شغل های سختی که به مراقبت های بیشتری نیاز دارند!

0 Comments

neck

وقتی بحث شغل پیش میاد، توجه ها بیشتر به طرف درآمد و راحتی اون معطوف می شه تا تاثیرش روی سلامت. بعضی وقتا فراموش می کنیم که بعضی شغلا روی سلامت تاثیر منفی دارن در حالی که از مدتا پیش رابطه بین بعضی بیماریا مانند مشکلات ریوی و سرطان با بعضی مشاغل اثبات شده.

البته ماجرا جنبه دیگری هم داره که معمولاً ندیده گرفته می شه؛ تاثیر شغلا روی پیری زودرس. پیری چیه؟ مگه چیزی غیر از کم رنگ شدن کم کم سلامت و مشکل در کارکرد اعضای بدنه؟ ضعیف شدن بویایی، بینایی و شنوایی، پوکی استخون و ضعف مفصلی و ماهیچه ای، چروک شدن پوست و… از نشونه های پیریه اما بعضی شغلا کاری می کنن که قبل از رسیدن به سالمندی این نشونه ها در شما بروز کنن.

این شغلا رو بیشتر بشناسین

کارگران ساختمانی

هر چند کارگران ساختمانی به دلیل نوع کارشون از تناسب اندام خوبی برخودارند اما در برابر یه خطر بزرگ هستن؛ سرطان ریه به وجود اومده بوسیله تنفس آزبست که در سقفا و دیواره ها به کار میره و گرد و خاکی که هنگام تخریب یا بازسازی ساختمانا بلند می شه. پس رعایت نکته های ایمنی مانند به کار گیری ماسک و نبود مصرف دخانیات، دست کم کاریه که یه کارگر ساختمانی باید انجام بده. با این حال، کار روی ساختمون می تونه احتمال بروز مریضی آرتریت رو هم زیاد کنه. بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین، اونم به شکل نادرست، خطر بروز التهاب مفاصل رو زیاد می کنه. به کار گیری ابزاری مانند دریل یا حتی چکش ساده هم خطر بروز التهاب مفاصل دستا، مچا و شونه ها رو زیاد می کنه.

بهترین راه پیشگیری: به کار گیری روشای درست جابجایی اجسام و دوره های استراحت زیاد.

کارگران کارخانه های چوب بری

معمولاً کمتر درباره کارگران کارخانه های چوب بری صحبت می شه. این شغل باعث افزایش احتمال التهاب مفاصل، به خصوص در ناحیه کمر می شه. جابجایی اجسام سنگین هم متهم ردیف اوله.

بهترین راه پیشگیری: به کار گیری روشای درست جابجایی و داشتن بدنی متناسب، چون فشار روی مفاصل رو کم می کنه و تغییر شغل در صورت بروز اولین نشونه های آسیب در ستون فقرات.

کارکنان مراکز درمانی

اینجاس که کوزه گران از کوزه شکسته آب می خورن چون پرستاران و پیراپزشکان هم در برابر دچار شدن به بیماریای عضلانی و اسکلتی هستن. جابجایی بیماران، به خصوص افراد چاق واسه انجام کارای به ظاهر ساده ای مانند تعویض ملحفها باعث می شه این افراد در دراز مدت به آسیبای ستون فقرات، التهاب مفاصل و مشکلات زانو گرفتار شن.

بهترین راه پیشگیری: به کار گیری وسایل حمل و نقل مریض مانند ویلچر و بالابرهای مخصوص بیماران و کمک همکاران شون و دوری از بلند کردن بیماران به تنهایی.

رانندگان کامیون:

شاید رانندگان کامیون در فیلما جذاب و شکست ناپذیرن اما در دنیای واقعی در خطر دچار شدن به التهاب مفاصل و آسیبای عضلانی اسکلتی هستن. نشستنای عضلانی اسکلتی هستن نشستنای طولانی پشت فرمون، اونم به صورت نادرست و جابجایی اجسام سنگین از عوامل اصلی این مشکلاتند.

بهترین راه پیشگیری: نشستن درست پشت فرمون و تغییر همیشگی وضعیت نشستن، توقفای بین راهی، حتی به مدت کوتاه و چند دقیقه قدم زدم و به کار گیری وسایل جابجایی مکانیزه به جای دستا.

معلمان

اینکه فقط سالی یه بار در روز معلم به یادشون باشیم و با یه شاخه گل سر و ته قضیه رو هم بیاریم نمی تونه زحمتاشون رو جبران کنه. همین که فردی مجبور باشه بیشتر ساعتای کاری اش رو وایس تاده بگذراند کافیه که در برابر آسیبای عضلانی اسکلتی قرار بگیره. التهاب مفاصل پا، واریس و… ارمغان این شغله. در گذشته نه خیلی دور و هنوزم در بعضی مناطق، معلمان مجبورند با گچ سرو کله بزنن که نتیجه اش در دراز مدت بروز مشکلات تنفسی و پیری پوسته.

بهترین راه پیشگیری: به کار گیری کفشای راحت و مناسب که به طور کاملً پاها رو در بر می گیرن و می پوشونن. دوری از کفشای پاشنه بلند و مراقبت از پوست و مو.

ورزشکاران حرفه ای

اختلاف عجیبیه؛ وقتی ورزش به عنوان اولین عامل حفظ سلامت مطرحه، ورزشکاران حرفه ای در خطر پیری زودرس و آسیبای اسکلتی ـ عضلانی هستن. تعریق زیاد، کاهش یا افزایش وزنای همیشگی؛ به خصوص در ورزشایی مانند کشتی و مسابقه دادن در شرایط آب و هوایی نامساعد باعث می شه پوست زودتر دچار چین و چروک شه.

بهترین راه پیشگیری: دنبال کردن منطقی برنامه های کاهش یا زیاد شدن وزن زیر نظر کارشناسان. مراقبت از پوست و مو و حتی آموختن روشای درست افتادن (!) واسه جلوگیری از آسیب دیدن زانوها و ستون فقرات.

موسیقی دانا

کی فکر می کرد خطر دچار شدن به التهاب مفاصل و آسیبای عضلانی ـ اسکلتی در موسیقیدانا با ژیمناستیکا برابری می کنه؟ زندگی هنری این افراد خیلی هم عاشقونه نیس چون فشارهای وارده به مفاصل اونا باعث می شه مثل یه ژیمناستیک در خطر التهاب و آسیب مفاصل قرار بگیرن.

بهترین راه پیشگیری: برحسب نوع ساز فرق می کنه اما مثلا یه نوازنده ویولن باید باد بگیره چیجوری سازش رو در دست بگیره که فشار کمتری بر مفاصلش وارد شه.

کارکنان نساجیا

کارکنان نساجیا، به خصوص اونایی که در تولیدیای هوله، جوراب، ملحفه و… کار می کنن، در خطر دچار شدن به بیماریای ریوی هستن. ذرات آویزون پنبه، پارچه های نخی یا دیگر مواد به کار رفته در نساجیا و حتی گرد و خاک موجود در نساجیا باعث افزایش خطر دچار شدن به این بیماریا می شه.

بهترین راه پیشگیری: نبود مصرف دخانیات به کار گیری ماسک و تعبیه دستگاه های تهویه هوا در نساجیا.

نانواها و قنادها

آدمایی که از صبح تا شب کار می کنن تا شیرینی برکت رو به خونه های ما بیارن، خیلی هم شغل بی دردسری ندارن. نانوایی و شیرینی پزی یکی از شغل هاییه که خطر دچار شدن به آسم رو زیاد می کنه. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این مشاغل به تنهایی هرساله ۱۵ درصد به تعداد مبتلایان آسم؛ البته در بزرگسالان اضافه می کنن. هم اینکه قرار گرفتن همیشگی در برابر آرد احتمال بروز حساسیت رو به طور زیادی زیاد می کنه. ایستادنای طولانی هم خطر دچار شدن به التهاب مفاصل رو زیاد می کنه.

بهترین راه پیشگیری: به کار گیری ماسک. تعبیه هواکشای قوی و تغییر وضعیت ایستادن دائم.

آرایشگران

چیزی که همه مشاغل این فهرست دارن، این شغل همه رو با هم داره؛ سر و کار داشتن با شکل های جور واجور و اقسام مواد شیمیایی، از رنگ موها گرفته تا مواد دکلره، لوازم آرایشی و… و ایستادنای طولانی و همیشگی باعث می شه آرایشگران در برابر دچار شدن به مشکلات تنفسی، التهاب و آسیبای مفصلی، به خصوص در مفاصل گردن و پیری زودرس پوست قرار بگیرن.

بهترین راه پیشگیری: تغییر شغل! اصلا شوخی نمی کنیم چون پای سلامت تون در میونه. با این حال، از اونجا که تغییر شغل واسه همه ممکن نیس. پس تنها راه چاره به کار گیری دستکش و ماسک به کار گیری مواد استاندارد و دوری از مارکای تقلبی و بی نام و نشون، تعبیه هواکشای بسیار قوی و تغییر وضعیت ایستادن به طور مداومه.

خونه دارها

انجام کارای خونه، به خصوص تمیزکاری باعث افزایش احتمال پیری پوست، التهاب و آسیبای مفاصل می شه. خلاصه اینکه بشور و بساب و بپز، حسابی از نظر سلامت گران در میاد. همه اینا یه طرف، این موضوع هم یه طرف که از خونه داران کمتر تشکر می شه؛ در حالی که جزو دارندگان مشاغل سخت هستن.

بهترین راه پیشگیری: دوری از انجام یه باره امور خونه و داشتن یه برنامه منظم و پیوسته واسه پیشگیری از وارد شدن فشار اضافه روی مفاصل و ستون فقرات.

دوری از به کار بردن مواد شوینده نامرغوب و غیر استاندارد داشتن دوره های استراحت کافی جسمی و روحی.

طراحان گرافیک و برنامه نویسان رایانه ای

فکر می کنین با پشت میزنشینی از همه خطرهای دیگه مشاغل این فهرست در امانید؟ بدیش اینه نه؛ نبود جنب و جوش کافی و نشستنای طولانی، به خصوص اگه درست نشینین باعث می شه به کمر، گردن، مچا و چشماتون آسیب جدی وارد شه.

بهترین راه پیشگیری: ـ رعایت ارگونومی بدن و درست نشستن. مچا باید در وضعیت عادی و با زاویه کم نسبت به کل بدن قرار داشته باشن، کمر باید صاف و صندلی باید راحت و مناسب باشه.

ـ دوری از نشستنای طولانی.

ـ توقف کار با رایانه به محض احساس خستگی در چشما

پلیسا

ماموران پلیس هم در برابر دچار شدن به آسیبای عضلانی ـ اسکلتی هستن. با اینکه پلیسا معمولاً بدنی ورزیده و آماده دارن اما با در نظر گرفتن استرس زیادی که تحمل می کنن و درگیریایی که هنگام مقابله با جرم و جنایت با اونا مواجه می شوندف بیشتر در برابر آسیب قرار دارن و حتی بعضی وقتا جون شون هم در خطره.

بهترین راه پیشگیری: به کار گیری کفشای مناسب، داشتن برنامه تغذیه مناسب، حتی اگه خیلی سخت باشه. انجام ورزشای کشتی، به کار گیری مرخصیای هرساله و داشتن استراحت و خواب کافی؛ حتی اگه نشدنی به نظر برسه.

آتیش نشانا

آتیش نشانا هر لحظه با خطر مواجه ان.

بهترین راه پیشگیری: دوری از موارد فوق تا حد امکان که به احتمال زیاد فقط با تغییر شغل شدنیه.

شغل سالم چه ویژگیایی داره؟

داشتن شغل سالم فقط به معنی دوری از مواد و شرایط خطرناک و مریض کننده نیس. کارکنان؛ بدون توجه به نوع شغل شون، نیاز به احترام، امتیازات، مشوقا و قدرت کنترل روی کارشون دارن.

نکته مهم کیفیت زندگی در کنار شغل و امکان ارتقا و رشد اون هستش. هر چند هر شغلی شرایط خاص خود رو داره اما جفت و جور کردن شرایط یه زندگی با کیفیت از نقاط اشتراک اوناس.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

بازنشر باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *