اشکالات SEO باعث افت رتبه بندی سایت شما موتورهای جستجو شده؟ واسه پیدا کردن این مشکلات و راه حلای اون این مطلب رو تا انتها بخونین و در سایت خود بکار بگیرین.

مشکلات SEO یکی از رایجترین جنبه های انتشار محتوای وب سایته. در طراحی سایت  با سیستم مدیریت محتوای وردپرس، جوملا، دروپال یا حتی اگه خودتون طراحی سایت انجام دادین، باید از اول به فکر سئو سایت خود در موتورهای جستجو باشین. اشتباهی که بیشتر وب سایتا اون رو انجام  میدن و سئو رو به آخرین مرحله میندازن و بدیش اینه این اشتباهات از چشم گوگل مخفی نیس و منتهی به زیانای بسیار شدیدی می شه و از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس باید ماه ها و یا حتی چند سال واسه حل اون وقت بذارین. ما با بررسی و تجربه ای که در این مورد بدست آوردیم فهمیدیم که تعدادی از اشتباهات بارها در سایتایی که برروی اونا خدمات سئو انجام دادیم تکرار شده. ما در این مقاله عادی ترین اشتباه هات سئو  رو واسه شما لیست کردیم .

 

 

سرفصل محتوا

  • رایج ترین اشتباهات SEO
    • ۱٫ عنوان ضعیف
    • ۲٫ سرتیترای ضعیف
    • ۳٫ محتوای کم و ضعیف
    • ۴٫ برش ضیف محتوا
    • ۵٫ هیچ راه خزیدن به خیلی از صفحات وجود نداره
    • ۶٫ معماری ضعیف سایت
    • ۷٫ مسائل سایت در موبایل
    • ۸٫تعداد صفحات خیلی کم
    • ۹٫ تگای گمشده SEO
    • ۱۰٫ اختلاف برچسبای SEO
    • ۱۱٫ تبلیغات زیادتر از اندازه
    • ۱۲٫ نبود ارتقا سایت
    • ۱۳٫ وجود چندین دامنه روی یه سایت
  • خلاصه

رایج ترین اشتباهات SEO

۱٫ عنوان ضعیف

عنوان ضعیف

برچسب title یه تگ اصلی در HTMLه . جالبه بدونین که هنوز آدمایی وجود دارن که برچسبای عنوان خوب واسه صفحات کلیدی سایت خود رو نمی نویسند. موتورهای جستجو هنوز روی برچسب عنوان تکیه می کنن چون به عنوان یه صفحه “top level” در مورد محتوای صفحه عمل می کنه.

 

۲٫ سرتیترای ضعیف

سرتیترای ضعیف

سرتیترا در HTML به صورت H1 تا h6 واسه عنوان مطالب و محتوا بکار میره .هنگام ایجاد محتوا واسه کاربران، این تگها به اونا کمک می کنه تا بهتر ساختار و وجود محتوای صفحه رو بفهمن. همونطور که با برچسب عنوان،  عنوان در بالای محتوای به عنوان یه برچسب واسه کل صفحه عمل می کنه، و دیگه برچسبای عنوان رو از برچسب بخشای جور واجور صفحه جدا می کنه.
توجه کنین که تو یه صفحه فقط یه بار از H1 استفاده شه و ترتیب H2 تا H6 به شکل سلسله مراتبی در ساختار محتوا وجود داشته باشه.

۳٫ محتوای کم و ضعیف

محتوای کم و ضعیف

یکی از عادی ترین شکل های جور واجور ایناست که در سایتا میبینیم صفحات با محتوای بسیار کمی که فکر می کردیم به درد بخور هستن. موتورهای جستجو دوست ندارن از اونا واسه نشون دادن صفحات خجالتی استفاده کنن.  وقتی که این درصد خیلی از محتویات سایت شما رو تشکیل میده، موتورهای جستجو به احتمال زیاد به عنوان یه سایت ضعیف در نظر می گیرن و ممکنه به عنوان یه نتیجه در رتبه بندی سایت شما قرار گیرند. شما باید محتوای یکتا بسازین و تلاش کنی روزانه سایت خود رو بروزرسانی کنین. پس محتوای یه صفحه باید بیشتر از ۱۳۰۰ کلمه باشه. رعایت اصول پایه طراحی واسط کاربری هم در میان خیلی با اهمیته و منجر می شه که بازدیدکنندگان با موندگاری زمان بیشتری جذب کنین.

