دانلود پایان نامه

مقالات فارسی و سپس از طریق مراجعه به کتابها ومنابع مرجع موجود در کتابخانه ویژه نمایندگان و در صورت نیاز با مراجعه به مجموعه کتابخانه اصلی و بزرگ مجلس شورای اسلامی تامین و برآورده می‌ کند. بخشی نیز از طریق گزارشات دولتی چاپی یا الکترونیکی موجود تامین می‌گردد. علاوه بر اینها، نمایندگان محترم، در صورت نیاز، پیوسته از کمک و یاری کتابدار کتابخانه ویژه نمایندگان برخوردارند.
در بسیاری از موارد نیز درخواست جستجوی اطلاعات بصورت تلفنی از سوی نمایندگان اعلام و متعاقب آن مطالب و اطلاعات مورد نیاز، فورا تهیه و در صحن مجلس به نمایندگان تحویل می گردد. ویژگی کار کتابخانه نیز همین است که بازیابی اطلاعات مورد نیاز نمایندگان، به فوریت و بدون معطلی انجام و به دست درخواست کنندگان می رسد.
مراجعان این کتابخانه علاوه برنمایندگان مجلس، شامل دبیران کمیسیون ها، مدیران کل ورییسان ادارات مجلس، مشاوران و معاونان پارلمانی وزارتخانه ها ودستگاه های اجرایی هستند. اگر چه جامعه استفاده کننده از کتابخانه ویژه نمایندگان، جامعه ای کوچک است، اما نیازهای اطلاعاتی آنان که تابعی از اوضاع داخلی مملکتی، منطقه ای و بین المللی است می تواند بسیار متنوع باشد.
کتابخانه ویژه نمایندگان، بعنوان پل ارتباطی میان منابع غنی و پایگاه‏های اطلاعاتی موجود در کتابخانه مجلس و نمایندگان مجلس، همواره از پشتیبانی کتابخانه مجلس بهره مند بوده است. در واقع، حاصل کار و تلاش جمعی کارکنان کتابخانه مجلس، از طریق کتابخانه ویژه نمایندگان و با سرعت و سهولت بیشتر –نسبت به گذشته- در اختیار نمایندگان مجلس قرار می گیرد. به دلیل همین پشتیبانی و کار جمعی؛ علی رغم محدودیت فضا، و امکانات و تجهیزات، کتابخانه ویژه نمایندگان توانسته است ضمن پاسخگویی سریع به درخواست‌های اطلاعاتی نمایندگان و بازیابی فوری منابع و مطالب مورد نیاز؛ آنان را تا حد ممکن در انجام وظایف نمایندگی یاری نماید و از این لحاظ – بنا به نظر مثبت و مکرر بسیاری از نمایندگان – تا حد زیادی مثمر ثمر و مفید فایده بوده است. استقبال خوب نمایندگان و مراجعه مستمر آنان به این کتابخانه از بدو تاسیس تا کنون موید همین موضوع است. به طوری که طی هفت سال گذشته، بنا به آمارهای موجود، سالانه به طور متوسط حدود 800 مورد مراجعه به کتابخانه ویژه نمایندگان صورت گرفته است. (کتابخانه موزه ومرکزاسنادمجلس شورای اسلامی،1393)
2-10.انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد. در این دوره رقابت بر سر ۲۹۰ کرسی بود. در دور نخست انتخابات ۲۲۳ نامزد به مجلس راه یافتند و رقابت ۱۳۵ نفر برسر ۶۵ کرسی به دور دوم کشید که در نیمه اردیبهشت ۱۳۹۰ برگزار شد. در کل با ابطال بعضی حوزه‌ها از مجموع ۲۹۰ کرسی مجلس تکلیف ۲۸۶ کرسی مشخص شد و ۴ کرسی در انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار خواهد شد.
۵٬۲۸۳ نفر در این انتخابات نام نویسی کردند. و ۳۲۶۹ تایید شدند و بدون انصراف شرکت کردند. در نهایت تا روز پیش از انتخابات نیز حدود ۱۰ نفر باز تایید شدند. در این انتخابات هر نماینده‌ای که بتواند چهاریک رای‌های حوزه‌اش را بیاورد، برگزیده می‌شود، وگرنه انتخابات در دور دوم برگزار می‌گردد. در دور دوم دو برابر نیاز کرسی‌ها رقابت می‌کنند. نکته مهم این بود که مجلس نهم پوست‌اندازی‌ای اساسی کرد و ۱۶۹ نماینده مجلس هشتم از این مجلس جا ماندند. یعنی در برابر ۲۸۶ نماینده برگزیده، نزدیک به دوسوم مجلس تغییر کرد.در میان چهره‌هایی که از مجلس جا ماندند، افرادی شاخص به چشم می‌خورند که دسته‌ای در پی رد صلاحیت ولی بیشترشان برای رای نیاوردن ماندند. بیشتر این چهره‌ها از جمله مصطفی کواکبیان رهبر حزب مردم‌سالاری، از اصلاح‌طلبان اند. (دانشنامه،1393)
وزارت کشور مشارکت مردمی را ۳۰٬۹۰۵٬۶۰۵ نفر و به میزان حدود ۶۴٫۲ درصد واجدان شرایط اعلام کرد. میزان مشارکت در پایتخت نیز، که به ادعای وزارت کشور ۴۸ درصد بوده، به طور ویژه مورد توجه ناظران سیاسی کشور قرار گرفت.
2-11.گروه‌های سیاسی
اصولگرایان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با جبهه متحد، جبهه پایداری و انقلاب اسلامی در درجه اول تاثیرگذاری و جبهه متحد اصولگرایان، حامیان گفتمان انقلاب اسلامی (حامیان دولت نهم) و جبهه صدای ملت («منتقدین دولت دهم» به رهبری علی مطهری) دردرجه دوم تاثیرگذاری فعال بودند. که اکثریت جناحی نزدیک به ۷۰ درصد را از آن خود کردند.
با شروع این مجلس، اختلافات داخلی اصول‌گرایان نمایانتر شد. به صورتی که یک طیف به حمایت از غلامعلی حداد عادل برای ریاست مجلس اصرار داشت و طیف دیگر به ریاست علی لاریجانی فکر می‌کرد. به این ترتیب اصولگرایان مجلس برخلاف رویه گذشته، نتوانستند یک فراکسیون واحد تشکیل دهند و به این ترتیب فراکسیون رهروان ولایت اعلام موجودیت کرد؛ فراکسیونی که اکثریت نمایندگان مجلس در آن حضور داشتند. علی لاریجانی نامزد مورد حمایت این فراکسیون رئیس مجلس شد و کاظم جلالی به ریاست فراکسیون رهروان ولایت منصوب شد.
وقتی حدادعادل رئیس مجلس نهم نشد حامیان او که متشکل از جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و البته اعضای جبهه پایداری بودند با ایجاد فراکسیون اصولگرایان با تعداد حدود ۱۰۰ نماینده به ائتلاف سیاسی خود ادامه دادند. به بیان دیگر از نتیجه آرای هیات رییسه مجلس می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که حامیا
ن علی لاریجانی در مجلس که البته فقط شامل اصولگرایان نمی‌شوند تعدادشان به ۱۷۳ رسید و حامیان حدادعادل که متشکل از رهپویان و جمعیت ایثارگران و پایداری‌ها است قریب ۱۰۰ نماینده مجلس هستند.
