فیلم «هکسا ریج» (Hacksaw Ridge) ساخته مل گیبسون و یکی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۷ آخرین فیلم معروفیه که به پیچیدگیای جنگ در جوامع انسانی پرداخته هر چند در آخر نتونست جایزه اسکار این بخش رو به دست آورد. در ادامه به فهرستی به ترتیب وقتی از بهترین فیلمای جنگی که در تاریخ سینما ساخته شدن اشاره کرده و اطلاعاتی در مورد اونا به شما میدیم.

۱- در جبهه غربی هیچ خبری نیس (All Quiet on the Western Front)/ لوییس مایلستون (۱۹۳۰)

فیلم «در جبهه غربی هیچ خبری نیس» که دو جایزه اسکار رو در سال ۱۹۳۰ به خود اختصاص داد تاثیر داغون کننده و عمیق جنگ رو بر زندگی سربازان نشون میده. در این فیلم دیالوگای کمی هست و وحشت جنگ از راه حرکات و رفتار بازیگران به نمایش گذاشته می شه.
براساس بعضی ادعاها در زمان پخش این فیلم در سینماهای آلمان، طرفداران نازی با سر دادن شعارهای نژادپرستانه و انداختن موش در سالنای نمایش فیلم، تلاش می کردن مانع از دیده شدن فیلم به وسیله تماشاگران شن.

۲- جایی که خدمت می کنیم (In Which We Serve)/ دیوید لین (۱۹۴۲)

این فیلم داستان غرق شدن یه ناو شکن بریتانیایی و سرنوشت سرنشینان و خدمه اونو بازگو می کنه.
فیلم «جایی که خدمت می کنیم» با الهام از غرق شدن ناوشکن اچ ام اس کِلی (HMS Kelly) به فرماندهی لرد لوییس مونت باتن در طول جنگ کِرت به وسیله دیوید لین کارگردان شهیر سینما ساخته شده.
این فیلم به عنوان یکی از نمونه های سنتی فیلمای بریتانیایی در دوران جنگ جهانی شناخته می شه.

۳- دوازده ساعت پرواز (Twelve O’Clock High)/ هنری کینگ (۱۹۴۹)

در این فیلم گرگوری پک نقش یه فرمانده رو اجرا می کنه که می خواد اسکادران خود رو واسه بمباران مواضع نیروهای آلمانی رهبری کنه.
خیلی از خلبانان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا به کررات اعلام کردن که در دنیای هالیوود فقط این فیلم تونسته تجربیات واقعی خلبانان نیروی هوایی کشور در نبردهای دوران جنگ جهانی دوم رو به نمایش بزاره.

۴- منفجر کننده های سد (The Dam Busters)/ مایکل اندرسون (۱۹۵۵)

مایکل رد گریو و ریچارد تاد نقشای اصلی این فیلم که براساس داستان واقعی ساخت یه بمب خاص و چگونگی به کار گیری اون به وسیله نیروی هوایی بریتانیا واسه تخریب پلای روی رودخانه روهر (Ruhr River) در آلمان می پردازه.

۵- پل رودخانه کوآی (The Bridge on the River Kwai)/ دیوید لین (۱۹۵۷)

این فیلم براساس رمان «پل رودخانه کوآی» نوشته پیر بول ساخته شده و داستان تعدادی از زندانیان جنگی بریتانیا که به وسیله ژاپنیا مجبور می شن یه پل رو روی رودخانه کوآی واسه عبور قطار نظامی بسازن رو روایت می کنه.
یه افسر بریتانیایی (اَلک گینس) اول از این کار خوددداری میکنه اما بعد از یه مدت تموم تلاش خود رو به کار میگیره که این پل رو به بهترین شکل ممکن بسازه.

۶- سرما در الکس (Ice Cold in Alex)/ جی لی تامپسون (۱۹۵۸)

داستان این فیلم که براساس رمانی به همین نام نوشته کریستوفر لاندن نوشته شده دوران جنگ جهانی دوم در آفریقا رو روایت می کنه.
درزمان حمله نیروهای آلمانی به آفریقا یه گروه کوچیک از سربازان بریتانیایی به فرماندهی کاپیتان آنسون (جون میلز) از بقیه نیروها جدا شده و به سمت شهر اسکندریه مصر به راه می افتن.