۴٫ برش ضیف محتوا

برش ضیف محتوا

شاید فکر کنین مشابه محتوای ضعیفه، اما واقعا به طور کامل فرق داره. این وقتیه که زیادتر از اندازه خیلی از صفحات بسیار مثل همدیگه هستن. مثلا، اگه صفحاتی به نام «۱۰ نکته واسه خرید یه خونه»، «۱۱ راهنمایی واسه خرید یه خونه»، «بهترین ۱۰ راهنمایی واسه خرید خونه» و «۱۰ چیز عالی واسه خرید در خونه» رو داشته باشین، این موارد صفحات شاید به طور زیادی متفاوت از همدیگه نیستن.

۵٫ هیچ راه خزیدن به خیلی از صفحات وجود نداره

هیچ راه خزیدن به خیلی از صفحات وجود نداره

ما هنوز سایتهایی رو مشاهده میکنیم که راه خزیدن رو به صفحات کلیدی در سایتشان حذف میکنن یعنی محتوایی بوجو میاد ولی در هیچ جای سایت خود به اون لینک ندین. پس گوگل نمی تونه اون رو پیدا کنه، حتی اگه شما اون صفحات رو تو یه نقشه سایت یا Sitemap بذارین،پس موتورهای جستجو ممکنه به اونا ارزش کمی بدن. اگه اونا به اندازه کافی مهم نیستن که شما  اونا رو واسه کاربران خود نشون بدید، به چه دلیل موتورهای جستجو اون صفحات رو باید دنبال کنن؟

۶٫ معماری ضعیف سایت

معماری ضعیف سایت

ما خیلی از سایتایی رو که ضعیف هستن سازماندهی می کنیم و بد واسه هر دو کاربران و موتورهای جستجو بده. اگه کاربران نمی تونن چیزی که رو که دنبال می کنن پیدا کنن، درآمد شما از جستجوگرها کاهش پیدا می کنه و موتورهای جستجو هم ممکنه صفحات شما رو رتبه بندی نکنن و یا وگرنه. شما می تونین ۱۲ راهنمایی واسه معماری سایت خود رو که در مطالب آینده دربارش صحبت می کنیم رو دنبال کنین.

۷٫ مسائل سایت در موبایل

مسائل سایت در موبایل واسه SEO

اولین شوک بزرگ گوگل در سال ۲۰۱۸ آمده. واقعا، از این به بعد نتایج جستجوی گوگل واسه بعضی از سایتا تغییر می کنه. اگه شما یه سایت جوابگو دارین که در موبایل سازگاره، شاید لازم نیس نگران باشین، اما خیلی از سایتایی که زیر دامنه های گوشی موبایل دارن، محتوای مشابه رو در صفحه گوشی موبایل خود نشون نمی دن، یا لینکا و / یا اطلاعات داده های ساخت یافته رو حذف می کنن. وقتی که گوگل این سایتا رو به  Mobile First تبدیل می کنه، این سایتا میخوان کتک کاری شن. شما می تونین در مورد سهم نسبی ترافیک موبایل و دسکتاپ خود در گوگل انالیتیکس بیشتر بدونین.

۸٫تعداد صفحات خیلی کم

تعداد صفحات خیلی کم واسه سئو

خیلی از ناشران سایت و افراد دارای سایتایی هستن که واقعا کوچیک هستن. این مخالف مشکل ۴ بالا هستش و نتیجه اینه که سایت واسه شرایط جستجوی رقابتی نیس که واقعا باید رقابت کنن.