گروه بزرگی از اصلاح‌طلبان رسماً اعلام کردند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنند و در این انتخابات «از هیچ‌کس حمایت نمی‌کنند.» از سویی علیرضا محجوب (دبیرکل حزب خانه کارگر که به مجلس نیز راه یافت)، الهه راستگو، جلودارزاده و پزشکیان از جبههٔ‌اصلاحات فعال بودند. جبهه مردم‌سالاری به رهبری مصطفی کواکبیان، جبهه مردمی اصلاحات و اصلاح‌طلبان معتدل نسبتاً از احزاب اصلاح‌طلب فعال در انتخابات بودند. که با ۱۹ نماینده ۶٫۵ درصد کرسی‌ها از آن خود کردند.نمایندگان مستقل و سایر نزدیک به ۲۱٫۵ درصد کرسی‌ها می‌باشند.(دانشنامه،1393)
2-12. اطلاعات
یک سیستم اطلاعاتی به مثابه عامل اصلی در انتقال و انتشار دانش از منابع اطلاعات به کاربران، باید تأمین اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان درزمان مناسب، همگون با نیازها و وضعیت وشکل دسترسی آسان وراحت به اطلاعات را سرلوحه هدفهای خود قراردهد. اطلاع رسانان وکتابداران باید شرایطی راکه به  موجب آن، استفاده کنندگان – به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات – ناگزیر می شوند از اطلاعات ناقص، مخدوش و قدیمی استفاده کنند، به سود آنان دگرگون سازند. (بابایی،1386)
اطلاعات از طریق حواس بینایی، شنوایی و لامسه جمع‌آوری می شد و در حافظه انسان ذخیره می‌گردید و بعد به صورت زبانی و شفاهی بیان می‌شد. با توسعه سیستم‌های نوشتاری، اطلاعات شفاهی به اطلاعات دیداری تبدیل شد. نوشته‌ها و تصاویر نگهداری شده بر روی سنگها، لوحه، پاپیروس و نهایتاً کاغذ می‌توانست جواب سئوال خاص باشد. همزمان با رشد منابع، لازم بود این منابع توسط روشهایی مانند فهرستهای کتابخانه‌ها، نمایه‌هاوچکیده‌هاسازماندهی گرددتا اطلاعات بازیابی شود. با توسعه تکنولوژی، رسانه‌های دیگری بوجود آمد و اطلاعات سریع منتقل می‌شود. امروزه با کمترین تأخیر می‌توانیم به منابع اطلاعاتی موردنیازدسترسی یابیم. برای جستجوی انواع اطلاعات و سرعت در جستجو، لازم است جستجوگر قدم به قدم پیش رود. این گام ها را فرایند جستجو می‌نامند. (ادهمی،1383)
مارچونین1 (1993) ویژگی اطلاع‌یابی را درحل مشکل می‌داند که بستگی به مشکل اطلاع‌یاب‌ وسیستم جستجو دارد. او همچنین اطلاع‌یابی را این چنین تعریف می‌کند: “روندی که در آن بشر هدفمندانه برای تغییرموقعیت دانش درتلاش است.”
همانطور که می‌دانیم افراد از اطلاعات برای حل یک مشکل، اجرای کار،‌ یا افزایش سطح ادراک استفاده می‌‌کنند. بنابراین شناخت بیشتر از اطلاع‌یابی به عنوان رفتار اجتماعی به ما کمک می‌کند تا پیشرفت های اطلاعاتی بهتر وسیستم‌های اطلاعاتی بهتری راطراحی کنیم.( ادهمی،1383)
افراد، منابع موجود را شناسایی و‌ آنها را از یکدیگر جدا می‌کنند و منابع مورد نظر خود را انتخاب می نمایند، سپس با آنها کار می‌کنند تا منابع اطلاعاتی دلخواه را بیابند و اطلاعات لازم را از آنها بدست ‌آورند. امروزه، در محیط اطلاعاتی، سئوال اینها هستند: “چگونه فرد بین منابع گوناگون انتخاب کند؟ و چگونه فرد زمان و انرژی خود را برای اطلاع‌یابی (جستجوی اطلاعات) صرف کند؟
تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که انتخاب بین منابع پیش می‌آید، فرد میزان سودمندی یک منبع اطلاعاتی را می‌سنجد. درعین حال، این ارزیابی به زمان و میزان علاقه فرد نیز بستگی دارد. به علاوه، پیچیدگی کار و مساله مورد نظر دراین ارزیابی دخیل هستند. ( ادهمی ،1383)
بنابراین درسطح موقعیت اطلاع یابی، استفاده از منبع تحت تاثیر قابلیت دسترسی به منابع است. حداقل سه نوع تلاش متفاوت وجود دارند: فیزیکی، ذهنی و روانی. به علاوه، پیچیدگی کار یا غیر محرز بودن، محیط کار جستجو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک کار پیچیده به مشخصات وابسته‌ای متمایز می‌شود که به طور غیر قابل پیش‌بینی تعامل دارند و اطلاعات وسیعی را گرد‌آوری می‌کنند. مانند یک محیط بیرونی پیچیده که اطلاعات بیشتری را می‌طلبد. حتی در یک جستجوی هدفمند، اطلاعات تصادفی هم به دست می‌آید؛ آن هم از طریق جمع‌آوری روزانه اطلاعات فردی و به طور عادت.
