مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [۱۵ الی ۲۲ اسفند]

0 Comments

دنیای بازیای ویدیویی گستردگی خاص خود رو داره و کمتر پیش اومده که در سایت ما بتونیم از گوشه به گوشه این دنیای خوش رنگ و جذاب واسه تون بگیم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانسا و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به شکلی متفاوت، دنیای بازی رو در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش بیاد در مورد اونا صحبت کنیم. شرکتای بزرگ و کوچیک، آدمایی رو تحت اختیار می گیرن، بازیایی تایید می شن و جنجالای خبری اتفاق می افته. شایعات هر روز در گوشا زمزمه می شه و بعضی به حقیقت می رسه در حالی که بسیاری دیگه کذب محض هستن.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارشای مالی شرکتا می پردازه و نیم نگاهی بر روش مدیریت کمپانیا در صنعت پر زرق و برق بازیای ویدیویی داره. اگه می خواین بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شید، بسته جمع بندی هفته رو تقدیم تون می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسولای شون تنها سوژهای خبری ما نیستن. به دنیای بازی سازان جداگونه سفر می کنیم و از استودیوهای کوچیک شون هم اخباری به اطلاع تون می رسانیم. بازیای موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پستای روزانه نیستن. اگه به دنبال تریلر بازی محبوب تون هستین، شاید در این پست اونا رو پیدا کنین و اگه می خواین بدونین چه بازیایی در هفته پیش رو منتشر می شن، ما به شما میگیم.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدیوگیم در شرق و غرب داریم. البته، مثل گذشته اخبار مهم رو خیلی سریع به اطلاع تون می رسونیم اما به هر حال یه جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تونه کامل باشه.

در ادامه با سایت ما و جمع بندی هفته همراه باشین.

بخش اول – مقالات هفته

تحقق یه رویا؛ مایکروسافت چیجوری اکس باکس لایو رو بوجود آورد؟

دنیای دور و بر ما پر از چیزای عجیبه. از دید تاریخی، کم پیش نیامده که آدم در بخشایی مشخص، به عوامل کنجکاوی خود نگاه کنه و در تلاش باشه تا پاسخی واسه اون پیدا کنه. به چه دلیل خورشید، ماه رو دنبال می کنه؟ به چه دلیل آتیش از آسمون به زمین فرو می ریزه؟ به چه دلیل تموم تلاشا یه دفعه از بین می رن؟

مثلا، «نفرین» بازی Madden رو در نظر بگیرین. فرنچایز Madden، واسه آمریکاییا به بازیای ویدیویی ورزشی معنا بخشید و در بازه وقتی بیشتر از یه دهه، هر نسخه جدید از اون با استقبالی عالی مواجه شده و بازیکنان مطرح هم به دنبال اون بودن تا به هر شکل ممکن روی کاور بازی قرار گیرند. تا وقتی، این مسئله یه افتخار بود؛ تا وقتی که بحث نفرین الکترونیک آرتز مطرح شد.

از سال ۱۹۹۹ به بعد، تقریبا تموم بازیکنانی که روی کاور بازی Madden قرار گرفتن، دچار مصدومیت شدن. بعضی از این مصدومیتا جزیی بودن و یه سریای دیگه، بازیکن رو از ادامه حرفه خود بازداشته ان. اما تقریبا بدون استثنا، همه بازیکنان کاور Madden از مصدومیت رنج بردن.

از دید علمی میشه گفت که حضور یه بازیکن روی کاور یه بازی، موجب مصدومیت ایشون می شه؟ شک نداشته باشین خیر. شاید توضیح بهتر اون باشه که فوتبال آمریکایی ورزشی خطرناکه و اینجور اتفاقاتی در اون ممکنه روی دهد، چه روی کاور بازی قرار گرفته باشین و چه خیر. اما آدما معمولا به دنبال پیدا کردن ارتباطاتی میان مسائل جور واجور ان. مثلا، یکی از نفرینای الکترونیک آرتز رو در نظر بگیرین.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

بازی تاج و تخت؛ چیجوری مایکروسافت اکس باکس رو به تعالی رساند؟

جی آلارد (J. Allard)، رابی باخ (Robbie Bach) و تعدادی از بزرگان تیم Xbox، واسه بازی کردن در هتلی دور هم جمع شده بودن. بازی خیلی مفرحی نبود، فرقی نداشت که کدوم تیم برنده شه، همه شون همونجوریکه از قبل حدس می زدن، در آخر بازنده بودن.

سال ۲۰۰۵ بود، کمی قبل از عرضه اکس باکس ۳۶۰٫ اون بازی هم انگار، یه جنگ بود. جنگی اقتصادی واسه بازاریابی و عرضه کنسولای گیمینگ، جنگی که تیم اکس باکس زیر نظر مایکروسافت و دپارتمان سرگرمی سونی به مصاف هم می رفتن و کنسولای ساخت این دو هم مهرهای جنگ بودن. هدف هر تیم یه چیز بود، فروش بیشتر کنسولش نسبت به محصول حریف.

مایکروسافت در شرف عرضه اکس باکس ۳۶۰ بود و سونی هم مراحل پایانی پیشرفت سومین کنسول برند پلی استیشن رو میگذروند. اعضای تیم اجرایی مایکروسافت، در حال آماده کردن اعلامیه هاشون بودن، واسه معرفی کردن بازیای جدید در E3 آماده می شدن، روش هدف دار بازار یابی شون رو می چیدن و تاریخ دقیق عرضه بازیای شون رو مشخص می کرند.

دیدگاه ها و رایزنیای تجاری، مشخص کننده قوانین اون بازی بودن. دیدگاه هایی که به واسطه تحقیق روی داده ها و اطلاعات در دسترس عموم و بعضی اطلاعات نیمه عمومی موجود از هر دو شرکت، به دست اومده بودن. این بازی، مثل سازی شرایط و وضعیت دو تیم بود، ظاهر سازی اون چه که پیش بینی می شد در جنگ کنسولای پیش روی دو شرکت اتفاق بیفته.

مدیران مایکروسافت، همیشه روشای هدف دار خود رو تغییر می دادن، متغیرای ممکن در این جنگ رو از نو تنظیم می کردن و تلاش می کردن از ارزیابیایی که داشتن، بهتر عمل کنن. اونا باور داشتن که سرنوشت مخلوق شون، برند اکس باکس، و جایگاه شغلی شون، به سربلند بیرون اومدن از این جنگ بستگی داره. اما بدیش اینه اونا در همه تخمینا و برآورده های شون، بازنده این میدون بودن.

در اون دوران، قطع به یقین مایکروسافت در جنگ کنسولا مقام دوم رو داشت و پلی استیشن ۲، دومین نسل کنسول سونی، جایگاه و وضعیت بهتری از نسل اول Xbox (که الان بعضی از اعضای مایکروسافت اونو Xbox Prime می خونن) از اون خود کرده بود.

مایکروسافت، می دونست باید در مدیومی که تازگیا بدون وارد شده، تلاش بسیار کنه تا به رقبایش برسه، اما نمی دونست جه قدر سخت میشه تا بتونه جایگاه سونی رو از اون خود کنه. اون بازی مثل سازی هم به همین منظور طراحی شده بود، واسه تخمین این که چه وقتی می تونن به بالاترین جایگاه برسن؟ واسه این که از سونی بیشتر بفروشن باید چه کارایی بکنن؟ و اصلا چیجوری می تونن پیروز این میدون باشن؟

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

پیش نمایش بازی Hitman؛ به دنیای قاتلین خوش اومدید

بدیش اینه رشد تکنولوژی همیشه اون طور که می خوایم پیش نرفته و در کنار امتیازات جورواجور، طبعات منفی رو هم واسه جامعه آدمی داره. الان خیلی از کارشناسان فکر می کنن با پیشرفت بیشتر صنایع و استفاده نادرست از اونا، آدما کم کم خود رو به کام مرگ میکشونن. ولی خوب مطلب پیش رو دور و بر بازیای ویدیوییه و بیایید با کمی تغییر به صنعت مورد بحث ارتباطش بدیم.

واسه این کار نگاهی به روند ساخت بازیا در دهه گذشته بندازین. بزرگترین چیزی که متوجه میشین افزایش هزینه هاست؛ موردی که به تنهایی تونسته بر جنبه های مختلفی اثرات منفی بزاره. به واسطه این اتفاق، شرکتای بزرگ مانند گذشته دست به خطر نزده و بیشتر ادامه فرنچایزای قدیمی شون رو دستور کار قرار میدن. طبیعی همه، وقتی یه فرنچایز تکلیف خود رو پس داده و هر ساله هم با تغییرات کم سودهای میلیارد دلاری می کنه، چه انتظاری دارین؟

اما با تموم این حرفا، مشکلی بزرگتر از اتفاق یاد شده به جون صنعت گیمینگ افتاده؛ چگونگی انتشار بازیا. به بیان روشن تر، شرکتا قبل از عرضه رسمی آثارشون قول محتوای قابل دانلودی [DLC] رو واسه بازی میدن که خود می تونستن در عنوان اصلی حضور داشته باشن.

حالا با کمی صرف نظر میشه گفت این مورد مشکلی نداره ولی شرایط وقتی رنگ و بوی عجیب تری میگیره که با این کار، بازی ناقص به دست مصرف کننده رسیده و واسه تجربه ای کامل باید دوباره هزینه شه. با این وضعیت، به نظرتون آینده صنعت گیمینگ به کجا میره؟ یکی از کارشناسان دور و بر موضوع مورد بحث تحلیل جالبی ارائه کرده که خوب یا بد بودنش رو به خودتون واگذار می کنیم.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

اطلاعات جدید و خیلی از Gears of War 4 منتشر شد

در نسل هفتم کنسولا، با وجود موفقیت و فروش بسیار بالای عناوین هیلو، این سری حریف بسیار قدرتمندی با نام Gears of War رو واسه تبدیل شدن به رهبر اکس باکس ۳۶۰ داشت؛ بازی که تا الان چهار نسخه از اون در کنسول نسل هفتم مایکروسافت منتشر شده.

با ورود به نسل هشتم، طبیعی بود که این شرکت قسمت جدیدی از سری گیرز آف وار رو واسه اکس باکس وان عرضه کنه. اینجوری قسمت چهارم بازی با نام Gears of War 4 معرفی شد. اما با وجود تموم علاقه طرفداران به سری، بدیش اینه آخرین تریلر گیم پلی بازی نتونست انتظارات رو خوب برآورده کنه.

حالا اعضای مجله معتبر گیم اینفومر با رفتن به مقر استودیو سازنده، عزمشونو جزم کردن یه پیش نمایش اختصاصی ۱۴ صفحه ای از بازی رو بنویسن که خوندن اون می تونه هر فردی رو با هر سلیقه ای به وجد بیاره. در این مطلب تلاش کردیم مهمترین نکات پیش نمایش و اطلاعات بازی رو به شکل خلاصه ای براتون جمع آوری کنیم.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

بخش دوم – اخبار هفته

تاریخ انتشار بازی No Man's Sky مشخص شد

شرکت سونی و استودیوی Hello Games تازگیا از تاریخ انتشار بازی جداگونه و مورد انتظار No Man's Sky واسه کنسول پلی استیشن ۴ رونمایی کردن. و قراره که بازی در ماه ژوئن امسال (برابر با تیرماه) به بازار عرضه شه.

استودیوی سازنده بازی، روز گذشته قیمت خرده فروشی No Man's Sky رو مشخص کرد که باعث نگرانی بعضی از طرفداران شد. به گفته Hello Games بازی مورد بحث روی هر دو پلتفرم پلی استیشن ۴ و پی سی، با قیمت ۶۰ دلار عرضه می شه که واسه یه بازی جداگونه، رقمی بسیار گران قیمته.

بازی No Man's Sky واسه اولین بار طی کنفرانس سونی در مراسم E3 2014 معرفی شد و از همون زمان، چشم خیلی از منتقدین و مخاطبان رو به خود دوخت.

گیمر در No Man's Sky به رقمی بالغ بر ۱۸ کویینتیلیون (عدد ۱۸ و ۱۸ صفر مقابل اون) سیاره جور واجور دسترسی داره که هریک زیست بوم و شرایطی به طور کامل متفاوت با دیگری به نمایش میذاره. هدف گیمر اینه که با سفر به سیارات جور واجور، لوازم و فضاپیمای خود رو پیشرفت داده و راهش رو به سمت مرکز کائنات پیدا کنه.

سازندگان اعلام کردن که علاوه بر فروش دیجیتالی، بازی رو به صورت فیزیکی در خرده فروشیا هم عرضه می کنن. No Man's Sky در تاریخ ۲۴ ژوئن (۴ تیرماه) واسه دو پلتفرم پلی استیشن ۴ و پی سی عرضه می شه.

سازمان NPD: بیشتر از ۵۰ درصد کنسولای بازی در آمریکا فروخته شدن

براساس آمار اعلام شده از طرف NPD و Gfk Chart-Track، تعداد کنسولای فروخته آمریکا، کانادا و کشورای اروپایی تا انتهای سال ۲۰۱۵، به ۴۳ میلیون رسیده؛ رشدی ۱۱ میلیونی نسبت به ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ که از اهمیت سه ماه پایانی سال حکایت داره.

در گزارش منتشر شده از طرف سازمان NPD، اومده که بیشتر از ۵۰ درصد کل فروش کنسولای بازی در این نسل، واسه آمریکا بوده.

با در نظر گرفتن اینکه مایکروسافت علاقه ای به اعلام آمار فروش کنسول خود نداره، برآورده های رسمی رو باید از طرف سازمانای آماری مثل NPD و شرکتای ناشر بازیای ویدیویی شنید. چند روز پیش هم الکترونیک آرتز گفته بود کل فروش کنسولا در سراسر جهان به ۶۰ میلیون رسیده که این مسئله نشون از اهمیت دو بازار بزرگ آمریکا و اروپا در قیاس با آسیا با جمعیت عجیب و غریبش داره.

هم اینکه در این گزارش گفته شده که در مقایسه با نسل گذشته، پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰ در همین مدت زمان، فروشی ۲۸ میلیونی تجربه کرده بودن.

روشنه که پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان موفقیتی بزرگ به دست آوردن، اما باید در نظر گرفت که در این نسل، حریف قدرتمندی چون Wii واسه شون نبود. حالا شاید با اومدن NX، کمی ماجرا عوض شه.

نسخه جدید دستینی و Call of Duty Bloodlines واسه Nintendo NX منتشر می شن [شایعه]

Bloodlines شاید نام Call of Duty بعدیه که به وسیله استودیو Infinity Ward ساخته می شه. این اطلاعات رو کاربری شناخته شده به نام Geno مطرح کرده که قبل از این سابقه درخشانی در انتشار اطلاعات پشت پرده داشته. ایشون تازگیا نکات بسیاری دور و بر کنسول جدید نینتندو ملقب به NX و سری بازی Pokemon منتشر کرده بود که قسمت بزرگی از اونا مورد تایید واقع شدن.

ایشون اما حالا به سراع رابطه دو شرکت نینتندو و اکتیویژن رفته. تقریبا به هممون ثابت شده که NX تا آخر سال جاری میلادی عرضه می شه و اطلاعاتی که پشت هم منتشر می شن، مهر تاییدی بر شایعات قبلی هستن.

Geno تازگیا اعلام کرده که نینتندو می خواد با جلب نظر پیشرفت دهندگان شخص سوم، دوباره توجه ها رو به طرف خود بازگرداند و چی بهتر از Call of Duty؟ علاوه بر نسخه جدید Call of Duty، یه بازی از سری Skylanders هم تا آخر سال ۲۰۱۶ واسه NX منتشر می شه.

علاوه بر این، اکتیویژن در حال پیشرفت Beyond Destiny، ادامه ای بر بازی Destinyه و انگار باید تا پاییز ۲۰۱۷ (پاییز سال ۱۳۹۶) در انتظار اون بمونیم. مشخص نیس که Beyond Destiny یه بازی چند-پلتفرمی میشه یا فقط واسه NX ساخته می شه.

هم اینکه، گفته شده که نینتندو با همکاری پلاتینیوم گیمز (سازندگان بایونتا ۲) می خواد Spider-Man: The First Avenger رو اوایل ۲۰۱۷ روی NX منتشر سازه. یه چند وقت پیش هم خبر به انحصار در اومدن نسخه جدید Beyond Good & Evil هم خبرساز شد. انگار نینتندو این بار ابدا قصد شکست خوردن نداره.

موسس Epic Games: مایکروسافت می خواد بازیسازی روی ویندوز ۱۰ رو به انحصار خود درآورد

صبح روز گذشته، یکی از موسسین شرکت Epic Games، تیم سویینی، مقاله ای در روزنامه گاردین انگلیس به منتشر کردن رسونده و میگه که که مایکروسافت می خواد به کمک ویندوز استور و هم روشای هدف دار جدید خود در قبال ویندوز ۱۰، دیواری دور و بر پلتفرم بسازه که برنامه ها و بازیای جدید رو در انحصار اونا در می آورد.

به گفته سویینی، «پلتفرم گسترده ویندوز – Universal Windows Platfrom»، که به پیشرفت دهندگان اجازه میده تا یه برنامه واحد رو روی پلتفرمای جور واجور بهره مند از ویندوز مانند تبلتا، موبایلا، کامپیوترها و حتی هدستای واقعیت مجازی عرضه کنن، در واقع «پلتفرمی بسته در بطن پلتفرمی دیگه» است.

سویینی در نامه سرگشاده خود و هم در مصاحبه با سایت Polygon به این مسئله اشاره کرده که مایکروسافت تازگیا چند بازی جدید روی ویندوز استور عرضه کرده و مراسم تبلیغاتی بزرگی هم واسه معرفی هرچه بیشتر استور و ترکیب سرویس اکس باکس لایو و ویندوز برگزار کرده. «این  کار مایکروسافت دلیل می شه تا برنامه های موجود واسه پلتفرم گسترده ویندوز، نسبت به بقیه برنامه ها برتری پیدا کنن و مردم بیشتری جذب اونا شن.»

در واقع واسه اینکه بشه اپلیکیشنای موافق با پلتفرم گسترده ویندوز رو گرفت، لازمه که کاربر حتما به ویندوز استور مراجعه کنه. پس، هیچ نرم افزاری به صورت جداگونه توانایی نصب نداره و اگه بخواین اینجور قابلیتی رو فعال کنین، باید تغییراتی فنی در رجیستری کامپیوتر بسازین. این مسئله، به گفته سویینی دلیل می شه تا ویندوز استور برتری ناعادلانه ای نسبت به بقیه فروشگاه ها پیدا کنه.

به کار گیری استور مایکروسافت از طرف پیشرفت دهندگان به این معناست که اونا باید ۳۰ درصد از کل فروش خود رو به اهالی ردموند بپردازند. علاوه بر این، مایکروسافت نقش مدیر محتوا رو اجرا می کنه و مثلا می تونه از امکان نصب یه فروشگاه دیگه روی ویندوز جلوگیری کنه.

سویینی میگه که نگرانی ایشون نسبت به این مسئله، اون هستش که در آخر پیشرفت دهندگان مجبور به به کار گیری ویندوز استور شده و از طرف دیگه، تبلیغات گسنترده دلیل شه تا مردم نسبت به به کار گیری اون توجیه شن. در آخر اینجور اتفاقی، ویندوز استور به استاندارد عادی پلتفرمای امروزی تبدیل می شه.

اگه پلتفرم گسترده ویندوز، به یه استاندارد عادی تبدیل شه، مایکروسافت دست از پشتیبانی از Win32 استاندارد برخواهد داشت و رقبای خود در صنعت گیمینگ مانند GOG، اوریجین، بتل.نت، استیم و دیگه فروشگاه های مطرح رو از دور خارج می کنه.

سویینی میگه: «اگه شما یه قورباغه رو در آب جوش بندازین، از اون بیرون خواهد پرید. اما اگه قورباغه رو در آب سرد بذارین و بعد به آرومی دمای اونو زیاد کنین، میشه اونو جوشاند و قورباغه هم هیچوقت نمیفهمد که دمای آب بسیار زیاد شده. امید من اینست که بتونیم با تفکر، قورباغه رو از مرگ کم کم نجات بدیم و اجازه ندیم که مایکروسافت بازار رو به انحصار خود در بیاره.»

بعد از منتشر کردن این مقاله و مصاحبه، کوین گالو، نائب رییس بخش ویندوز مایکروسافت هم نسبت به موضوع عکس العمل نشون داد و گفت: «پلتفرم گسترده ویندوز، یه اکوسیستم به طور کامل بازه، در دسترس هر پیشرفت دهنده ای قرار داره و قابل پشتیبانی از طرف هر استور دیگه ایه.»

گالو بخشی از سخنان خود رو به توانایی Sideload، یعنی امکان دانلود و نصب اپلیکیشنای ویندوز از جایی خارج از محیط ویندوز استور، اختصاص داده. گالو میگه که در بروزرسانی ماه نوامبر ویندوز ۱۰، این توانایی اضافه شد و کاربران خیلی راحت می تونن اپلیکیشنای خود رو Sideload کنن.

در همین حال، فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس، هم درزمان مجموعه ای توییتا، لینک مقاله گذشته گالو که هفته گذشته انتشار پیدا کرده بود رو با سویینی به اشتراک گذاشت. در این مقاله، گالو درباره تلاش مایکروسافت واسه پورت اپلیکیشنا، زبانای برنامه نویسی و پلتفرمای جور واجور به پلتفرم ویندوز صحبت کرده. مایکروسافت تازگیا Xamarin رو به مالکیت خود در آورده که دلیل می شه تا ابزارهایی واسه ساخت اپلیکیشنای برابر روی ویندوز، اندروید و iOS در دسترس پیشرفت دهندگان قرار گیرد.

در آخر سویینی، اعلام کرد که جواب مایکروسافت، اهمیت زیادی داره و می تونه بخشی از نگرانیای مربوط به پلتفرم ویندوز رو نابود کنه اما هنوز باید منتظر ارائه توضیحات و جزییات بیشتر درزمان همایش Build 2016 موند که از ۳۰ مارس الی ۱ آپریل (۱۱ الی ۱۳ فروردین) در سان فرانسیسکو برگزار می شه.

الکترونیک آرتز و درآمد هرساله ۱٫۳ میلیارد دلاری از محتوای الحاقی

براساس گفته های مدیر امور مالی الکترونیک آرتز، بلیک یورگنسن، این شرکت هرساله ۱٫۳ میلیارد دلار از محتوای الحاقی درآمد دشت می کنه. در واقع، هر محتوایی که پس از عرضه رسمی بازی، به صورت جداگونه واسه عنوانی عرضه شه، بسته الحاقی و محتوای اضافه خطاب می شه.

در جریان کنفرانس مورگان استنلی، یورگنسن از مهم بودن این محتوای اضافه واسه موفقیت شرکت گفت. سیزن پسا، بسته های الحاقی، نقشه های اضافه واسه بازیای چند نفره آنلاین و توانایی خرید درون بازی یا میکروترنسکشن (Microtransaction) این روزا بخش اعظمی از درآمد ناشرین رو تشکیل دادن.

یورگنسن گفت: «بیزینس محتوای الحاقی ۱٫۳ میلیارد دلار در ساله. نصف اون تقریبا مربوط به بخش Ultimate Teamه.»

آلتیمت تیم بخشی از بازیای ورزشی الکترونیک آرتزه که طی اون، بازیکنان می تونن کارتای بازیکنان ورزشی رو خرید و فروش و حتی معاوضه کنن. واسه به دست آوردن این کارتا میشه از پول داخل بازی یا پول واقعی استفاده کرد.

بخش بازیای موبایل درآمدی ۶۵۰ میلیون دلاری و بخش حق اشتراک سرویسا درآمد ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دلاری در طول سال به و بازیای دیجیتالی هم یه چهارم کل فروش هر بازی رو شامل می شن.

مایکل فورجی، جفت و جور کننده سری Gears of War و Shadow of Mordor درگذشت

مایکل فورجی، جفت و جور کننده سری بازی Gears of War، یه چند وقت پیش، در تاریخ ۳ مارس در اثر دچار شدن به سرطان درگذشت. ایشون نزدیک به ۹ ماه با سرطان بدخیمی دست و پنجه نرم کرد و در آخر، این تومور مغزی ایشون رو از پای در آورد.

سایت YouCaring.com که کمپین جمع آوری سرمایه ای واسه مایکل فورجی به راه انداخته بود روز گذشته در صحفه اعلانات خود نوشت: «مایک در روز ۳ مارس، ساعت ۳:۱۵ بامداد درگذشت. روزای آخر ایشون با وجود خونواده اش بسیار آروم بودن. مایک از اندازه پشتیبانی بقیه طی مقابله اش [با مریضی] بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بود. خونواده اون میخوان از همه واسه پشتیبانی و پشتیبانی کلامی شون طی این دوران سخت تشکر کنن.»

پرونده ایشون در دنیای بازیای ویدیویی بسیار مهم بوده و هست. اون جفت و جور کنندگی دو نسخه ابتدایی سری Gears of War رو بردوش داشت و در تشکیل پرفروش ترین بازی کینکت، Kinect Adventures هم نقش به سزایی بازی کرد.

آخرین پروژه منتشر شده فورجی، Middle-Earth: Shadow of Mordor بود که سال ۲۰۱۴ انتشار یافت و یکی از بزرگ ترین عناوین سال لقب گرفت. آخرین تصویری که از ایشون در دسترسه، مربوط به کریسمس گذشته می شه که در زیر می بینین:

اسپنسر: اکس باکس وان اولویت مایکروسافت میشه

پس از معرفی کوانتوم بریک، عنوان انحصاری اکس باکس وان واسه پی سی، جنجال عجیبی اتفاق افتاد. پس از اون فیل اسپنسر، مدیر بخش اکس باکس گفت که می خوان این روند رو ادامه و همین چند روز پیش بود که تماشاگر معرفی Forza Motorsport 6 Apex واسه ویندوز ۱۰ هم بودیم.

می گن که فرنچایزهای فورتزا و Gears of War هم قراره به زودی روی ویندوز و البته فروشگاه مخصوص ویندوز ۱۰ در اختیار گیمرها قرار بگیرن و خبری از پشتیبانی مایکروسافت از استیم، بزرگ ترین پلتفرم و جامعه آنلاین پی سی گیمرها نیس.

اما پس از گذشت تقریبا یه ماه، اسپنسر میگه که اونا اصلا قرار نیس پشت اکس باکس وان رو خالی کرده و تموم نیروی خود رو واسه تقویت ویندوز ۱۰ به کار بگیرن. واقعا اکس باکس وان هنوز اولویت مایکروسافت واسه گیمینگه.

ایشون در مصاحبه با IGN گفت پشتیبانی پی سی با یه بازی، معنیش این نیس که اونا قراره کنسول رو رها کنن و مردم باید بدونن که «اکس باکس یه اولویت بزرگ و تعهدی عظیمه».

آرون گرینبرگ، مدیر بخش بازاریابی برند اکس باکس میگه که آوردن بازیایی مثل کوانتوم بریک روی پی سی، دلیل می شه تا اکوسیستم گیمینگ رشد یافته و بزرگ تر شه. گرینبرگ میگه از مدیرعامل گرفته تا کوچیک ترین عضو، همه در مایکروسافت به تجارت کنسولی تعهد بالایی دارن و همین دلیل شده تا موفقیتی بزرگ به دست بیاد.

رمدی: Alan Wake's Return فقط نام یه سریال درون بازی کوانتوم بریکه

هفته پیش واسه تون نوشتیم که شرکت فنلاندی رمدی، خالق مکس پین و آلن ویک، نام تجاری جدیدی به نام Alan Wake's Return رو به ثبت رسونده. با در نظر گرفتن شایعات دور و بر شروع ساخت آلن ویک بعدی، این فکر می رفت که دامنه نامبرده، نام نسخه بعدی باشه اما سم لیک، بازی که اینجور تصوری نداره.

سم لیک، نویسنده و کارگردان خلاق بازیای آلن ویک، دو نسخه ابتدایی مکس پین و کوانتوم بریکه. ایشون در آخرین گفتگوی خود گفت که Alan Wake's Return، تنها یه سریال تلویزیونیه که درون کوانتوم بریک پخش می شه و ارتباطی با بازی آلن ویک نداره؛ گفتی که کمی شبه س برانگیزه.

لیک به سایت کوتاکو گفت که هدف شون پوشش کامل قانونی از دید علائم تجاریه و نمی خواستن دردسری متوجه شون شه. پس و بدیش اینه، ثبت این نام ارتباطی با آینده آلن ویک نداره.

اون البه به این مسئله اشاره کرد که در حال گشت و گذار در میان ایده ها و طرحای جور واجور هستن تا ببینن چی می تونه واسه ساخت ادامه آلن ویک مناسب باشه و در زمان مناسب درباره اون صحبت می کنن.

کوانتوم بریک در تاریخ ۵ آویل برابر با ۱۷ فروردین روی دو پلتفرم اکس باکس وان و ویندوز ۱۰ عرضه می شه.

هدست واقعیت مجازی پلی استیشن واسه کودکان زیر ۱۲ سال مناسب نیس

هدست واقعیت مجازی پلی استیشن قراره امسال وارد بازار شه و انتظار میره که در کنار کنسول نسل هشتمی پلی استیشن ۴، محبوبیت بسیار زیادی یابد. اما سونی تازگیا اعلام کرده که هدست پلی استیشن واسه کودکان زیر ۱۲ سال مناسب نیس و نباید به وسیله اونا استفاده بشه.

سایت Eurogamer تازگیا گزارش کرده که در بخش مربوط به «سلامت و امنیت» بروزرسانی فرمور ۳٫۵۰ پلی استیشن، توضیحاتی درباره چگونگی به کار گیری هدست واقعیت مجازی سونی ارائه شده. در این بخش اومده:

هدست واقعیت مجازی واسه کودکان زیر ۱۲ سال مناسب نیس. قبل از استفاده، دور و بر خود رو بررسی کنین و مشکلات رو وردارین. اقدامات لازم واسه جلوگیری از ورود حیوانات خونگی، کودکان و بقیه مشکلات به محیط دور و بر خود رو به عمل بیارین. بعضی از مردم ممکنه هنگام به کار گیری واقعیت مجازی، دچار ناخوش احوالی، حالت تهوع و تاری دید شن. در این صورت، فورا هدست رو از روی سرتون وردارین.

تا به امروز کمپانیای جور واجور سازنده هدستای واقعیت مجازی، بارها به این مسئله اشاره کردن که تکنولوژی مورد بحث واسه همه مردم مناسب نیس و ممکنه باعث ایجاد بعضی مشکلات شه؛ اما شاید این اولین باری باشه که به کار گیری واقعیت مجازی واسه کودکان زیر ۱۲ سال ناجور تلقی شده.

در آخر باید گفت هدست واقعیت مجازی پلی استیشن بازم تاریخ منتشر کردن و قیمت گذاری دقیقی نداره. اما بعضی از تحلیل کنندگان پیش بینی می کنن که سونی شاید با تحمل ضرر و زیان واسه یه مدت کم، هدست خود رو با کمترین قیمت ممکن (یعنی بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار) به بازار عرضه می کنه.

مایکروسافت استودیوی Lionhead، سازنده سری بازی Fable رو تعطیل کرد

شب گذشته، شرکت مایکروسافت درزمان اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که روند ساخت بازی Fable Legends، عنوان انحصاری پلتفرم اکس باکس وان که قرار بود واسه پی سی هم عرضه شه، متوقف شده و استودیوی سازنده اون، Lionhead تعطیل می شه.

استودیوی Lionhead در سال ۱۹۹۶ به وسیله پیتر مولینیو تاسیس شده بود و خیلی زود با عرضه بازی Black & White و هم سری بازی نقش آفرینی Fable روی پلتفرم اکس باکس، معروفیت فراوون یافت. مایکروسافت در سال ۲۰۰۶، استودیو رو خرید و از اون پس، Lionhead به ساخت نسخه های بعدی Fable مشغول شد.

