پیتزای تازه با نون برشته شده، پنیرهای روان و سس گوجه‌فرنگی یکی از بهترین لذت‌های دنیاست؛ خوشمزه، خوش‌عطر و خوشمزه که هیچوقت از خوردن اون سیر نمی‌شید.

پیتزا همیشه و در همه دوره‌ها از جمله محبوب‌ترین غذاها بوده و هست که هر قشری از جامعه از پیر و جوون به اون علاقه‌مند هستن. جالبه بدونین تازگیا ثابت شده که پیتزا جزو فست‌فودهای اعتیادآوره و اندازه اشتهای جهانی واسه اون بسیار بالاست.

بهترین ترکیب مواد 

گیل سیویل، موسس و مدیر موسسه مشاوره‌ای Sensory Spectrum، در رابطه علاقه مردم به پیتزا گفته: «مردم همه نوعای جورواجور پیتزا رو دوست دارن و حتما سراغ بهترین‌ها نمی‌روند. یکی از دلایل این موضوع، مواد اولیه پیتزاست. این غذا ترکیبی متوازن از قند، نمک و چربیه و موجب رضایت آمیگدال‌های مغز (نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد جواب به اونا رو بردوش دارن) می‌شن. در نتیجه خوردن پیتزا حس رضایت در فرد ایجاد می‌کنه.»

شرکت نامبرده به شرکت‌های جور واجور از جمله تولیدکننده‌های پیتزا آموزش می‌دهد تا با آشنایی با نشونه‌های حسی مردم بهترین محصول رو به اونا ارائه بدن.

اونا یه جور ماتریکس غذایی دارن که نشون می‌دهد اشتهای همه مردم به چه غذایی زیاده و مغزشون به چه موادی بیشترین عکس العمل خوب رو نشون می‌دهد. به صورتی که با خوردن اون بگن: این عالیست!

یکی از نویسنده‌های مجله پیتزا PMQ به نام بیل دیجورنت هم در این رابطه در مقاله‌ای گفته: «این خمیر برشته، پنیر و سسه که پیتزا رو لذت‌بخش می‌کنه. پنیر به تنهایی خاصیت اعتیادآور داره … حالا تصور کنین با نانی برشته و تازه و خوش‌عطر همراه شه… عالی می شه.
سس که به اون اضافه شه دیگه هیچ توانی واسه مقاومت در برابر وسوسه‌اش وجود نداره.»

یکی از محققان بخش حس‌شناسی موسوم به هربرت استون که حدود ۵۰ سال در این مورد تجربه داره با شرکت‌های عرضه‌کننده پیتزا همکاری می‌کنه تا به اونا بیاموزد چیجوری می‌توان پیتزا رو واسه مشتری جذاب‌تر و وسوسه‌انگیزتر کرد.

اون در این رابطه گفته: «ترکیب هیجان‌انگیز پیتزا وقتی گرما می‌بیند تازه جذابیت خود رو نمایان می‌کنه. دلیل اینکه پیتزا تا این اندازه اعتیادآور و محبوبه رو می‌توان در این دونست که هیچی ناخوشایندی نداره و همه ترکیباتش عالی هستن.»

دیجورنت هم در این رابطه گفته: «مهم نیس چه نوع پیتزایی در فر دارین، همین که ترکیب نون، پنیر و سس گرما می‌بیند و عطر مست‌کننده اون بلند می‌شه دیگه هیچ توانی واسه مقاومت در برابر وسوسه‌اش باقی نخواد موند.»

یکی دیگر از مطالب سایت :
سقوط زندگی انسانی؛ چه کشورهایی بیشترین جمعیت زیر خط فقر را دارند؟

علم غذاشناسی در مورد ترکیبات تشکیل دهنده پیتزا چه می‌گوید؟

اثر دوطرفه مواد تشکیل دهنده پیتزا بالاتر از آنچیزیست که تصور می‌کنین. نون برشته و خوش عطر، پنیر موتزارلای خوش‌عطر و روان و سس گوجه‌فرنگی آبدار در کنار هم غذایی رو تشکیل میدن که در سراسر جهان از محبوبیت بسیار زیادی برخورداره. اگه هر کدوم از این عناصر نقصی داشته باشن، در طعم و عطر پایانی غذا موثره.

یه سس گوجه‌فرنگی عالی باید ترکیبی از سیر، پیاز، سبزیجات تازه و بخش گوشتی گوجه‌فرنگی‌های سالم و رسیده باشه. این سس در کنار خمیری که خوب ورآمده باشه و پنیر موتزارلای تازه سمفونی لذیذی از عطرها و طعم‌ها رو تشکیل میدن.

آقای استون هم اینکه عقیده داره که بافت پیتزا هم در وسوسه‌انگیز بودنشون بسیار موثره. خمیر برشته و خوش عطر در کنار پنیر روان و کشسان و سس گوجه‌فرنگی آبدار و به اندازه که با ادویه‌های مناسب جفت و جور شده مطمئنا هوش از سر مشتری می‌برند.

روش سرو شدن پیتزا هم در هوس‌انگیزه بودنش نقش بسیار پررنگی داره. وقتی حجم بزرگی از خمیر برشته رو سس قرمز و جیگری تشکیل داده باشن و پنیری پراکنده در گوشه‌و کنارش خودنمایی کنه، آب از دهن فرد آویزون می‌کنه و اونو قدرت دوری در برابر وسوسه خوردن پیتزا نیس.

پیتزا صدرنشین لیست غذاهای اعتیادآور دنیاس

در تحقیقات گذشته علمی ثابت شده که پیتزا بیشترین نشونه‌های اعتیادآور بودن رو داراس. این بررسی علمی که با وسیله امتحان اعتیاد غذایی Yale انجام شده، معیارهای خاص واسه مشکلات استفاده مواد رو در مورد غذاهای فراوری شده مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

عکس العمل‌های روانشناسی به مواد تشکیل دهنده پیتزا که ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و نمک هستن بسیار مثل رفتارای شاخص‌های رفتاری اعتیاده؛ از جمله می‌توان به از دست دادن کنترل در برابر مصرف و اشتهای زیاد اشاره کرد.

ترکیبات پیتزا در طبیعت به طور با هم یافت نمی‌شه بخاطر این خیلی راحت می‌تونه نقطه‌های حساس اعتیاد رو در افراد جور واجور هدف بذاره.

تجربه صرف پیتزا

یکی دیگه از دلایل اعتیاد و محبوبیت پیتزا در تجربه خوردن اون هستش.
یعنی چون بیشتر مردم در کنار دوستان یا اعضای خونواده پیتزا می‌خورند، یا مثلا هنگام تماشای مسابقات محبوبشون مثل فوتبال مبادرت به اینجور کاری می‌کنن، در نتیجه احساس مورد پسند و مثبتی به این غذا پیدا می‌کنن چون خاطره‌ای خوشحال در ذهنشون تداعی می‌شه.