۹ روش بهبود تجربه کاربری محتوای سایت

0 Comments

محتوا، نمایش دهنده قلب و وجود یه وبسایته. پس یکی از بهترین راه ها واسه کمک به تجربه کاربری سایت اینه که محتوای بهتری رو ارائه بدین. در این مطلب می خوایم شما رو با ۹ روش بهبود تجربه کاربری محتوای سایت آشنا کنیم.

بیشتر کاربران فقط واسه دسترسی پیدا کردن به محتوا و اطلاعاتی که میخوان وارد سایت می شن، پس در مرحله اول تجربه کاربری مثبتی که اونا دنبال ش هستن، سریع پیدا شدن محتوا و سرراست بودن اونا هستش.

سرفصل محتوا

  • ۱- «شما» رو محوریت بذارین
  • ۲. «ما» رو محوریت قرار ندین
  • ۳. مثل هوشمندها نباشین، هوشمند باشین!
  • ۴. محتواتون رو با صدای بلند بخونین
  • ۵. موارد اضافی رو خط بزنین
  • ۶. اول بنویسین بعد ویرایش کنین
  • ۷. به صورت آزادانه برچسب گذاری کنین
  • ۸. به صورت روشن لینک دهی کنین
  • ۹. طراحی واسه محتوا
  • محتوای بهتری بنویسین

۱- «شما» رو محوریت بذارین

طراحی کاربر محور به این معنا هستش که چیزی رو بسازین که مشتریان نیاز دارن، پس با این کار اونا عاشق محصول شمان. روش هدف دارای مدرن واسه محتوا دقیقا روی همچین چیزی تمرکز داره، واسه همینه که طرفداران کلمه «شما» خیلی زیاده.

هدف تون ایجاد تجربه کاربری گول زننده و جذابیه، درسته؟ تجربه ای که باعث می شه مردم فکر کنن بخشی از کار شمان. این دقیقا قدرت کلمه «شما» است.

خیلی از اوقات سایتا قدرت این کلمه ساده رو ندیده می گیرن. مثلا اونا می نویسند: «بروزرسانیا رو میشه از راه پنل رویدادها دید»

این جمله بسیار ساده و روشنه تا اینجای کار هم خوبه اما انگار یه ربات داره حرف می زنه و هیچ آدمیتی در اون قرار نداره، به خاطر همین ممکنه کاربران بسیار با اون نتونن رابطه برقرار کنن. اما می شه این جمله رو به این صورت هم نوشت: «شما می تونین بروزرسانیا رو در پنل رویدادها ببینین».

اینجور تغییرات کوچیک ولی معناداری می تونن تاثیر بسیار زیادی روی محصول شما داشته باشن.

۲. «ما» رو محوریت قرار ندین

بعضی وقتا یه شرکت یا تجارت محصول جدیدی رو معرفی می کنن و در معرفی اون با جمله «ما هیجان زده هستیم که می خوایم …» یا جملات مشابه کار رو شروع می کنن.

بسیار ساده تر بگم؛ یه مشتری نمی خواد بدونه که شما چه کاری انجام دادین، اون تنها می خواد بدونه که محصول چه کمکی به مشتری یا خودش می کنه. پس واسه ایشون اهمیتی نداره که شما چه تیم برنامه نویسی هستین و یا اینکه چه مقدار زمان واسه کار کردن روی این پروژه صرف کردین.

شما به عنوان یه شرکت یا یه تجارت محصول تون رو به مشتری می فروشید نه تیم تون، اگه مشتریان اجناس شما رو خریداری نکنن به این معناست که تموم تلاشای سخت تیم و شرکت اشتباه بوده.

تلاش کنین همین الان به مطالب وبلاگی، توییتا و تموم موارد دیگری که قبلا واسه شرکت نوشته اید نگاه کنین. ببینین از حالت «ما» محور استفاده کردین؟ اگه به این صورته پس از این به بعد تلاش کنین که همه چیز رو براساس محوریت قرار دادن کاربران انجام بدین.

۳. مثل هوشمندها نباشین، هوشمند باشین!

احتیاجی نیس که واسه یه جمله بزرگ از کلمات پیچیده و بزرگ استفاده کنین. واقعا هوشمند بودن به این معنا هستش که بتونین مفهومی رو در آسونترین حالت ممکن بگید.

آلبرت انیشتین میگه که تموم تئوریای فیزیک باید در حدی ساده شن که حتی یه کودک هم بتونه متوجه اونا شه. پس اگه یه فیزیک دان بشه به صورتی ساده تئوری رشته رو واسه یه کودک توضیح بده، پس شک نداشته باشین می تونین اپلیکیشن شما رو هم به هرکسی معرفی کنه.