۹٫ تگای گمشده SEO

تگای گمشده SEO

برچسبا مانند NoIndex ، rel = canonical و rel = prev / next بسیار مهم هستن و بوسیله خیلی از سایتا به طور موثر واسه حذف نگرانیا با برش نازک محتوا  و / یا محتوای تکراری استفاده می شه. اما در خیلی از سایتا، این برچسبا وقتی که باید باشن، اجرا نمی شن.

۱۰٫ اختلاف برچسبای SEO

اختلاف برچسبای SEO

این برچسبا وقتی که به درستی اجرا می شن غیر قابل پیش بینی می شن. مثلا، بعضی از سایتا از NoIndex استفاده می کنن و rel = canonical در همون صفحه، و نتیجه احتمالی اینه که قانون ندیده گرفته می شه. یا، اونا از rel = prev / next تو یه دنباله پیوندی استفاده می کنن، اما تموم صفحات در دنباله از rel = canonical واسه اشاره به صفحه اول در دنباله استفاده می کنن. قبل از به کار گیری این برچسبا یاد بگیرین که چیجوری از اونا استفاده کنین.

۱۱٫ تبلیغات زیادتر از اندازه

تبلیغات زیادتر از اندازه

خیلی از سایتا واسه کسب درآمد از تبلیغات استفاده می کنن و هیچی اشتباهی در این مورد وجود نداره. این مسئله وقتی اتفاق می افته که تبلیغات به شکلی باشه از ارزش صفحات جلوگیری کنه و کاربران رو ناراضی کنه. گوگل یه الگوریتم داره که اگه در سایت خود زیادتر از اندازه تبلیغات بیشتری رو در بالای صفحه بذارین و اگه اونا اون رو ببینن رتبه بندی رو پایین می آورد. علاوه بر این، این سایتا به احتمال بسیار زیاد جذب لینکا، اشاره ها و موارد دیگه هستن که به هدایت موتورهای جستجو قرار داده  می شن.

۱۲٫ نبود ارتقا سایت

نبود ارتقا سایت

اون چیزی که در سایت انجام می دید خیلی با اهمیته، اما تلاش واسه ارتقا سایت شما خیلی با اهمیته. پیوندها عامل مهم رتبه بندی هستن، اما مهمه که شما در مورد برند خود بروز و فعال باشین. اگه مردم در مورد کار و کاسبی شما صحبت می کنن، در آخر می تونه به افزایش اندازه تبدیل و اندازه بالای پیوند و رتبه شما کمک کنه.

۱۳٫ وجود چندین دامنه روی یه سایت

در بیشتر موارد سایتا چندین دامنه رو بوسیله شرکتای ثبت دامنه واسه خود ثبت می کنن. واسه سئو بهتر داشتن دامنه های .ir و .com و .net و .org خیلی خوبه مخصوصا در بحث برندینگ ثبت دامنه های بین المللی با یه نام واسه برند خود الزامیه. اما مشکل جاییه که دامنه ها همه روی سایت اصلی تعریف شدن و هر نشانی جداگونه سایت رو نشون بده و اینجاس که خودتون بزرگترین حریف خودتون میشی و محتوای سایت شما بدست خودتون کپی می شه و باید منتظر جریمه گوگل هم باشین. . این یه مشکل مهمیه که باید حتما حل کنین و واسه حل اون کافیه همه دامنه ها به یکی  از دامنه اصلی خود به صورت Redirect 301 هدایت کنین.

 

خلاصه

سئو بیشتر مقرون به صرفه ترین راه واسه افزایش ارزش و اعتبار سایت شما هستش. با این حال، خیلی از کسب و کارا اون رو خوب اجرا نمی کنن، که منتهی به این اشتباهات عادی اونا در سئو شده و در نتیجه کسب و کارشون در این باره رنج می بره و منجر می شه که هیچ وقت رشد نکنن و در بازاریابی اینترنتی کار و کاسبی خود دچار ضعف جدی شن. باید وقت خود رو واسه یادگیری راه مناسب واسه انجام کارای لازم که در بالا گفته شد تنظیم کنین، و یافته های می تونه بسیار عمیق باشه!

منبع : دیجی وب