• بانکها قانوناً نقش نگه دارنده وجود مشتریان رو دارن و باید این وجوه رو صرف هدفهای سازنده کنن و در هر روش هدف دار بازار یابی باید به این اصل توجه جدی شه.
  • انتظار میره بانکا قبل از بیشترین حد سازی بازدهی، خطر خود رو به کمترین حد ممکن ممکن برسانند.
  • بانکا در هرشرایط اقتصادی مطلوب یا بد، مجبور به ارائه خدمت هستن.
  • اقتصادی

    توجه به این چهار اصل ما رو به این مهم راهنمایی می داره که بدون وجود روابط خلاق میان مشتریان و بانکا ومجموعه خدمات با کیفیت، نمیشه آینده روشنی رو واسه بانکا متصور شد.( زین الدین،۱۹۹۶).

    از این رو ضرورت توجه به اصول بازاریابی در خدمات  بانکی بیشتر از قبل احساس می شه.

    ۲-۴ . بازار یابی

    بازار یابی و مدیریت بازار، یکی از شاخه های مهم علم مدیریته که وظیفه اصلی اش شناخت نیاز و خواسته های انسانی و رفع اونا از راه روند مبادله س، چون که دنیای امروز بیشتر از هر زمان دیگری از یه طرف، با نیازها و مخصوصا با خواسته های روز افزون  آدما روبروست و از طرف دیگه، با کمبود منابع مواجه بوده و مدیران باید با منابع محدود موجود، جوابگوی خواسته های نامحدود  افراد باشن و در اینجاس که علم مدیریت به کمک علم اقتصاد می شتابد و با مجموعه ای  از مهارت ها و دونسته ها تلاش در استفاده بهینه از منابع محدود داره و به بازار یابی هم واسه برطرف کردن اون وسیله رد و بدل کردن منابع تلاش میکنه.( ونوس وهمکاران،۱۳۸۶).

    اقتصاد

    مدیریت بازار یابی رو میشه به صورت زیر تعریف کرد: تجزیه وتحلیل  برنامه ریزی و اجرا و کنترل برنامه هایی جهت ایجاد ، ارائه و حفظ پروسه دادو ستدای سود رسون با خریداران مورد نظر، به خاطر رسیدن به اهداف سازمانی.( نظری،۱۳۹۰).

    برنامه ریزی

    انجمن بازار یابی آمریکا، بازاریابی رو پروسه برنامه ریزی،تحقق یه ایده، قیمت گذاری، تبلیغات و پخش کالا و خدمات و یا عقاید و اندیشه ها می دونه، طوری که موجب مبادله ای شه که اهداف فردی وسازمانی در اون محقق شه. کاتلر و آرمسترانگ،۲۰۰۰).

    ۲-۵ . اقدامات بانکها در کار بازار یابی

    خیلی از نارضایتیا و ناراحتیای موجود در جامعه پولی و مالی کشور، حاصل نا آگاهی ، ناتوانی و آسون انگاریای مربوط به افرادیه که در بانکا فعال بوده و در مدیریت خدمات و درک مخاطبین و پاسخگویی به خواسته ها و نیاز اونا ضعیف هستن(متولی ،۱۳۸۲،ص)

    از این رو توجه جدی به مدیریت و بازاریابی خدمات، می تونه تغییر و جهت گیریای جدیدی رو در بانکا و موسسات پولی و مالی کشور به وجود آورد. بانکا بیشتر واسه موفقیت در سرویس دهی خود ، مبادرت به بازار یابی می کنن ولی بدیش اینه به دلیل نبود آشنایی با بازاریابی بانکی، فقط از روندهای سنتی بازاریابی به صورت پراکنده و بی رابطه با هدف اصلی بانک ، استفاده می کنن. بازار یابی بانک در واقع روش ها و برنامه های بازار یابی رو سمت وسو می بخشه و بستر مناسبی رو واسه بقیه فعالیتای بازار یابی بوجود میاره. بازاریابی بانک شامل فعالیتهاییه که واسه ایجاد ، حفظ یا تغییر طرز فکر یا رفتار مخاطبین نسبت به بانک انجام میشه. بازار یابی خدمات بانکی عبارت از شناسایی نیاز صاحبان پس اندازه ها و جلب رضایت اونا و از طرف دیگه طراحی و تولید خدمات بانکی با قیمت و کیفیت مناسب و جور واجور طوری که تامین کننده نیازای مالی کارآفرینان باشه. (دلاور،۱۳۹۳).

    بانکا بیشتر واسه موفقیت در سرویس دهی خود، مبادرت به بازار یابی می کنن بازار یابی بانک در واقع روش ها و برنامه های بازار یابی رو سمت و سو می بخشه و بستر مناسبی رو واسه بقیه فعالیتای بازار یابی بوجود میاره ( ونوس و هکاران،۱۳۸۶).

    شناسایی مشتریان هدف و دقیق شدن و فوکوس کردن بر اونا، به عنوان یه از کلیدی ترین نکات بازار یابی خدمات بانکیه. شناسایی مشتریان هدف هم از راه تقسیم بازار محقق می شه. تقسیم بازار یعنی تقسیم کل بازر جور واجور یه خدمت به چندین قسمت به صورتی که هر قسمت در همه جنبه های مهم، همگام باشه. بعد یک یا چند قسمت به عنوان بازار هدف انتخاب می شه و در آخر هم آمیخته بازاریابی جدا از هم واسه هر قسمت یا تعدادی از قسمتا در این بازار هدف ایجاد می شه. بر این پایه تحقیقات انجام شده مشتریان کلیدی بانک به چهار دلیل کلی:

    ۱)سپرده گذاری،

    ۲)گشایش اعتباری اسنادی،

    ۳) گرفتن وام وتسهیلات و

    ۴)به کار گیری خدمات خاص به بانک مراجعه می کنن.( اوزی ،۱۳۸۸).

    انجام هر گونه برنامه ریزی جهت جلب مشتری و جذب منابع بانکی به بانک، ناگریز از بررسی عناصر آمیخته بازار یابی خدمات بانکی میشه.

    ۲-۶ . مؤلفه های مؤثربر موفقیت بانک ها و مؤسسات مالی در تجهیز پول و پله و سرمایه

    در  بانکداری نوین مؤلفه های زیادی وجود دارن که بر روند تجهیز پول و پله و سرمایه بانک ها ومؤسسات مالی اثر می گذارن. شناسایی وتعیین اندازه اثر ونوع رابطه این مؤلفه ها با موفقیت بانک ها در تجهیز منابع پولی بحث ای مهمه. امروزه شرایط و موقعیت های مؤسسات مالی و بانک ها با همدیگه برابر نیس وممکنه مؤلفه های تأثیرگذار برتجهیز منابع پولی حتی واسه هر کدوم از شعب یه گروه بانکی فرق داشته باشه. (دلاور،۱۳۸۷).

    تجهیزمنابع مالی از همون اول که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد وداد وستد ومبادله کالاراشروع کرد شروع شد وهمواره اصلی ترین وظیفه سیستم بانکی بوده. اینجوری بانک ها سپرده های مازاد در دسترس مردم رو جمع بیاری می کردن و با دادن وام به افراد نیازمند وظیفه سنتی خود یعنی واسطه گری رامیان سپرده گذاران و وام گیرندگان اجرا می کردن. درعصرحاضرمؤسسات مالی و بانک ها واسه تجهیز پول و پله و سرمایه نیاز به تغییرات اساسی درمحصولات وخدمات خود دارن وبا خدمات ساده وساختارسنتی بانکداری واسطه گری نمی تونن درعرصه های جهانی به تجهیز منابع بپردازند. دربانکداری نوین، بانک ها در مورد های مالی غیر بانکی خدمات زیادی به مشتریان ارائه میدن و سرویس دهی نوین مانند بانکداری سرمایه گذاری، انجام امور بیمه ومسکن وتولید باعث شده منابع جدیدی به بانک ها سرازیر شه ودر واقع دربانکداری نوین، بخش کلی ای ازمنابع ازطریق فعالیتهای غیربانکی به دست میاد (زریباف، ۱۳۸۹).
    سرمایه گذاری

    درنظام بانکی ایران تجهیز منابع با توجه قوانین بانکداری اسلامی از دو روش انجام می شه:

    ۱. ازطریق جذب سپرده های قرض الحسنه جاری وپس انداز، که منابع مالکانه نامیده می شن.

