من معتاد تحقیق های مربوط به شادی و خوشحالی هستم. عاشق این هستم که بدونم چه چیزایی حال ما رو بهتر می کنه. مدیتیشن، خواب کافی، خنده، کار داوطلبانه، وقت گذرانی با حیوانات خونگی و دوستان خوب همه به ما کمک می کنن.

تموم موارد گفته شده درسته اما جنبه دیگری هم هست که ما رو خوشحال تر هم می کنه. علم نشون داده که می توان مواد غذایی خاصی رو مصرف کرد و خوشحال تر شد.

اگه می خواهید که خوشحال تر شید، این شش ماده غذایی رو استفاده کنین تا تاثیر اون رو ببینین. البته باید بدونین که مبنای این پیشنهادها تحقیق های علمیه.

غذای پر از پروبیوتیک

در روده آدم شکل های جور واجور باکتری ها هست. خیلی از این باکتری ها واسه گوارش بهینه خوراک کارایی دارن. دسته ای از این باکتری ها که به باکتری های پروبیوتیک شناخته می شن، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین های جورواجور رو تولید می کنن که واسه بدن به درد بخور می باشن. منبع باکتری های پروبیوتیک لبنیات هستن. در مطالعه ای در هلند، روی ۲۰ شرکت کننده پژوهشی انجام شد. گروهی از اون ها مواد دارای پروبیوتیک گرفتن و یه گروه دیگه هم به جای اون دارونما استفاده کردن. پس از چهار هفته استفاده مشخص شد علائم خوشحالی در گروهی که پروبیوتیک مصرف کردن بیشتره. نتیجه تحقیق این بود که نوع و اندازه این باکتری در گوارش غذا روی حال کلی شما اثر میذاره. این محققان حتی اسمی واسه اون انتخاب کردن: محور مغز به روده.

پروبیوتیک به عنوان صفت مواد غذایی شامل این باکتری ها به کار می رود و به دو صورت مکمل غذایی (پودر یا کپسول) و مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک (مانند فرآورده های لبنی غنی شده با پروبیوتیک) مصرف می شن.

میوه ها و سبزی ها

در مطالعه ای که در ژورنال Health Psychology منتشر شد، حدود ۳۰۰ جوون واسه سه هفته متوالی همون غذاهای روزمره رو مصرف کردن و علاوه بر اون دوره های روانکاوی رو هم گذراندند. یافته ها نشون داد هر چی اندازه مصرف متوالی سبزی و میوه بیشتر باشه، اون فرد به دلیل منابع موجود در میوه ها و سبزی ها خوشحال تره. در پژوهشی دیگه که روی ۸۰ هزار فرد بالغ انجام شد، یافته ها به دست اومده در تحقیق قبلی تایید شد. پس واسه اینکه حال بهتری داشته باشین، میان وعده های اصلی میوه و سبزی ها استفاده کنین.

قهوه

بعضی فکر می کنن کسائی که قهوه می خورند آدم های خوشحالی نیستن، اما علم نشون داده که قهوه با علائم مثبت در ارتباطه. یافته های یه تحقیق نشون داد که خوردن قهوه در صبح با انرژی بیشتر، مهربانی و لذت بیشتر در روز در ارتباطه. قهوه آرامش، شادی و احساس رضایت رو به همراه می آورد. تحقیق منتشر شده در ژورنال JAMA نشون می دهد احتمال دچار شدن به افسردگی در زنائی که دو یا سه فنجون در روز قهوه می نوشند تو یه بازه ۱۰ ساله ۱۵ درصد کمتره. البته قهوه خواص به درد بخور دیگری هم داره.

شکلات تلخ

حتی فکر کردن به شکلات تلخ لبخندی قشنگتر رو روی صورت من ترسیم می کنه. تحقیق های انجام شده هم فواید اون رو تایید می کنه. آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ کمک می کنه تا دیواره های رگ تمیز شه. با این کار فشار خون پایین اومده و گردش خون بهتر صورت می گیرد. یه پژوهشگر روی افراد پراسترس تحقیقی باحال انجام داد. اون پژوهشگر به این نتیجه رسید با مصرف روزانه ۴۲ گرم شکلات تلخ به طول دو هفته، سطح استرس این افراد شدیدا کاهش می یابد. شکلات تلخ هم اینکه شامل منیزیمه. ماده ای معدنی که علائم خستگی، افسردگی و کج خلقی رو کم می کنه. مواد طبیعی و منحصربه فرد موجود در شکلات تلخ احساس خوشحالی خاصی رو واسه شخص تداعی می کنه، انگار که عاشق شده باشین!

قارچ

قارچ واقعا پرخاصیته، اما شاید خیلی ها ارزش های غذایی قارچ رو ندونن. قارچ پر از سلنیمه که کمبود اون ماده در بدن با خستگی، اضطراب و افسردگی در ارتباطه. هم اینکه باید اشاره کرد که قارچ تنها گیاهیه که به صورت طبیعی ویتامین دی داره و ما به اندازه کافی ویتامین دی مصرف نمی کنیم. در پژوهشی دیگه مشخص شد کسائی که آلرژی فصلی دارن با مصرف قارچ و افزایش دریافت ویتامین دی می تونن وضعیت بهتری داشته باشن. پس تلاش کنین همراه املت، سالاد و غذای خود قارچ بخورین.

چای سبز

در پژوهشی در ژاپن که روی بیشتر از ۴۰ هزار نفر انجام شد مشخص شد آدمایی که بیشتر از پنج فنجون چای سبز در روز مصرف می کنه نسبت به کسائی که یه فنجون یا کمتر مصرف می کنن ۲۰ درصد کمتر استرس دارن. وقتی که عوامل جانبی دیگه مانند سن، جنسیت، سابقه مریضی، شاخص توده بدنی، مصرف الکل و سیگار و رژیم غذایی در نظر گرفته شد، یافته های دوباره تایید شد. چای سبز رو تا می تونید به شکل های جور واجور استفاده کنین. می توان برگ های چای سبز رو در نوشیدنی، سوپ و سس هم مصرف کرد.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

رژیم غذایی فرادید