روز گذشته در قسمت اول این مطلب با ۵ گروه از سندیکاهای تبهکاری و مافیایی در جهان که در کشورای خود و حتی در دیگر نقاط جهان سازمانای منظم داشته و از راه های غیرقانونی درآمدهای سرشاری کسب می کردن آشنا شدیم. در قسمت دوم این مطلب هم شما رو با ۵ گروه دیگه از این گروه های مافیایی آشنا می کنیم که شاید در خیلی از موارد از ۵ گروه اول مخوف تر و منظم تر هستن. با ادامه مطلب همراه باشین.

۵- اندرانگتا

ایتالیا محل تولید مافیا بوده و واژه «مافیا» منحصراً واسه خونواده ای که در سیسیل ایتالیا در دهه ۱۸۶۰ به کار برده می شد.
در واقع با تبدیل شدن شهر سیسیل به پایتخت کشور ایتالیا در دوران هرج و مرج و پر از خشونت اواخر قرن نوزدهم این خونواده تبهکار قدرت رو در این شهر در دست گرفتن. امروزه در ایتالیا ۴ خونواده مافیایی اصلی هست.
مافیای اصلی سیسیلی که به اون «کوزا نوسترا» (Cosa Nostra) می گن هنوز زنده بوده اما مانند گذشته قوی نیستن. دیگه خونواده های مافیا خونواده کامورا در کامپانیا، ساکرا کورونا یونیتا در آپولیا و قوی ترین اونا یعنی اندرانگتا (Ndrangheta) در کالابریا هستن. این گروه مافیایی اول در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی در زندانای کالابریا شکل گرفت اما در طول یه قرن و نیم بعد قدرت گرفته و در ده های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به دزدیدن افراد و درخواست پول از بستگان اونا دست زدن.

با پولی که از این آدم رباییا بدست می اومد در مورد خرید و فروش کوکائین سرمایه گذاری کرده و به اولین خونواده مافیایی تبدیل شدن که در مورد خرید و فروش مواد مخدر بازار پرسودی رو به دست گرفتن. خونواده کوزا نوسترا که در اون زمان قدرت و نفوذ بیشتری نسبت به دیگر گروه های حریف داشت خیلی دیر وارد این میدون شد.
اونا بیشتر روی فشار آوردن بر دولت که میخواس درآمدهای اونا رو از راه قانون گذاریای جدید محدود کنه متمرکز بودن. در آخر قتل دو قاضی شناخته شده ضد مافیا توجه پلیس رو به این خونواده ها جلب کرد.
با تمرکز نیروهای پلیس روی خونواده کوزا نوسترا، گروه اندرانگتا شکوفا شد.. امروزه برآورد می شه که خونواده مافیایی اندرانگتا مسئولیت بیشتر از ۸۰ درصد خرید و فروش کوکائین در اروپا رو رو دوش داره.

علاوه بر خرید و فروش کوکائین، اندارنگتا در هر فعالیت غیرقانونی دیگری که سود رسون باشه هم شرکت داره، البته غیر از روسپی گری. به روشنی مشخصه که این گروه اونقدر درآمد داره که نمی دونه با اون چه بکنه و نیروهای پلیس ایتالیا هم نوارهایی ضبط شده از صدای دو گنگستر در دست داره که نشون میده اونا در حال خارج کردن مقدار زیادی پول از چاله ای هستن که قبلاً واسه مخفی کردن پولا کنده ان و در می بایند که میلیونا دلار پول نقد پوسیده شده.
براساس ادعای سرویسای خبری ایتالیا این گروه در سال ۲۰۱۳ بیشتر از ۶۰ میلیارد دلار درآمد داشتن که به اندازه درآمد شرکت پپسی کولا در سال و حدود ۳ درصد درآمد ناخالص داخلی کشوره.

یکی از دلایل موفقیت اونا اینه که بسیار سری کار کرده و آدمایی که در این گروه ها هستن معمولاً از یه نسل خونی هستن. این موضوع شهادت دادن یه عضو مافیا علیه عضو دیگه رو خیلی سخت می کنه چون اونا نمی تونن به کسی خیانت کنن که در واقع داداش، پسر عمو یا پدر یا در کل آشنای خانوادگی اوناس. این روش عضوگیری و فعالیت اونا بسیار موثر و موثر بوده چون با احتمال خیلی کم اتفاق میفته که کسی از خونواده مافیایی اندرانگتا با پلیس همکاری کنه.
در یکی از تلاشای پلیس واسه استخدام یه خبرچین و به کار گیری اون علیه خونواده مافیایی اندرانگتا در سال ۲۰۱۰ شرایط طبق انتظار پیش نرفت. زن ۳۵ ساله ای که خبرچین پلیس بود با شلیک گلوله به قتل رسیده و جنازه اون در اسید حل شد.
از این رو هر چند مافیای اندرانگتا بسیار سری عمل می کنه اما از اعمال خشونت و درخشش پیدا کردن جنایت هاش در رسانه ها هم هیچ ترسی نداره.

۴- داعش

گروه ولایت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری «داعش» در سال ۲۰۰۴ از گروه القاعده حاضر در عراق و به دنبال کشته شدن تعدادی از رهبرانشان ایجاد شد.
اونا اسم خود رو به داعش تغییر داده و البته در اون دوران خود رو دولت اسلامی عراق می نامیدن. امروزه این گروه تندرو و بیرحم در مناطقی از عراق و سوریه حضور داشته و خطرناک ترین گروه تروریستی بین المللی به حساب میان که به دلیل بنیادگرایی زیاده روی گرایانه مذهبی خود در سالای گذشته دنیا رو به آشوب کشیده ان. هر چند اونا در واقع یه گروه تروریستی به حساب میان اما به دلیل به کار گیری روشای تبهکارانه در کسب درآمد در این فهرست قرار گرفتن.

داعش از روشای عضوگیری مشابهی مانند دیگه گروه های تبهکاری خیابانی استفاده می کنه.
اونا بیشترً از بین افراد جوون و عصبانی مناطق جنگ زده و دیگر نقاط جهان با وعده اسلحه، قدرت و پول و با به کار گیری ایدیولوژیای مذهبی عضوگیری خود رو انجام میدن.
فعالیتای تبهکارانه اونا شامل دریافت پول از خونواده های افراد ربوده شده، فروش عتیقه جات دزدیده شده، اخاذی، فروش غیرقانونی نفت و تا حدود زیادی هم قاچاق انسانه. یکی از امتیازاتی که این گروه بر خلاف دیگه گروه های تبهکاری داره دسترسی به نفت خامه. براساس برآورده ها اونا هرساله و روی هم رفته از همه فعالیتای تبهکارانه خود حدود یه میلیارد دلار درآمد به . اونا از راه ویدیوهایی که مرتباً در فضای مجازی منتشر کرده و سر بریدن و اعدام قربانیان خود رو به نمایش می ذارن ترس رو در میان مردم جهان پراکنده کردن.

۳- سولنتسوسکایا براتوا

مافیای روسیه «سولنتسوسکایا براتوا« (Solntsevskaya Bratva) اسمشه اما اطلاعات بسیار کمی در مورد اون هست.
انگار فعالیتای مافیایی در روسیه به وسیله شخصی به نام سرگئی میخائیلوف شروع شد که بیشتر خود رو یه تاجر می دونه تا گنگستر. این سندیکای تبهکاری روسی ساختار مرکزی منظم و درستی نداره. به جای این موضوع، ۱۰ گروه جداگونه این سندیکا که به طور کاملً جدا از هم کار می کنن تحت فرماندهی ۱۲ نفر اصلی فعالیت دارن که مرتباً با هم ملاقات داشته و منابع انسانی شون رو با هم متحد می کنن. اونا در کشورای دیگه هم اعضایی دارن.

براساس گزارشا سندیکای سولنتسوسکایا براتوا یکی از ثروتمندترین و پردرآمدترین سندیکاهای تبهکارانه در سراسر جهان هستش.
اونا واسه کسب درآمد دست به هر کاری زده و یکی از منابع اصلی درآمدی اونا اخاذیه. حتی گفته شده که کسایی که در بخش فعالیت اونا مشغول کار و کاسبی هستن باید تا حدود ۲۰ درصد از درآمد خود رو به سندیکای سولنتسوسکایا براتوا بدن و اگه از این کار سر باز بزنن خود یا اعضای خونواده شون کشته می شن.
پس وقتی که اعضای سندیکا با افراد معمولی اینجور رفتاری انجام میدن میشه تصور کرد که نسخه اونا واسه گروه های حریف و کسایی که به اونا ضربه بزنن چه میشه.

۲- مارا سالواتروچا

در آمریکا هم گروه های تبهکاری و مافیایی بسیاری هست.
مثلا در این کشور گروه های موتورسواری به نام «فرشتگان جهنم» و «مغولا»، گروه های شهری مانند «خونا» و «کریپا» هست اما واسه مامورین اف بی آی خطرناک ترین گروه تبهکاری آمریکا گروه مارا سالواتروچاه که با نام «MS-13» بیشتر شناخته می شن.
الان این گروه تبهکاری تنها گروهیه که یه نیروی خاص واسه مقابله با اون بوجود اومده و تلاش در متوقف کردن اونا داره.

یکی دیگر از مطالب سایت :
کارهایی که هرگز نباید در اجتماع انجام دهید زیرا وجهه بدی از شما می‌سازند

MS-13 کار خود رو در دهه ۱۹۸۰ در لس آنجلس با مهاجران السالوادوری که از جنگ داخلی فرار کرده بود شروع کرد.
از اون زمان تا حالا MS-13 به یه گروه تبهکاری چند ملیتی تبدیل شده که بین ۶٫۰۰۰ تا ۱۰٫۰۰۰ عضو در واشنگتن دی سی  و ۴۲ ایالت دیگه آمریکا داره.
هم اینکه شاخه هایی از این گروه در کشورای کانادا، مکزیک، السالوادور، هندوراس و گواتمالا هم هستن. اعضای این گروه تبهکاری معمولاً با تتوهای روی بدنشون و به خصوص در ناحیه صورت شناخته می شن و لباسایی هم به تن می کنن که سمبل MS-13 روی اون نقش بسته س.

بیشتر اعضای این گروه تبهکاری ریشه السالوادوری دارن و در میان اونا ملیتای هندوراسی و گواتمالایی هم دیده می شه.
اونا معمولاً اعضای خود رو از بین افراد جوون به خصوص بچه های دبیرستانی انتخاب می کنن. منبع اصلی درآمد اونا خرید و فروش مواد مخدر، اخاذی، دزدی و قاچاق انسانه که اونا رو واسه بردگی جنسی به فروش می رسونن. چیزی که در مورد این گروه تبهکاری باعث وحشت اف بی ای شده اندازه خشونت اعمال شده به وسیله این گروه س. دلیل اصلی خشونت فراوون در این گروه از نداشتن سلسله مراتب در ان نشأت میگیره و در واقع سیستم اونا بیشتر یه سیستم با قدرت افقیه و هر بخش از این سازمان که «محفل» (clique) نامیده می شه به صورت جداگونه عمل می کنه.
این موضوع باعث تنش در میان محفلا شده  و معمولاض افراد غیرنظامی در درگیریای بین محفلای حریف آسیب می بینن.

هر چند این گروه تبهکاری در آمریکا بسیار خشن عمل می کنه اما خشونت اونا در کشورای آمریکای مرکزی بسیار شدیدتره. کشورای هندوراس، السالوادور و گواتمالا که مثلث شمالی میگن محل حکمرانی این گروه بوده و اونا رو به نا امن ترین کشورای بدون جنگ تبدیل کرده.

۱- لوس زتاس

بیشتر کارتلای مواد مخدر امروز مکزیک از گروهی تبهکار که در دهه ۱۹۸۰ کوکائین رو از کلمبیا به آمریکا قاچاق می کردن سر گرفتن. در اون دوران دولت آمریکا شدیدا با کارتلای کلمبیایی خورد اما کار مشابهی در مورد کارتلای مکزیکی ممکن نبود. در این دوره مهم ترین و قدرتمندترین گروه های تبهکاری مکزیک، کارتل گوادالاخارا و کارتل خلیج بودن. در سال ۱۹۸۹، سردسته کارتل گوادالاخارا دستگیر شده و مسیرهای قاچاق این کارتل به دست سه دستیار اون افتاد که باعث به وجود اومدن سه کارتل دیگه با عنوانای سینالوا، خوارز و تیخوانا شد.
الان کارتل سینالوا فعالترین و قدرتمندترین کارتل شناخته می شه چون بیشترین قلمرو و بیشترین مسیرهای قاچاق رو در اختیار داره.

در واقع اونا یه راه قاچاق به درون شیکاگو دارن که باعث مرگای زیادی شده.
روی هم رفته کارتل خلیج قدرت کمتری نسبت به کارتل منحل شده گوالاداخارا داشته و البته در مقام دوم از دید قدرت و بزرگی قرار داره.
اما خطرناک ترین کارتل از دید قدرت در رده سوم قرار داشته و کارتل لوس زتاس اسمشه که به معنی «زدا» (Zs) است. الان سردسته این گروه مشخص نیس و البته دلیل خوبی هم واسه این موضوع هست.
از زمان تشکیل این گروه همه رهبران اون یا دستگیر و یا کشته شدن. آخرین رهبر این گروه عمر تروینیو مورالس نام داشت که در سال ۲۰۱۵ دستگیر شد.
قبل از ایشون هم برادرش میگل تروینیو مورالس رهبر گروه بود که در سال ۲۰۱۳ دستگیر شد.

گروه لوس زتاس کار خود رو در سال ۱۹۹۹ با یه گروه ۳۴ نفره از تیم قاتلان کارتل خلیج شروع کرد.
همه اونا نظامیان قبلی مکزیکی بوده که اموزشای رزمی و نظامی بالایی رو دریافت کرده بودن. تا سال ۲۰۰۳ تعداد اعضای این گروه به ۳۰۰ نفر زیاد شد.
بعد از چند سال درگیری داخلی آخرسر در سال ۲۰۱۰ گروه لوس زتاس از کارتل خلیج جدا شد.
در همین زمان دولت آمریکا اعلام کرده که گروه لوس زتاس از دید تکنولوژی پیشرفته ترین، پیچیده ترین و خطرناک ترین کارتل تبهکاریه که در مکزیک فعالیت می کنه.

چیزی که این گروه رو این قدر خطرناک کرده اینه که اونا از هیچ قانونی پیروی نمی کنن. مثلا در سال ۲۰۰۹، اونا به زور وارد خونه یه مامور ارشد پلیس شده و اون و همسرش که اونم پلیس بود رو به قتل رساندند و بعد در حالی که سه دختر اونا در خونه بودن اونو به آتیش کشیدن. دوباره در بهار سال ۲۰۱۱، لوس زتاس چندین اتوبوس پر از مهاجر رو متوقف کرده و به زنان تجاوز کردن. بعد مردان رو مجبور کردن که مانند گلادیاتورها تا سر حد مرگ با هم مقابله کنن. برندگان این نبردهای خونین به عنوان قاتل واسه نبردی که در ادامه با کارتلای خلیج و سینالوا در می گرفت استخدام می شدن. دیگه افراد حاضر در اتوبوسا کشته شدن. بعد از این حادثه جنازه ۱۹۳ نفر در ۷۲ قبر پیدا شد.

این تنها یکی از قتل عامایی بود که در اون اعضای این گروه با بی رحمی تموم تعداد زیادی آدم بی گناه رو می کشتند. حتی در رسانه های اجتماعی هم کسی نمی تونه بر علیه این گروه سخنی بگه. یه روزنامه نگار آزاد به نام ماریا دل روزاریو فونتس روبیو داستانایی رو در مورد جنایات لوس زتاس با نام مستعار درزمان چندین ماه و با به کار گیری هشتگ #reynosafollow در فضای مجازی پخش کرد.
در سال ۲۰۱۴، از حساب توئیتر اون پیامی بدین مضمون ثبت شد: “#reynosafollow دوستان و خونواده، اسم واقعی من ماریا دل روزاریو فونتس روبیوه، من یه دکتر هستم. امروزه زندگی من به پایان رسیده”. در کنار این پیام دو عکس هم قرار داشت که عکس اول زنی رو نشون می داد که به دوربین خیره شده بود و در عکس دوم هم زنی دیده می شد که یه گلوله در سر ایشون خالی شده بود. اون کسی نبود جز ماریا فونتس روبیو اما جنازه اون هیچ وقت پیدا نشد.

هم اینکه این گروه به تقلید از داعش ویدیوهایی از مراسم سر بریدن مخالفان خود جفت و جور کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر می کنن. سردسته قبلی گروه لوس زتاس دوست داشت قربانیان خود رو به روشی خاص موسوم به «guiso» به معنی «تاس کباب» بکشه. ایشون قربونی خود رو در داخل یه ظرف استوانه ای بزرگ قرار داده و بعد اونو زنده به آتیش می کشید.