دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

نفس خود، احساس ناتوانی می کند، از این رو، کوشش دارد با توجیه کارهایش و دلیل تراشی، از خود دفاع کند. [1]


3

بنا بر تصریح قرآن بر عدم علم و آگاهی بیشتر افراد،[2] خداوند در آیاتی اظهار می فرماید که علم واقعی نزد خداست؛[3] و ایمان واقعی در رضایت خدا و رسولش  می باشد.[4] خداوند متعال، در اولین آیه سوره تحریم، به پیامبرش دستور می دهد که به رضایت الهی راضی باشد و خود را به خاطر رضایت دیگران، به رنج و عذاب گرفتار نکند:

“یا أَیُّهَا النَّبِیُّ لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکَ تَبْتَغی‏ مَرْضاتَ أَزْواجِکَ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ “(سوره تحریم، آیه 1)؛ اى پیامبر، چرا چیزى را که خدا بر تو حلال کرده می باشد، به خاطر خشنودساختن زنانت بر خود حرام مى‏کنى؟ و خدا آمرزنده و مهربان می باشد.[5]

مفردات” در اصل آن حالتى می باشد که بشر را مقاوم و شکست ناپذیر مى‏سازد، به زمینهاى صلب و محکم نیز به همین جهت عزاز (بر وزن اساس) مى‏گویند.[6]

از آنجا که تنها ذات پاک اوست که شکست ناپذیر می باشد، لذا تمام عزت از آن اوست، و هر کس عزتى کسب مى‏کند از برکت دریاى بى‏انتهاى اوست. پس، عزت اهل ایمان در اثر اعتقاد قلبى و ارتباط محکم با پروردگار و پیروى و استناد برسول صلّى اللّه علیه و آله می باشد.[7]

در روایات اسلامى روى این مساله تاکید شده می باشد که مؤمن نباید وسائل ذلت خود را فراهم سازد، خدا خواسته او عزیز باشد او هم براى حفظ این عزت باید بکوشد. در حدیثى از امام صادق ع در تفسیر همین آیه (وَ لِلَّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ) مى‏خوانیم:

مطلب مشابه :  پایانامه در مورد : بررسی تحلیلی تأثیر ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی بر جذابیت مراکز خرید و ارزیابی های خرید

«إن الله عز وجل فوض إلى المؤمن أموره کلها، و لم یفوض إلیه أن یکون ذلیلا، أما تسمع قول الله عز و جل یقول: وَ لِلَّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ، فلمؤمن یکون عزیزا و لا یکون ذلیلا”. ثم قال: «إن المؤمن أعز من الجبل، أن الجبل یستقل منه بالمعاول، و المؤمن لا یستقل من دینه شی‏ء»[8]

ترجمه: خداوند تبارک و تعالى همه کارهاى مؤمن را به خودش واگذار کرده غیر از اینکه به او اجازه نداده می باشد که خود را ذلیل و خوار کند؛ آیا در اینجا قول خدا را ندانسته‏اى که فرماید:” لِلَّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ “مؤمنین باید عزیز باشد و ذلیل نباشد. سپس فرمود:” مؤمن عزیز می باشد و ذلیل نخواهد بود مؤمن از کوه محکمتر و پر صلابت‏تر می باشد چرا که کوه را با کلنگها ممکن می باشد سوراخ کرد ولى چیزى از دین مؤمن هیچگاه کنده نمى‏گردد”.

[1] نجاتی، محمد عثمان، پیشین، تلخیص از صفحه 304-313.

[2] مائده/ 103؛ انعام/ 37؛ اعراف/ 131؛ نحل/ 75؛ و….

[3] بقره/ 216، 232؛ آل عمران/ 66؛نحل/ 23؛ و….

[4] نساء/ 65؛ احزاب/ 56؛ نور/ 62؛ حجرات/  15؛ و …..

[5] توضیح این قضیه را مفسرین مختلف نقل کرده‏اند و اخبار مختلفی هم در این باب رسیده می باشد؛ که یکی از آن ها این می باشد که پیغمبر (ص) هر روزى را برای بیتوته در حجره یکى از همسران خود قرار گذاشته بود. روزى که نوبت حفصه دختر عمر بود و در حجره او تشریف بردند؛ حفصه اجازه گرفت که من کارى با پدرم دارم، بایستی بروم و او را ملاقات کنم. حضرت اجازه داد و او رفت، حضرت ماریه قبطیه را خواست که سلطان روم به رسم هدیه براى حضرت فرستاده بود؛ و او نزد حضرت رفت. زیرا حفصه آمد و فهمید اعتراض نمود که امروز  نوبت من بود. حضرت فرمود: دیگر نزد او نمی روم، و بعضی گفته اند که حضرت قسم یاد کرد که آمدن ماریه را  بر خود حرام کردم و با حفصه قرار داد نمود که از سایر زوجات مستور بدارد، حفصه به عایشه و دیگران گفت؛ این آیه نازل گردید.( طیب، سید عبد الحسین،”أطیب البیان فی تفسیر القرآن”،تهران، نشر اسلام، چاپ دوم، 1378ش،ج‏13، تلخیص ص: 70.)

مطلب مشابه :  پایانامه کارشناسی ارشد : بررسی تجارت الکترونیک از دیدگاه فقه امامیه وحقوق بین الملل

 

[6]راغب اصفهانی،حسن بن محمد، پیشین،ذیل واژه عزّ.

[7]  مکارم شیرازى، ناصر،”تفسیر نمونه”،ج‏18، ص: 193.

[8] بحرانى ،سید هاشم،”البرهان فی تفسیر القرآن”(5جلد)، تحقیق: قسم الدراسات الاسلامیه موسسه البعثه- قم، تهران:بنیاد بعثت، چاپ اول:1416ق،ج‏5، ص: 388.

 مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد: مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن