روان درمانی یا گفتار درمانی راهی برای کمک به افراد مبتلا به طیف گسترده ای از بیماری های روانی و مشکلات عاطفی است. روان درمانی می تواند به از بین بردن یا کنترل نشانه های نگران کننده کمک کند تا فرد بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و بتواند رفاه و بهبودی را افزایش دهد.

مشکلات کمک شده توسط روان درمانی شامل مشکلات در مقابله با زندگی روزمره; تاثیر تروما, بیماری های پزشکی و یا از دست دادن, مانند مرگ یک دوست; و اختلالات روانی خاص, مانند افسردگی یا اضطراب. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد و برخی از انواع ممکن است با مشکلات یا مشکلات خاصی بهتر کار کنند. روان درمانی ممکن است در ترکیب با دارو یا سایر روش های درمانی استفاده شود.

جلسات درمانی

درمان ممکن است در یک فرد انجام, خانواده, زن و شوهر, و یا تنظیم گروه, و می تواند کمک به کودکان و بزرگسالان. جلسات به طور معمول یک بار در هفته برای حدود 30 تا 50 برگزار می شود. هر دو بیمار و درمانگر باید به طور فعال در روان درمانی شرکت کنند. اعتماد و رابطه بین یک فرد و درمانگر او برای همکاری موثر و بهره مندی از روان درمانی ضروری است.

روان درمانی می تواند کوتاه مدت (چند جلسه) باشد و با موضوعات فوری یا طولانی مدت (ماه ها یا سال ها) روبرو شود و با موضوعات طولانی مدت و پیچیده روبرو شود. اهداف درمان و ترتیبات برای چگونه اغلب و چه مدت برای دیدار به طور مشترک توسط بیمار و درمانگر برنامه ریزی شده.

محرمانه بودن یک نیاز اساسی روان درمانی است. همچنین, اگر چه بیماران به اشتراک گذاشتن احساسات شخصی و افکار, تماس فیزیکی صمیمی با یک درمانگر است که هرگز مناسب, قابل قبول, و یا مفید.

روان درمانی و دارو

روان درمانی اغلب در ترکیب با دارو برای درمان شرایط سلامت روان استفاده می شود. در برخی شرایط دارو ممکن است به وضوح مفید باشد و در برخی دیگر روان درمانی ممکن است بهترین گزینه باشد. برای بسیاری از مردم ترکیب دارو و درمان روان درمانی بهتر از یا به تنهایی است. بهبود شیوه زندگی سالم, مانند تغذیه خوب, ورزش منظم و خواب کافی, می تواند در حمایت از بهبود و سلامتی کلی مهم.

روان درمانی چگونه کار می کند

تحقیقات نشان می دهد که اکثر افرادی که روان درمانی دریافت می کنند تسکین علامت را تجربه می کنند و قادر به عملکرد بهتر در زندگی خود هستند. حدود 75 درصد از افرادی که وارد روان درمانی می شوند از این مزیت بهره مند می شوند.1 نشان داده شده است که روان درمانی احساسات و رفتارها را بهبود می بخشد و با تغییرات مثبت در مغز و بدن ارتباط دارد. مزایای نیز شامل روز بیمار کمتر, ناتوانی کمتر, مشکلات پزشکی کمتر, و افزایش رضایت کار.

با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مغز محققان قادر به دیدن تغییرات در مغز پس از یک فرد تحت روان درمانی بوده است. مطالعات متعدد تغییرات مغزی در افراد مبتلا به بیماری روانی را شناسایی کرده اند (از جمله افسردگی, اختلال هراس, اختلال استرس پس از سانحه و سایر شرایط) به عنوان یک نتیجه از تحت روان درمانی. در بیشتر موارد تغییرات مغزی ناشی از روان درمانی مشابه تغییرات ناشی از دارو بود.2

برای کمک به دریافت بیشتر از روان درمانی, رویکرد درمان به عنوان یک تلاش مشترک, باز و صادقانه, و به دنبال توافق خود را بر طرح برای درمان. هرگونه تکالیف بین جلسات مانند نوشتن در یک ژورنال یا تمرین در مورد صحبت های خود را دنبال کنید.

انواع روان درمانی

 

روانپزشکان و سایر متخصصان بهداشت روان از انواع مختلفی از درمان استفاده می کنند. انتخاب نوع درمان بستگی به بیماری و شرایط خاص بیمار و ترجیح او دارد. درمانگران ممکن است عناصر را از رویکردهای مختلف ترکیب کنند تا به بهترین وجه نیازهای فرد تحت درمان را برطرف کنند.

درمان شناختی رفتاری به افراد کمک می کند تا الگوهای تفکر و رفتاری مضر یا بی اثر را شناسایی و تغییر دهند و افکار دقیق تر و رفتارهای عملکردی را جایگزین کنند. این می تواند به فرد کمک کند تا روی مشکلات فعلی و نحوه حل او تمرکز کند. این اغلب شامل تمرین مهارت های جدید در ” دنیای واقعی.”شکنجه می تواند در درمان انواع اختلالات مفید, از جمله افسردگی, اضطراب, اختلالات مربوط به تروما, و اختلالات خوردن. به عنوان مثال شکنجه جنسی می تواند به فرد مبتلا به افسردگی کمک کند تا الگوهای فکری منفی یا رفتارهایی که به افسردگی کمک می کنند را بشناسد و تغییر دهد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
کاملترین مجموعه فرهنگ لغت، اطلاحات و تمثیل های خودمونی فارسی قسمت نهم

بیشتر بخوانید : توانبخشی شناختی

درمان بین فردی نوعی درمان کوتاه مدت است. این کمک می کند تا بیماران درک موضوعات اساسی بین فردی که مزاحم هستند, مانند غم و اندوه حل نشده, تغییرات در نقش های اجتماعی و یا کار, درگیری با دیگران قابل توجهی, و مشکلات مربوط به دیگران. این می تواند به افراد کمک کند تا روش های سالم برای بیان احساسات و راه های بهبود ارتباطات و نحوه ارتباط با دیگران را بیاموزند. این اغلب برای درمان افسردگی استفاده می شود.

رفتار درمانی دیالکتیکی نوع خاصی از شکنجه جنسی است که به تنظیم احساسات کمک می کند. این دارو اغلب برای درمان افراد مبتلا به افکار خودکشی مزمن و افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اختلالات خوردن و اختلال پس از سانحه استفاده می شود. این مهارت های جدید را یاد می دهد تا به مردم کمک کند تا رفتار ناسالم یا مخرب را تغییر دهند. این شامل درمان فردی و گروهی است.

روان درمانی مبتنی بر این ایده است که رفتار و بهزیستی ذهنی تحت تاثیر تجربیات دوران کودکی و افکار تکراری نامناسب یا احساساتی است که بیهوش هستند (خارج از هوشیاری فرد). یک فرد با درمانگر کار می کند تا خودشناسی را بهبود بخشد و الگوهای قدیمی را تغییر دهد تا بتواند به طور کامل زندگی خود را به عهده بگیرد.

روانکاوی شکل شدیدتری از درمان روان پویایی است. جلسات معمولا سه بار یا بیشتر در هفته انجام می شود.

درمان حمایتی از راهنمایی و تشویق برای کمک به بیماران در توسعه منابع خود استفاده می کند. این کمک می کند تا ساخت عزت نفس, کاهش اضطراب, تقویت مکانیسم های مقابله ای, و بهبود عملکرد اجتماعی و جامعه. روان درمانی حمایتی به بیماران کمک می کند تا با مشکلات مربوط به شرایط سلامت روان خود مقابله کنند که به نوبه خود بقیه زندگی خود را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان های اضافی که گاهی اوقات در ترکیب با روان درمانی استفاده می شود عبارتند از:

حیوانات به کمک درمان-کار با سگ, اسب یا حیوانات دیگر را به راحتی, کمک به ارتباط و کمک به مقابله با تروما

هنر درمانی خلاق-استفاده از هنر, رقص, درام, موسیقی و شعر درمانی

بازی درمانی – برای کمک به کودکان در شناسایی و صحبت در مورد احساسات و احساسات خود

یافتن و انتخاب روان درمانگر

روان درمانی می تواند توسط تعدادی از انواع مختلف از متخصصان از جمله روانپزشکان, روانشناسان, مددکاران اجتماعی دارای مجوز, مشاوران حرفه ای دارای مجوز, ازدواج و خانواده درمانگران مجاز, پرستاران روانپزشکی, و دیگران با اموزش تخصصی در روان درمانی. روانپزشکان نیز در پزشکی تربیت شده و قادر به تجویز داروها هستند.

 

یافتن روانپزشک یا درمانگر دیگری که فردی می تواند به خوبی با او کار کند مهم است. منابع ارجاع شامل پزشکان مراقبت های اولیه, جوامع روانپزشکی محلی, مدارس پزشکی, مراکز بهداشتی درمانی جامعه, برنامه های کمک به کارکنان محل کار, و منابع اینترنتی (لینک به مکان یاب زیر را ببینید).

برای دریافت خدمات روان درمانی میتوانید به وب سایت کلینیک حافظه همیشه سبز مراجعه کنید.