دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

” ….یحْلِفُونَ لَکُمْ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْکاذِبُونَ”(سوره مجادله، آیه 18)؛ براى شما سوگند مى‏خورند، و مى‏پندارند که بر چیزى دست دارند- یعنى از سوگند خود سودى مى‏برند- آگاه باشید که آنها دروغگویانند.

خداوند متعال، در آیاتی خطاب به آنان می فرماید: بهتر می باشد آنان اگر ایمان واقعی دارند، خشنودی خدا و رسولش را  به دست آورند:

“یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کانُوا مُؤْمِنینَ “(سوره توبه ،آیه 62)؛ آنها (منافقان) براى شما به خدا سوگند یاد مى‏کنند، تا شما را راضى سازند در حالى که شایسته‏تر این می باشد که خدا و رسولش را راضى کنند، اگر ایمان دارند!

شیخ  طوسی در تفسیر این آیه در تفسیر”تبیان” می فرماید: “خداوند تبارک و تعالی خبر می دهد که این منافقین، به خداوند قسم می خورند که بر دین شما هستند و آن چیز که که از ایشان به شما رسیده، باطل می باشد؛ زیرا هدف آنان از این کار این می باشد که رضای شما را به دست آورند و به خاطر این که از جانب شما بر این کارشان مورد تشویق قرار گیرند. سپس خداوند تبارک و تعالی فرمود «وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ» یعنی خدا و رسولش سزاوارترند که رضای آن دو را مطالبه کنید «إِنْ کانُوا مُؤْمِنِینَ» (اگر )تصدیق کنندگان به خداوند تبارک و تعالی (و)اقرار کنندگان به نبوت پیامبر می باشید.” [1]

قرآن کریم همچنین در  آیه 59 سوره توبه خطاب به منافقان می فرماید:

مجالست نکند و سخن نگوید و آنها که خود را در فشار شدید اجتماعى دیدند در مقام عذر خواهى برآمدند، آیات فوق نازل گردید و وضع آنها را مشخص ساخت.[2]

حجت الاسلام قرائتی در تفسیر ذیل “سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ ” می فرمایند:”اعراض، یا بر اساس بزرگوارى و گذشت می باشد، یا بر اساس قهر و بى‏اعتنایى، و در این آیه، به هر دو معنى به کار رفته می باشد؛ منافقان درخواست اعراض و چشم‏پوشى از خطا داشتند، خداوند دستور اعراض قهرآمیز داد.”[3]

مطلب مشابه :  بررسی تآثیر یادگیری مشارکتی و یادگیری انفرادی بر یادسپاری اطلاعات علمی درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرپیرانشهر. - پایانامه کارشناسی ارشد

نتیجه مطالعه تطبیقی: با در نظر داشتن آیات قرآنی، اعتقاد فرد مبنی بر این که لازم است و  بایستی مورد تایید و محبوبیت همه افراد واقع گردد، امر قابل قبولی نیست ؛ زیرا، قرآن کریم، در دیدگاه شناختی شخصیت مومنان، مبنی بر عدم امکان جلب تایید و رضایت همه افراد، ایمان واقعی را، رضایت خدا و رسولش معرفی می کند؛ و در دیدگاه رفتاری شخصیت مومنان، به عزت مندی و احساس ارزشمندی آنان و عدم نیاز آنان در رفتارشان به جلب رضایت و تایید همه افراد، اشاره می کند و در آیات مختلفی، پاداش هایی برای مومنان  قرار داده می باشد. اما منافقان، کسانی هستند که  در پی جلب نظر و تایید دیگران، در خود احساس ضعف و ناامنی می کنند؛ و قرآن کریم در آیات مختلفی، به دیدگاه شناختی و رفتاری شخصیت منافقان که به ریاء، تصنع،  تظاهر سازی و سوگندهای دروغین، متوسل می شوند، اشاره می کند؛ و عذاب هایی برای آنان مقرر فرموده می باشد.

با در نظر داشتن آموزه های قرآن، این باور غیر عقلانی که آلبرت الیس مطرح می کند، با آموزه های قرآن منطبق می باشد. اما همان طور که گفته گردید زیر مبنای فکری الیس با آموزه های دین اسلام، قابل انطباق نیست. زیرا الیس درمان این باور غیر عقلانی را منوط به “خود پذیری نامشروط” بشر ها می داند؛ و خود پذیری نامشروط را به این که فرد، وجودش و حق زندگی اش را کاملاً بپذیرد؛ صرف نظر از این که چه صفاتی دارد و چه اعمالی انجام می دهد، تعریف می کند.[4] اما از دیدگاه قرآن، همه بشر ها دارای کرامت ذاتی هستند؛[5] اما کرامت ارزشی بشر از دیدگاه قرآن، در گرو انتخاب آگاهانه راه کمال و تقواست؛ و لذا  بشر در آفرینش، به طور بالقوه، موجودی کریم می باشد؛ که شایستگی مقام خلیفه اللهی و مسجود فرشتگان بودن را داراست و و هم امکان رسیدن به این مقام را بالفعل دارد.[6]

مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی: بررسی تحلیلی تأثیر ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی بر جذابیت مراکز خرید و ارزیابی های خرید

در زمینه روان درمانی در روان شناسی، دو نوع درمان در این نظریات ارائه می گردد؛ یکی کوشش برای ریشه های بیماری و انتقال آن از اعماق ناخودآگاه به سطح خودآگاه؛ در صورتی که بیماری به صورت عقده باشد. اما در حالتی که فقط احساس حقارت به صورت آگاهانه از مشکل می باشد، باز درمان به دو صورت می باشد،گاه به صورت تعویض این احساس می باشد که با کوشش[1]  طوسى ، محمد بن حسن، “التبیان فى تفسیر القرآن”(10 جلد)، تحقیق: با مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى و تحقیق احمد قصیرعاملی، بیروت: دار احیاء التراث العربى ، ج‏5، ترجمه ص: 248.

[2] مکارم شیرازى، ناصر،”تفسیر نمونه”،ج‏8، ص: 88 .

[3] قرائتى، محسن، پیشین، ج‏5، ص: 128

[4] الیس، آلبرت؛ و هارپر، رابرت، پیشین، صفحه 125.

[5] اسراء/ 70؛ مومن/ 64؛ و …

[6] بقره/ 30-34؛ فاطر/ 39؛ و ….

 مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد: مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن