Sitting straight

تازگی در قسمت پایین کمر، درد پشت سر هم و متناوب احساس می کنین؟ شما تنها نیستین. از هرده نفر یه نفر از درد پایین کمر رنج می برند، و دلیل بیشتر ناتوانی ها در سراسر دنیا همین بوده و یه سوم ناتوانی های به وجود اومده بوسیله کار رو تشکیل می دهد. هرچند دلایل مختلفی رو می توان عامل این درد دونست اما یکی از عوامل مهم آزاردهنده درد کمر، وضعیت نادرست بدنه. یعنی شما می تونید با حفظ بدن در وضعیت درست هنگام نشستن یا ایستادن، احتمال بروز درد کمروگردن و بقیه مریضی های در رابطه رو به صفر برسونین. اما از کجا بدونیم که وضعیت درست نشستن روی صندلی چیجوریه؟

وضعیت درست به حفظ بدن هم جهت با درست نسبت به جاذبه برمیگرده، طوری که ساختار بدن یعنی تراز و عضلات در وضعیتی باشن که کمترین فشار رو متحمل شن. در سبک زندگی مدرن شهری، که مشاغل پشت میز نشینی، ساعات طولانی نشستن رو می طلبند، ضروریست که مراقب سلامتی ستون فقرات باشیم. یکی از ساده ترین و دخالت جویانه ترین اقدامات اولیه، حفظ وضعیت درست هنگام نشستنه.

براساس مطالعه ای از Sydney School of Public Health، بالاترین اندازه ناتوانی های به وجود اومده بوسیله کمردرد در آسیا و بخشی از آفریقا یافته می شن. وضعیت ناجور بدن در درازمدت می تونه موجب مشکلات طولانی گردن و پایین کمر شه. پس، حفظ وضعیت درست هنگام نشستن و ایستادن خیلی با اهمیته. وضعیت درست، از فشار روی محور بدن کم کرده و عضلاتی که حامی ستون فقرات هستن رو عمود نگه می داره، از فرسودگی و پارگی عجیب مفاصل کم کرده، کشیدگی و تنش عضلات رو آرامش داده و از این رو از گردن درد، کمردرد، درد شونِه و زانو و …پیشگیری می کنه. در آخر وضعیت درست نشستن روی صندلی چیه؟

با کمر صاف و مستقیم بشینین، شونِه های تون رو عقب نگه دارین، باسن تون باید با انتهای عمود صندلی درتماس باشه و هر سه انحنای طبیعی بدن باید هنگام نشستن حفظ شن. می تونید از یه بالشتک کمری یا هوله کوچیک لوله شده واسه حفظ انحناهای طبیعی پشت تون استفاده کنین. واسه رسیدن به وضعیت درست نشستن، در انتهای صندلی تون بشینین و به طور کامل قوز و خمیده شید، بعد خودتون رو بالا بکشین و انحنای کمرتون رو تا جایی که ممکنه بکشین، چند ثانیه نگه دارین، حالا این وضعیت رو به آرومی رها کنین (حدود ۱۰ درجه)، این وضعیت درست نشستنه.

هنگام نشستن روی صندلی، زانوهای تون رو هم سطح یا کمی بالاتر از لگن تون نگه دارین و پاهای تون رو روی هم نندازین. بیشتر از سی دقیقه تو یه وضعیت نمونید، هم اینکه باید ارتفاع صندلی رو جوری تنظیم کنین که ران های تون در وضعیت موازی با زمین باشن. پیشنهاد هایی وجود دارن که به گفته کارشناسان باید همیشه درذهن تون داشته باشین، مثلا وقتی روی صندلی نشسته اید که می چرخد و پشتی اش عقب و جلو می رود، هنگام نشستن از ناحیه کمرتون اون رو پیچ و تاب ندین، درعوض تموم بدن تون رو با صندلی بچرخونین.

همین طور هنگام ایستادن هم پاهای تون باید صاف و مستقیم باشه، روی کمرتون خم نشید، به جای اینکه با همکارتون از راه دور حرف بزنین، بلند شید و نزدیک میزش وایسید و با اون گفتگو کنین. می تونید از پشتی هایی که در فروشگاه ها دردسترس هستن استفاده کنین، این پشتی ها، از پایین کمرتون خوب پشتیبانی کرده و مخصوصا واسه آدمایی که نمی تونن کمر و باسن شون رو تموم مدت چسبیده به صندلی نگه دارن، خوبه. هم اینکه داشتن یه صندلی مناسب هم مهمه. صندلی ناجور نمی تونه از کمر و ران ها به اندازه کافی پشتیبانی کنه و درنتیجه صندلی هایی که درست طراحی نشده ان می تونن در درازمدت مشکلاتی واسه سلامتی بسازن.

کمردرد در دوران بارداری

دلیل اصلی قوز کمر و راه درمان اون