    ۲. از راه جذب سپرده های مدت دار،که منابع وکالتی نامیده می شن.( هدایتی، ۱۳۹۰)

    دربانکداری نوین ( علاوه برانجام فعالیتهای واسطه گری ) عملیات تجهیز پول و پله و سرمایه ازطریق فعالیتهای زیر انجام می گیرد:

     

    ۱. جذب پول و پله و سرمایه ازطریق ایجاد شعبات و واحدهای فرعی درکشورهای خارجی

    ۲. انجام فعالیتهای غیربانکی با خرید سازمانهای کارگزاری مانند شرکتهای بیمه وبنگاههای معاملات ملکی

    ۳. سرویس دهی مالی غیربانکی مانند کارگزاری، بیمه، صندوق بازنشستگی، مدیریت داراییها، امور ساختمون و… به مشتریان. ( علی پور شیر سوار و هدیه لمر،۱۳۹۰).

    ۴. سرویس دهی به مشتریان خرده پا که نیازبه خدمات مشخصی دارن؛

    ۵. ارئه خدمات به شرکتهای بزرگ و سازمانهای دولتی؛

    ۶. سرویس دهی مشاوره ای درسرمایه گذاری، خرید و فروش سهام ومبادله وسایل مالی، ارز و مشتقات اون؛

    ۷.تجهیز منابع پولی ازطریق وسایل غیر ترازنامه ای مانند اعتبارات اسنادی واوراق بهادار مشتقی (هفرنان، ۱۳۸۹).

    در این بخش به طور خلاصه به معرفی مؤلفه هایی که موجب افزایش قدرت بانک ها درجذب پول و پله و سرمایه می شن می پردازیم. هرچند درایران بعضی ازپارامترها به دلیل ضعف دربازاریابی بانکی نامعلوم باقی مونده ان، ولی با بازاریابی بانکی وازطریق تحقیق ونظر خواهی علمی ازکارکنان و مدیران با تجربه درسیستم بانکی ومشتریان بانک ها، عوامل مؤثر حتی واسه هرشعبه از یه بانک هم قابل شناساییه.(دلاور،۱۳۸۷).

    ۲- ۷٫ عوامل درون سازمانی موثر بر جذب منابع

    تو یه تقسیم بندی کلی عوامل موثر بر جذب منابع رو میشه به دو دسته عوامل درون سازمان و برون سازمانی تقسیم کرد. عوامل درون سازمانی عوامل غیر قابل کنترل مدیریت بانکه و عواملی مثل اندازه تورم، اندازه رشد عرضه پول، درآمد ملی، رشد اقتصادی، اندازه رشد تولید ناخالص داخلی و سیاستای بانک مرکزی رو شامل می شه. عوامل درون سازمانی رو دریک تقسیم بندی کلی میشه به عوامل خدماتی،عوامل مالی، ارتباطی و انسانی، عوامل فیزیکی و عوامل وابستگی سازمانی تقسیم کرد. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).

    ۲-۷-۱ . عوامل خدماتی

    • تنوع خدمات بانکی: بهبود خدمات و تنوع سازی اون در سیستم بانکی می تونه هم به سودآوری و بهره وری بانکا برسه و هم باعث جذب منابع بیشتر شه. از این رو باید خدمات بانکی رو بهتر کرد و راهیه که تموم بانکای موفق دنیا اون رو آزموده و نتیجه هم گرفتن. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).

    بانکا واسه سرویس دهی نوین و اجناس جدید نیاز به بازار یابی نوین علمی دارن. شناسایی مشتریان و نیازای جور واجور اونا با بازار یابی نوین شدنیه. دربانکداری نوین، بانکا واسه شناسایی مشتریان و نیازای اونا دست به بازاریابی تک به تک و بازاریابی براساس پایگاه داده ها میزنن. بازار یابی تک به تک؛ یعنی ایجاد و مدیریت رابطه فردی با تک تک مشتریان  (دلاور،۱۳۸۷).

