راهنمای رسمی گوگل: آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟

0 Comments

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

راهنمای رسمی گوگل: شما به یه آژانس سئو نیاز دارین؟

سعید رهبری

۳

۱

۰ ۰۰۰۰

شاید واسه شما این سوال پیش اومده باشه که بهینه سازی سایت تا چه حد لازمه و لازمه با یه آژانس خدمات سئو در این مورد کار کنین یا نه. اصلاً فرض کنیم که تصمیم گرفتید با یه آژانس سئو کار کنین. حالا واسه اینکه بتونین یه تصمیم آگاهانه بگیرین و متخصص سئو خوبی رو واسه کار خود انتخاب کنین، توجه به چه نکاتی لازمه؟

ما شک نداریم که بهترین منبع واسه مطالعه در مورد بهینه سازی و سئو سایت واسه گوگل، راهنماهای خود سایت گوگله. به خاطر همین بود که عزممونو جزم کردیم راهنمای رسمی گوگل در مورد انتخاب آژانس سئو رو به فارسی برگردانیم و اونو واسه شما در وبلاگ نوین بیاریم تا بتونین تصمیم درستی رو در این مورد در پیش بگیرین. توجه فرمایید که این راهنما به طور کاملً دقیق به فارسی برگردانده شده و در مواردی که توضیحات ارائه شده واسه خود ماست، این موضوع رو با قرار دادن توضیح در [ ] مشخص کردیم.

هم اینکه باید بدونین بخشایی از این راهنما هستن که خیلی با فضای ایران هماهنگی ندارن، اما با اینحال ما اونا رو به طور کامل ترجمه کردیم تا نقصی در متن وجود نداشته باشه.

شما به یه آژانس سئو نیاز دارین؟

سئو (SEO) مخفف کلمۀ بهینه سازی واسه موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا بهینه ساز موتورهای جستجو (Search Engine Optimizer) است. تصمیم به استخدام یه سئوکار یا بهینه ساز، تصمیم بزرگیه که می تونه باعث بهبود سایت شما و صرفه جویی در زمانتان شه. اما در عین حال، می تونه خطر ضربه زدن به سایت و اعتبار شما رو هم داشته باشه. پس لازمه امتیازات یه سئو خوب و همینطور ضررهایی که یه بهینه ساز بی مسئولیت می تونه به سایت شما بزنه رو خوب بشناسین.

بهینه سازای [خوب] و دیگه آژانسا و مشاوران سئو می تونن خدمات مفیدی رو به صاحبان سایت ارائه بدن، از جمله:

  • بررسی محتوا و ساختار سایت شما
  • مشاوره فنی در مورد پیشرفت سایت شامل مباحتی مثل هاستینگ، ریدایرکت، صفحات خطادار و به کار گیری جاوا اسکریپت
  • پیشرفت محتوا
  • مدیریت کمپینای پیشرفت کار و کاسبی آنلاین
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • آموزش سئو
  • تخصص در بازارها و نقاط جغرافیایی جور واجور

این رو تو ذهن داشته باشین که صفحات یافته های جستجوی گوگل شامل یافته های طبیعی جستجو و بیشتر یافته های پولی (که با کلمه Ads یا Sponsored مشخص شدن) می شه. و تبلیغات گوگل، هیچ گونه تاثیری بر حضور سایت شما در یافته های طبیعی نداره. گوگل هیچوقت پولی رو واسه رتبه دادن به سایت شما در یافته های جستجو قبول نمی کنه و نشون داده شدن در بین یافته های طبیعی جستجوی ما، واسه شما هیچ هزینه ای نداره. منابع خیلی از جمله سرچ کنسول، وبلاگ رسمی مرکز وب مسترها و انجمنای گفتگوی ما می تونن اطلاعات بسیار زیادی در مورد روش بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو رو به شما ارائه بدن.

قبل از جستجو واسه یه بهینه ساز، یه ایده خوب اینه که تبدیل به یه مشتری آگاه شده و با چگونگی کارکرد موتورهای جستجو آشنا شید. پیشنهاد ما اینه که با این مقالات شروع کنین [که تلاش می کنیم در آینده اونا رو هم واسه شما به فارسی برگردانیم]:

  • راهنمای کلی گوگل وب مستر
  • گوگل ۱۰۱: گوگل چیجوری در وب می خزد، صفحات رو ایندکس می کنه و نمایش میده

اگه شما به فکر استخدام یه بهینه ساز یا شرکت سئو هستین، هر چی زودتر اینکار رو کنین، بهتره. یه زمان خوب واسه استخدام، وقتیه که به فکر طراحی دوباره سایت، یا برنامه ریزی واسه شروع یه سایت جدید هستین. اینطوری، شما و این تیم سئو می تونین مطمئن شید که سایت شما طوری طراحی شده که تموم بخشای اون واسه موتور جستجو مناسب باشه [و احتیاجی به ویرایش دوباره نیس].