Fable legends آخرین بازی استودیوی مورد بحث بود که تولیدش از سال ۲۰۱۲ شروع شده بود و بعد از یه فاز آزمایشی عمومی در سال ۲۰۱۴، با تاخیرهای زیاد مواجه شد. آخرین دموی پخش شده از Fable Legends درزمان همایش E3 2015 بود و بعد از اون، خبر زیادی درباره Legends به گوش نرسید جز اون که سازندگان تصمیم گرفته بودن تا بازی رو مجانی (Free To Play) عرضه کنن.

علاوه بر Lionhead، مایکروسافت اعلام کرده که استودیوی دانمارکی Press Play رو هم تعطیل می کنه و عنوان انحصاری اونا به نام Project Knoxville دیگه واسه اکس باکس وان منتظر نمیشه.

فیل اسپنسر: واسه ارتقای سخت افزاری اکس باکس وان احتیاجی به تغییر قطعات کنسول نیس

چند روز پیش براتون نوشتیم که فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس، تازگیا درباره احتمال ارتقای سخت افزاری کنسول اکس باکس وان صحبت کرده و از برنامه های مایکروسافت واسه نابود کردن مرز میان کنسولای خونگی و پی سی گفته. بعد از این خبر، بسیاری نسبت به سخنان اسپنسر عکس العمل نشون دادن و حالا انگار ایشون، منظور خود رو به درستی نگفته و برداشتی اشتباه از اون به دست اومده.

اسپنسر یه چند وقت پیش در پادکست میجور نلسون شرکت کرده و تلاش داشته که ابهامات درباره سخنان قبلی خود رو نابود کنه؛ هرچند که توضیحات ایشون، سوالات بیشتری واسه کاربران به وجود آورده. اون میگه «این طور نیس که که ما با هر کنسول، یه پیچ گوشتی عرضه کنیم تا مردم خود قطعات کنسول شون رو تعویض کنن.»

در واقع، مایکروسافت می خواد که سخت افزار کنسول نسل هشتمی اکس باکس وان رو در آینده پیشرفت دهد، اما روشی که واسه تحقق این هدف مورد استفاده قرار می گیره، شاید اون چیزی نباشه که مردم فکرش رو می کنن. اسپنسر ادامه میده:

قراره که کاربر کنسولش رو باز کنه و تک تک قطعات اونو عوض کنین؟ شک نداشته باشین ما اینجور برنامه ای نداریم. بلکه شما دستگاهی جانبی و مشابه کنسول خریداری می کنین، اونو به تلویزیون وصل کرده و شروع به کار می کنه.

اسپنسر میگه که ابداعات سخت افزاری در بخش کنسولای خونگی همیشه به وقوع می پیوندن و با اینجور کاری میشه چرخه ۷-۸ ساله صبر واسه ورود کنسولای نسل بعد رو کوتاه کرد.  هنوز مشخص نیس که مایکروسافت چه منظوری از سخنان گذشته خود داره اما شاید بشه توقع داشت که تا چند وقت دیگه، ورژنی جدید و ارتقایافته از کنسول به بازار عرضه شه.

این کار، شاید بهترین روش واسه مایکروسافت و ارتقای سخت افزار اکس باکس وان باشه. اما تکلیف اون دسته از آدمایی که قبل از این اکس باکس وان خود رو با قیمتی برابر صدها دلار خریدن چه میشه؟ مطمئنا، هنوز سوالات زیادی باقی مونده که مایکروسافت باید به اونا جواب دهد و قبل از اون نمیشه به هیچ نتیجه گیری دقیقی رسید.

سونی به عنوان غرامت واسه هک سرویس PSN در سال ۲۰۱۱، به کاربران بازی رایگان هدیه میده

اگه شمام جز اون دسته از ۷۰ میلیون نفری هستین که درزمان هک ۲۳ روزه سرویس پلی استیشن نتوورک در سال ۲۰۱۱ تحت تاثیر قرار گرفتید، حالا زمان اون رسیده که اینباکس ایمیلتان رو چک کنین. شرکت سونی از چند روز گذشته، ایمیلی به مشترکین سرویس آنلاین خود فرستاده که در اون کد دریافت بازیایی رایگان واسه سه کنسول پلی استیشن ۳، پلی استیشن ویتا و پلی استیشن پرتابل قرار داده شده.

عناوینی که به صورت رایگان دریافت می کنین، ارتباطی مستقیم با سرویسایی که در زمان حمله هکرها به پلی استیشن نتوورک در سال ۲۰۱۱ مشترکشون بودین، داره. اگه یه مدت بعد از هک PSN یه بازی رایگان در کمپین Welcome Back سونی دریافت کرده باشین، یه بازی دیگه هم براتون فرستاده می شه. وگرنه، به دو بازی دسترسی دارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *