بدون این دست اون دست کردن به یافته های جستجو برگشتم تا نتیجه بهتری دریافت کنم.

زمان موندگاری دو دقیقه ای: به نظر من محتوا به درد بخور بود و بخاطر این چند دقیقه ای رو به خوندن اون اختصاص دادم.

زمان موندگاری ۱۵ دقیقه ای: محتوای شما واسه من بسیار به درد بخور بود و می خوام زمان بیشتری واسه مطالعه اینجور محتواهایی در سایت، اختصاص دهم.

به نظر می رسه به کار گیری زمان موندگاری در سایت به عنوان یه عامل رتبه بندی زیاد هم عجیب و غریب نباشه. موتور جستجو از این گزینه واسه قضاوت در مورد کیفیت و ربط داشتن محتوا و نتیجه نشون داده شده استفاده می کنه.

تفاوتای زمان موندگاری در برابر بونس ریت (Bounce Rate) و Time on page

اگه تنها یه کلمه وجود داشته باشه که این سه ملاک رو کلا بگه اون گزینه چیزی جز پریشونی و گیجی نیس. بیشتر سئوکاران از این سه ملاک به جای هم استفاده می کنن.

این سه ملاک قابل تعویض نیستن و هر کدوم ملاک جداگونه ای حساب می شن. معنی هر کدوم از این معیارها رو در ادامه مشاهده می کنین:

زمان موندگاری در سایت(Dwell time): به یه وقتی می گن که بین کلیک کاربر روی یافته های و برگشت دوباره به صفحه یافته های جستجو اتفاق میفته.

اندازه پرش یا Bounce Rate : درصد session یه صفحه واحد. مثلا بازدیدکننده فقط از یه صفحه در سایت بازدید می کنه.

Time on page: مقدار وقتیه که کاربر قبلا از رفتن به جای دیگه، روی صفحه شما می گذرونه. این مکان ممکنه به معنی برگشت به صفحه یافته های جستجو یا صفحه دیگری از سایت باشه.

زمان موندگاری می تونه روی اندازه پرش Bounce Rate هم اثر داشته باشه

آدما به دلیلای زیادی سایت شما رو ترک می کنن. این دلایل عبارتند از:

احتیاجی به بازدید صفحات دیگه ندارن: هر چیزی که نیاز داشتن رو در همون صفحه اول به دست آورده ان

واسه بیشتر از نیم ساعت بیکار بودن: این گزینه باعث شروع یه Session جدید در گوگل آنالیتیکس می شه.

با محتوای ضعیفی در سایت شما روبرو شدن: اونا از محتوای شما خوششون نیامده و عزمشونو جزم کردن به یافته های جستجوی گوگل برگردن.

به کار گیری بونس ریت در اینجور شرایطی اراده کردن در مورد تجربه بد یا خوب رو مشکل می کنه. واسه برطرف کردن این مشکل میشه از زمان موندگاری سایت استفاده کرد.

اراده کردن

خوب حالا سوال اینجاس که گوگل چیجوری میفهمه کاربر به صفحه یافته های جستجو برگشته:

از راه داده های موجود در مرورگر کروم: براساس آخرین آمار بیان شده از طرف W3Schools، حدود ۷۲٫۴ درصد از افراد الان از مرورگر کروم استفاده می کنن. این مرورگر واسه شرکت گوگله و بخاطر این وقتی که افراد روی دکمه برگشت کلیک می کنن و به صفحه یافته های جستجو برمی گردن گوگل این موضوع رو ثبت می کنه.

موشکافی کلیک بعدی: اگه به صفحه یافته های جستجو برگردین، به احتمال زیاد چند ثانیه ای بین کلیک روی نتیجه بعدی زمان دارین. گوگل می تونین این مدت زمان رو اندازه گیری کنه.

موشکافی

گوگل با کمی داده کاوی می تونه اطلاعات با ارزشی از زمان موندگاری در سایت به دست آورد. این ملاک جزو معیارهاییه که گوگل الان به پیگیری اون می پردازه. به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین.

