خیلی از معلمان تصور می­ کنن که ارزشیابی اندازه یادگیری فراگیران فقط به خاطر ارتقای فراگیران صورت می­گیرد، در حالی که هدف ارزشیابی به مراتب گسترده­تر و مهم­تر از اینجور مفهومیه. ارزشیابی از یه سو باید وسیله تشخیص باشه و از طرف دیگه، ارزشیابی باید وسیله پیش ­بینی باشه.

جدا از اینکه چی مورد ارزشیابی قرار می­گیرد و کدوم الگوی ارزشیابی به کار بسته می شه روند ارزشیابی همیشه یه جوره چون در همه شکل های جور واجور ارزش یابی­های آموزشی فعالیتای زیر بنایی کار ارزشیابی بی تغییر باقی می­موند.یعنی روند اساسی ارزشیابی یکیه  (گراسمن و تامسون[۱]، ۲۰۰۸). همچینین در نوعای جورواجور ارزشیابی­ها چیزی که تغییر می­ کنه موضوع اون چیزی که ارزشیابی, چگونگی به کاربردن  روند ارزشیابی و نوع تصمیماتیه که گرفته می شه, هستن. در نتیجه چه ما به ارزشیابی دانشجویان, دانش آموزان و یا دروه آموزشی اقدام کنیم و یا یه پروژه علمی و نظایر اینا اصول و مراحل اساسی کار یکیه و هیچ تغییری نمی­کنه (مالکولم[۲]، ۲۰۰۵).

دانشجو

کلا هدف­های ارزشیابی رو می­توان در بحث­های زیر موشکافی کرد:

موشکافی

۱- ارزشیابی، به­عنوان وسیله­ای واسه شناخت توانایی و زمینه ­های علمی فراگیران و تصمیم ­گیری واسه انجام دادن فعالیت­های بعدی آموزشی.

۲- ارزشیابی به­عنوان وسیله­ای واسه شناساندن هدف­های آموزشی در روند تدریس.

۳- ارزشیابی به­عنوان وسیله­ای واسه بهبود و اصلاح فعالیت­های آموزشی.

۴- ارزشیابی به­عنوان وسیله­ای واسه شناخت مشکل­های آموزشی فراگیران و بازسازی اونا.

۵- ارزشیابی به­عنوان وسیله­ای واسه ایجاد تمایل و کسب عادات درست آموزشی در فراگیران.

۶- ارزشیابی به­عنوان دلیلی واسه ارتقای فراگیران.

ونیز به طور کوتاه می ­تونه به موارد زیر اشاره کرد:

– قضاوت در مورد برتری در مهارت­ها و علم لازم

– امتحان پیشرفت در طول زمان و رتبه ­بندی فراگیران

– تشخیص مشکلات فراگیران و  ارزشیابی روش­های آموزش

مشکلات

– ارزشیابی تاثیر یه دوره آموزشی و  برانگیختن فراگیران واسه مطالعه (سیف، ۱۳۸۴).

وسایل ارزشیابی: جهت انجام ارزشیابی سطوح یادگیری فراگیران می­توان از راه ­های جور واجور استفاده کرد که به طور کوتاه مشاهده رو بررسی می­کنیم.

بیشتر معلمان از راه مشاهده دانش آموزان و فراگیران به ارزشیابی اونا می پردازن چون معلم از راه مشاهد بیشتر با احساس گسترده درگیر شده و نوع تدریس خود رو متوجه می­شه و می دونه که موثر بوده یا نه. پس نوع ارزشیابی خیلی با اهمیته (خان[۳]، ۲۰۱۰).

دانش آموز

مشاهده رفتار گسترده به دو صورت انجام می­گیرد:

الف- مشاهده مستقیم: در این مشاهده معلم بین انجام کار حضور داره.

ب- مشاهده غیر­مستقیم: در این مشاهده معلم در بین انجام کار حضور نداره ولی با بررسی نتیجه کار متوجه یادگیری می­شه (آنجل[۴]، ۲۰۰۶).

 ۲-۲- گذشته تحقیق

 

کلا درباره نظارت و راهنمایی آموزشی، نقش و جایگاه اون، نقاط ضعف و قوت اون و راهبردهای اصلاح و بهبود اینجور فرایندی، مخصوصاً در کشور ما کار پژوهشی بسیار زیادی انجام نشده. شاید بشه از این واقعیت به این جور برداشت کرد که اینجور بحث­ای واسه مسؤلین آموزشی کشور حتی در اولویت­های پژوهشی هم از اعتبار و اهمیت بالایی بهره مند نیس. به هر حال دلایل و یافته های تحقیق­های انجام گرفته در داخل و بیرون مرز کشور چشم انداز بسیار مثبتی رو واسه نظارت و راهنمایی آموزشی ترسیم نمی­کنن و راهنمایان آموزشی رو در انجام رسالت­های حرفه­ای خود موفق آزمایش نمی­کنن. تأملی بر یافته های تحقیقات انجام شده می ­تونه در بازنگری و اصلاح سیاست­ها و هدف­های سازمانی واسه بهبود نقش و جایگاه نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی کشور مؤثر واقع شه.

[۱] Grossman & Thompson

[۲]-Malcolm

 

[۳]-Khan

[۴]-Angel