مثلا من میتونم بگم که من یه disestablishmentarian هستم، با این حال میتونم به صورت ساده تر بگم که من وظیفه تفکیک کلیساها و مکان اونا از همدیگه رو دارم.

پس همیشه تلاش کنین از چیزی که نشون می دین و می گین هوشمندانه تر رفتار کنین.

۴. محتواتون رو با صدای بلند بخونین

همیشه یادتون باشه که یه محتوای خوب، خوندن خوبی هم داره. به این معنا که وقتی اونو با صدای بلند می خونید جذابیت بالایی با خود داره. وقتی از خوب بودن صحبت می کنم منظورم طبیعی بودن و توانایی گفتگو داشتنه. درست مانند یه آدم که با اون حرف می زنید.

البته اگه در شرکت هستین اینجور کاری واسه شما ممکن نیس، پس تلاش کنین که یه مکان خصوصی واسه خودتون پیدا کنین و از اونجا این کارا رو انجام بدین.

اگه حوصله خوندن متن رو ندارین و یا اینکه اینجور کاری واسه تون ممکن نیس، می تونین از باتایی استفاده کنین که متن رو واسه شما می خونن.

۵. موارد اضافی رو خط بزنین

یه فوت وفن کلی هست که هر ویرایشگر خوبی ازش استفاده می کنه: واسه داشتن محتوای خوب، هر قسمتی که نالازم باشه، باید اونو حذف کرد.

هر کلمه ای که تو یه مقاله استفاده می کنین باید یه داستان در اون نهفته باشه و به جریان داستان کلی کمک کنه.

پس کلمات و جملاتی رو که لازم نیستن، خط بزنین.

۶. اول بنویسین بعد ویرایش کنین

وقتی اولین بار یه پیشنویس آماده می کنین، لازم نیس که بسیار دقیق باشین. جریان نوشتن رو ادامه بدین و بذارین با اون برید. شما همیشه می تونین به عقب برگشته و همه چیز رو ویرایش کنین، پس نگران نباشین.

وقتی که همزمان با نوشتن عادت به ویرایش کردن هم پیدا کنین، پس مطمئن باشین که محتواتون نمی تونه منطقی و خوب باشه، به خاطر این که جریانات فکری رو نابود می سازه.

۷. به صورت آزادانه برچسب گذاری کنین

محتواتون رو به صورت درست دسته بندی کنین و در سایت به صورتی درست نمایش بدین. از این روش کاربران می تونن بهتر موارد جور واجور در سایت رو بفهمن.

مثلا به تصویر زیر نگاه کنین:

لینکا به صورت جداگونه از باقی مورد خود رو نمایان می کنن، اما کاربران در نگاه اول واقعا نمی دونن که به چه دلیل این موارد به این صورت در کنار همدیگه قرار گرفتن و هدف اونا چیه. اما حال به تصویر زیر نگاه کنین:

عناوین سر جای شون اومده ان و از این رو همه چیز خوب میشه دید.

۸. به صورت روشن لینک دهی کنین

اگه تا حالا یه وبلاگ رو با سیستمی مانند وردپرس مدیریت کرده باشین، با اون لینکایی که عبارت Read More یا مواردی مشابه رو واسه تون ظاهر می کنن آشنایی دارین.

بهتره از انجام اینجور کاری دست وردارین! به چه دلیل؟ به خاطر این که اینجور لینکایی واسه سئو، استفاده پذیری و دسترسی پذیری مناسب نیستن.

بجای اینکه روی کلمه Read More در تموم مقالات تمرکز کنین، روی کلید واژه مربوط به هر مقاله تمرکز کنین. این کار می تونه تاثیر بسیار خوب و عمیقی رو روی سئو شما بزاره.

تصور کنین که یه کاربر از راه Screen Reader وارد صفحه سایت شما می شه و تموم لینکای واسه ایشون تنها یه چیز رو میگن: Read More … اینجور موضوعی نمی تونه واسه یه فرد با مشکلات بینایی معنی و مفهومی داشته باشه.

مشکلات

۹. طراحی واسه محتوا

بیشتر سایتا الان روی نمایش محتوا و دادن قابلیتای تعاملی به اون تمرکز دارن. واسه همینه که طراحی براساس محتوا معنی جدیدی رو ایجاد کرده. هر طراحی که شما روی اون کار می کنین باید توانایی نمایش خوب و بهتر محتوا رو داشته باشه.

محتوای بهتری بنویسین

در آخر مقاله باید بگم که ایجاد محتوای خوب واسه سایت، درست مانند ایجاد سایت یا اپلیکیشنی خوبه. محتواتون رو روشن بنویسین و کاری کنین که به کار گیری اونا راحت باشه.

تموم این کارا رو با محتواتون انجام بدین و منتظر موفقیت باشین.

منبع: roocket.ir