با ورود دوربین های دیجیتالی به بازار، رویکرد ها و ترفند های عکاسی نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و افراد بیش تری به سمت حرفه عکاسی تمایل پیدا کردند. حتی تا جایی که این رشته فراتر از یک رشته هنری ارتقا پیدا کرده . همچنین به یک حرفه تخصصی تبدیل شده است. اما دلیل دیگری نیز برای محبوبیت این رشته وجود دارد. ظهور طیف وسیعی از نرم افزار های تخصصی و حرفه ای که می توان از آن ها برای ویرایش تخصصی عکس های گرفته شده استفاده کرد. این نرم افزار ها به صورت گسترده ای برای کار ویرایش عکس و تصاویر مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با موضوع فتوشاپ چیست با موشن کده همراه باشید.

نرم افزار فتوشاپ چیست ؟

نرم افزار فتوشاپ یکی از قوی ترین و کاربردی ترین نرم افزار ها برای ویرایش تصاویر می باشد که با استفاده از امکانات موجود در این نرم افزار می توان به ایجاد و ویرایش تصاویر هنری و بسیار زیبا پرداخت. این نرم افزار برای اولین بار در سال 1990 منتشر شد و در آن زمان از نرم افزار فتوشاپ تنها به عنوان نرم افزاری برای ویرایش عکس ها و تصاویر مختلف استفاده می شد. در طی سال ها تغییرات ایجاد شده در این نرم افزار که سبب توسعه امکانات و قابلیت های ویژه آن گردیده است، امروزه نرم افزار فتوشاپ تنها یک نرم افزار برای ویرایش عکس ها وتصاویر به شمار نمی رود و دارای کاربردهای فراوان دیگری نیز هست.

چرا باید فتوشاپ یاد بگیریم؟

امروزه در بازار کار مرتبط با فتوشاپ، حرفه ای بودن در این نرم افزار یک امتیاز برای افراد جویای کار محسوب می‌شود و برای کارفرمایان بسیار مهم است که شما بر این نرم افزار تسلط کافی را داشته باشید. کار کردن با فتوشاپ به دلیل داشتن ابزار گوناگون فرصت آزمون و خطا را در اختیار شما قرار می‌دهد و باعث افزایش خلاقیت شما می‌گردد. بنابراین اگر شغل و مهارت شما مرتبط با طراحی است، حتما آموزش فتوشاپ مقدماتی رایگان را فرا بگیرید و با تمرین مستمر سعی کنید حرفه ای شوید.

حتما ببینید: آموزش طراحی پوستر تبلیغاتی با فتوشاپ (+فیلم رایگان)

چه راه هایی برای آموزش و یادگیری این نرم افزار وجود دارد؟

فتوشاپ با توجه به کاربرد وسیع فتوشاپ بسیاری از افراد نیازمند دوره آموزش فتوشاپ حرفه ای هستند، در حالیکه آموزش های اولیه فتوشاپ برای افراد معمولی نیز مورد نیاز است. از آنجا که برنامه فتوشاپ علاوه بر پر کاربرد بودن دارای جذابیت های ویژه ای است در سال های اخیر به عنوان یکی از محبوب ترین برنامه های گرافیکی شناخته شده است و به همین دلیل دوره های آموزشی فتوشاپ به یکی از پرطرفدارترین دوره های اموزشی تبدیل شده اند. در همین راستا مراکز معتبر آموزشی زیادی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی فتوشاپ نموده اند. از جمله این مراکز آموزشی می توان به آکادمی موشن کده اشاره کرد که با ارائه بسته های آموزشی فتوشاپ مقدماتی و همچنین ارائه بسته های آموزشی فتوشاپ حرفه ای علاقه مندان را از اولین مراحل آموزش تا آخرین مراحل همراهی خواهد کرد

از فتوشاپ در چه زمینه هایی می توان استفاده کرد؟

1- تولید محتوا با فتوشاپ برای رشد و پیشرفت در رسانه های اجتماعی

فتوشاپ برای ساخت و ویرایش محتوای رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر یا فیس بوک بسیار عالی است. خیلی ها صد در صد محتوای صفحات اینستاگرام و توییترشان را با استفاده از فتوشاپ ایجاد می کنند.

2- ویرایش عکسها برای خوشمزه تر به نظر رسیدن!

به این تصویر نگاه کنید. من بعد از وارد کردن تصویر در ادوب لایت روم (Adobe Lightroom)، برای رنگ آمیزی، شفاف سازی و اصلاح آن از فتوشاپ استفاده کردم. ادوب فتوشاپ به شما اجازه می دهد تا موقع ویرایش عکسها، کنترل دقیق تری روی آنها داشته باشید. توانایی استفاده از لایه‌ها برای تنظیمات منحصر به فرد هنگام تولید تصاویری مثل این تصویر، یکی از قابلیت های کلیدی فتوشاپ است.

3- ارائه کار طراحی وب سایت

بعد از اینکه طرح های مورد نظرتان برای یک وب سایت جدید را با برنامه ای مثل Adobe Xd ساختید، می توانید اسلایدهایتان را به فتوشاپ بیاورید تا بتوانید آنها را برای ارائه به مشتری سازماندهی کنید. اینجاست که فتوشاپ واقعا بدردتان می خورد و عالی عمل می کند، چون به شما امکان می دهد با بقیه نرم افزارهای ادوب به طور یکپارچه کار کنید.

4- ساخت پوسترهای جالب

ترکیب متن و تصویر، دقیقا همان چیزیست که فتوشاپ آن را انجام می دهد. اگر به عکس بالا نگاه کنید، می بینید که من با استفاده از فتوشاپ تصویر را ویرایش کرده ام تا به رنگ مناسب برسد. علاوه بر این می توانید عکستان را برش بدهید، روی سوژه فوکوس کنید، به تصویرتان متن اضافه کنید و پوستر تحسین برانگیزی بسازید.

5- طراحی داخلی

برای طراحی داخلی می توانید از ادوب فتوشاپ استفاده کنید! من از این نرم افزار برای طراحی طرح های یک سالن فوتبال فانتزی در یک استادیوم فوتبال استفاده کردم.فتوشاپ به من کمک کرد تا ایده هایم را برای برنامه های مختلف داخل سالن ارائه کنم.

حتما ببینید: آموزش ادیت عکس پرتره با فتوشاپ (+فیلم رایگان)

امکانات فتوشاپ چیست ؟

یکی دیگر از مطالب سایت :
معرفی تجهیزات و شیشه آلات آزمایشگاهی و کاربرد شان

تا اینجا دریافتیم که فتوشاپ چیست و چه کاربردهایی دارد. در این مرحله لازم است با امکانات آن نیز آشنا شویم. با انتشار هر نسخه جدید، امکانات جدیدی در فتوشاپ معرفی می‌شوند. اما تعدادی از قابلیت‌های فتوشاپ در طول زمان آزمایش شده‌اند و اهمیت بالایی برای طراحان و کارابران پیدا کرده‌اند.

لایه‌ها

با استفاده از پنل لایه‌ها، می‌توان بخش‌های مختلف طرح را به صورت مستقل در لایه‌های جداگانه ویرایش و در صورت نیاز آن‌ها را با هم ادغام کرد. لایه در فتوشاپ به کاربر اختیار ویژه‌ای می‌دهد که جریان کار را در دست بگیرد.

ماسک

ماسک در فتوشاپ قابلیت دیگری است که کنترل ما در ویرایش تصاویر را دو چندان می‌کند. به کمک ماسک لایه می‌توان تعیین کرد که کجای لایه نمایان و کدام بخش آن پنهان باشد. این ویژگی هنگام ترکیب عکس‌های مختلف و اعمال لایه‌های تنظیمات برای دستکاری رنگ و نور عکس‌ها بسیار کاربردی است.

ابزارهای پیشرفته

فتوشاپ امکان کار با ابزارهای متنوع و حرفه‌ای را فراهم می‌آورد که با استفاده از آن‌ها تقریبا می‌توان هر کاری را در این برنامه انجام داد. از جمله ابزارهای قدرتمند فتوشاپ می‌توان به Pen، ابزارهای انتخاب، ابزارهای روتوش و براش اشاره کرد.

فیلترها، افکت‌ها و اکشن‌های آماده

علاوه بر این‌که در فتوشاپ می‌توان جزئی‌ترین تنظیمات را به صورت دستی انجام داد، مجموعه‌ای از فیلترها در این برنامه وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان جلوه‌های مختلفی به تصاویر داد.