۷- طولانی ترین روز (The Longest Day)/ کن آنالین، اندرو مارتون، برنارد ویکی و داریل اف زانوک (۱۹۶۲)

این فیلم یکی از افسانه ای ترین و جاه طلبانه ترین فیلمای تاریخ سینما در مورد جنگ دوم جهانیه و به بررسی جنگ نورماندی از زوایای جور واجور بدون هیچ گونه احساسات خاصی می پردازه. فیلم «طولانی ترین روز» براساس کتابی به همین نام نوشته کورنِلیوس رایان ساخته شده.

۸- فرار بزرگ (The Great Escape)/ جون استورجس (۱۹۶۳)

تعدادی از افسران بریتانیایی در حالی که در یکی از کمپای اسرای جنگی جنگ جهانی دوم در آلمان هستن تلاش دارن یه نقشه فرار بسیار پیچیده و بزرگ رو به مرحله اجرا در بیارن. در جریان این فرار خیلی از این افسران به وسیله نیروهای آلمانی دستگیر و کشته می شن.
در یکی از به یاد موندنی ترین صحنه های این فیلم، یکی از این افسران (استیو مک کویین) تلاش داره با موتور سیکلت از روی یه تور سیم خاردار عبور کنه اما موفق به این کار نشده و در سیمای خاردار گیر میفته و آلمانیا هم اونو در حالی که از سیمای خاردار آویزون شده رها می کنن.

۹- زولو (Zulu)/ سی اندفیلد (۱۹۶۴)

این فیلم جنگ بین نیروی زمینی ارتش پادشاهی بریتانیا و قبیله زولو در سال ۱۸۷۹ رو به تصویر میکشه. فیلم «زولو» داستان نبردی رو نقل می کنه که نیروهای بریتانیایی تا مرز شکست کامل پیش می رن اما در آخر به پیروزی می رسن.

۱۰- جنگ بریتانیا (Battle of Britain)/ گای همیلتون (۱۹۶۹)

این فیلم تلاش داره بازسازی دقیقی از جنگ بریتانیا که درزمان اون نیروی هوایی بریتانیا تونست در تابستون و پاییز سال ۱۹۴۰ شکستی هدف دار رو به نیروی هوایی آلمان وارد کرده و برنامه های هیتلر واسه حمله به بریتانیا رو شکست خورده بزاره رو ارائه دهد.

۱۱- تورا! تورا! تورا! (!Tora! Tora! Tora)/ ریچارد فلایشر، کینجی فوکاساکو و توشیو ماسودا (۱۹۷۰)

این فیلم آمریکایی-ژاپنی  حمله نیروی هوایی ژاپن به بندر پرل هاربر و اشتباهات خنده داری رو روایت می کنه که نیروهای آمریکایی مرتکب شده و باعث شدن ژاپنیا خیلی راحت این بندر رو ویرون کنن.

۱۲- صلیب آهنین (Cross of Iron)/ سام پکین پا (۱۹۷۷)

این فیلم داستان اختلاف طبقاتی بین یه فرمانده پیاده نظام از طبقه کارگر و افسری آریستوکرات در ارتش آلمان رو روایت می کنه که در بحبوحه جنگ با ارتش سرخ در جبهه شرقی در سال ۱۹۴۳ تموم رویایش به دست آوردن یه مدال افتخار صلیب آهنینه. خیلی از صحنه های این فیلم به روش صحنه آهسته به تصویر در میان.

۱۳- شکارچی گوزن (The Deer Hunter)/ مایکل چیمینو (۱۹۷۸)

این فیلم برنده ۵ جایزه اسکار با هنرمندی رابرت دنیرو داستان سه دوست جوون آمریکایی رو روایت می کنه که به جنگ ویتنام اعزام می شن.
فیلم «شکارچی گوزن» می خواد تاثیر جنگ ویتنام بر زندگی افراد ساکن در شهرهای کوچیک رو نشون بده.

۱۴- حالا آخر (Apocalypse Now)/ فرانسیس فورد کوپولا (۱۹۷۹)

داستان این فیلم از رمان «دل تاریکی» (Heart of Darkness) نوشته جوزف کنراد الهام گرفته شده و در مورد جنگ ویتنام ساخته شده.
در این فیلم سروان ویلارد (مارتین شَین) طی یه ماموریت نظامی به جنگلای ویتنام فرستاده می شه تا یه سرهنگ فراری و شرور به نام کورتز (مارلون براندو) رو به قتل برسونه اما در این راه با مشکلات زیادی مواجه می شه.

۱۵- داس بوت (Das Boot)/ ولفگانگ پترسن (۱۹۸۱)

این فیلم براساس رمانی زندگینامه ای از یه عکاس آلمانی دوران جنگ جهانی دوم به نام لوتار گونتر بوچهیم ساخته شده و داستان یکی از فرماندهان نترس زیردریاییای یو بوت (U-Boot) نیروی دریایی آلمان و خدمه بی تجربه این زیردریایی در وقتی که مشغول گشت زنی در اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه واسه شکار کشتیای متفقین هستن رو روایت می کنه.
این فیلم صحنه های کسل کننده انتظار  واسه دریافت دستور از فرماندهان و رویت کشتیای دشمن و هم اینکه صحنه های مهیج جنگ رو در کنار هم به تصویر میکشه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
آخرین دختر؛ تجربیات هولناک دوران اسارت «نادیا مراد» در دستان جنگجویان داعش

۱۶- گالیپولی (Gallipoli)/ پیتر ویر (۱۹۸۱)

در این فیلم بازیگران مطرحی مانند مارک لی (آرچی) و مل گیبسون (فرانک) نقش دو دونده خوش تیپ استرالیایی رو بازی می کنن که واسه حضور در جبهه جنگ جهانی اول ثبت نام می کنن. نقطه بالاترین درجه فیلم جنگ آنزاک در شبه جزیره گالیپولی در ترکیه و حمله محکوم به شکست در جنگ نِک رو به نمایش میذاره.

۱۷- بیا و ببین (Come and See)/ اِلِم کلیموف (۱۹۸۵)

این فیلم صحنه هایی رئالیستی و اتفاقاتی کمتر دیده شده از دوران اشغال بلاروس به دست نیروهای آلمانی در دوران جنگ جهانی دوم رو به نمایش میذاره.
فیلم به طور خاص و با جزییات اقدامات بی رحمانه یه افسر اس اس آلمانی و تاثیر این رفتارها بر یه نوجوون ۱۴ ساله بلاروسی رو نشون میده که رویایش مقابله با اشغالگرانه اما با جلو رفتن هر چی بیشتر نیروهای آلمانی مواجه می شه.
تماشای صحنه های دردناک این فیلم کمی ناراحت کننده است اما ارزش دیدن رو داره.

۱۸- جوخه (Platoon)/ الیور استون (۱۹۸۶)

این فیلم یه داستان تکون دهنده از جنگ ویتنام رو به تصویر میکشه. عبارت ” اولین قربونی جنگ افراد بیگناه هستن” در خیلی از تیزرهای تبلیغاتی این فیلم استفاده شد.
فیلم «جوخه» برنده ۴ جایزه اسکار و ۱۴ جایزه معتبر دیگه شد.

۱۹- غلاف تموم فلزی (Full Metal Jacket)/ استنلی کوبریک (۱۹۸۷)

این فیلم به دو بخش تقسیم می شه: قسمت اول فیلم مربوط به دوران آموزشی و آماده سازی داوطلبان قبل از استخدام در نیروهای خاص دریایی و کشته شدن یکی از افسران آموزشی به دست سرباز پایل و بعدا خودکشی ویه. در قسمت دوم حس شوخ طبعی تفنگداران دریایی بعد از تموم شدن مراحل آموزشی و در بحبوحه جنگ به نمایش در میاد.

۲۰- صبح بخیر، ویتنام (Good Morning, Vietnam)/ بَری لِوینسون (۱۹۸۷)

در این فیلم کمدی، رابین ویلیامز نقش یه گوینده و دی جی مشهور که تو یه ایستگاه رادیویی در ویتنام رو بازی می کنه که به جای اطلاعیهای ارتش و خبرهای نظامی موسیقی راک و شوخیای زننده و جوکای بامزه پخش می کنه.

۲۱- فهرست شیندلر (Schindler’s List)/ استیون اسپیلبرگ (۱۹۹۳)

این فیلم براساس داستان زندگی یه بازرگان آلمانی به نام اسکار شیندلر رو روایت می کنه که با زیرکی تونست جون ۱٫۲۰۰ یهودی رو در اردوگاه کار اجباری پلاژو در لهستان در دوران جنگ جهانی دوم نجات دهد. فیلم «فهرست شیندلر» که شعارش ” هر کسی یه نفر رو نجات بده دنیا رو نجات داده” بود تونست ۷ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی رو به دست آورد.

۲۲- نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)/ استیون اسپیلبرگ (۱۹۹۸)

سرباز رایان (مت دیمون) تنها پسر باقیمونده واسه یه مادر عزاداره. گروهبان میلر (کامل هنکس) ماموریت پیدا می کنه که رایان رو در میدانای جنگ شمال فرانسه و در حالی که جنگ شدیدا ادامه داره پیدا کرده و سالم به خونه بازگرداند. در اول فیلم صحنه های موثر و فوق العاده ای از جنگ به نمایش گذاشته می شه که باعث کشته شدن سربازان خیلی از دو طرف می شه.
این فیلم نامزد دریافت ۶ جایزه اسکار بود که در آخر تونست ۵ جایزه رو بدست آورد.

۲۳- سقوط شاهین مشکی (Black Hawk Down)/ ریدلی اسکات (۲۰۰۱)

این فیلم پرستاره که بازیگرانی مانند جاش هارتنت، ایوون مک گرگور، جیسون ایساکس، کامل سیزمور و اریک بانا در اون اجرای نقش می کنن داستان سربازان آمریکایی رو روایت می کنه که در دوران جنگ داخلی سومالی در سال ۱۹۹۳ واسه کمک به نیروهای دولتی این کشور اعزام می شن.
فیلم «سقوط شاهین مشکی» به خاطر صحنه های واقعی و درگیریای طولانی و خشن اون معروف شد.

۲۴- جار هد (Jarhead)/ سام مندس (۲۰۰۵)

فیلم «جارهد» زندگی تکاوران خاص دریایی آمریکا رو در دوران جنگ خلیج فارس به تصویر میکشه. در این فیلم هم مانند فیلم  «غلاف تموم فلزی» بخش بزرگ فیلم به دوره آموزشی این سربازان اختصاص پیدا کرده. جیک جیلنهال در این فیلم نقش یه سرباز (اسووفورد) شرکت کننده در جنگ خلیج فارس رو بازی می کنه که حتی یه گلوله هم شلیک نمی کنه.
این فیلم براساس خاطرات واقعی سربازی به نام آنتونی اسووفورد ساخته شده.

۲۵- دریاسالار (Admiral)/ آندری کراوچوک (۲۰۰۸)

این فیلم داستان واقعی معروف ترین نظامی روسی، دریاسالار کولچاک رو روایت می کنه که در دوران انقلاب روسیه با نیروهای بلشویک جنگید. فیلم «دریاسالار» گرون ترین فیلم حماسی ساخته شده در سینمای روسیه حساب می شه.
نمایش فیلم در روسیه با واکنشای متفاوتی از طرف مردم مواجه شد.

۲۶- خشم (Fury)/ دیوید آیر (۲۰۱۴)

به گفته یکی از منتقدان معروف سینما به نام رابی کالین، در این فیلم دیوید آیر تماشاگران رو به واقعی ترین تصویری که سینما می تونه واسه درک جنگ ارائه دهد نزدیک می سازه. این فیلم داستان خدمه یه تانک رو در واپسین ماه های جنگ جهانی دوم روایت می کنه و بازیگرانی مثل برد پیت، لوگان لِرمن، شیا لبوف، مایکل پنیا، جون برنتال و جیسون ایساکس در اون نقش آفرینی می کنن.

۲۷- یدونه تیر انداز آمریکایی (American Sniper)/ کلینت ایستوود (۲۰۱۵)

در این فیلم که بخشی از زندگی یه یدونه تیرانداز نیروهای خاص دریایی آمریکا در دوران حمله به عراق رو به نمایش میذاره، بردلی کوپر نقش سرباز کریس کایل و سیِنا میلر هم نقش همسر ایشون رو بازی می کنه.

 ۲۸- جانوران بی مرز و بوم (Beasts of No Nation)/ کَری جوجی فوکوناگا

داستان این فیلم جنگی تو یه کشور بی نام در غرب آفریقا میگذره و ماجراهای یه نوجوون آفریقایی به نام آگو رو در دوران جنگ داخلی روایت می کنه.
آگو به وسیله یه گروه نظامی تشکیل شده از کودکان تحت رهبری یه فرمانده بیرحم و خشن (ادریس آلبا) اسیر می شه و در ادامه به اونا می رسه. این فیلم داستان عاطفی و احساسی بسیار آزار دهنده ای رو روایت می کنه.

۲۹- هکسا ریج (Hacksaw Ridge)/ مل گیبسون (۲۰۱۶)

این فیلم که آخرین تجربه کارگردانی مل گیبسون پس از چند سال سکوته داستان دزموند داس اولین مخالف جنگی رو روایت می کنه که موفق به دریافت مدال افتخار ارتش آمریکا شده.
دزموند داس که اندرو گارفیلد در این فیلم نقش اونو بازی می کنه هیچ وقت دست به اسلحه جنگ. صحنه های جنگ و کشته شدن سربازان آمریکایی و ژاپنی در این فیلم خیره کننده ساخته شدن.