مغز ما قوی ترین رایانه س اما این رایانه هم ممکنه بعضی وقتا به خطا بره یا در اثر گذشت زمان فرسوده شه. مهم نیس که مغز ما چقدر قدرتمنده، مهم اینه که بدونیم چیجوری این عضو با ارزش بدن خود رو احیا کنیم و در حفظ تقویت و توانایی اون بکوشیم. در این مقاله راهکارهایی رو ارائه می بدیم که می تونه در جهت تقویت و جلوگیری از تنبلی مغز به ما کمک کنه.

مغز شما مثل یه عضله س. بدون رفتن به باشگاه ورزشی و تغذیه درست ماهیچه هاتون رشد نمی کنن.

بدون توجه و مراقبت، مغز هم مانند قسمت های دیگه بدن دچار نابودی می شه، در ادامه شما رو با کارایی آشنا می کنیم که بهتره تلاش کنین اون ها رو یه روز درمیون انجام بدین.

چه خوب می شد اگه راه آسونی وجود داشت که با اون بتونیم قدرت ذهن خود رو تقویت کنیم و حافظه و تمرکز خود رو تا حد زیادی افزایش بدیم؟ اگه اینجور راهی وجود داشت اون رو امتحان می کردین؟

درسته که امتحان می کردین. حال اگه این روش رو یاد بگیرین، اون رو به یه عادت خوب تبدیل می کنین؟ شایدً این کار رو نمی کنین. به چه دلیل؟ چون ما مخلوقات عادت هستیم و بدیش اینه بیشتر هم عادت های بد.

با این وجود پیشنهاد می کنیم این مقاله رو بخونین، چون شامل مطالبی در مورد بدن شما هستش که ممکنه از اون ها باخبر نباشین. می تونید از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنین و اون ها رو به عادت هایی جهت تقویت و بهبود حافظه و تمرکز تبدیل کنین.

سرفصل محتوا

  • ۱- خواب خود رو مدیریت کنین
  • ۲- زمان های خواب و بیداری خود رو بدونین
  • ۳- انجام یه سری کارا واسه فعال تر و پربارتر شدن
  • ۴- درک دقیق شدن و فوکوس کردن واز دست دادن تمرکز
  • ۵- ورزش در جهت تقویت حافظه و تمرکز
  • ۶- انجام بازی های فکری
  • ۷- تمرین تجسم و رابطه
  • ۸- وقت گذرانی با دوستان

۱- خواب خود رو مدیریت کنین

خواب خود رو مدیریت کنین

معمولاً پیشنهاد می شه ۸ ساعت خواب شبونه داشته باشیم، ولی می دانیم که انجام این کارمی تونه واسه بیشتر ما کار سختی باشه، مخصوصا در این دنیای امروزی که همه چیز باید با سرعت انجام بگیره.

به چه دلیل به جای دنبال کردن این قانون ها در طول روز چرت نمی زنید؟ طبق گزارش بنیاد ملی خواب، ۸۵ درصد گونه های پستانداران خواب چند مرحله ای دارن، یعنی چرت می زنند- ما آدم ها هم در همین طبقه بندی قرار داریم. یه چرت کوتاه ۲۰ تا نیم ساعت ای می تونه تاثیر به سزایی در حافظه و تمرکز ما داشته باشه.

۲- زمان های خواب و بیداری خود رو بدونین

این که بدونین چه وقتی بیشترین هشیاری رو دارین، به شما در افزایش بهره روری کمک می کنه. تحقیقات نشون داده است که افراد احساس می کنن ساعت ۱۰ صبح بالاترین هشیاری رو دارن و کارایی که در بالاترین جایگاه وظایف روزانه اون ها قرار دارن، باید در این زمان انجام بگیرن.

به هرحال، هشیاری در افراد جور واجور فرق داره و درک وقتی که بیشترین هشیاری رو دارین، خیلی خیلی مهمه. پس به چه دلیل سطح بهره وری خود رو با یادداشت کردن زمان هایی که بیشترین کار رو انجام می بدید، نمی سبک و سنگین کرد؟ با این کار می تونید بفهمین که چه زمان هایی از بیشترین هشیاری بهره مندین.

۳- انجام یه سری کارا واسه فعال تر و پربارتر شدن

واسه این که مشخص شه که چیجوری مدیران اجرایی این قدر خلاق و پرکار هستن، تحقیقات زیادی صورت گرفته. یکی از راه هایی که بوسیله مدیران اجرایی مورد استفاده قرار می گیرد، روش ۳ برد واسه فوت وفن روزه.

اگه قبل از اون که روز خود رو شروع کنین ۳ وظیفه بزرگی رو که قراره انجام بدین، مشخص کنین؛ با این کار در واقع ذهن خود رو در موقعیتی قرار می بدید که تصور کنه واسه اون که در اون روز موفق باشه، باید این سه وظیفه بزرگ رو انجام بده.

۴- درک دقیق شدن و فوکوس کردن واز دست دادن تمرکز

درک دقیق شدن و فوکوس کردن واز دست دادن تمرکز

برهم خوردن تمرکز یه عکس العمل غیرارادیه تا ما در امان بمونیم. در حالی که تمرکز انتخابی به معنی توجه نزولیه، برهم خوردن تمرکز یه عکس العمل صعودی می باشه.

مثلاً، بیشتر اوقات صدای بلند یا نور خیلی شدید تمرکز ما رو بهم می زند. وقتی تمرکز ما بهم می خورد، تقریباً ۲۵ دقیقه طول می کشد تا تمرکز ما دوباره برگرده. با دونستن این موضوع، می تونید مدت طولانی تری تمرکز کنین به شرطی که چیزی حواس شما رو پرت نکنه.

۵- ورزش در جهت تقویت حافظه و تمرکز

وقتی ورزش می کنیم، سلول های عصبی ما پروتیینی به نام فاکتورهای نوروتروفیک تولید می کنن که مواد شیمیایی دیگه رو در جهت کمک به یادگیری فعال می کنن.

یه مطالعه در سال ۲۰۱۰ روی میمون ها ثابت کرد که ورزش منظم به میمون ها کمک می کنه که کارای جدید رو دو برابر سریع تر از میمون هایی یاد بگیرن که ورزش نمی کنن، و محققان تصور می کنن که همچین چیزی در مورد آدم ها هم صادقه.

۶- انجام بازی های فکری

“اگه از مغزتون استفاده نکنین، اون رو از دست میدید” . تحقیقات انجام شده در مورد شکل پذیری مغز می گوید که با انجام یه سری ورزش های ذهنی می تونید جلوی نابودی مغز رو بگیرین.

برنامه ای به نام Brain HQ طراحی شده تا ذهن ما رو با محرک های متفاوت آماده کنه و مناطق جور واجور خوندن و درک مطلب رو واسه بهتر شدن حافظه تقویت کنه. اگه گشتی در فروشگاه های اپ اسمارتفون بزنین، می تونید بازی های فکری متفاوتی رو پیدا کنین.

به هرحال، پیشنهاد می کنیم دست کم ۲۰ دقیقه ای رو در روز به انجام بازیهای فکری اختصاص بدید، اگه این کار رو دراز مدت و هرروز انجام بدین مثل دیگه کارای روزمره شما می شه.

۷- تمرین تجسم و رابطه

تمرین تجسم و رابطه

تصویر رو می توان راحت تر از واقعیت به یاد آورد و محققان کشف کردن که ما در واقع هیچی رو فراموش نمی کنیم. دلیل این که نمی توانیم بعضی چیزها رو به خاطر بیاریم کمبود ” قلاب های ذهنی” است که به ما کمک می کنن اطلاعات رو از مغزمون بازیابی کنیم.

در روش V&A جهت نگهداشتن مطالب، شما با چیزایی رابطه برقرار می کنین که به یادماندنی هستن. مثلاً نگهداشتن لیست مواد غذایی می تونه بسیار دلهره آور باشه. به خاطر این واسه نگهداشتن یه قلم جنس می تونید اون رو با چیز دیگری که با اون در ارتباطه در رابطه کنین.

۸- وقت گذرانی با دوستان

مطالعه انجام شده بوسیله دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشون داد که آدمایی که زندگی اجتماعی فعالی دارن کمتر دچار نابودی فکری می شن. آدم ها موجودات اجتماعی هستن و مراوده با دوستان نه فقط به نفع سلامت عاطفی بلکه به نفع سلامت مغز اون ها هم هست.

منبع: shabakeh-mag.com