برنامه ریزی

بعضی سوالات خوبی که میشه از یه بهینه ساز پرسید رو در ادامه میاریم:

  • شما می تونین نمونه هایی از کارای قبلی خود و داستانای موفقیت رو با من به اشتراک بذارین؟
  • شما از اصول گوگل وبمستر پیروی می کنین؟
  • شما خدمات بازاریابی آنلاین ارائه می دین یا پیشنهادی واسه تکمیل کردن پروژه بهینه سازی خود دارین؟
  • تجربه شما در صنعت من چقدره؟
  • تجربه شما در کشور / شهر من چقدره؟ [این سوال خیلی در ایران کاربرد نداره.]
  • تجربه شما از پیشرفت سایتای بین المللی چیه؟ [این سوال هم خیلی در ایران کاربرد نداره.]
  • مهمترین فوت وفنای سئو شما چه هستن؟
  • شما چند وقت در این تجارت بودین؟
  • من چیجوری میتونم با شما در رابطه باشم؟ شما تموم تغییراتی که در سایت من اعمال می کنین رو به من اطلاع می دین و اطلاعات دقیقی در مورد پیشنهادات خود و دلایل اونا می دین؟

درسته که بهینه کارا می تونن خدمات سئو با ارزشی رو به مشتریان خود ارائه بدن، اما بعضی بهینه سازه های بی اخلاق، با تلاشای زیادتر از اندازه تهاجمی بازاریابی و تلاش هاشون واسه دستکاری یافته های جستجو به روشای ناعادلانه، به این صنعت یه چهره مشکی دادن. کارایی که طبق اصول تعیین شده موتورهای جستجو نباشن، ممکنه یه تاثیر منفی در حضور سایت شما در گوگل داشته، یا حتی منتهی به حذف شما از ایندکسامون شن. چندین موضوع رو اینجا می بگیم که باید در نظر داشته باشین:

یه کلاه ورداری بسیار عادی در این مورد ساخت دامنه های سایه وار (Shadow) است که کاربر رو از راه یه ریدارکت گول زننده به سایتی دیگه هدایت می کنن. این دامنه های سایه ای معمولاً واسه شرکتای سئویی هستن که ادعا می کنن به نفع مشتری کار می کنن. اما اگه رابطه اونا با مشتری به مشکل بخوره، ممکنه این دامنه رو به سایتی دیگه یا حتی سایت رقبای مشتری وصل کنن. اگه اینجور اتفاقی بیفته، مشتری در واقع هزینه پیشرفت یه سایت حریف رو داده که به طور کاملً واسه شرکت سئو هستش.

یه کار غیر قانونی دیگه اینه که صفحات درگاه (Doorway) در سایت مشتری ساخته شن که با کلمات کلیدی پر شدن. شرکت سئو به شما قول میده که این باعث می شه صفحه شما واسه جستجوهای بیشتری در رابطه باشه. اما این از پایه غلطه، چون که یه صفحه به خصوص، با احتمال خیلی کم واسه طیفی وسیع از کلمات کلیدی در رابطه رتبه کسب می کنه. موضوع بدتر اینه که صفحات درگاه، معمولاً دارای لینکای مخفی به دیگر مشتریان شرکت سئو هم هستن. اینجور صفحات درگاهی، محبوبیت لینکای یه سایت رو کم کرده و اونو به سمت شرکت سئو و مشتریان دیگه اون روونه می کنن، که حتی می تونن شامل سایتایی با محتوای ناجور یا غیرقانونی هم باشن.

از شرکتای سئو و مشاوران وب یا آژانسای بازاریابی که واسه شما ایمیل بی ربط می فرستند، بر حذر باشین

حتی ما هم این ایمیلای اسپم رو دریافت می کنیم:

اسپم

گوگل.کام عزیز

من از سایت شما بازدید کردم و فهمیدم که دامنه شما در موتورهای جستجوی اصلی و دیگه دیرکتورا ثبت نشده…”

نسبت به این ایمیلای مربوط به موتورهای جستجو همونقدر شکاک باشین که نسبت به یه ایمیل مربوط به قرصای لاغری که پیشنهادی “واسه سوزوندن یه شبه چربیا” به شما میده.

هیچکی نمی تونه رتبه #۱ گوگل رو به شما تضمین کنه

از اون شرکتای سئو بر حذر باشین که به شما وعده رنک گوگل تضمینی رو میدن، یا ادعای داشتن رابطه به خصوصی با گوگل می کنن، یا اینکه در مورد اولویت قائل شدن گوگل واسه مطالب خود تبلیغ می کنن. هیچکی در گوگل اولیت نداره. تنها راهی که بتونین یه سایت رو در دیرکتوری گوگل ثبت کنین، به کار گیری صفحه اضافه کردن نشانی (Add URL) یا مشخص کردن یه سایت مپه و خود شمام می تونین اینکار رو بدون هزینه انجام بدین.