ویلسون2(1997) معتقد است هر فرد برای روزآمد کردن اطلاعات خود مجموعه ای از عادات روزانه را اختیار می‌کند. مثلاً مرور رسانه‌های عمومی، گفتگو با دوستان و همکاران و مشاهدات شخصی. اگر چه این فعالیت ها به نیازهای اطلاعاتی ویژه‌ای رهنمون می‌شوند، اما اطلاعات مفید از طریق همین حالات تصادفی هم به‌دست می‌آید. ( ادهمی ،1383)
ویلسون (1997) شکل‌گیری خود محوری را دراطلاع‌یابی موثر می‌داند. باور یا احساس فرد درباره خود یا تاثیر خود بر تسلط فرد در موقعیت ارتباط دارد. ویلسون اعتقاد دارد احساس قوی خودمحوری در کاربرد یک منبع منجر به استفاده گسترده‌تر ودقیق‌تر ازیک منبع می‌شود. اگر شخص از توان خود در بهره‌گیری ازمنبع تردید کند در نتیجه استفاده درست از منبع به عمل نمی‌آید؛ حتی اگر منبع فوق اطلاعات بسیار مرتبطی داشته باشد.
در سطح موقعیتی، انتخاب و استفاده از منبع تحت تاثیر میزان زمان و تلاش مورد نظر برای دستیابی به منبع و تعامل با آن برای اطلاع‌یابی است. انتخاب و استفاده از اطلاعات و منابع تحت تاثیر دو خصوصیت منبع است: قابل دس
ترس بودن منبع وکیفیت منبع. درعین حال، مرتبط بودن از خصوصیت منبع است که با پیچیدگی کار مربوطه ارتباط دارد و علاقه شخصی و هدف شخصی در تحقیق موثر است.(ادهمی،1383)
کولنان3(1985) قابلیت دستیابی را به عنوان ارزشهای اقتصادی و اجتماعی مربوط به دسترسی اطلاعات بیان می کند. در حالی که در علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی قابلیت دستیابی منابع یک ارزش فیزیکی دارد. بخصوص که بین کتابخانه وکاربر فاصله فیزیکی باشد. قابلیت دسترسی رامفهومی برای طراحی وارزیابی سیستمهای اطلاعاتی مختلف بیان می‌کند. او قابلیت دستیابی را به عنوان “سطحی مورد نظر برای استفاده از منبع اطلاعاتی” معرفی می‌کند. مطالعه کاربران نشان داده که قابلیت دستیابی به منبع مهمترین قسمت استفاده از منبع است.برای مثال دانشمندان، فناوران (تکنولوژیست‌ها)ومدیران نسبت به قابلیت دستیابی حساسند، در نتیجه کمتر به کتابخانه‌های نزدیک خود رجوع می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند برای رسیدن به اطلاعات کامل تر، کوتاهترین راه را بروند وتلاش خود را به حداقل برسانند.
از طرفی، جدا از ویژگی‌های منبع، پیچیدگی کار یا محرز نبودن محیط کاردر


دیدگاهتان را بنویسید