پروپوزال یک سند است که به منظور تشریح طرح پایان نامه و یا هر طرح پژوهشی دیگری تهیه می‌شود و از چندین بخش اصلی تشکیل می‌شود. قالب پروپوزال با توجه به نیازها و روش‌های تحقیق ممکن است تغییر کند. معمولاً دانشگاه‌های مختلف قالب و استانداردهای خاصی برای پروپوزال‌های خود دارند. اما در کل به شکلی استاندارد و منطقی برای ارائه یک پروپوزال به دانشگاه و اساتید استفاده می‌شود. برای این که پایان نامه از اعتبار کافی برخوردار باشد، باید از قالب اصلی و استاندارد تبعیت کند. حتی انتخاب فونت و اندازه‌ی نوشتار نیز باید طبق استانداردی باشد که دانشگاه ارائه کرده است. با این حال نوشتن و انجام پروپوزال این یک سری قوانین کلی نیز تبعیت می‌کند. در این مقاله از پایان پژوه در مورد این که پروپوزال از چه بخش‌هایی تشکیل شده و رایج‌ترین فرمت آن کدام است صحبت می‌کنیم.

قالب اصلی و رایج پروپوزال

قالب اصلی و رایج‌ترین فرمت برای نوشتن پروپوزال، استفاده از فرمت APA (American Psychological Association)  است. در این فرمت، قوانینی برای نوشتن متن، ارجاعات و مراجع تعیین شده است که در بسیاری از رشته‌ها مورد قبول است. البته، در برخی از رشته‌ها و نشریات علمی، فرمت‌های دیگری مانند MLA (Modern Language Association)  نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مقدمه پروپوزال

در این بخش از پروپوزال، موضوع پژوهش یا پایان نامه توضیح داده می‌شود و اهمیت آن بررسی می‌شود. این کار باید دقیق و روشن انجام شود. هدف اصلی از انجام این پایان نامه و سؤالات پژوهشی پایان نامه نیز در این بخش مطرح می‌شوند. این بخش باید کوتاه و مختصر باشد و در عین حال به روشنی همه چیز را بیان کند.

 مرور مطالعات قبلی

در بخش بعدی پروپوزال، تحقیقات قبلی و مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش یا پروژه بررسی شده و نتایج آنها مورد بحث و تحلیل قرار می‌گیرد. همچنین، نقاط قوت و ضعف مطالعات قبلی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بخش، روش‌های استفاده شده برای انجام پژوهش یا پروژه در خصوص موضوع شما توضیح داده می‌شوند. به احتمال خیلی زیاد قبل از شما نیز افراد دیگری در موضوع مورد تحقیق شما کار کرده‌اند و نتایج خود را ارائه کرده‌اند. در بخش مرور مطالعات قبلی پروپوزال، تحقیقات گذشته و مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش یا پروژه بررسی می‌شوند. در این بخش، نتایج و یافته‌های این تحقیقات مورد بحث و تحلیل قرار می‌گیرند. همچنین، نقاط قوت و ضعف مطالعات قبلی نیز بررسی می‌شوند تا نقاط قوت موجود در این تحقیقات به عنوان پایه‌ای برای تحقیق جدید استفاده شوند و نقاط ضعف آنها در تحقیق جدید رفع شود.

روش تحقیق

در بخش روش تحقیق، روش و ابزارهایی که برای اندازه گیری و بررسی موارد در پایان نامه در نظر داریم، مشخص می‌شود. در این بخش، جامعه آماری و نمونه‌ای که برای انجام پژوهش استفاده می‌شود، نیز مشخص می‌گردد. دلایلی برای انتخاب روش مدنظرتان را نیز در این بخش ذکر کنید.

یکی دیگر از مطالب سایت :
خدمات لوله بازکنی با تجهیزات پیشرفته در تهران و کرج

نتایج

در بخش بعدی پروپوزال باید در مورد  نتایج پژوهش یا پایان نامه‌تان صحبت کرده و آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنید. این شامل تحلیل داده‌ها، گزارش نتایج آماری و تفسیر آنها است. بدیهی است که در مرحله نوشتن پروپوزال هنوز پایان نامه‌ی خود را انجام نداده‌اید و نتایج دقیقی ندارید؛ بنابراین می‌توانید توضیحی در مورد حدسیات و یا انتظارات خود از نتیجه تحقیق در این قسمت بنویسید.

بحث

در این بخش، نتایج مورد انتظار پایان نامه یا پروژه تفسیر می‌شوند و با مطالعات قبلی مقایسه می‌شوند. همچنین، نقاط قوت و ضعف پژوهش و پیشنهاداتی برای کارهای آینده نیز در این بخش مورد بحث قرار می‌گیرد.

بودجه و زمان بندی

بودجه و زمان بندی موردنیاز برای تحقیق هم در این بخش باید ذکر شده و توجیه شوند. باید ذکر کنید که چرا به بودجه بندی ذکر شده برای پایان نامه خود نیاز دارید و چه زمان بندی‌ای برای کار خود لحاظ کرده‌اید.

مراجع و منابع

در این بخش، مطالبی که در مقدمه و مرور ادبیات تحقیق ارائه شده است، به صورت مرتب شده و با استفاده از فرمت APA یا MLA  یا هر فرمت دیگری که استاد یا دانشگاه یا نشریه مورد نظر تعیین کند، ذکر می‌شود. منابع باید به شکل دقیق و درست ذکر شوند تا از اعتبار کافی برخوردار باشند.

پیوست‌ها

در برخی از تحقیق‌ها نیاز به ارائه برخی مستندات است تا موضوع به خوبی جا بیفتد. اگر نیاز به ارائه اطلاعات تکمیلی مانند جداول، نمودارها، تصاویر و… باشد، آنها به صورت پیوست معرفی و شرح داده می‌شوند.

انجام پروپوزال توسط مؤسسه پایان پژوه

مؤسسه پایان پژوه با تجربه و دانش خود به دانشجویان کمک می‌کند تا پروپوزال‌های خود را با کیفیت و استاندارد عالی تدوین کنند. این مؤسسه از افراد متخصص و با تجربه در زمینه تدوین پروپوزال استفاده می‌کند و از منابع معتبر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند. مؤسسه پایان پژوه از ابزارهای نوآورانه و پیشرفته برای تحلیل و تدوین پروپوزال‌ها و انجام پایان نامه ارشد استفاده می‌کند و به دانشجویان کمک می‌کند تا سؤالات اصلی پژوهش خود را شناسایی کنند و یک فرضیه مبتنی بر پژوهش خود ارائه دهند. در نهایت، مؤسسه پایان پژوه با ارائه خدمات مشاوره و اصلاح پروپوزال به دانشجویان کمک می‌کند تا پروپوزال‌های خود را بهبود ببخشند و با استفاده از نظرات و پیشنهادهای متخصصان، پروپوزال‌های خود را به صورت کامل و جامع تدوین کنند. برای بهره‌مندی از این خدمات تنها کافی است با ما تماس بگیرید.