مرورگر سفری رو روی گوشی آیفون خود باز کنین و عبارت روشای هدف دار لینک بیلدینگ رو به زبون انگلیسی وارد کنین. وارد یکی از یافته های مورد توجه خود شید.

منتظر بمونین تا صفحه به طور کامل بارگذاری شه و دوباره دکمه برگشت رو بزنین. متوجه چیزی نشدید؟ حالا گوگل یه فهرست قابل اسکرول کردن از جستجوهای در رابطه رو زیر نتیجه ای که شما روی اون کلیک کردین، اضافه کرده.

خوب حتما از خودتون می پرسین این موضوع معنیش چیه؟ وقتی که شما به صفحه یافته های جستجوی گوگل باز می گردید به این موتور جستجو اعلام می کنین که چیزی که به دنبالش بودین رو در سایت مورد توجه، پیدا نکردید.

پس گوگل تلاش می کنه واسه کمک به شما، یافته ها در رابطه دیگری رو ارائه کنه. این موضوع نشون میده گوگل pogo-sticking رو پیگیری می کنه. اگه این کار به وسیله گوگل انجام می شه پس زمان موندگاری هم باید مورد پیگیری گوگل قرار گیرد.

هر چند این موضوع بازم تایید نمی کنه که زمان موندگاری در سایت جزو فاکتورهای رتبه بندیه. این گزینه تنها تایید می کنه که گوگل این ملاک رو واسه بهبود تجربه کاربرانش پیگیری می کنه.

چیجوری زمان موندگاری کاربران در سایت رو افزایش بدیم؟

۱٫ بروز رسانی همیشگی سایت

بروزرسانی کردن مطالب سایت وآپدیت محتوا ،همیشه یکی از مواردیه که کاربر رو بیشتر جذب سایت شما می کنه و در واقع به این صورت کاربر با هر بار ورود به سایت ، مطالب جدید و متنوعی رو مشاهده کرده و زمان بیشتری رو در سایت صرف می کنه.

از اون طرف هرچه سایت شما کمترآپدیت شه، کاربر با مشاهده مطالب تکراری ، اشتیاق بررسی مطالب سایت شما رو از دست میده و ممکنه خیلی سریع سایت شما رو ترک کنه و بدین صورت زمان موندگاری اون در سایت شما روز به روز کمتر می شه …

بیشت بخونین: محتوای تکراری چیه؟

۲٫  محتوای جذاب تولید کنین که بتونه تعامل کاربران رو زیاد کنه

هرچه مطالبی که در سایت شما قرار میگیره از جذابیت بیشتری بهره مند باشه ، پس از ورود کاربر به سایت شما در موندگاری اون خیلی موثره.البته این بدون معنا نیس که هر محتوایی پیدا کردین در سایتتون بذارین !!!

البته یادتون باشه که تولید محتوای تعاملی همیشه به معنی تولید محتوای طولانی نیس. در بعضی از موارد یه محتوای کوتاه می تونه رتبه اول گوگل رو از اونِ خود کنه.

اگه بتونین میانگین زمان موندگاری رو در میلیونا سایت موجود در اینترنت، اندازه گیری کنین و موقعیت اونا رو در صفحه یافته های جستجو سبک سنگین کنین، متوجه میشین که رابطه قدرتمندی بین زمان موندگاری در سایت و رتبه بندی هست.

حالا این رابطه به معنی اینه که زمان موندگاری جزو فاکتورهای رتبه بندیه؟ خیر. این موضوع فقط به این معنیه که هر چقدر زمان موندن در سایت به وسیله کاربر بیشتر باشه، اون از محتوای شما راضی تره.