چه کسانی با نرم افزار ادوبی فتوشاپ سر و کار دارند؟

شاید در ابتدا تنها کاربرد و استفاده از این نرم افزار را می شد به عکاسان محدود کرد، اما در عصر حاضر، شرایط متفاوت شده و می توان گفت به نوعی تمامی افرادی که به نوعی در زمینه کار های هنری و کامپیوتری، خصوصا کار های گرافیکی فعالیت می کنند، از این نرم افزار و قابلیت های آن استفاده می کنند.

در زمینه عکاسی، عکاسان آماتور و حرفه ای به میزان بالایی از این برنامه استفاده می کنند. در کنار این افراد، کسانی که در زمینه طراحی گرافیکی و دیگر طراحی ها فعالیت دارند نیز از این برنامه استفاده می کنند. برای مثال می توان به طراحان داخلی، معمار ها و دیگر رشته های مهندسی اشاره کرد.

حتما ببینید: آموزش مات کردن عکس در فتوشاپ (+فیلم رایگان)

نرم افزار فتوشاپ چه ویژگی هایی دارد؟

اگر بخواهیم در ارتباط با قابلیت ها و ویژگی های این برنامه به جزئیات حرف بزنیم، باید به صورت مجزا به نسخه های متعدد این برنامه اشاره کنیم. اما به صورت کلی از آن جایی که نرم افزار فتوشاپ یک برنامه ویرایش عکس است، قابلیت های زیر را می توان در این برنامه و نسخه های مختلف آن مشاهده کرد:

  •  امکان ویرایش عکس و تصاویر مختلف؛ این ویژگی که مشخصه اصلی این نرم افزار است، طیف وسیعی از کارایی ها را شامل می شود. برای ویرایش عکس های دیجیتالی و استفاده از آن ها چه به صورت چاپ شده و چه به صورت آنلاین، نرم افزار فتوشاپ کاربرد دارد.
  •  امکان تغییر پس زمینه تصاویر و عکس های مختلف
  •  امکان ایجاد هر گونه دستکاری در عکس ها

بهترین نرم افزار فتوشاپ چیست

شاید این سوال خیلی گنگ مطرح شده ولی با توجه به آن که دقیقا کارآموزان همین سوال را از ما میپرسند ما این تیتر را انتخاب کردیم. در واقع سوال اصلی این است که بهترین ورژن فتوشاپ کدام است و از کدام ورژن برای پیشبرد کار های خود میتوان استفاده کرد؟

به طور کلی میتوان گفت همه چیز به کاربرد فتوشاپ شما بستگی دارد و این که شما قصد دارید از این نرم افزار چه خروجی داشته باشید. ما ۳ نوع نرم افزار فتواشپ داریم که عبارتند از:

  1. Adobe Photoshop Elements : یک نسخه ارزان از فتوشاپ است که امکانات کمتری دارد و دارای افکت های آماده میباشد.
  2. Adobe Photoshop Lightroom : از دو نسخه پایین امکانات کمتری دارد و میتوان روی تعداد بیشتری عکس نسبت به برنامه قبلی کار انجام داد.
  3. Adobe Photoshop Lightroom : این یکی از نسخه های کامل نرم افزار فتشواپ است که میتوان در آن از تایپ فارسی نیز بهره برد.
  4. Adobe photoshop Extended : این کامل ترین نسخه فتوشاپ است که از تایپ فارسی پشتیبانی ندارد ولی همه امکانات در آن گنجانده شده است.

به طور کلی بهترین نرم افزار فتوشاپ برنامه ای است که متناسب با کاربرد شما باشد:

  • اگر یم کاربر عادی و آماتور هستید که در حد یک ویرایش و ادیت ساده میخواهید از فتوشاپ استفاده کنید نسخه cs5 میتواند مناسب شما باشد.
  • اگر حرفه ای هستنیدو میخواهید از همه امکانات فتوشاپ استفاده کنید ما به شما نسخه cc 2014 را پیشنهاد میکنیم.
  • برای بهره مندی از قابلیت های سه بعدی فتوشاپ ما به شما نسخه ۲۰۱۹ فتشاپ را پیشنهاد میکنیم.
  • اگر سیستم شما ضعیف است مثلا سیستم ۳۲ بیتی دارید بهتر است از نسخه های کم حجم تر و سبک تر استفاده کنید مانند فتوشاپ ۲۰۱۴٫

منبع: سایت موشن کده