قیمت آزمون آیلتس به‌طور یهویی از یه میلیون و ۴۵ هزار تومن به قیمت نجومی دو میلیون و ۷۹۵ هزار تومن رسید. این درحالیه که قرار بود واسه آزمون‌هایی که به صورت داخلی برگزار می‌شن، دلار ۴۲۰۰ تومن محاسبه شه.
اما بدنبال توقف ارائه این ارز، سازمان امتحان مجبور به افزایش دوباره این آزمون در سال جاری شد.

آدمایی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بیرون مرز کشور رو دارن، باید مدرکی مربوط به تسلط به زبون انگلیسی ارائه کنن که معمولا مدرک آیلتس آکادمیک، انتخاب مناسب‌تریه. هم اینکه واسه مهاجرت هم باید آیلتس جنرال داشته باشن.

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از آزمونای استاندارد بین‌المللی واسه آزمایش مهارت افراد در زبون انگلیسیه. واژه انگلیسی آیلتس مخفف عبارت International English Language Testing Systemه.

این آزمون توانایی ایجاد رابطه در زبون انگلیسی رو با در نظر گرفتن مهارت‌های چهار گانه نوشتن، شنیداری، درک مطلب و صحبت در آدمایی که می‌خواهند در کشورای انگلیسی زبون تحصیل یا کار کنن، آزمایش می‌زند.

آزمون آیلتس دو نوع متفاوت داره:

  • آکادمیک (Academic)
  • عمومی (General Training)

۱- آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)

آیلتس آکادمیک توانایی انگلیسی داوطلبانی رو سبک و سنگین میکنه که می خوان تحصیلات خود رو در مقطع کارشناسی یا بالاتر از اون در یکی از دانشگاه‌های بیرون مرز کشور ادامه. یکی از مهم‌ترین شرط‌های پذیرفته شدن در این دانشگاه‌ها جفت و جور آوردن سطحی قابل قبول از نمره این امتحان  است که بیشتر واسه هر ۴ مهارت باید دست‌کم نمره ۷ اخذ شه.

۲- آیلتس عمومی (IELTS General Training)

نوع جنرال آزمون آیلتس معلومات داوطلبان رو در سطحی وسیع‌تر و بیشتر با مضامین علمی-اجتماعی آزمایش می‌زند. آزمون جنرال ترینینگ واسه کسایی مناسبه که می خوان تحصیلات پیش دانشگاهی خود رو در کشورای خارجی به پایان برسانند یا به خاطر گذروندن دوره های کوتاه مدت کاری و یا دست پیدا کردن به فرصتای شغلی قصد سفر به این کشورها رو دارن.

هم اینکه کارنامه این امتحان از جمله مدارکیه که در جریان بررسی پرونده های مهاجرت کشورای استرالیا، نیوزلند، کانادا و … از خواهندگان طلب می شه.

از سال ۱۹۸۹ میلادی، IELTS در سرتاسر جهان به عنوان آزمونی استاندارد و جهانی که تواناییای لازم واسه ایجاد رابطه در زبون انگلیسی رو سبک و سنگین میکنه، موردقبول قرار گرفته.

برگزارکنندگان آیلتس دائم در بخش تحقیقات سرمایه گذاری می کنن تا مطمئن شن که آزمون در هر زمان و هر مکانی که برگزار می شه مساوی س و شرایط واسه همه آدمایی که با ملیتا و سوابق و جنسیت و سبک زندگی متفاوت در اون شرکت می کنن، برابره.

آیلتس آکادمیک و جنرال

اگه در آزمون آیلتس آکادمیک یا عمومی شرکت کنین، نمره ای بین ۱ تا ۹ میگیرین که نمره ۱ نشون دهنده نبود توانایی شما در ایجاد هر گونه رابطه به زبون انگلیسیه و نمره ۹ هم نشون میده شما در سطح عالی و حرفه ای زبون انگلیسی قرار دارین.

این دو نوع آزمون آیلتس از چهار بخش اصلی تشکیل می شن :

  • IELTS Listening (شنیداری)

  • IELTS Reading (درک مطلب)
  • IELTS Writing (نوشتن)

  • IELTS Speaking (صحبت)

واسه اطلاع شما باید بگیم که آزمون‌های شنیداری و صحبت هر دو مدل آیلتس با هم برابره. اما در قسمت‌های درک مطلب و نوشتن سوالات جداگونه و متفاوت از هم دارن.

در امتحان جنرال سوالات نوشتاری جور واجور و اجتماعی هستن و بیشتر از رسانه‌های عمومی یا مجلات انگلیسی انتخاب می‌شن. اما در آزمون آکادمیک، مطالب به طور کامل اختصاصی و در مورد‌های دانشگاهی و علمی هستن.

واسه آشنایی بیشتر با هر چهار مهارت آزمون آیلتس (IELTS) از شما دعوت می‌کنیم اطلاعات زیر رو به‌طور دقیق بخونین:

  • آزمون شنیداری آیلتس – IELTS Listening

لیسنینگ آیلتس ۴ بخش داره.

هر بخش حدود ۱۰ سوال داره.

زمان جواب‌گویی به سوالات نیم ساعت س.

داوطلب باید  به چهار دسته سوال ۱۰ تایی گوش کنه و همزمان و با سرغت بسیار بالا به سوالا جواب بده. بین پخش مکالمات و متون، هیچ فرصتی واسه خوندن سوال ندارین. البته قبل اینکه هر قسمت از لیسنینگ پخش شه، شما کمی زمان دارین تا سوالای اون قسمت رو مورد بررسی قرار بدین.

در این بخش، مهارت شنیدن، درک صحبت‌ها و سخنرانی‌های انگلیسی داوطلب آزمایش می‌شه.

  • آزمون درک‌مطلب آیلتس –  IELTS Reading

بخش درک‌مطلب آزمون آیلتس از سه متن تشکیل شده و در کل ۴۰ سوال از این سه متن دارین. بخش Reading آزمونای آکادمیک و جنرال با هم فرق داره.
اما این فرق در تعداد متون یا تعداد سوالا نیس، بلکه در نوع و جنس متنا و نوع و سختی سوال هاست.

 

  • آزمون نوشتن آیلتس – IELTS Writingدر رایتینگ آیلتس شما باید در ۶۰ دقیقه دو متن کامل بنویسین. این متون در آیلتس Task 1 و Task 2 نامگذاری شده‌ان. واسه Task 1 شما ۲۰ دقیقه فرصت دارین تا دست کم ۱۵۰ کلمه بنویسین و واسه Task 2 شما باید در ۴۰ دقیقه دست کم ۲۵۰ کلمه بنویسین. به جواب‌هایی که کمتر از این‌ اندازه کلمه داشته‌ باشن نمره کامل داده نمیشه.

    این دو تَسک واسه آیلتسای آکادمیک و جنرال فرق داره.

    در آکادمیک در موضوع اول به داوطلب یه جدول یا نمودار داده شده و از اون خواسته می شه تا اطلاعات نمایش‌داده شده در جدول رو با جملات خود توضیح بده. موضوع دوم به شکل یه سوال از داوطلب می خواد تا نظر یا عقیده موافق یا مخالف خود رو نسبت به یه مسئله بگه.

    در آزمون آیلتس جنرال در موضوع اول از داوطلب خواسته می شه تا نامه‌ای به مخاطبی فرضی نوشته و در نامه‌اش مسئله‌ای رو توضیح داده یا مشکلی رو توضیح بده. موضوع دوم به شکل یه سوال از داوطلب می خواد تا عقیده موافق یا مخالف خود رو نسبت به یه مسئله بگه.

    یکی از مهم ترین روشای واسه رسیدن به بالا در بخش نوشتاری آزمون آیلتس و کلا هر آزمون زبون انگلیسی (gre) مطالعه زیاد متون علمی و غیر علمی در بخشای جورواجور و افزایش دایره واژگان و آشنایی با ساختارهای پیچیده جملاته که در درک شما در روش پرداخت به موضوع و ارائه تحلیل تاثیر گذاره.

  • آزمون صحبت آیلتس – IELTS Speaking

بخش صحبت در آیلتس آکادمیک و جنرال مشابهه. نکته مهم در مورد آزمون صحبت اینه که شما یک تا هفت روز قبل یا روز آزمون کتبی آیلتس خودتون باید در این آزمون آیلتس شرکت کنین. Speaking آیلتس بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه زمان میبره و از سه قسمت تشکیل شده.

در طول این زمان داوطلب به سوالات مطرح شده از طرف مصاحبه‌گر جواب میده، این مصاحبه ضبط می‌شه.

در بخش اول مصاحبه، داوطلب به‌ سوالات عمومی و شخصی در مورد محل‌زندگی‌، وضعیت خانوادگی، شغلی و همینطور علایقش جواب میده.

در بخش دوم به داوطلب موضوعی که روی یه کارت نوشته شده‌است، داده می‌شه و از ایشون خواسته می شه تا به مدت دو دقیقه در مورد اون موضوع صحبت کرده و نظر و عقیده خود رو اعلام کنه.

در بخش سوم داوطلب به بحثی چهار تا پنج ‌دقیقه‌ای با مصاحبه‌گر وارد می شه که محور اون به ‌یه جور به موضوع مورد بحث در کارت مربوطه.

نکاتی در مورد آیلتس که خوبه بدونین

  • به این موضوع به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کارنامه آیلتس تنها ۲ سال اعتبار داره و باید روند تحصیل خود رو ظرف ۲ سال پس از دریافت کارنامه به آخرسر رسونده تا مجبور به پرداخت هزینه های سنگین شرکت در آزمون نشید.
  • شرکت در آزمونای آزمایشی (IELTS MOCK) در هر سنتری تو تهران و مراکز استانا، تنها تضمین کننده شناخت شما واسه نقاط قوت و ضعفه و هیچ تضمینی به اخذ نمره مشابه در جلسه رسمی آزمون نداره.
  • نبود تسلط به گرامر زبون انگلیسی، در هر ۴ مهارت آزمون، شما رو با مشکل رو به رو می کنه.
  • تا امکان داره تلاش کنین هر هفته واسه تقویت بخش نوشتاری ۱ و ۲ آزمون آیلتس، ۲ مقاله نوشته و اونو به استادان زبون داده تا اصلاح کرد و نقاط قوت و ضعف رو به شما یاداوری کنه.
  • اصل مهم واسه امادگی در آزمون آیلتس، موندگاری یادگیری و تکرار و داشتن برنامه ای مرتب و عزم جدی واسه گرفتن نمره مورد نظر و تلاش واسه آزمون دوباره در صورت نبود رسیدن به دلخواهه.
یکی دیگر از مطالب سایت :
چرا پیتزا تا این حد اعتیادآور است؟