۳٫ چند بخش کردن مطالب طولانی

اگه قصد ارائه مطلبی رو دارین که نسبت تصویر به متن اون زیاد میشه ، اونو به چند بخش تقسیم کنین و یا وقتی که محتوای مطلب شما خیلی زیاده حتما اونو چند بخش کنین و در هر قسمت عنوان پست جدید رو به صورت سری بندی نمایش بدین.

۴٫  نمایش مطالب سایت در چند صفحه

اگه تعداد مطالب سایت شما زیاده حتما اونو در چندین صفحه واسه کاربر به نمایش بذارین (دقت کنین که این مورد با مورد قبلی فرق زیادی داره). معمولا نمایش بین ۵ تا ۱۰ مطلب در هر صفحه کاربردی و معقوله. نمایش تعداد زیاد مطالب تو یه صفحه کاربر رو خسته و زمان موندن کاربر در سایت رو کم می کنه.

۵٫ به کار گیری دیگر فرمتای محتوایی

محتوا فقط متن نیس! البته مقاله خیلی طرفدار داره و هم اینکه تولید اون ساده تره. ولی باید بدونین خیلیا دوست دارن فایلای صوتی گوش بدن یا فایلای ویدئویی ببینن. البته با در نظر گرفتن بخش کاری خودتون تلاش کنین از دیگر فرمتای محتوایی هم استفاده کنین.

شک نکنین وقتی که کاربر با ویدئوی جذاب یا یه فایل صوتی با محتوای مهم شما برخورد کنه تشویق می شه تا انتهای اونو دنبال کنه. البته تولید ویدیو و فایل صوتی کار پر دردسریه ولی باید به اینم توجه کنین که به همین سادگیا و فقط با نوشتن مقاله نمی تونین کاربران رو در سایت خود بیشتر نگه دارین.

اینجاش خیلی مهمه که از کاربر بخواین تا به صورت آنلاین فایل صوتی یا ویدئوی شما رو ببینن. البته با این درخواست باید تلاش کنین از ویدیو یا فایلای صوتی کوتاه استفاده کنین تا کاربر خسته نشه.

هم اینکه واسه اینکه کاربران نتونن ویدیو یا صوت شما رو دانلود کنن بهتره از افزونه س ایی که این امکان رو از کاربر میگیره استفاده کنین. به صورت پیش فرض هر کاربری که روی سیستم خود از IDM یا اینترنت دانلود منیجر استفاده می کنه با پلی کردن ویدیو یا فایل صوتی در هر سایتی به صورت خودکار لینک دانلود واسه اون ظاهر می شه.

تلاش کنین از تصاویر و هم اینکه اینفوگرافیک هم در محتوای خود استفاده کنین. بارها واسه خودم پیش اومده که واسه دیدن کامل یه اینفوگرافیک در سایتی زمان زیادی رو صرف کردم تا اونو تا انتها ببینم و بخونم. شمام تلاش کنین تصاویر قشنگتر و دلنشینی مربوط به موضوع خود چاشنی محتوای خوبتون کنین.

۶٫ نمایش تبلیغات به صورت واقعا هدف دار و کاربردی

یکی از بزرگترین اشتباهات سالهای گذشته وب مسترهای ایرونی استفاده بی اندازه و اندازه از پاپ آپ بود.چیزی که شدیدا کاربر رو آزار می داد و خیلی زود گوگل واسه اون مجازات بسیار سنگینی در نظر گرفت و صدها سایت ایرونی رو شدیدا جریمه کرد.

اما تبلیغات بد و آزار دهنده فقط پاپ آپ نیس بلکه تبلیغاتی مثل تبلیغات بعضی از سایتای دانلود که باید بیشتر از ۵۰% صفحه رو پایین برید تا تازه به توضیحات نرم افزار برسین هم واسه کاربران حرفه ای بسیار زننده س …

۷٫ کلمات کلیدی مناسبی رو هدف بذارین

فرض کنین می خوایم یه مطلب در مورد راهنمای پیشرفته سئو بنویسیم.واسه اینکه بتونیم واسه این مطلب رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست بیاریم باید کارای زیادی انجام بدیم .

