فرقی نداره واسه انجام یه چکاپ ساده به دکتر مراجعه می کنین یا قصد انجام آزمایشای پزشکی عادی رو دارین؛ قبل از اون لازمه مواردی رو رعایت کنین تا نتیجه معاینات و آزمایشا به دور از واقعیت نباشه. این مسأله خیلی خیلی مهمه چون اگه دکتر نتونه تصویری واقعی و درست از وضعیت جسمی شما داشته باشه درمان بیماریای یا پیشگیری از اونا ممکن نیس.
در ادامه به نکاتی می پردازیم که باید پیش مراجعه به دکتر و انجام آزمایشات پزشکی رعایت شه.

۱- قبل از آزمایش فشار خون قهوه نخورین

اگه می خواید واسه اندازه گیری فشار خون خود به دکتر مراجعه کنین، درست قبل از زمان مراجعه قهوه نخورین چون این کار می تونه روی نتیجه آزمایش اثر بزاره. مصرف قهوه یا دیگر مواد غذایی شامل کافئین (مثل نوشیدنیای انرژی زا یا نوشابه ها) قبل از اندازه گیری فشار خون، اندازه اونو به شکلی غیر واقعی بالا نشون میده. این مسأله در مورد مصرف دخانیات و داروهای بدون نسخه ضد احتقان هم صدق می کنه.

۲- قبل از آزمایش خون غذای پر چرب نخورین

اگه معمولا غذاهای پرچرب نمی خورید، قبل از انجام آزمایش خون از خوردن اینجور غذاهایی دوری کنین تا دکتر بتونه تصویر دقیقی از وضعیت سلامتی شما داشته باشه. پرخوری هم می تونه نتیجه آزمایش رو از واقعیت به دور کنه.
در کل لازمه که قبل از این آزمایش از خوردن دوری کنین. اگه آزمایش خون شما شامل اندازه گیری کلسترول و دیگه چربیا هستش، بهتره به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت قبل از انجام این آزمایش از دریافت هر گونه کالری ای دوری کنین. بعد از خوردن غذا اندازه قند خون و چربیایی که به اونا تری گلیسیرید می گن تا حدودی زیاد میشه.

۳- قبل از معاینات فیزیکی آب زیادی بخورین

در کل، مصرف آب قبل از مراجعه به دکتر واسه انجام چکاپ ایده خوبیه. کافی بودن آب بدن در زمان انجام چکاپ، ضربان قلب و فشار خون شما رو در بهترین وضعیت خود نشون میده. اگه قصد انجام آزمایش خون یا ادرار دارین، کم آب بودن بدن می تونه یافته های آزمایش رو نادرست و به دور از واقعیت کنه.

۴- قبل از چکاپ طبق برنامه غذایی عادی تون غذا بخورین

شاید مایل باشین بهترین حالت از وضعیت جسمی خود رو به دکتر تون نشون بدین اما لازم نیس قبل از چکاپ هرساله خود عادتای غذایی تون رو تغییر بدین. پزشکا بهتر می دونن مراجعین اونا در مورد سبک زندگی و رژیم غذایی خود صادق باشن تا بتونن پرونده ای دقیق از وضعیت سلامتی شما داشته باشن و بهترین روش درمانی ممکن رو به اونا ارائه بدن. اگه در نزدیکی روز مراجعه به دکتر، رژیم غذایی ناسالمی رو شروع کردین ایرادی نداره چون زمان زیادی لازمه تا یه رژیم غذایی سطح کلسترول و قند خون رو عوض کنه.
پس تغییر در رژیم غذایی طی چند روز یا با چند وعده غذایی اثر زیادی نداره.

۵- (تلاش کنین) قبل از مراجعه به دکتر قرص نخورین

وقتی که مریض میشین، دکتر بهتر می دونه علائم مریضی تون رو فارغ از اثرات داروهای بدون نسخه بررسی کنه.
اگه می تونین هیچ دارویی مصرف نکنین تا دکتر بتونه به نکات غیر عادی ای که در وضعیت جسمی شما هست پی ببره و شرایط تون رو به درستی آزمایش کنه.
بعضی داروها فشار خون رو زیاد می کنن و دکتر نمی تونه فهمیده باشه که این مسأله از مشکلات داروئه یا مریضی. اگه مریضی اذیت تون می کنه شاید اشکالی نداره که دارو استفاده کنین و دکتر تون می تونه به توضیحات شما درباره علائم مریضی تون تکیه کنه.
اما حتما داروهایی که مصرف کردین رو به دکتر تون اطلاع بدین تا مشکلات احتمالی داروهایتان رو در نظر داشته باشه. این کار به شما و دکتر تون کمک می کنه بتونین در راه درمان مریضی قدمی به جلو وردارین.

۶- قبل از مراجعه به متخصص پوست از انجام مانیکور و پدیکور دوری کنین

متخصص پوست همه قسمتای بدن از جمله ناخنا رو بررسی می کنه، پس ناخن هاتون نباید لاک داشته باشن. علاوه بر بیماریای ناخنی مثل عفونتای قارچی، ممکنه نشونه های ظریفی در ناخناتون از وجود بیماریای مهمی مثل کم خونی، دیابت و حتی مشکلات قلبی خبر دهد. هم اینکه، از به کار گیری کرم پودر، پنکک و سایه چشم دوری کنین تا دکتر بتونه مشکلات پوستی روی صورت تون رو خیلی راحت تشخیص بده. به کار گیری کرم ضد آفتاب و لوسیونا ایرادی نداره.

یکی دیگر از مطالب سایت :
چرا پیتزا تا این حد اعتیادآور است؟

۷- قبل از آزمایش کلسترول از مصرف مشروبات الکلی دوری کنین

بیست و چهار ساعت قبل از آزمایش کلسترول باید از مصرف مشروبات الکلی دوری کرد چون بدون این دست اون دست کردن بعد از مصرف الکل اندازه تری گلیسیریدها (یکی از چهار عنصری که در آزمایش کلسترول اندازه گیری می شه) در بدن زیاد می شه و نتیجه آزمایش رو به شکلی نادرست تحت اثر قرار میده. علاوه بر این، قبل از انجام آزمایش کلسترول باید از خوردن شیرینی، مواد غذایی پرچرب و کلا پرخوری دوری کنین. مصرف زیاد این موارد، اندازه تری گلیسیریدها رو در کوتاه مدت زیاد می کنه.
از اونجایی که نتیجه آزمایش باید وضعیت کلسترول بدن رو در دراز مدت نشون بده، لازمه که از به وجود اومدن نوسانات کوتاه مدت جلوگیری کنین.

۸- قبل از تست استرس قلب کافئین مصرف نکنین

تست استرس قلب (به شکل راه رفتن روی تردمیل یا پا زدن روی دوچرخه ثابت) واسه بررسی واکنشای قلب و اطمینان از سلامتی اون انجام می شه.
اگه قصد انجام تست استرسی دارین که با مصرف مواد دارویی انجام می شه، قبل از تست از مصرف کافئین دوری کنین. چون ماده کافئین داروهایی مثل آدنوسین یا رگادنوسین رو خنثی می کنه.
این داروها واسه مثل سازی استرس در تستای استرس شیمیایی استفاده می شن.

۹- قبل از آزمایش ادرار آب بخورین

اگه قصد انجام آزمایش ادرار دارین بدن تون نباید کم آب باشه. پس اگه اهل ورزش هستین، قبل از این آزمایش حتما آب زیادی بخورین. کم آب شدن بدن اثر زیادی روی آزمایش ادرار داره.
علاوه بر این، اگه ورزش جزء برنامه عادی تون نیس قبل از آزمایش ادرار از این کار دوری کنین. چون اگه اهل ورزش باشین به واکنشای بدن تون و چگونگی مراقبت از اون آشنا هستین اما اگه ورزش نمی کنین ممکنه با یه بار ورزش کردن دچار کم آبی شید.

۱۰- با وجود عادات ماهانه هم می تونین به متخصص زنان مراجعه کنین

اگه قبل از مراجعه به متخصص زنان پریود شدید، احتیاجی نیس وقت دکتر خود رو لغو کنین چون این مسأله ایرادی نداره و لزومی نداره از اون خجالت بکشین. هر آزمایشی رو می تونین در دوران قاعدگی خود انجام بدین. حتی تست پاپ اسمیر هم با وجود عادات ماهانه شدنیه. تنها استثنایی که هست مربوط به مشکلات خاصی مثل ترشحات بدبو یا زخمه که با وجود عادت ماهانه قابل تشخیص نیس.

۱۱- قبل از ماموگرافی از دئودورانت استفاده نکنین

کارشناسان پیشنهاد می کنن روز انجام ماموگرافی از به کار گیری دئودورانتا/ ضد عرقا یا اجناس پودری دوری کنین چون خیلی از دئودورانتا و پودرها شامل آلومینیوم هستن. آلومینیوم در ماموگرافی مثل توده های کلسیم در بافت سینه به نظر می رسه و ممکنه نتیجه نادرستی به دست دهد.

۱۲- قبل از کولونوسکوپی مواد غذایی قرمز رنگ نخورین

مواد غذایی بنفش یا قرمز رنگ به روده ها رنگ میدن، مثل ژله ها، بستنیای یخی یا آب میوه ها. این مواد غذایی دیواره های روده ها رو می پوشونن و نتیجه آزمایش رو تحت اثر قرار میدن.
مکملای آهن تأثیری دارن و آهن به دیواره های روده ها رنگ میده. یه هفته قبل از انجام کولونوسکوپی از مصرف مکملای آهن دوری کنین. مواد غذایی ای که فیبر زیادی دارن هم رد اونا به سختی از روده ها پاک می شه، مثل میوه ها و سبزیجات خام، ذرت و لوبیاها.

۱۳- قبل از مراجعه به متخصص زنان یا متخصص اورولوژی می تونین رابطه جنسی داشته باشین

داشتن رابطه جنسی تأثیری در معاینات فیزیکی زنان و حتی تست پاپ اسمیر نداره. در مورد مردان هم رابطه جنسی تأثیری روی آزمایشای مربوط به ادرار، بیضها یا پروستات نداره.

 

۱۴- سوال هاتون رو از قبل آماده کنین

 

فرقی نداره واسه انجام چه کاری به دکتر مراجعه می کنیم؛ در هر صورت تو یه همچین موقعیتی کمی نگران هستیم.
مسائلی رو می خواید درباره اونا با دکتر صحبت کنین رو در جایی یادداشت کنین تا سوال هاتون رو یادتون نره یا دچار اضطراب نشید.