اگه یه شرکت محافظه کاره یا با شفافیت قصد خود رو توضیح نمی ده، باید مراقب باشین

اگه چیزی براتون روشن نیس، از شرکت سئو درخواست توضیح کنین. اگه یه آژانس سئو از طرف شما مبادرت به تولید محتوای گمراه کننده یا دروغین می کنه، مثلاً یه صفحه درگاه یا دامنه های “دورانداختی” (Throwaway) می سازه، ممکنه سایت شما به کل از طبقه بندی گوگل حذف شه. در آخر، این شمائید که مسئول تموم کارای شرکتایی هستین که استخدام می کنین. پس بهترین کار اینه که جویا شید که اونا واسه “کمک” به شما، دقیقاً قصد انجام چه کاری رو دارن. اگه که یه شرکت سئو دسترسی FTP به سرور شما رو داره، باید حاضر باشه تموم تغییراتی رو که در سایت شما بوجود میاره رو توضیح بده.

شما هیچوقت لازم نیس به یه شرکت سئو لینک بدین

از شرکتای سئویی دوری کنین که در مورد قدرت لینکای “مجانی واسه همه”، نقشه های محبوبیت لینک، یا ثبت کردن سایت شما در هزاران موتور جستجو صحبت می کنن. اینا معمولاً کارایی بی فایده هستن که تاثیری در رتبه بندی شما در موتورهای جستجوی اصلی ندارن – دست کم، تاثیر اونا جوری نیس که از نظر شما مثبت باشه.

با دقت انتخاب کنین

وقتی که در مورد کار با یه شرکت سئو تصمیم می گیرین، بد نیس اگه کمی تحقیق در مورد این صنعت بکنین. خوندن مقالات گوگل [و مقالات آموزش سئو نوین] یکی از راه های اینکاره. اما شاید بخواین چند تا از داستانای حوادث که در خبرگزاریا منتشر شده هم بخونین، از جمله این مقاله که در مورد یه بهینه ساز با راه و روش تهاجمیه. [لینک ارائه شده در مورد خبر جریمه ۵۰ هزار دلاری یه شرکت سئو واسه دادن وعده های دروغین به مشتریاس.)

دلار

هر چند گوگل در مورد هیچ شرکت به خصوصی نظر نمی ده، اما ما با شرکتایی روبرو شده ایم که خود رو بهینه ساز می گن،اما راهکارهایی رو دنبال می کنن که به روشنی فرای رفتار درست یه کار و کاسبی هستن. پس مراقب باشین.

مطمئن شید که می دونین پول شما خرج چه کاری می شه

هر چند گوگل هیچوقت رتبه بندی بهتر در یافته های جستجو رو نمی فروشد، موتورهای جستجوی دیگری هستن که تبلیغات کلیکی یا پرداخت واسه حضور در یافته ها رو با یافته های معمولی وب ترکیب می کنن. بعضی بهینه سازه ها به شما وعده رتبه بالا در موتورهای جستجو رو میدن، اما به جای یافته های جستجو، شما رو در بخش تبلیغات قرار میدن. این روش کلاه ورداری در گوگل موفق نیس، چون تبلیغات ما به درستی برچسب خورده و از یافته های طبیعی جستجو جدا شده. با اینحال مطمئن شید که از بهینه ساز مورد نظر خود سوال کنین که کدوم هزینه ها صرف حضور دائم می شه و کدوم صرف تبلیغات موقتی.

دیگه چیزایی که باید مراقبشان باشین چه هستن؟

چندین  نشونه وجود دارن که هشداری هستن واسه اینکه بفهمین با یه متخصص سئو بی اخلاق کار می کنین. البته این لیست اصلا کامل نیس، پس اگه شما هر گونه شکی دارین، بد نیس به حس خود اعتماد کنین. در موارد زیر می تونین با آرامش از یه شرکت سئو فاصله بگیرین:

  • شرکت سئو دامنه های سایه وار داره
  • لینک مشتریان دیگه رو در صفحات درگاه میذاره
  • پیشنهاد فروش کلمه های کلیدی رو در نوار نشانی میده
  • فرق بین یافته های واقعی جستجو و تبلیغات صفحات یافته ها رو به رسمیت نمی شناسه
  • تضمین رنک گوگل رو میده، اما فقط واسه عبارت مبهم و طولانی که در هر صورت بدست می بیارین
  • با چندین اسم جور واجور یا اطلاعات WHOIS دروغین کار می کنه
  • از راه موتورهای جستجو تقلبی و نرم افزارهای اسپای ور و اسکام ور ترافیک میگیره
  • دامنه هایی داره که از ایندکس گوگل حذف شدن یا خودش در گوگل لیست نشده