تایپوگرافی که نام دیگر آن نویسه نگاری می باشد یک نوع هنر و فن حروف چینی می باشد که به حروف نگاری بسیار معروف می باشد و معمولا به منظور نمایش زبان از آن استفاده می شود. تایپوگرافی شامل موارد متعددی از جمله: سر واژه، ارتفاع خط، فاصله بین حروف، چیدمان و چینش حروف در کنار هم، طرح حروف یا خانواده فونت و سایر موارد می باشد. هنرمند یا طراح در تایپوگرافی باید نهایت سعی خود را بکند تا نوشتار و متن آن یک وجه تصویری داشته باشد و حروف باید ویژگی های بصری داشته باشند. ویژگی های بصری حروف از اهمیت بسیار بالایی در تایپوگرافی برخوردار می باشند. معمولا تایپوگرافی با نشانه ها و علائمی همچون: تصویر سازی و زبان شناسی انجام می پذیرد. بین خط یا حروف و تصویر ارتباط تنگاتنگی در تایپوگرافی وجود دارد و معمولا این تصاویر از ویژگی مفهوم نگاری برخوردار می باشد. مخاطبان یا کاربران با خواندن کلمات باید بتوانند به راحتی مفهوم آن را درک کنند و در درک و فهم آن تصاویر هیچ ابهامی و یا ایهامی برای کاربران باقی نماند. سایت ساز مانابوم شما را با مفاهیم و تعاریف کلی تایپوگرافی، تاریخچه و اهداف آن آشنا می کند و شما کاربران گرامی و عزیز را به خواندن این مقاله تا انتها دعوت می کند.

https://digiro.ir/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2022/07/digiro.ir-625.jpg.webp

تایپوگرافی چیست؟

تعاریف تایپوگرافی در دانشنامه های مختلف مشابه و حتی متفاوت می باشند، در این مقاله قصد داریم با تمام مفاهیم و تعاریف آن در لغت نامه ها و دانش نامه ها شما را آشنا کنیم. بر اساس دانشنامه بریتانیکا این تعریف بیان شده است که: نویسه نگاری در واقع تعیین یک شکل ظاهری برای یک صفحه چاپ شده می باشد. این تعریف موجود بر اساس دانشنامه بریتانیکا می باشد که به معنی نویسه نگاری ارتباط نزدیکی دارد.

در لغت نامه انگلیسی کالین این تعریف کلی وجود دارد که: به فرآیند ترکیب کردن و چاپ حروف تایپ شده و ترکیب حروف تایپی و چاپ با هنر، نویسه نگاری یا تایپوگرافی گفته می شود. نویسه نگاری یا تایپوگرافی در واقع یک نوع اثری از دسته آثار گرافیکی می باشد که ترکیب حروف و چاپ و کیفیت ترکیب در آن بسیار حائز اهمیت می باشد. ترکیب و چاپ حروف باعث خلق یک اثر نوشتاری می شود.

تاریخچه تایپوگرافی

تاریخچه تایپوگرافی در تمام دنیا به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد. در اروپا در دوره قرون وسطی معمولا از تایپوگرافی بسیار استفاده می‌شد، در واقع از قالب های سفالی که تک حروف بودند برای نوشتن و خلق اثر نوشتاری بر روی صخره ها یا دیوار ها استفاده می کردند. نویسه نگاری در اروپا بسیار پرطرفدار و محبوب بوده تا زمانی که ماشین های چاپ اختراع شدند و استفاده از آن ها رواج یافت. نویسه نگاری مدرن در اوایل قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم توسط هنرمندانی همچون تیش هولد و باهاوس خلق شد. این هنرمندان تمام اصول صفحه آرایی را کنار گذاشتند و در کنار این اصول از عناصر تزئینی بسیار استفاده کردند و باعث ایجاد یک ترکیب بندی بسیار زیبا شدند که جایگزین صفحات کلاسیک شد.

حروف نگاری مدرن در ابتدا غیر عادی به نظر می آمد و یک طراحی غیر مرسوم در نزد افراد بود اما با گذر زمان حروف نگاری به اصول و قواعد بسیار زیبا و جذابی تبدیل شد و توسط هنرمندان دیگر بسیار مورد تحسین واقع شد.

فنون تایپوگرافی

نویسه نگاری همانند سایر هنرها دارای اصول و فنون خاصی می باشد که فنون نویسه نگاری بعد از اختراع چاپ شهرت بسیاری پیدا کرد و شناخته تر شد. فنون بیان نوشتاری ارتباط مستقیمی با فن چاپ پیدا کرد. فنون نویسه نگاری در اینجا ختم پیدا نکرد و به چاپ محدود نشد و تا به زمان حال این فنون بسیار وسیع تر و گسترده تر شدند. از نویسه نگاری امروزه در مجسمه سازی ها، سینما ها، روزنامه ها، مجله ها، تبلیغات، وب سایت ها، نشریات، تلویزیون ها، معماری ها و سایر موارد بسیار استفاده می شود. امروزه در تبلیغات مدرن نیز از نویسه نگاری بسیار استفاده می شود و نویسه نگاری باعث شده است که توجه تعداد بسیاری از هنر ها و تبلیغات را به خود جلب کند. در حال حاضر از نویسه نگاری یا تایپوگرافی برای موارد متعددی همچون: اپلیکیشن ها، ویدیو ها، پوستر ها، وب سایت ها، سایت های تبلیغاتی و سایر موارد بسیار استفاده می شود.

اهداف تایپوگرافی

اهداف نویسه نگاری بسیار فراوان هستند در این جا خاص ترین و اصلی ترین اهداف نویسه نگاری را ذکر خواهیم کرد.

مهم ترین اهداف نویسه نگاری:

  • درک سریع مفاهیم نوشته شده در مدت زمان کم تر
  • تقویت مفاهیم کلی به واسطه نویسه نگاری و باعث ایجاد ابهام در مفاهیم نمی شود و مفاهیم را تکذیب نمی کند و مقصود اصلی و مهم را به کاربران می رساند.
  • کشف کردن جنبه های خلاق و به کار بردن حروف مناسب
  • برقراری ارتباطات ضروری و لازم
  • دادن قابلیت محسوس به موضوع های نوشتاری
  • آسان شدن موضوعات
  • ایجاد حس کنجکاوی در کاربران
  • افزایش درک بصری نوشتاری در کاربران
  • ایجاد تفاهم و تفهیم بیشتر ما بین حروف
  • ارسال مفاهیم و پیام های بسیار موثر به کاربران و مخاطبان
یکی دیگر از مطالب سایت :
همه آنچیزی که درباره نفقه،مهریه و حضانت لازم است حتما بدانید

این موارد در یک متن و کلمات عادی حس نمی شوند و فقط در کلمات و حروفی یافت می شوند که توسط یک فرد ماهر و متخصص طراحی شده اند. این اهداف اصلی ترین اهداف فرهنگی نویسه نگاری می باشند.

مزایای تایپوگرافی

گرافیک به همراه تایپوگرافی یک هنر بسیار زیبا و خاصی را تولید کرده اند که متخصصان را بسیار مجذوب خود کرده است. استفاده از فونت های جذاب و متنوع و خوانا باعث می شود که سرعت خواندن محتوا و مطالب برای کاربران افزایش یابد و تشخیص حروف و کلمات برای کاربران راحت تر شود. استفاده از متون و حروف مناسب و فونت های مناسب تشخیص حروف و خواندن سریع را به دنبال دارد. از طریق استفاده از اندازه های مناسب، فاصله ها، اشکال حروف، پاراگراف بندی ها، متن های مناسب می توان یک زبان بصری و تصویری بسیار زیبا و جذاب طراحی کرد و برای جذابیت وب سایت ها و سایت ها از آن استفاده کرد.

مزایای نویسه نگاری بسیار متعدد و فراوان هستند که باعث شده است از آن جهت خرید سایت استفاده شود. مزایای نویسه نگاری در طراحی سایت ها:

  • معرفی برند و هویت واقعی دادن به برند ها که باعث افزایش احتمال فرصت های مشهور شدن برند می شود.
  • برای ارتقا و بهبود سایت ها از نویسه نگاری استفاده می شود.
  • با استفاده از نویسه نگاری به نوشته ها و متون ظاهر های مختلفی داده می شود.
  • با کمک نویسه نگاری می توان ظاهر متن ها و نوشته ها را به راحتی تغییر داد.

تفاوت تایپوگرافی و کالیگرافی

نویسه نگاری در واقع به معنی طراحی حروف می باشد اما کالیگرافی در واقع به معنی خوشنویسی می باشد و معنی و مفهوم این دو باعث ایجاد تمایز و تفاوت ما بین این دو هنر می شود. در خوش نویسی هنرمندان برای خلق و اجرای یک حرف و کلمات بسیار زیبا سعی می کنند، از قواعدی که از قبل تعیین شده اند برای خوشنویسی استفاده کنند و هندسه تحریر را برای نگاشتن رعایت می کنند. اما در نویسه نگاری در واقع طراح این اثر پیام تصویری مورد نیاز را از طریق شکل حروف و اعطای وجه تصویری و بصری به حروف و کلمات به کاربران منتقل می کند.

شباهت تایپوگرافی و کالیگرافی

در کنار تمایز های که ما بین نویسه نگاری و کالیگرافی وجود دارد نقاط مشترکی نیز یافت می شود. استفاده از طراحی و نوشتن حروف هم در صنعت چاپ و نویسه نگاری و هم در کالیگرافی بسیار حائز اهمیت می باشد. استفاده از خط و صنعت چاپ باعث ایجاد تغییرات اساسی در سیستم چاپ شد. این تغییرات کلی باعث شد که متون خوانا بشوند و به ستون کلمات و خطوط میزان تراکم بسیار بیشتری بخشیده شود.

جمع بندی

نویسه نگاری در واقع دارای مجموعه ای از طراحی های متنوع با کلمات و یا حروف و رفتار ها می باشد که یک اثر نوشتاری را با وجه تصویری نزدیکی خلق می کند. هر طرحی که ترکیب حروف، کلمات، چاپ و وجه تصویری داشته باشد را نویسه نگاری می نامند و طرحی گرافیکی به حساب نمی آید. در طراحی های گرافیکی یک سری شاخه ها وجود دارد که با کلمات و حروف صورت می گیرد و داشتن تاثیرات بصری در آن باعث می شود که کلمات دارای یک بیان تصویری شوند. تمامی اثر هایی که توسط تایپوگرافی خلق می شوند دارای یک پیام تصویری می‌باشند یعنی قبل از اینکه افراد یا کاربران کلمات یا حروف را بخوانند، پیام تصویری را درک می کنند. در واقع و به بیانی ساده می توان گفت که نویسه نگاری حاصل یک مجموعه از کلمات و یا حروف بی معنی می باشد که در حالی که معنی خاصی نداشته باشند، دارای یک تصویر مفهومی می باشد. وب سایت های دیجی رو (digiro.ir) و مانابوم (manaboom.ir) از شما بابت همراهی و خواندن این مقاله تشکر می کند.

منبع