اولین کار تحقیق روی کلمات کلیدی و پیدا کردن کلیدواژهای مناسب واسه سایته. بعد باید این کلمات در عنوان و تگ متادیکسرپشن قرار گیرد.

۸٫ خوانایی در محتوا خیلی مهمه

منظور از خوانایی چگونگی نوشتن متون شما نیس! البته اینم نکته مهمیه. ولی منظور از خوانایی که گوگل هم توجه خاصی به اون داره اینه که محتوای شما نباید واسه کاربراتون خسته کننده باشه.

مثلا از پاراگرافای بلند و طولانی نباید استفاده کنین. تلاش کنین هر پاراگراف ۲ الی ۳ خط باشه. یا اینکه در بین پاراگرافای خود یکی در میان از عکس استفاده کنین تا کاربراتون بیشتر علاقه مند شن تا محتوای شما رو بخونن. بهتره با به کار گیری نقطه، جملات خود رو کوتاه تر هم کنین.

اضافه کردن دیگه فرمتای محتوایی هم به خوانایی محتوای شما کمک می کنه. مثلا می تونین نصف مقاله خود رو به صورت صوتی در انتهای اون به کاربران خود ارائه بدین.

هم اینکه تلاش کنین از فونتی مناسب در سایت خود استفاده کنین تا این قضیه باعث خستگی چشم کاربراتون نشه. البته پیشنهاد می کنم از فونت زیبای ایران سنس استفاده کنین. رعایت همه این موارد به شما کمک می کنه تا محتوایی خوانا واسه کاربراتون و مورد توجه گوگل تولید کنین.

۹٫ به کار گیری دعوت به اقدام

شاید به کار گیری Call To Action یا CTA یا همون دعوت به اقدام رو بیشتر در صفحه اجناس یا لندینگ پیجا دیده باشین. البته منظور از دعوت به اقدام اینه که از کاربر بخواین تا کاری رو بکنه که این دعوت به اقدام معمولا با به کار گیری تکمها یا تصاویر جذابی باید انجام شه.

دقیقا با به کار گیری این دکمه های جذاب می تونین مراحلی رو طراحی کنین تا کاربر بیشتر در سایت شما بمونه. مثلا اگه اجناس یا خدماتی مربوط به مقالات خود ارائه می دید خیلی بهتره در مقالات خود با یه دعوت به اقدام جذاب از کاربران خود بخواین وارد صفحه خدمات یا اجناس شما شن.

۱۰٫ به کار گیری لندینگ پیجای جذاب

تلاش کنین در ساخت لندینگ پیجای خود کمی خلاقانه تر باشین. صفحات فرودی با دعوت به اقدامای رد نشدنی طراحی کنین. مثلا پاپ آپی طراحی کنین که در اون پیشنهاد خاصی به کاربر خود بدین.

مثلا ۳۰ درصد تخفیف! البته تلاش کنین این پیشنهاد رو در اول ورود به اون ندین یا دست کم اگه می خواین این کار رو انجام بدین طوری باشه که مزاحم اون نشه. مثلا پاپ آپی که گوشه سایت ظاهر شه.

پیشنهاد من اینه که پاپ آپای خود رو هنگام خروج کاربران از سایتتون نمایش بدین. اینطوری شانس بیشتر موندن کاربران در سایتتون رو بالا می برید.

اینجاش خیلی مهمه که واسه اهدای هدیه، کاربر خود رو به صفحه دیگری از سایت خود روونه کنین تا از این روش بانس ریت هم از بین بره.

۱۱٫ سرعت بارگذاری سایت خود رو بررسی کنین

یادتون باشه که اولین اولویت شما باید بهبود تجربه کاربری باشه. اگه وارد سایتی شید که تبلیغات ازاردهنده داره یا زمان زیادی واسه بارگذاریش نیاز داره، شک نداشته باشین دکمه برگشت رو می زنید و به یافته های جستجو باز می گردید.

