پرویز پرستویی، هنرمند صاحب سبک و نام آشنای میدون سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمون، از جمله معدود هنرمندان پیشکسوت پرده نقرای هستش که حضور بسیار فعالی در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام داره.

پرویز پرستویی، برنده چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنوراه بین المللی فجر، از جمله آرتیستای توانا و خلاق سینمای ایران هستش که در ۳ دهه فعالیت روی پرده نقره ای،‌ هم اونقدر حضور دراماتیکش رو با آثاری نوستالژیک حفظ کرده. بعضی از نقشایی که پرویز خان از “حاج کاظم” در آژانس شیشه ای تا “رضا مارمولک” در فیلم مارمولک نشون داد، هم اونقدر از خاطره انگیز ترین نقشای سینمای معاصر ایران هستش.
پرویز پرستویی‌، هم چون سبک زندگی سینمایی و سنتی خود، در فضای مجازی هم حضور فعال و نوستالژیکی رو به تصویر  کشیده که اونو تا حدودی با هم قطارانش در این بستر،‌ متفاوت کرده.

(تصویر صفحه شخصی اینستاگرام مفهومی پرویز پرستویی با ۱ میلیون دنبال کننده)

تو یه سال گذشته، پرویز پرستویی یکی از فعال ترین هنرمندان ایرونی در فضای مجازی بوده و در بین سینماگران مرد پیشکسوت، مجازی باز ترین اونا حساب می شه.
هر چند بهنوش بختیاریبا ۵میلیون دنبال کننده  پر مخاطب ترین صفحه سینما گران ایرونی رو در اینستاگرام در اختیار داره، اما اون و خیلی از سلبریتیای دیگه هم چون مهناز افشار و محمد رضا گلزار و بهرام رادان و امثالهم، واسه نسل جدید سینمای ایران هستن. بخاطر این، پرویز پرستویی رو میشه در بالاترین جایگاه سینماگران مجازی باز پیشگسوت به حساب آورد.

پرویز پرستویی، سبک خاصی رو در اطلاع رسانی در اینستاگرام به نمایش گذاشته که از جنبه های فوت وفن رسانه ای و سایبر ژورنالیسم، واسه فعالان این بخش،‌ حرفای زیادی واسه گفتن داره.
اون تو یه سال گذشته، بیشتر از ۴۵۰ پست به اشتراک گذاشت که نتیجه اون، کسب بیشتر از ۱ میلیون دنبال کننده واسه ایشون بود. اون ظرف ۱ سال گذشته فقط ۱۳۴ صفحه رو فالوو کرد و به نظر می رسه، بیشتر از اون که به بررسی صفحات جور واجور در اینستاگرام میلیونی ایرانیان باشه، تمرکز خود رو به اطلاع رسانی محتوای دیجیتالی در صفحه شخصی اش اختصاص داده.

سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی در اینستاگرام،‌ بر خلاف بعضی از فعالان معروف هنری و رسانه ای ایران در این شبکه مجازی محبوب، سلفی گرا، تبلیغاتی و ژورنالیستی نیس و ظرفیتای الهام بخش و روان شناسانه جذابی رو یدک میکشه.

(در سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی، محتوا نویسی با طعم پرتره!، اهمیت زیادی داره)

۳ خصیصه مهم در سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی

از این نظر سلفی گرا نیس که پرویز خان،‌ تمایل زیادی به گرفتن عکس سلفی تکی و گروهی نداشته و بر خلاف خیلی از هنرمندان مرد و زن ایرونی معروف در این سرزمین دیجیتالی، ما تماشاگر سلفی خاصی از ایشون در صفحه اش نیستیم.

از این نظر سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی تبلیغاتی نیس که ما تا کنون تماشاگر تبلیغات کالا یا خدمات خاص انتفاعی در صفحه اینستاگرامش نبودیم.