    امروزه به دلیل به کار گیری فناوری رایانه ای، بازار یابی تک به تک در اندازه بزرگی قابل اجرا و اقتصادیه. تکنولوژی پایگاه داده ها، این امکان رو به بانک میده که رد تک به تک مشتریان خود رو دنبال کنن. پس با بازار یابی مناسب و علمی میشه استراتژیایی رو به کاربرد که محصول مناسب رو در زمان منایب با ابزاری مناسب به مشتری ارائه دهد و شک نداشته باشینً بدون بازار یابی و شناسایی نیازای جور واجور مشتریان، تجهیز پول و پله و سرمایه برابر استانداردهای جهانی ممکن نخواد بود.( رحمتی،۱۳۹۰).

    یکی دیگه از چالشهایی که بانکداری ایران با اون روبروست نداشتن بازاریابی بانکی مناسبه. این نقصان منتهی به سرویس دهی مشابه و یکنواخت بدون توجه به نیازها و خواسته های مشتریان می شه. (دوبرور، ۱۳۸۴).

    • کیفیت خدمات بانکی: با در نظر گرفتن ویژگی ناملموس بودن خدمات ، یکی از راه هایی که یه بانک می تونه با توسل به اون خود رو از بقیه رقبا جدا کنه، ارائه کیفیت خدماتی برتر نسبت به اوناس. سرویس دهی باکیفیت موجب ایجاد مزیت رقابتی واسه بانک شده و آخرسر سود بالاتری رو به ارمغان می آورد. واسه رسیدن به این هدف کافیه به انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات ، جواب مناسبی داده شده یا از اون پیشی گرفته شه.(نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).

    خدماتی کیفیت خیلی خوبی داشته دارن که بتونه نیازها و خواسته های مشتریان رو برآورده کنن. اگه خدمتی انتظارات مشتریان رو برآورده سازه و یا بالاتر از اون باشه، دارای کیفیته. سازمانایی که به صورت دائمی خدمات با کیفیت ارائه میدن و به حفظ و نگهداری مشتری اهمیت میدن، سازمانای مشتری مدار هستن. شاید حفظ و نگهداری مشتری، یکی از مهمترین معیارهای امتحان کیفیت باشه. (بهمنی و بهمند،۱۳۹۰).

    در بانکا و موسسات مالی، عوامل زیادی بر کیفیت خدمات بانکی تاثیر می ذارن از جمله: اندازه اندازه بهره بانکی، سیستمای نظارتی و رسیدگی به شکایت، اطلاع رسانی دقیق به مشتریان، سرعت و دقت سرویس های داده شده، انجام به موقع تعهدات به وسیله بانک، ادب و تواضع کارکنان در برخورد با مشتری و رازداری و محرم اسرار بودن کارکنان در مورد اطلاعات مشتری که همه باعث جذب بیشتر پول و پله و سرمایه می شن.( رحمتی، ۱۳۹۰).

    • خدمات بانکداری الکترونیکی: با در نظر گرفتن تنوع مدلای بانکداری الکترونیکی در دنیا که روز به روز هم بهینه می شن اگه بشه از فرصتا و بسترهای موجود به راه مطلوبی استفاده کرد، شک نداشته باشینً در آینده ای نزدیک با چالشای بسیاری واسه پیشرفت اقتصاد دیجیتالی که پایه واساس اون رو بانکداری الکترونیکی تشکیل میده مواجه می شیم. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).

    بانکداری نوآوریای جدید مانند پول الکترونیکی، پایانای انتقال و دریافت و پرداخت خودکار، بانکداری مجازی و بانکداری اینترنتی لحظه ای، تغییر بزرگی رو دراین بخش ایجاد کردن وباعث ارتقای کارآیی، بهره وری، سرعت در ایجاد ارتباطات و کاهش هزینه عملیاتی واسه بانکها شدن.بنابر این بانکا واسه کسب مزیت رقابتی در میدون های بازارای مالی واسه جذب پول و پله و سرمایه باید از بانکداری الکترونیکی و تکنولوژی مربوطه استفاده کنن. (رحمتی،۱۳۹۰).

    درایران مهمترین چالشی که بانکداری الکترونیکی با اون روبروست، نبودن فرهنگ به کار گیری این تکنولوژی وحاکم بودن تجارت سنتی می باشه.( حسینی مقدم، ۱۳۸۹).

    • مهارت تخصصی کارکنان: به کار گیری کارکنان مجرب و با روابط عمومی مناسب که دارای سوابق و تحصیلات در رابطه باشن به خاطر کم شدن اندازه اختلاف کارکرد بانک با انتظارات مشتریان در مورد سرویس دهی ، دارای اهیمیته. چون که سرویس دهی بانکی بستگی مستقیم به توانایی نیروی انسانی شاغل در این صنعت داشته و یکی از عامل های اساسی افزایش و ارتقای کارایی حساب می شه. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).

    در بانکا و موسسات مالی بیشتر خدمات به وسیله نیروی انسانی ارائه می شه و تجهیز منابع در سطح استانداردهای جهانی، لازمه داشتن کارکنانی ماهر و آموزش دیده. در بعد فنی، کارکنان باید توانایی به کار گیری تکنولوژی جدید رو داشته و در شغل خود حرفه ای باشن. در بعد انسانی، کارکنان باید بتونن به بهترین راه با مشتریان در تعامل و رابطه باشن و در بعد ادراکی نیزنیروی انسانی شاغل باید به شناسایی ، موشکافی و حل مشکلات مشتریان بپردازه.( رحمتی،۱۳۹۰).

    ۲-۷-۲ . عوامل مالی

    • تسهیلات پرداختی: وظیفه اصلی بانکا واسطه گری وجوه س، یعنی از یه سو وجوه رو از سپرده گذاران دریافت کرده و از طرف دیگه، این وجوه رو به شکل تسهیلات به خواهندگان پرداخت می کنن. دارندگان وجوه مازاد، با سپرده گذاری در بانک ً وجوه خود رو به بانک قرض داده و اندازه سود معینی دریافت می کنن. خواهندگان تسهیلات هم در ازای پرداخت سود معینی از بانکا قرض می گیرن. طبیعیه که مابه التفاوت بهره پرداختی به سپرده گذاران و سود دریافتی از گیرندگان تسهیلات ، سود بانک رو تشکیل میده. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).
    • اندازه پرداختی سپرده ها: سپرده گذاری مردم پیش بانکا از دو دید مهمه: اول اون که پولی که مردم به بانک می سپارند، قدرت وام دهی بانکا رو زیاد می کنه و بنابر این بانکا می تونن از محل پس اندازه های جمع آوردی شده وامای جدید بیشتری در جهت امور تولیدی و سرمایه گذاری تامین کنن. دومین اهمیت افزایش سپرده های مردم پیش بانکا اینه که وقتی مردم ترجیح بدن پول خود رو پیش بانکا نگهداری کرده و کمتر واسه خرج اون دست به کار شن، از حجم پول در گردش کم شده که این باعث کم شدن اندازه تورم و در نتیجه افزایش قدرت خرید مردم می شه. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).
    • جوائز پرداختی به سپرده گذاران قرض الحسنه: قرعه کشی شبکه بانکی باید به راه مطلوبی در جذب نقدینگی مردم وهدایت سرمایه های سرگردان به طرف بانکا اثر داشته باشه و از طرف دیگه انتظارات سپرده گذاران حسایهای قرض الحسنه بیشتر برآورده شه. هم اینکه اندازه جوایزی که بانکا در نظر می گیرن، باید نسبت به سپرده های مردمی لایق توجه باشه.((حسینی مقدم،۱۳۸۹).

     

    ۲-۷-۳ . عوامل ارتباطی و انسانی

    • تبلیغات: امروزه یکی از شاخصای تضمین سود دهی واحدهای تولیدی و بنگاهای تجاری ارائه طرحای موفق تبلیغاته. هدف تبلیغات یعنی تشریح جایگاه و معرفی توانمندیای یه بانک و ایجاد روشنگریای لازم در مورد شرایط و موقعیت منحصر به فرد اون بانک در مورد سرویس دهی به مشتریان. یه تبلیغ بانکی چه رادیویی و چه تلویزیونی باید خود رو در بین تبلیغات دیگه جای دهد، بعد باید رابطه خود رو با مخاطب برقرار کنه. در عین حال، تبلیغ خدمات بانکی باید به راه موفق و درستی اون رو معرفی کنه. (بهمنی و بهمند،۱۳۹۰).
    • رفتار و چگونگی برخورد کارکنان بانک با مشتریان: امروزه سازمانایی در میدون رقابت موفق تر هستن که در برآوردن نیازا و خواسته های مشتریان گوی سبقت رو از بقیه رقبای بازار بربایند. به تعبیر دیگه در فلسفه جدید بازار یابی یعنی مشتری گرایی ، مرکز توجه به مشتریان بوده و از دید مشتریان به مسائل نگاه می شه. توجه به مشتری و بازار یکی از مهم ترین نقاط عطف در فعالیتای بانکا بود که در کنار دیگه تصمیمات در پیش گرفته شد و زمینه رشد و رشد بانکا رو جفت و جور آورد. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).
    • رعایت عدالت و نبود بی عدالتی در سرویس دهی: نبود رعایت حقوق مشتریان به وسیله بانکا از جمله عواملی حساب می شه که باعث به وجود اومدن خیلی از ناراحتیا و بی عدالتیا در سطح جامعه می شه. در قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا که براساس موازین اسلامی و رعایت شرع تنظیم شده، توجهات خاصی به نوع روابط و روش های جذب مشتری به وسیله موسسات پولی شده. (بهمنی و بهمند،۱۳۹۰).
    • اطلاع رسانی مناسب و ارائه آموزش به مشتریان: اطلاع رسانی و ارائه آموزشای نیاز به مشتریان رو میشه از زوایای مختلفی بررسی کرد. ولی اون چیزی که بیشتر از همه ، لازم جلوه می کنه یادگیری و آموزش خدمات بانکداری الکترونیکه. امتیازات اطلاع رسانی مناسب و ارائه آموزش به مشتریان نه فقط منتهی به کاهش هزینه ها نمی شه بلکه میشه به آثار اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی مثل کاهش هزینه چاپ اسکناس ، بهداشت و کنترل اشاره کرد. (رستمی و همکاران،۱۳۹۰)
    • ویژگیای فردی مناسب کارکنان: کارکنان بانکها هم مثل بقیه مردم دارای روحیات و ویژگیای فردی منحصر به فرد خود هستن ولی اون چیزی که بیشتر کرد پیدا می کنه اثر این ویژگیا بر مشتریان بانکه که به راه زیادی باعث جذب بیشتر مشتریان در شعب بانک می شه. ویژگیای فردی مناسب مثل ظاهر مناسب و مرتب، توجه به نظرات مشتریان امانت داری و صداقت، مردم داری و تواضع باید همیشه مورد توجه کارکنان و پرسنل بانک قرار گیرد. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).
    • رضایت مشتریان از کارکنان بانکا و موسسات مالی: کارکنان مهمترین سرمایه هر سازمان هستن. در واقع کارکنان پل ارتباطی بین سازمان و مشتریان هستن. سازمانا با بهره گرفتن از کارکنان به مشتریان خدمات کیفی ارائه می کنن و رضایت مشتری رو جلب می کنن. بانکا و موسسات مالی هم به پول و پله و سرمایه لازم خود رو با مهمترین وسیله شون یعنی کارکنان از مشتریان اخذ می کنن. وجود و باقی موندن یه بانک بستگی به مشتریان اون بانک داره . ( اکرامی،۱۳۸۹)

    اگه مشتریان نباشن، بانکی هم وجود نخواد داشت و مهمترین مشتریان یه بانک ، مشتریان داخلی اون، یعنی کارکنان بانک هستن. بیشتر مشتریان بانکا به دلیل بی توجهی و بی تفاوتی کارکنان با بانکا قطع رابطه می کنن. رضایت مشتریان بانکا به کیفیت خدمات در پیدا کردی کارکنان بانک بستگی داره. و توانایی خدمت رسانی کارکنان هم به کیفیت خدمات داخلی سازمان وابسته کیفیت خدمات داخلی هم به معنی رضایت کارکنان از خدمات در پیدا کردی سازمانه.( رحمتی ،۱۳۹۰).