این موضوع نشون دهنده تجربه کاربری ضعیفه. یادتون باشه که ۴۷ درصد از افراد توقع دارن صفحات وب در عرض ۲ ثانیه یا کمتر از اون بارگذاری شه. پس اگه سایت شما سرعت بارگذاری کمتری داشته باشه افراد واسه پیدا کردن سایت بهتر، به یافته های جستجو برمی گردن.

اگه اینجور اتفاقی روی دهد اونا هیچوقت فرصت تعامل و مشاهده محتواتون رو ندارن و زمان موندگاری صفر می شه. بعضی از مشکلات رایجی که در مورد تجربه کاربری باید یادتون باشه عبارتند از:

مشکلات

طرح صفحه: طرح سایت شما باید به محتوای موجود اولویت بالاتری بده و اونو قابل مطالعه کنه. اگه افراد فهمیده باشن محتوای موجود با فونت یا رنگ مناسبی نوشته نشده بدون این دست اون دست کردن به یافته های جستجوی گوگل برمی گردن.
طراحی: سایتایی که طراحی زشتی دارن با احتمال خیلی کم می تونن توجه کاربران رو به خود جلب کنن. بخاطر این باید مطمئن شید که سایت شما از دید چشمی هم جذابه.

بهینه سازی واسه موبایل: بیشتر سایتا هنوز واسه صفحه نمایشای کوچیک بهینه سازی نشده ان. با این وجود بهینه سازی واسه موبایل باید اولویت برتر شما باشه.

موبایل

تبلیغات: هیچکی تبلیغات ازاردهنده رو دوست نداره و گوگل هم خوب به این موضوع واقفه. در فوریه سال ۲۰۱۸، گوگل کروم به طور پیش فرض اینجور تبلیغاتی رو مسدود می کنه .

۱۲٫ لینکای داخلی رو در محتوای خود بذارین

لینک دهی داخلی یکی از گزینه های عالی واسه نگه داشتن کاربر در سایته. اینکار می تونه تجربه کاربری رو بهتر کنه. اما کاری کنین که این لینکا به متن در رابطه باشن.

۱۳٫ مخاطب خود رو گمراه نکنین

واسه به دست آوردن اعتماد مخاطب از بزرگنمایی و بزرگ نمایی دوری کنین و با اونا رو راست باشین. همیشه به وعده ای که به مخاطب می دید عمل کنین. مثلا اگه تیتر می زنید:

“دانلود ۱۰۰ ویدیو رایگان آموزشی با کامل کردن فرم اطلاعات”

باید به اون عمل کنین و از گذاشتن شرطی دیگه دوری کنین. چون با این کار اعتماد مخاطب از کفتون میره. و باعث می شه که سایت شما رو ترک کنه.

۱۴٫ خدمات پشتیبانی آنلاین

وسیله پشتیبانی آنلاین مثل سیستم چت آنلاین به صورت عجیبی به افزایش موندگاری کاربر در سایت کمک می کنه.اما نباید از یاد ببرم ما در این اتفاق کاربر رو مجبور به موندن کردیم و اون به تمایل قطعی خود، در سایت موندگار نشده.

۱۵٫ راه اندازی بخش نظرات سایت

از این روش هم به صورت به طور کامل هدف دار موندگاری کاربران در سایت شما افزایش پیدا می کنه که حتی با این نکته شما یه تیر و دو نشون میزنین ! بروزرسانی محتوای سایت + موندگاری بیشتر کاربر

۱۶٫ یه آزمون یا نظرسنجی جذاب درست کنین

همیشه شرکت در نظرسنجیا و آزمونای آنلاین واسه کاربران جذاب بوده. نظر سنجیا و آزمونا یه جور از گیمیفیکیشنه که با به کار گیری اونا می تونین اندازه موندگاری کاربران در سایت خود رو شدیدا زیاد کنین.