از این نظر سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی در اینستاگرام ژورنالیستی نیس که اون در انتشار تصاویرش در این شبکه اجتماعی، از ژستای تبلیغاتی خاص و اون چنانی عادی در خیلی از صفحات شخصی سلبریتیای ایران دوری کرده. ما پرویز خان رو در صفحه اش، با لباسای خاص در مکانای خاص با ژستای خاص و اون چنانی که واسه روی جلد نشریات مناسبه، نمی بینیم.

سبک زندگی دیجیتالی الهام بخش معنی گرا!

به نظر می رسه سبگ زندگی دیجیتالی این پیشکسوت سینمای ایران در فضای مجازی، سبک زندگی متفاوتی در میان جامعه سلبریتیای اینستا باز ایرونی باشه. اون علاقه زیادی به منتشر کردن تصویر پرتره های ساده خود داره.
اینستاگرام پرویز پرستویی پر از ده ها پرتره ایشانه که ظرف چند سال گذشته عکس ورداری و حالا در این فضا به اطلاع هواداران پرویز خان می رسه.

اون معمولا پست هاش رو با جملات طولانی همراه می کنه.
روشی که اصلا در بین سلبریتیای ایرونی اینستاگرام، اینجور روش اطلاع رسانی عادی  نیس. سلبریتیایی که بعضی وقتا تصاویر خود رو با چند کلمه همراه می کنن، حالا تماشاگر مقاله نویسیای اینستاگرامی پرویز خان در این سرزمین محبوب ایرانیان هستن که خود می تونه، زمینه انتشار کتاب اینستا نوشته های آقای بازیگر در آینده ای نزدیک باشه! دل نوشته های خوش ذوق و جذاب واسه همه قشر.

پرویز پرستویی،  معمولا از خاطرانش در بخشای جور واجور فرهنگی و اجتماعی و سینمایی در پست هاش صحبت می کنه.
جامعه شناسی خودمونی ایران نوین رو تحلیل می کنه و با زبانی شیوا و نثری باحال و موزون، به آسیب شناسی فرهنگ بیشتر در  بخشای جور واجور می پردازه. اون بر خلاف خیلی از سلبریتیای ایرونی در اینستاگرام، تقریبا به هر اتفاق مهمی که در کشور در میدونای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و هنری در طول هفته اتفاق می افته،  عکس العمل  نشون میده. واکنشی که معمولا با تحلیلایی  هم همراه س .

در واقع نگاه پرویز  پرستویی به شبکه اجتماعی اینستاگرام، نگاهی عکس محور نبوده و نیس.  اون به قدرت عکس اکتفا نمی کنه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
با مخوف ترین گروه های مافیایی و تبهکاری سراسر جهان آشنا شوید [قسمت دوم]

اون تلاش داره از ظرفیتای رسانه ای و اطلاع رسانی گسترده اینستاگرام، واسه بیان نظرات و دیدگاه های خود در میدونای جور واجور مربوط به فرهنگ روز جامعه و تحولات مربوط به اون استفاده کنه.
نظراتی که معمولا بیشتر از چند جلمه و پاراگرافه و واسه خوندن و فهمش، باید وقتی رو اختصاص داد و سرسری رد نشد!

(به نظر من، نسل جدید از خودمون خود دور شده  و با اون غریبگی می کنه)

از روان شناسی تا تحلیل فرهنگ بیشتر دیجیتالی

پرویز خان واسه نوشتن محتوا روی صفحه شخصی اش در اینستاگرام، وقت میذاره و واسه وقت و نظر و درک مخاطبش، احترام زیادی قایله و تلاش می کنه تا همیشه درباره مسایل جور واجور، حرفای باحال و جذاب و نکته های نغز ارائه کنه که معمولا، با استقبال و تکریم جامعه میلیونی مخاطبانش هم همراه می شه.

کم تر دیده شده که صفحه شخصی پرویز پرستویی در اینستاگرام با این حجم بالای تولید محتوای متنی و نظری، محفلی واسه کنشا و واکنشای کاربران ایرونی با چاشنی هتاکی و فحاشی به همدیگه باشه که بدیش اینه در سالای گذشته روی صفحات بعضی از سلبریتیای داخلی میبینیم.

نمی دونیم! شاید و وزن و سطح مطالبی که پرویز پرستویی در بیان دیدگاه هاش در بخشای جور واجور مطرح می کنه به گونه ایه که کاربران رو در روزگار اینستاگرام عکس محور صرف، با روشی جدید و خلاقانه در انتشار محتوای دیجیتالی رو به رو می کنه که از منظرای جور واجور سایبر ژورنالیسم و جامعه شناسی دیجیتالی، قابل تامل باشه.

مثلا، پرویز پرستویی یه چند وقت پیش به بیان خاطره ای پرداخت که در آخر، نتیجه روان شناسی ان باحال بود و با استقبال چند هزار نفری مخاطبانش رو به رو شد.

اون نوشت:

وقتی جوون بودم، قایق سواری رو خیلی دوست داشتم,…..یه قایق کوچیک هم داشتم که با اون در دریاچه قایق سواری می کردم و ساعتای زیادی رو اونجا در تنهایی می گذروندم. شبی بدون اون که به چیز خاصی فکر کنم نشستم و چشم ام رابستم. شب خیلی قشنگی بود. در همین زمان قایق دیگری به قایق من خورد, عصبانی شدم و خواستم با شخصی که با کوبیدن به قایق آرامش منو بر هم زده بود دعوا کنم ولی دیدم قایق خالیه.

کسی در قایق نبود که با اون دعوا کنم و عصبانیت خودمو به اون نشون دهم, چیجوری می تونستم خشم خودمو تخلیه کنم ؟ هیچ کاری نمی شد کرد.
دوباره نشستم و چشم ام رو بستم, عصبانی بودم….در سکوت شب کمی فکر کردم, قایق خالی واسه من درسی شد…. از اون به بعد، اگه کسی باعث عصبانیت من شه, پیش خودم می گم“این قایق هم خالیه

نکته: در واقع اون کس که شما رو عصبانی می کنه، شما رو فتح کرده. اگه به خود اجازه می دید از دست کسی عصبانی باشین و بخش کلی ای از عاطفه و ذهن تون رو به اون اختصاص بدین، در واقع به اون اجازه تصرف این بخشای وجودتون رو دادین.

(گسترش فعالیتای خیریه در سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی مشخصه)

نکته های باحال

یکی از موضوعاتی که در سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی در قیاس با هم قطارانش در اینستاگرام بیشتر دیده میشه، دوری از هشتگ بازیای گسترده و تلاش واسه جلب نظرات مخاطبان واسه انجام فعالیتای خیریه و حفاظت از محیط زیست و داراییای عمومیه. می خواد کمک به بچه های دانش آموز محروم در آستانه سال تحصیلی جدید باشه، می خواد راه اندازی جنبش ما کالای چینی و ترقه نمی خرم در آستانه ایام چهارشنبه سوری (بخونین چهارشنبه سوزی) آخر سال باشه . . .

 پرویز، اینستاگرام و نگاه محیط زیست محور، معنی مسئولیت اجتماعی دیجیتالی یه کاربر فضای مجازی در جامعه رو واسه ما الگو سازی می کنه. الگویی که باید از این روش و منش، درس گرفت و حتی اینجور رفتاری در اطلاع رسانی دیگه سلبریتی  های معروف و کم تر معروف ایران در دنیای مجازی مشاهده شه.

 

تو یه کلام . . .

 

با امید به اینکه سبک زندگی دیجیتالی پرویز خان، الگویی واسه دیگه سلبریتیای جامعه ایران شده تا از معروفیت و تاثیرگذاری خود در جامعه استفاده کرده و واسه رفع مشکلات و کمبودا در فرهنگ بیشتر تلاش کنن تا ۵ تا ۹ ساعت وقتی که ما ایرانیان در شبکه های اجتماعی و چرخ در صفحات سلبریتیا صرف می کنیم، با عایدی بیش تری  همراه باشه .

آفرین به سبک زندگی دیجیتالی پرویز خان.

اونو در https://www.instagram.com/parvizparastouei دنبال کنین.