    ۲-۷-۴٫ عوامل و شرایط فیزیکی

    • محل قرار گرفتن شعب بانک: با در نظر گرفتن افزایش و شدت رقابت ، سرویس دهی در مکان و محلای مورد نظر مشتریان عامل تعیین کننده در جذب و نگهداری مشتریاس. به خاطر همین امروزه بانکا و دیگه سازمانای خدماتی به ایجاد شعب در مناطق جور واجور پرداخته ان تا ضمن سرویس دهی بهتر، بخش وسعیتری رو تحت پوشش بذارن. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).

    مکان قرار گرفتن شعب بانکا و موسسات مالی، محرکی مهم در جذب مشتریاس و بازار یابان بانکی باید اون رو به دقت مورد بررسی و آزمایش بذارن. پس با نکها واسه ساخته شدن شعب نیاز به آزمایش علمی و امکان سنجی دقیق دارن و واسه اماکن فعلی هم باید بازار یابی بانکی به عمل آید. واقع شدن شعب یه بانک در فاصله مکانی و وقتی مناسب، قرار گرفتن شعب یه بانک در اماکن مهمی مانند شهرکای صنعتی و مسکونی و اماکن تجاری و قرار گرفتن شعب در نزدیکی پارکینگای عمومی از جمله فاکتورای هستن که به سپرده گذاری مشتریان در بانکا تاثیر می ذارن.( رحمتی،۱۳۹۰).

    • تعداد شعب بانک: طی سالای گذشته و مخصوصا با ورود بانکای خصوصی به میدون فعالیت تماشاگر رقابتی شدید در تاسیس شعبه ای بانکی بوده ایم که این وضعیت بیشتر جنبه رقابتی پیدا کرده. در این شرایط بانکی موفقه که بتونه با آینده نگری تعادل منطقی و مناسبی رو بین پیشرفت فیزیکی و پیشرفت مجازی خود جفت و جور کنه تا در رقابتای آینده که شک نداشته باشینً تعداد شعب شاخص مهمی در اونا نیس موفق تر بکنه. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱).
    • طرح و زیبایی فضای داخلی و خارجی شعب : یه محیط خوب می تونه بر رشد ارزشای کارکنان و افزایش توان و بهره وری اونا اثر داشته باشه. در بانکداری نوین این از نگرانی های مدیران اجرایی و مدیران ارشد بانک هاس. بانکا واسه جذب بیشتر پول و پله و سرمایه مشتریان باید به محیطای کاری مناسب که دارای شاخصای محیط کاری از نظر فیزیکی ، روانی و اجتماعی باشه مجهز شن. ( ونوس، ۱۳۸۹)
    • امکانات فیزیکی شعب بانک: امکانات فیزیکی شعب بانک باعث سهولت فعالیت مشتریان و کارکنان شعب بانک می شه. امکانات و ویژگیای فیزیکی مختلفی رو بانک، باید مورد توجه داشته باشه که میشه به بعضی از این موارد اشاره کرد:
    • داشتن فضای کافی شعبه واسه سرویس دهی؛
    • مبلمان مناسب جهت سالن انتظار مشتریان؛
    • سهولت دسترسی به وضعیت حساب به وسیله مشتری؛
    • سهولت پارک خودرو مشتری؛
    • امکان به کار گیری دستگاه خود پرداز؛
    • دسترسی مناسب به ملزومات لازم. (نبوی چاشمی و همکاران،۱۳۹۱)

     

    [۱] . Zineldin