دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

تکه ای از متن پایان نامه :

یعنی، هرکس براساس فطرت زاده می گردد. و در روایت دیگر آمده می باشد که” الفطره هی التوحید” یعنی خدا همه دل ها را مفطور به توحید کرده می باشد حتی دل مشرک و ملحد و کافر به معنای اخصش را )  و خداوند نورانی کرده می باشد دل ها را به همان اندازه که از کلمه توحید تعقل می باشد که در تعبیر قرآن با «لبس» از آن یاد شده می باشد؛”لُبس” – به ضم – به معنا پوشیدن با “لَبس”- به فتح – به معنا اشتباه کردن هم ریشه می باشد، خداوند درمورد منکران معاد می فرماید:

” بَل هُم فی لَبسٍ من خلقٍ جدید”( سوره ق، آیه 15)؛ ولى آنها (با این همه دلایل روشن) باز در آفرینش جدید تردید دارند!

یعنی آنها درمورد حصول خلقت  تازه پس از مرگ در اشتباه هستند. علت این اشتباه، همان پوشیدن لباس روح حق بر پیکر شبح باطل می باشد. خدای سبحان درمورد آمیختگی حق و باطل مثالی را اظهار کرده و می فرماید:

” أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیَهٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَداً رابِیاً وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْیَهٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ”(سوره رعد،آیه 17)

ترجمه: خداوند از آسمان آبى فرستاد و از هر درّه و رودخانه‏اى به اندازه آنها سیلابى جارى گردید سپس سیل بر روى خود کفى حمل کرد و از آن چیز که (در کوره‏ها،) براى به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگى، آتش روى آن روشن مى‏کنند نیز کفهایى مانند آن به وجود مى‏آید- خداوند، حق و باطل را چنین مثل مى‏زند!- امّا کفها به بیرون پرتاب مى‏شوند، ولى آن چیز که به مردم سود مى‏رساند [آب یا فلز خالص‏] در زمین مى‏ماند خداوند این چنین مثال مى‏زند.

زبد و کف روی آب که باطل می باشد، درونی تهی دارد و درون آن قشری از نم می باشد، آن قشر از نم که یک نیم قوس می باشد چهره سیلاب را فرا می گیرد، باطل همان درون تهی حباب می باشد که در زیر نم قرار گرفته و نم از آب می باشد . خداوند در این مسایل می فرماید: آن نم ها نیز به آب باز می گردد و آنگاه بطلان باطل روشن می گردد، پس باطل آن مجموعه حباب نیست بلکه همان فضای خالی می باشد که با نم پوشیده شده و رفته رفته با حرکت آب برطرف می گردد یعنی حق با تحول خویش، باطل را برطرف می کند، لذا فرمود: ” فیذهب جفاء “جفا، همان آب برد می باشد که که بدون رنج خارجی بلکه با کوشش داخلی خود آب از بین می رود.

مطلب مشابه :  بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی - پایانامه کارشناسی ارشد

فرق قرآن کریم با کتب عقلی منطقی که به بحث از انواع مغالطات و خطا های فکری پرداخته اند، در این می باشد که قرآن کریم، افزون بر اشاره به اشتباه بعضی از اندیشه ها، سبب فاعلی آن را نیز معرفی می کند، چنان که قرآن مبداء فاعلی علم  صائب و مصون از مغالطه را،  فرشتگان مدبر الهی می داند. قرآن کریم شیطان را به عنوان فاعل و کسی که حق را ابزار کار خود قرار داده به تلبیس دست می زند، یاد کرده و می فرماید:

“وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لا یَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُون”(سوره مائده ، آیه 104)؛ و هنگامى که به آنها گفته گردد: «به سوى آن چیز که خدا نازل کرده، و به سوى پیامبر بیایید!»، مى‏گویند: «آن چیز که از پدران خود یافته‏ایم، ما را بس می باشد!» آیا اگر پدران آنها چیزى نمى‏دانستند، و هدایت نیافته بودند (باز از آنها پیروى مى‏کنند.) [1]

1-3-5-2.  ظن و گمان

عدم تعقل و تفکر و قضاوت صحیح، سبب پیدایش پندار غلط می گردد. تفکر درست، بر اساس علم و آگاهی استوار می باشد و عدم آگاهی سبب می گردد که بشر عقاید و آراء و اصول رفتاری خود را بر پایه ظن[2] و گمان استوار سازد و این امر زمینه گمراهی فرد را فراهم می سازد. قرآن کریم می فرماید:

[1] نجاتی،محمد عثمان،پیشین،تلخیص صفحه 195.

[2] کلمه ظن در قرآن، به سه معنی آمده می باشد؛ معنای اول ،همان علم غیر یقینی می باشد که کفه صدقش سنگینی نمی کند؛ آیات زیر نمونه هایی از این معنی هستند :

مطلب مشابه :  پایانامه ارشد : بررسی تحلیلی تأثیر ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی بر جذابیت مراکز خرید و ارزیابی های خرید

” وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُونَ”  انعام/ 116

” ……وَ ما یَتَّبِعُ الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَکاءَ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُون” یونس / 66

معنای دوم ظن ، همان علم غیر یقینی می باشد اما احتمال درستی و خطا هر دو را می دهد. ظن در این معنا نوعی فرضیه می باشد که برای تایید یا نفی نیاز به دلیل دارد. آیات زیر نمونه هایی از این معنی هستند:

” وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیْئا” نجم / 28

” وَ إِذا قیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَهُ لا رَیْبَ فیها قُلْتُمْ ما نَدْری مَا السَّاعَهُ إِنْ نَظُنُّ إِلاَّ ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنینَ” جاثیه/ 32

معنای سوم ظن ، علمی می باشد که درست بودنش می چربد یا علم با یقین به درستی می باشد. از نمونه های این مورد آیات زیر هستند :

“الَّذینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَیْهِ راجِعُونَ” بقره/ 46

“وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها وَ لَمْ یَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً”  کهف / 53

“وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَدْعُونَ مِنْ قَبْلُ وَ ظَنُّوا ما لَهُمْ مِنْ مَحیصٍ” فصلت / 48  (برگرفته از کتاب” قرآن و روان شناسی”نوشته محمد عثمان نجاتی،ص 202-203.)

 مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد: مطالعه تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن