مایکروسافت، گوگل جدید است؛ گوگل، مایکروسافت قدیمی

0 Comments

در دنیای تکنولوژی به شکل روزانه تماشاگر اتفاقات جدیدی هستیم، پس دوره ای یه ساله، وقتی بسیار طولانی هستش. اینجور احتمال میره که یکی از باحال ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی در ۱۲ ماه گذشته به شکل آهسته اما پیوسته روی داده: جای گوگل و مایکروسافت عوض شده.

در سال ۲۰۱۵ مایکروسافتی رو می بینیم که به وسیله ساتیا نادلا رهبری می شه و شدیدا ایده هاش رو دنبال می کنه، پذیرای ضعفای قدیمی خود و در صدد رو به راه کرده شرایط بوده و در کل هم تبدیل به یه سرویس دهنده اینترنتی قوی شده.

گوگل اما کمی به هم ریخته، درصد بالایی از درآمد این شرکت رو، راهکارهای قدیمی اون تشکیل میدن و هنوزم خبری از اون تکنولوژیای پیشرفته که روزی قرار بود جهان رو تغییر بدن، نیس.

گوگل چیجوری در حال مایکروسافت شدنه؟

اهالی مانتین ویو سخت در خیالات خود واسه جامه عمل پوش,ندن به تکنولوژیای فیلمای علمی-تخیلی غرق شدن.

تبلیغات و جستجو بالاترین درآمد گوگل رو تشکیل میدن که از اونا میشه به عنوان همون ویندوز و آفیس مایکروسافت نام برد که اتفاقا هر دو هم در آینده ای نزدیک به کم ترین اندازه خود می رسن. در دنیایی زندگی می کنیم که اپلیکیشنا حرف اول رو میزنن؛ خواسته ها و اطلاعات کاربران در فیسبوک، توئیتر، اسنپ چت و اینستاگرام یافت می شن و این روزا کمتر کسی رو می بینین که واسه رسیدن به پیشبینی هوا شناسی، به جای رفتن به اپلیکیشن مربوط به این کار، به گوگل مراجعه کرده و در اون، وضعیت آب و هوا رو چک کنه.

همینا باعث می شه تا تبلیغات در یافته های جستجو پایین آید و همونجوری که میدونید، حالا گوگل به نقطه ای رسیده که کمترین اندازه ترافیک جستجو رو در ۷ سال گذشته تجربه می کنه.

به نظر می رسه شرکت مورد بحث در حال انجام اشتباهائیه که قبل از این به وسیله مایکروسافت انجام شده بودن، بزرگ ترین بخش این اشتباه، فراموش کردن دستگاه های همراه س. در ادامه با سایت ما همراه باشین.

ویندوز باعث شد تا مایکروسافت بر کوهی از پول نشیند، بر بازار کامپیوترا سلطه یابد و البته چاق شه. همین سناریو واسه گوگل در حال تکراره. این شرکت روزی اندروید رو ساخت، به اون افتخار می کنه اما حال انگار مشغول استراحت بر زیر سایه درختیست که سالها پیش اونو کاشته.

سازندگان، اولین چیزی رو که به سطل آشغال هاشون روونه می کنن، رابط کاربری گوگله.

منظورمون رو اشتباه برداشت نکنین، اندروید ۵ پلتفرمی عالیست اما در اون «متریال دیزاین – طراحی تخت» بر کاربری بیشتر غلبه کرد و مرکز توجه گوگل هم به طراحی بود تا کاربری و عمر باتری. حال در نظر بگیرین که این طراحی و تموم توجهی که شرکت یاد شده به اون کرد، فقط در دستگاه های نکسوسی مشاهده می شه و بقیه سازندگان، اولین چیزی رو که به سطل آشغال هاشون روونه می کنن همین رابط کاربری گوگله.

سری Nexus به شکل اسفناکی ناهماهنگ بوده و در حال هدر دادن پتانسیلای خوده. از طرف دیگه از برنامه Google Play Editionا هم خبری نیس. سرعت تقارب اندروید و Chrome OS هم از سرعت حلزون پیشی نگرفته و همین امر موجب دلسردی بسیاری شده.

توجه گوگل کجا متمرکز شده؟

پروژه هایی عجیب و غریب که معلوم نیس چه وقتی به ثمر می رسن. اهالی Mountain View با هیجان از خودروهای بدون راننده، بالونای حامل اینترنت، لنزهای چشمی انقلابی، هدستای واقعیت مجازی کاردبورد، اسمارت فونای ماژولار و سیستم عرضه لاتری مانند گوگل فایبر که اینترنت رو با سرعتی ترابایتی در کاربران میذاره، سخن می گن.

کدوم یکی از این پروژه ها به حال و روز فعلی گوگل کمک می کنه؟ هیچکدام.

این درحالیست که گوگل بر پروژه هایی تمرکز می کنه که یکی پس از دیگری شکست می خورن و در در همون حال هم، اجناس و سرویسایی که این شرکت رو به جایگاه فعلی اش رساندند، یه به یه در حال مواجه شدن با بی توجهی هستن:

  • گوگل کروم که به عنوان یه مرورگر مینیمال و سبک ارائه شده بود، حال تبدیل به قاتل حافظه و باتری دستگاه ها شده.
  • Chrome OS از از دست دادن مسیریابی رنج می بره. (آخرین بار، پیکسل دو سال پیش بروزرسانی شده.)
  • کرومکست حالا ۱۸ ماه سن داره و هیچ بروزرسانی واسه تلویزیونای اندرویدی جدید براش ارائه نشده.
  • فاصله وقتی عرضه نسخه های اندروید جدید طولانی تر شده و افراد کمتری هم قادر به به کار گیری این به روز رسانیا هستن.
  • در ارئه پلتفرم Android Wear شتاب شد و تکامل این سرویس هم به کندی صورت میگیره.
  • گوگل پلاس تبدیل به شهر ارواح شده.
  • گوگل Wallet نتونست به اهدافش برسه.

در حالی که گوگل سرگرم پروژه های بلندپروازانه اشه، اپل از ایده های قدیمی اش الهام میگیره؛ موبایلای بزرگتر، پرداختای موبایلی، امنیت بیومتریکی (TouchID)، سرویسای استریم موزیک و هماهنگی یا اتحاد فرا پلتفرمی، همه ایده هایی بودن که گوگل اول انجامشون داده بود، اما اپل اولین شرکتی بود که به راه درست از اونا استفاده کرد.

اپل تنها شرکتی نیس که با پولایی که گوگل هزینه کرده خوش می گذرونه، بلکه مایکروسافت رو هم باید با اپل در همین زمینه، همراه دونست. موفقیت فعلی مایکروسافت و رشدی که در سال گذشته از اونا دیده ایم، درسایی هستن که اهالی ردموند از چگونگی پیشرفت اهالی مانتین ویو گرفته بودن.

مایکروسافت چیجوری گوگل جدید شد؟

گوگل قدیمی چی بود؟ به طور خلاصه میشه گفت یه اسب تروجان. اونا به هر بخشی که می خواستن وارد می شدن، استانداردای متن باز خود رو جای می دادن و پس از جلب علاقه عمومی، از راه تبلیغات، هزینه های خود رو جبران کرده و سودی هم به جیب می زدن.

کروم، جی میل، گوگل داکز، گوگل مپز، یوتوب، گوگل سرچ…  با کمک تموم اینا بود که گوگل اسب تروجان خود رو به ویندوز، مکینتاش، iOS و ویندوز موبایل فرستاد و کاربران رو عاشق خود کرد. پس از رسیدن به نتیجه مطلوب هم یا پشتیبانی کم می شد یا کلا متوقف می گشتن. (BlackBerry OS، Windows Phone و حتی تاثیر داغون کننده ای که مرورگر کروم روی باتری در ویندوز داره.)

مایکروسافت راه درازی داره تا بتونه آموخته های خود رو مانند گوگل مو به مو به اجرا در آورد اما، قدمای اولیه رو خوب ورداشته س. ایده استقبال از Outlook یا Windows Calendar در iOS یا اندروید روزی خنده دار به نظر می رسید ولی حالا می بینیم که این شرکت خوب تونسته جوابگوی انتظارات باشه.

پروژه اسپارتان، یه مرورگر اینترنتی بوده که واسه تموم پلتفرما عرضه می شه و به دقت هم سرعت رو هدف گرفته. دربای آفیس به طرف پردازش ابری، جهت رقابت با بقیه سرویسای ابری مثل iWork، iCloud، Docs و Drive باز شدن؛ حتی Analog Keyboard از مایکروسافت هم بهترین کیبورد واسه Android Wearه.

سازنده نکسوس بعدی کیست؟

مایکروسافت حال یه سری از بهترین اپلیکیشنا و نرم افزارا داره؛ اما چیجوری اونا رو به دست کاربران می رسونه؟ این شرکت به شکل استادانه ای به طرف سامسونگ، بزرگ ترین همکار تجاری گوگل رفته قراره و به زودی اپلیکیشنای مایکروسافت رو به شکل پیش فرض، روی گلکسی S6 میبینیم؛ محصولی که احتمال میره بالاترین فروش سال رو در میان تولیدات اندرویدی داشته باشه.

اینا همه در حالی هستن که مایکروسافت واسه یه سال هم ویندوز ۱۰ رو به شکل مجانی در اختیار کاربران میذاره و از طرف دیگه به تولید تلفنای هوشمند لومیا پرداخته و تبلتای هیبریدی با کیفیتی مثل سرفس می سازه؛ اون طرف داستان، مشخص نیس سازنده نکسوس بعدی کیست.

تا به اینجای کار، مایکروسافت، گوگل رو به خاک و خون کشیده و این در حالیه که هنوز از ویندوز هولوگرافیک نامی نبرده ایم. هولوگرافی چشمیه بر یه دریچه که به وسیله اون، سرمایه گذاران و کاربران می تونن آینده رو ببینن.

این اتفاقات چیجوری افتادن؟

تغییری که در جایگاه گوگل و مایکروسافت می بینیم از حسی ناشی می شه که بعضی وقتا باعث انگیزه و بعضی وقتا باعث فرو افتادنه: ترس.

مایکروسافت در جایی وایس تاده بود که رسما چیزی واسه از دست دادن نداشت و گوگل، در حال از دست دادن همه چیزشه. هر دوی این شرکتا با یه سناریو رو به رو بودن:

قبلی بر این، مایکروسافتی که به واسطه ویندوز و آفیس پولدار گشت، به خود مغرور شده و تصور می کرد حتی می تونه دنیای تکنولوژی رو به واسطه تسلطش بر بازار کامپیوترای شخصی، بفرسته. سرویسای اینترنتی و موبایل بودن که از بین انگشتان ردموندیا لغزیدند و به وسیله گوگل تصرف شدن.

حالا گوگله که به وسیله سرویسای اینترنتی و موبایل پولدار گشته، به خود مغرور و متصوره می تونه به دنیای تکنولوژی بفرسته. مایکروسافت و اپل در حال دزدیدن قالیچه زیر پای گوگل هستن اما اهالی مانتین ویو سخت در خیالات خود واسه جامه عمل پوش,ندن به تکنولوژیای به کار رفته در فیلمای علمی-تخیلی غرق شدن.

گوگل به خود مغرور و متصوره می تونه به دنیای تکنولوژی بفرسته.

بازار موبایل تموم نشده و سرویسای اینترنتی هم بازم وجود دارن اما همه سازندگان اندرویدی تازگیا به سختی به سودآوری دست پیدا کردن و از طرف دیگه Apple Pay هم اومده تا ضربه ای دیگه بر پیکر غول جستجو وارد کنه.

تبدیل شدن گوگل به یه مایکروسافت قدیمی چیزی روشن و البته تکاملی رو به نابودیست.  البته خبر خوب واسه غول جستجو اینه که بازم فرصت داره تا عاقلانه تصمیم گیرد. غول نرم افزاری از راهی دور کمون بر دست گرفته و در کل، جستجو، Adsense، Android، Maps و از همه مهم تر،  Gmail سرویسایی نیستن که پایه هایی لرزان داشته باشن.

این وسط باید به سوالی کامل و مهم تر پرداخته شه. سوالی که مایکروسافت، پس از گذشت یه دهه متوجه اون شد؛ « گوگل، با تکبر خاص خودش، اصلا متوجهه که مشکل داره؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *