آیا از نظر روحی پیام های تسلیت تاثیر گذارند؟

ابراز تسلیت و همدردی کار بسیار سختی است و آداب خاصی دارد. گاها دیده شده حتی افرادی که بسیار خوش سخن هستند نیز هنگام عرض تسلیت نتوانسته اند کلامی بیان کنند که تاثیرگذار باشد. هر قدر راجع به تسلیت گفتن اطلاعات بیشتری داشته باشیم، با خانواده عزادار بهتر می توانیم ابراز همدلی نماییم.

لازم است بدانیم که نحوه رفتار و چگونگی همدردی با افراد عزادار بسیار مهم است. غالبا اینطور فکر می کنیم که نمی توانیم احساساتمان را درست بر زبان بیاوریم و با خانواده غمگین و سوگوار به درستی ابراز همدلی کنیم. با فراگیری آداب تسلیت گفتن می توانیم با خانواده متوفی که نیاز به تسلی دادن دارند مواجه شویم و بدانیم که از چه جملاتی برای پیام تسلیت کوتاه https://charkhonaki.ir استفاده کنیم تا در روحیه شان تاثیر بهتری بر جای بگذارد و سبب ایجاد آرامش بیشتر در فرد مقابل شویم.

در اولین فرصت تسلیت بگویید

بلافاصله بعد از اینکه باخبر شدید، با تماس تلفنی، پیامک یا ارسال یک پیام مجازی تسلیت بگویید. عرض تسلیت را تا شرکت در مراسم عزاداری به تعویق نیندازید. هرچقدر رابطه شما با فرد بازمانده صمیمی‌تر باشد، باید زودتر با او تماس بگیرید و همدردی کنید. بهتر است قبل از شروع مراسم، به دیدار او بروید یا اگر امکان دیدار حضوری میسر نیست، تلفنی با هم گفتگو داشته باشید.

پیامتان را کوتاه و مختصر بیان کنید

اگر کارت ارسال می‌کنید، نیازی نیست نامه بلندبالایی بنویسید (مگر اینکه به‌نظرتان این‌طور بهتر باشد یا ضرورتی داشته باشد). آن را مختصر و دقیق بیان کنید و فقط از کلمات مناسب برای تسلیت گفتن استفاده کنید. به یاد داشته باشید همیشه نوشته‌های ساده‌تر بهتر به دل می‌نشینند. اگر فکر می‌کنید لازم است مطالب بیشتری را هم اضافه کنید، نقل‌قول‌های مناسب یا آیات کتاب‌های مقدس هم گزینه‌های خوبی‌اند. می‌توانید همراه کارت، گل هم بفرستید. این کارها ضروری نیستند. فقط ایده مناسبی‌اند.

از افراد بازمانده در مورد وضعیت‌شان سوال نکنید

پرسش‌هایی مانند «وای چطور این غم را تحمل می‌کنید» یا «می‌تونم کاری برایت انجام دهم؟» نه تنها از غم و اندوه افراد سوگوار نمی‌کاهد، بلکه ممکن است آنها را برنجاند. قطعا تحمل چنین شرایطی برای آنها دشوار است و بازگشت عزیزشان تنها خواسته آنها در این شرایط است. بنابراین، بهتر است سوالاتی از این دست نپرسید یا آنها را به زمان مناسب موکول کنید.

حضور در کنار فرد عزادار

مهم تر از ارسال پیام تسلیت پدر https://charkhonaki.ir و یا سایر افراد و تماس تلفنی، بودن و حضور در کنار شخص سوگوار است. می توان در انجام کارهای روزمره فرد سوگوار، او را یاری نمود و یا صریحا از او بپرسیم ‘ آیا می توانم کاری انجام دهم؟

شنونده خوبی بودن

به منظور کمک  و دلداری با فرد سوگوار می توانیم شنونده خوبی باشیم؛ لازم نیست همیشه مشاوره بدهیم گاهی بهتر است از طریق گوش دادن به صحبت های فرد عزادار به او کمک نماییم. در مقابل باید حواسمان باشد تا او را برای صحبت کردن تحت فشار نگذاریم.

یکی دیگر از مطالب سایت :
هدایای تبلیغاتی باران

پذیرای تمام احساسات فرد سوگوار بودن

فرد سوگوار ممکن است احساساتش تنها به صورت غم و اندوه جلوه نکند بلکه طیف کاملی از احساسات از قبیل عصبانیت، ناامیدی، ترس و.. را بروز نماید. در این شرایط لازم است که پذیرای تمامی احساسات فرد غمگین و سوگوار باشیم.

هر هفته با او احوالپرسی کنید

معمولا افرادی که عزیزی را از دست می دهند، به صورت مقطعی و کوتاه از حمایت دیگران بهره مند می شوند. بنابراین بهتر است تا هر هفته با فرد سوگوار در تماس باشیم، جویای احوالش باشیم و اجازه ندهیم تا به تنهایی با مشکلاتش مواجه شود مثلا اگر فرد مادر خود را از دست داده به یک پیام تسلیت مادر https://charkhonaki.ir اکتفا نکنید.

در تسلیت گفتن این جملات را به کار نبرید

راحت شد، دیگه رنج نمی‌کشه

شاید این عبارت درست باشد. اما در حال حاضر، از دست دادن متوفی برای خانواده بازمانده ناراحت کننده است. آنها نمی‌توانند به این دلیل که فرد بازمانده زندگی سختی داشته و الان دیگر رنج نمی‌کشد، خوشحال باشند.

نگران نباش، خیلی زود حالت بهتر می‌شه

فرد سوگوار برای کنار آمدن با از دست دادن عزیز خود نیاز به زمان دارد. شما با گفتن این جمله قصد دارید به او کمک کنید. اما باید بدانید با بیان این جملات شما ندانسته فرد را تحت فشار قرار می‌دهید تا بر احساساتش غلبه کند.

گریه نکن

گریه کردن یکی از عکس العمل‌های طبیعی فرد برای کاهش فشارهای روانی است. به همین دلیل، به هیچ وجه از فرد سوگوار نخواهید که گریه نکند. این از آداب تسلیت گفتن خارج است. تشویق فرد سوگوار به گریه کردن و ابراز احساسات تاثیر زیادی در آرام کردن او دارد

دیگه می‌تونی به زندگی خودت برسی

برخی افراد این جمله را  زمانیکه فرد متوفی مدت طولانی در بستر بیماری بوده است، بکار می‌برند. اما بهتر است بدانید برای فرد داغدار شنیدن این جمله ناراحت کننده است زیرا احساس می‌کند شما شرایط او را درک نمی‌کنید.

درک می‌کنم چه احساسی داری

این عبارت یکی از رایج‌ترین جملاتی است که افراد به هنگام بیان همدردی خود با فرد داغدیده بیان می‌کنند. با این حال، به کار بردن این عبارت در بسیاری از موارد نادرست است. افراد به هنگام مرگ عزیزان خود، حس و حال مخصوص به خود را داند و سبک عزاداری هر فرد متفاوت و مختص خود است. به فرد سوگوار اجازه دهید هر جور احساس راحتی می‌کند، غم و اندوه خود را بیان کند.