البته اگه توانایی برگذاری آزمون یا نظر سنجی جذابی رو داشته باشه. اگه وردپرسی هستین هم می تونین با به کار گیری افزونه WP Quiz استفاده کنین.

مثلا شما در مورد بازاریابی اینترنتی فعالیت می کنین می تونین آزمونی با عنوان “کدوم روش بازاریابی اینترنتی به درد کار و کاسبیای کوچیک می خوره؟” راه اندازی کنین. در این آزمون شما باید گزینه هایی رو انتخاب کنین تا برابر با روحیات هر کسی باشه و بتونه هر کسی رو درگیر آزمون کنه.

البته خیلی مهمه که در انتخاب گزینه ها و جوابا بیشتر فکر کنین تا با این کار به جذابیت آزمون شما اضافه بشه و همین باعث این شه که کاربراتون تا انتها پیش برن تا نتیجه رو دریافت کنن.

چند باور نادرست در مورد مدت زمان حضور کاربر در سایت

خیلی از کاربران تصور می کنن که در حالت عادی اگه کاربری با تایپ نشانی وارد سایت شده و مدت زمان زیادی رو در سایت بگذرونه تاثیر مثبت و در غیر صورت تاثیر منفی بر سئو سایت داره درحالی که این فرضیه به طور کامل غلطه.

موتورهای جستجو هیچ ابزاری ندارن تا بتونن مدت زمان حضور همه کاربران وب سایتتون رو محاسبه کنن. این امکان فقط در وسایل آمارگیر مانند گوگل آنالیتیکس، الکسا و… هست که هرکدوم با ساز و کار مخصوص به خود می تونن مدت زمان حضور کاربر در سایت (Daily Time on Site)، اندازه بازدید کاربر از صفحات جور واجور سایت (Daily Pageviews per Visitor)، اندازه پرش یا خروج کاربر از سایت بدون مشاهده صفحات دیگه (Bounce Rate) و… رو محاسبه کنن.

مثلا، گوگل آنالیتیکس از راه کد جاوااسکریپتی که به شکل وب سایتتون قرار می دین و الکسا از راه تولباری که کاربران روی مرورگر خود نصب می کنن می تونه این پارامترها رو محاسبه کنه. از اونجایی که الکسا هیچ تاثیری بر سئو سایت نداره، احتیاجی نیس نگران آمار و ارقام ارائه شده از طرف الکسا باشین.

چون آمار الکسا فقط از راه تولبار کاربران بدست میاد و قابل استناد نیس. ضمن اینکه هیچکدام از موتورهای جستجو از آمار الکسا واسه رتبه بندی یافته های استفاده نمی کنن.

خیلی از کاربران تصور می کنن به دلیل اینکه گوگل مالک آنالیتیکسه، از آمار بدست اومده در آنالیتیکس، در رتبه بندی یافته های استفاده می کنه اما گوگل به روشنی اعلام کرده که از آمارهای آنالیتیکس هیچ استفاده ای در رتبه بندی یافته های نمی کنه.

هنوز اختلاف نظرهای بسیاری در مورد مدت زمان حضور کاربر در سایت و تاثیر یا نبود تاثیر اون بر سئو هست.

کلام آخر

بالا بردن اندازه موندگاری کاربران در سایت کار آسونی نیس! ولی اگه بتونین خوب از پس این کار برآیید مطمئن باشین در سئوی سایت شما بسیار تاثیر گذاره. همونطور که در اول این مقاله گفته شد قبل از به کار گیری هر ترفندی باید به محتوای سایت خود توجه خاصی کنین.

این روزا محتواست که حرف اول رو می زنه. بعد از اینکه در تولید محتوا ثابت کردین که توانا هستین به فکر دیگه روشی که در این مقاله به اونا گفته شد برید.

منبع: haftsetare.com – webide.ir – hamyareweb.co – newseo.ir – rastana.com